Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer med blått adapter

Startet av charliefoxtrot, søndag 05. januar 2014, klokken 00:30

« forrige - neste »

charliefoxtrot

Uff, enda en forumsnewbie som ikke har giddet å lese seg opp.

Joda, det har jeg faktisk gjort. Vil tippe jeg har brukt flere månedsverk på både dette og alt annet som er å oppdrive om Tesla og Elon Musk på verdsveva, til min kones store forundring/fortvilelse. Sagt annerledes: jeg har en nær sagt patologisk fascinasjon og beundring for hva denne mannen og selskapet holder på med. Det snakker til meg på så mange plan.

Men av samme grunner som flere andre som har ytret seg inne er jeg også fortsatt en gjerdesitter. Det handler om bekymring rundt kvalitet/soliditet/driftsikkerhet. Og la det være sagt med en gang: jeg fullstendig innforstått med at dette er første iterasjon av et bleeding edge teknologisk produkt, og hvilke risiko man da påtar seg som early adopter. Og, ja, at det relativt sett kanskje er mindre feil på bilen enn det man kan få inntrykk av her inne. Ditto viktig er det å skille mellom alvorlig og mindre alvorlige feil.

Det som gjør meg avventende og betenkt er utbedring av alvorlig feil og mangler på bilen som drøyer. Problemer med UMC, lading og 12V batteri er tilbakevendende temaer her inne. Dette og andre ting er også ting som synes å være rapportert om siden de første bilene rullet ut av fabrikken for et drøyt år siden.

Hvorfor har de ikke fått has på det? Ligger årsaken i hardware? Begravd i svak programarkitektur? Organisatorisk kapasitet, dvs. voksesmerter? Følger de med på det som rapporteres, men venter med å rette det til neste generasjon av Model S? Som mange andre har påpekt er man villig til å akseptere mye ved et sånt paradigmeskfitende produkt, men noen ting, som de ovennevnte, må bare funke fra dag 1 uten kompliserte workarounds. 

Tesla-man

Sitat fra: charliefoxtrot på torsdag 26. desember 2013, klokken 13:41
....bleeding edge teknologisk produkt...

Hehe.. Var den tilsiktet? Isåfall knallbra vending, aldri hørt før ;D ;D
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

TK Askøy

Problemene du viser til er kun knyttet til lading:

  • 12V-problemet er slik jeg forstår det langt på vei løst. Lite rapporter om dette i det siste. Hvis man er redd for at dette skal være et problem, løses det ved å kjøpe en batteribooster til en tusenlapp som man tar med.
  • UMC-problematikken er reell. Denne kabelen fungerer ikke bra, og når bilen er fulladet er det ikke mulig å få i gang lading igjen uten å nappe ut kabelen og sette den inn på nytt. Det er også en rekke brukere som har reelle problemer med at lading stopper osv. Er man redd for at dette skal skje, kjøper man ny kabel og evt. ladeboks fra Salto eller en annen leverandør. Alle som har dette sier at det fungerer som en klokke.

Mange vil nå hevde at "man må da for pokker få en ladekabel som virker når man kjøper en bil til 700" (gjerne etterfulgt av diverse emoticons av det sure slaget). Jeg mener imidlertid at det er uproblemtatisk å bruke 8-10.000 ekstra på å sikre seg når man kjøper et "bleeding edge" produkt. Noen solbrune ingeniører i California makter nok ikke å få med seg alt som skjer i strømnettet her oppe i steinrøysa før det har gått litt tid. Hvis man er veldig firkantet på dette, så er bilbutikkene smekkfulle av alternative løsninger med dinosaurteknologi  :D
90D mottatt desember 2015
S85 mottatt september 2013, solgt

Gbye Gas

#3
Det er vel opplyst i annen tråd at UMC byttes ut i januar med annet produkt, og jeg forsto det slik at alle kan bytte allerede mottatt UMC.
Sort 85, 19, tech, skinn, pano, piano, lyd, lys, luft, alarmstøtte, vinter, park, hattehylle.
Mottatt 20. mars 2014-kjempefornøyd
Ex Volvo V70 2004 180 hk, Audi A6 2010

Johnny

Etter en uke med denne bilen er jeg nesten skuffet, ikke en liten feil som jeg kan få brukt den oppsamlede kunnskapen min om feil og mangler på.

Når det er sagt, så er jeg forberedt på at dette ikke vil bli som å ha en Toyota. Gleder meg faktisk til å få en bil å stelle litt med. Er heller ikke typen som står rådløs når støvsugeren ikke suger som den gjorde før.

Har også rimelig stor tro på Tesla sitt servicenivå framover. Ambisjonsnivået deres i så måte er det i alle fall ingen ting å si på!

TMS og eGolf.

krister461

Sitat fra: charliefoxtrot på torsdag 26. desember 2013, klokken 13:41
Problemer med UMC, lading og 12V batteri er tilbakevende temaer her inne. Dette og andre ting er også ting som synes å være rapportert om siden de første bilene rullet av fabrikken for et drøyt år siden.
Såvidt jeg har forstått så har vel Tesla løst de utfordringene rundt dette som var i USA?

Det de sliter med nå er vel nye utfordringer knyttet til Norge, og her har det bare rullet biler 4-5 måneder foreløpig. 12v-problemene ser ut til å ha minket betraktelig også her. Jeg forventer at de jobber med dette på spreng og at når sommeren kommer så er de fleste problemer også løst her i Norge...

Kallagtunet

#6
Sitat fra: TK Askøy på torsdag 26. desember 2013, klokken 13:56
Problemene du viser til er kun knyttet til lading:

  • 12V-problemet er slik jeg forstår det langt på vei løst. Lite rapporter om dette i det siste. Hvis man er redd for at dette skal være et problem, løses det ved å kjøpe en batteribooster til en tusenlapp som man tar med.
  • UMC-problematikken er reell. Denne kabelen fungerer ikke bra, og når bilen er fulladet er det ikke mulig å få i gang lading igjen uten å nappe ut kabelen og sette den inn på nytt. Det er også en rekke brukere som har reelle problemer med at lading stopper osv. Er man redd for at dette skal skje, kjøper man ny kabel og evt. ladeboks fra Salto eller en annen leverandør. Alle som har dette sier at det fungerer som en klokke.

Mange vil nå hevde at "man må da for pokker få en ladekabel som virker når man kjøper en bil til 700" (gjerne etterfulgt av diverse emoticons av det sure slaget). Jeg mener imidlertid at det er uproblemtatisk å bruke 8-10.000 ekstra på å sikre seg når man kjøper et "bleeding edge" produkt. Noen solbrune ingeniører i California makter nok ikke å få med seg alt som skjer i strømnettet her oppe i steinrøysa før det har gått litt tid. Hvis man er veldig firkantet på dette, så er bilbutikkene smekkfulle av alternative løsninger med dinosaurteknologi  :D

12v problemet er ikke løst, det er bare eierne som tilpasser seg problemet... Dvs drar ut ladekontakten når den er ferdig ladet eller lader med så lav ampere at den er ferdig ladet når den skal brukes slik at trøbbelet med UMC ikke tømmer 12v batteriet ikke opptrer.

Ser at det er bra at Tesla har entusiastiske kunder som kjøper 3 parts ladekabler for egen regning. Så lenge det er slik så vil incentivet for Tesla være mindre på å løse dette problemet som hele deres tekniske team burde stå på hodet døgnet rundt for å løse.... Biler som er så upålitelige (på grunn av en "bagatell") i flaggskip markedet utenfor US skjønner ikke jeg at de kan leve med.

Havebigfun

Sitat fra: Gbye Gas på torsdag 26. desember 2013, klokken 14:06
Det er vel opplyst i annen tråd at UMC byttes ut i januar med annet produkt, og jeg forsto det slik at alle kan bytte allerede mottatt UNC.
Jeg tror dette er et rykte -således ikke bekreftet.
Tesla liker å ovverraske- blir således antakelig ikke bekreftet før de evt ankommer i Norge.
Vi får iallefall håpe det stemmer- det ble plantet av Teslaansatte mens andre ansatte ikke har hørt noe om det.

Chlangum

Har hatt min bil nå i ganske nøyaktig 3 uker.
Jeg sleit mye den aller første gangen jeg skulle lade. Bilen ville bare ikke ta i mot lading. Det vanlige problemet med at den teller opp volt men ikke ampere. Samme natten stoppet bilen å lade i løpet av natten sånn helt uten videre. Litt fortvilet med en helt ny bil som man bare hadde lyst til å kjøre og så et batteriet flatt  :'(

Etter hvert har jeg lært meg triks for at starting av lading skal skje så smertefritt som mulig. Så seint som i  dag hadde jeg samme problemet. Telte ikke opp ampere. Ut igjen med kabelen, låse bilen med fob'en, trykke på kontakten for å åpne ladeluken, skubbe i kontakten og bilen startet å lade uten mer tull.

Det at den sluttet å lade midt på natten har skjedd meg en gang til etter første gangen. Selfølgelig natten før jeg skulle på langtur fra Bergen til Gøteborg. Kjørte med et snitt på 184 wh/km til Aurland SC. med 3 mil igjen på tanken ved annkomst  :) Våt men bar vei og lett regn hele veien.

Ellers har jeg samme problemet med at når bilen er ferdigladet så er det bråstopp. Det lyser rødt på ladeporten og displayet viser "car need service" og hvis kabeles står i for lenge etter ferdigladet får jeg feilmeldingen "12 volt battery low" Har dog ikke gått tom for 12 volt batteri men jeg mistenker at det ville skjedd hvis kabelen sto i lenge nok.

Så jeg har en booster liggende i bagasjen just in case. 369 kr sak fra biltema http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Starthjelp-12-V-400-A-37902/
holder i lange baner da det skal ikke mye strøm til for å få liv i bilen i forhold til en fossilbil.

Ellers tar jeg disse småproblemene som rene bagateller sammenlignet med hvor fantastisk bilen ellers er. Og jeg er sikker på at dette er løst om ikke lenge.
Har ingenting å utsette ellers på kvalitet med unntak av dugg i lykteglass og at rattet peker litt til venstre når man kjører rett fram. Skal se å få kjekket spissing på hjulene til neste år en gang.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

charliefoxtrot

Wow, karakteriserer du ladeproblemer av den typen som du skisserer her som bagatellmessige? Du er sannelig en raus person. I min bok er dette A-feil og uakseptabelt.

Kagex

12 v feil er vel ikke bare tesla som har.  Har en rav4 som sliter med det samme i 15 blå

Sent from my GT-I9505 using Xparent BlueTapatalk 2

P29687

Chlangum

Sitat fra: charliefoxtrot på fredag 27. desember 2013, klokken 11:07
Wow, karakteriserer du ladeproblemer av den typen som du skisserer her som bagatellmessige? Du er sannelig en raus person. I min bok er dette A-feil og uakseptabelt.

Du har nok rett i det. Er ikke kjent for å være veldig kritisk av meg.

Men det jeg egentlig vil fram til er at de problemer jeg har opplevd blir totalt overskygget av hvor fantastisk bilen virkelig er. Eneste jeg synes er skikkelig ergelig er den stoppingen av ladingen midt på natten. Har skjedd 2 ganger og er leit å våkne opp uten fulladet bil.

Og så er vel ikke akkurat nye biler fra andre produsenter feilfrie heller. Eneste sammenligningen jeg kan ta er en 2006 E220 cdi som jeg kjørte som Taxi den gang bilen var helt ny. Var ekstremt mye sensor tull med den bilen. Småfeil som ikke var alvorlige men ganske irriterende. Glemmer aldri den gang den plutselig begynte å ule noe inn i granskauen og det blinket rødt i dashbordet med meldingen "reduced brake power, stop the car". bremsene funket heldigvis som de skulle og fikk stoppet bilen. Slo av tenningen og startet igjen og feilmeldingen var borte. Eieren av bilen leverte den på verksted for sikkerhetens skyld men de fant ingen feil.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

TK Askøy

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 26. desember 2013, klokken 14:23
Sitat fra: TK Askøy på torsdag 26. desember 2013, klokken 13:56
Problemene du viser til er kun knyttet til lading:

  • 12V-problemet er slik jeg forstår det langt på vei løst. Lite rapporter om dette i det siste. Hvis man er redd for at dette skal være et problem, løses det ved å kjøpe en batteribooster til en tusenlapp som man tar med.
  • UMC-problematikken er reell. Denne kabelen fungerer ikke bra, og når bilen er fulladet er det ikke mulig å få i gang lading igjen uten å nappe ut kabelen og sette den inn på nytt. Det er også en rekke brukere som har reelle problemer med at lading stopper osv. Er man redd for at dette skal skje, kjøper man ny kabel og evt. ladeboks fra Salto eller en annen leverandør. Alle som har dette sier at det fungerer som en klokke.

Mange vil nå hevde at "man må da for pokker få en ladekabel som virker når man kjøper en bil til 700" (gjerne etterfulgt av diverse emoticons av det sure slaget). Jeg mener imidlertid at det er uproblemtatisk å bruke 8-10.000 ekstra på å sikre seg når man kjøper et "bleeding edge" produkt. Noen solbrune ingeniører i California makter nok ikke å få med seg alt som skjer i strømnettet her oppe i steinrøysa før det har gått litt tid. Hvis man er veldig firkantet på dette, så er bilbutikkene smekkfulle av alternative løsninger med dinosaurteknologi  :D

12v problemet er ikke løst, det er bare eierne som tilpasser seg problemet... Dvs drar ut ladekontakten når den er ferdig ladet eller lader med så lav ampere at den er ferdig ladet når den skal brukes slik at trøbbelet med UMC ikke tømmer 12v batteriet ikke opptrer.

Ser at det er bra at Tesla har entusiastiske kunder som kjøper 3 parts ledekabler for egen regning. Så lenge det er slik så vil incentivet for Tesla være mindre på å løse dette problemet som hele deres tekniske team burde stå på hodet døgnet rundt for å løse.... Biler som er så upålitelige (på grunn av en "bagatell") i flaggskip markedet utenfor US skjønner ikke jeg at de kan leve med.

Trådstarter lurer på om Tesla Model S har for lav kvalitet på lading til at det er forsvarlig å kjøpe bilen. Så lenge det er mulig å løse ladeproblemene med enkelt ekstrautstyr levert av tredjepart, så mener jeg fortsatt at det er helt greit å kjøpe bilen.

Påstanden om at Tesla får mindre incentiver for å rette feil fordi jeg og andre påpeker at dette er mulig er det reneste sludder. Det er så mange som melder disse feilene at du kan være ganske sikker på at de jobber med saken. Jeg er en entusiastisk kunde, det er helt korrekt. Men poenget er at det er mulig å bruke denne bilen helt uten ladeproblemer med tilgjengelig materiell akkurat nå, og du har ikke kommet med et eneste argument som tilbakeviser denne påstanden.

Om dette er en bagatell eller ikke er også en helt annen diskusjon. For min del er det ikke veldig viktig når det er så enkelt å løse. At Tesla sikkert kunne håndtert dette bedre er jeg for øvrig enig i. Litt bedre informasjon og oppfølging hadde nok vært smart. Men i det store og hele betyr ikke det mye for meg. Jeg har fått Bilen 2.0 uten avgifter, og er egentlig ganske fornøyd med det.
90D mottatt desember 2015
S85 mottatt september 2013, solgt

Kallagtunet

At Tesla ikke kan levere en fungerende UMC og ladin som virker 100 % HvER gang er ikke annet enn en skandale!

Hvis de ikke klarer det må de i det miste endre makedsføringen sin eller begynne å levere med 3 parts utstyr som virker.

At de mest entusiastiske tesla fans fikser og mekker og betaler selv er helt greit, men hvis tesla skal nå ut til vanlige folk som ikke er beta testere så må de get their shit together for å si det på nynorsk.

Leif1

Helt enig med siste taler. Dette må også være en bil "mor kan bruke."
Da må ladingen bestå seg i å sette kontakten. Og kun det.
Konvertitt fra S til X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA