Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer med blått adapter

Startet av charliefoxtrot, søndag 05. januar 2014, klokken 00:30

« forrige - neste »

OddB

Kanskje dere som har problemer kan lage en testrutine som alle kan prøve ?
Hvis man så samler info om type strømnett, serienummer på UMC etc kan vi kanskje finne et mønster ??
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

oysteing

Vi hadde STORE problemer med flatt 12v batteri i forbindelse med lading i begynnelsen, noe som resulterte i et besøk av NAF-bil og diverse telefoner med Tesla. Problemene kom stort sett hver dag etter full lading, "Car needs service", "Car may shut down", "12v battery low" og så videre. Tesla var inne og feilsøkte uten å finne noen direkte årsak, men fikk beskjed om å vente på siste oppdateringen, og se hvordan det gikk, siden det var kjente problemer.

La inn oppdateringen så snart den kom, (1-1,5 uke siden nå?) og etterpå har vi ikke hatt et eneste problem med 12v batteri, feilmeldinger eller noe i den forbindelse. Tar lading hver gang så lenge kabelen settes skikkelig i, og lader fint hele tiden.

Til dere som fremdeles har problemer, har dere fått den siste oppdateringen?

Cobos

Oysteing: Hva mener du med siste oppdatering? Mener du .30 eller .57?

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Romsiki

Jeg har kjørt 6500 km siden tidlig september og har aldri hatt noe problem med lading eller UMC. Har ladet både med supercharger, 3 fas Saltolader, 16 amp Schuko. Venter ikke noe problemer når jeg får levert adapterne og dobbeltlader. Har fukt i baklyktene som nok blir fikset når  servicesenteret i Stavanger har kommet opp i fart. De aller fleste har ingen større problemer og dem hører man ikke fra. De som roper høyest.....
Når det er sagt har jeg medfølelse for de som opplever problemer.

Havebigfun

Sitat fra: Tuxedo på fredag 27. desember 2013, klokken 18:42
Jeg kan stoppe og starte lading igjen fra appen.  Jeg kan også slå på 100% på appen, og da starter den lading igjen.  Dette med original UMC.  Aldri fått noen feilmeldinger relatert til lading (forsåvidt aldri fått noen feilmeldinger overhodet).  Bilen har maksimalt stått to dager med UMC tilkoblet.
Du er omtrent den eneste som forteller om feilfri UMC-funksjon her- det er bra!
Testen går i praksis ut på at man stopper og starter lading uten å ta ut ladekabelen med feilfri funksjon.
Bilen skal kunne stå med UMC tilkoblet i årevis uten problemer med tilnærmet konstant ladenivå.
Før dette fungerer hos alle har Tesla ikke løst problemet.
Det er samme problem med .30 ihvertfall

OddB

#35
Sitat fra: oysteing på fredag 27. desember 2013, klokken 19:54
Vi hadde STORE problemer med flatt 12v batteri i forbindelse med lading i begynnelsen, noe som resulterte i et besøk av NAF-bil og diverse telefoner med Tesla. Problemene kom stort sett hver dag etter full lading, "Car needs service", "Car may shut down", "12v battery low" og så videre. Tesla var inne og feilsøkte uten å finne noen direkte årsak, men fikk beskjed om å vente på siste oppdateringen, og se hvordan det gikk, siden det var kjente problemer.

La inn oppdateringen så snart den kom, (1-1,5 uke siden nå?) og etterpå har vi ikke hatt et eneste problem med 12v batteri, feilmeldinger eller noe i den forbindelse. Tar lading hver gang så lenge kabelen settes skikkelig i, og lader fint hele tiden.

Til dere som fremdeles har problemer, har dere fått den siste oppdateringen?
Hva virker ?
Ingen feilmeldinger etter fullført lading ?
Mulig å starte lading igjen med appen ?
Greit at ladekabelen sitter i lenge etter at ladingen er ferdig ?
Scheduled charging ?
Forvarming med kabelen i etter at lading er fullført ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Høgis

Har hatt endel problemer med lading og spesielt med type 2, 3-fas (blinket gult ved lading av vanlig shucko og virket ikke på noen 3-fas). Ladeporten på bilen ble byttet for et par uker siden. Har skjønt at dette er et problem på endel av bilene som ble levert i Nov. Har ikke hatt noen problemer vedr. lading etter dette. Bruker UMC kun innendørs i garasjen.
Mener at en 3. parts løsning av f.eks typen Mennekes: http://salto.no/produkter/ladekabel-justerbar-13-a-type-2-shuko/ ikke er en tilfredstillende erstatning for en UMC. Med denne får man kun mulighet til 13A lading pr. i dag og muligens senere 16A. Da vil jeg heller vente med og bruke de 6000,- kronene til en CHAdeMO adapter (klok av skade og div. tidligere leveringstider på forskj. ting fra Tesla, så er vel ikke denne tiljengelig før om ca. 4-6 mnd.) Har fulgt rådene til Tesla http://www.teslamotors.com/sites/all/themes/tesla/files/pdf/Utility_Outlet_Charging_NO_v7.pdf
og montert egen kurs (3-fas 16A 400V) til garasjen. Fra nyttår kommer jeg til og kjøre ca. 20-30 mil pr. dag, hvilket betyr at jeg kun kan benytte bilen annehver dag inntil jeg mottar rødt adapter. Ikke helt det jeg hadde sett for meg da jeg bestilte bilen.

P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

D.O

#37
Har nå hatt bilen i 14d og kjørt 1200km. Har ikke prøvd å lade bilen så lenge at den ble ferdigladet før i går. Er i Sverige på skiferie og har kun Tesla sin umc tilgjengelig, så var litt spent. Plugget bilen til i går, lading startet som vanlig og voknet i dag til fullt batteri/charging completed, ingen feilmeldinger og grønt lys på umc. Det eneste var at skjøteledningen hadde tinet seg ned i isen og frosset fast etter at ladingen var ferdig. Glemte å prøve å starte lading etter ferdig lading, skal gjøre det neste gang.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

oysteing

Sitat fra: Cobos på fredag 27. desember 2013, klokken 20:09
Oysteing: Hva mener du med siste oppdatering? Mener du .30 eller .57?

Cobos

Tja, nå har jeg kanskje ikke lest meg opp nok på forskjellige versjoner der ute, men ser versjonsnummeret på min nå er 5.8 (1.49.30). Så mulig det er ennå en oppdatering som jeg ikke har fått. Bilen ble levert med 5.8, men jeg er usikker på hvilken underversjon den hadde da. Etter jeg fikk oppdateringen, har som sagt alle disse problemene vært borte.

Jeg testet også å avbryte lading fra app'en, og så starte igjen, og det fungerer fint.
Å la laderen stå i etter ladingen er ferdig fungerer også uten problemer nå. (Men fikk feilmeldinger hver dag tidligere). Nå har den riktignok ikke stått i dagesvis etter fullført lading, men det er tydelig at de har gjort noe i forhold til feilene. Jeg vet jo heller ikke om dette er en oppdatering alle har fått, eller om det var noe spesielt siden jeg hadde så mye problemer med det.

Ta det med Tesla, så de får se på det og feilsøkt på bilen.

Nå skal det sies at jeg har slitt med DAB-radioen etter oppdateringen da, som en del andre, med at den til stadighet skifter kanal i hytt og pine, men heller det enn flatt 12v batteri når en skal ut å kjøre..

Tuxedo

Sitat fra: oysteing på fredag 27. desember 2013, klokken 23:54
Sitat fra: Cobos på fredag 27. desember 2013, klokken 20:09
Oysteing: Hva mener du med siste oppdatering? Mener du .30 eller .57?

Cobos
Nå skal det sies at jeg har slitt med DAB-radioen etter oppdateringen da, som en del andre, med at den til stadighet skifter kanal i hytt og pine, men heller det enn flatt 12v batteri når en skal ut å kjøre..

Har du forsøkt reboot av storskjermen?  Hadde lignende problemer etter begge softwareoppdateringer jeg har hatt; en reboot løste problemene begge ganger.  Fra nå av gjør jeg det til rutine umiddelbart etter hver oppdatering.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

kimnaess

Jeg har feilfri bil! Aldri hatt problem med 12v batteri (selv om kabelen mange ganger står i lenge etter at den er full), noen ganger bruker jeg 2-3 forsøk før den starter lading fra Schuko, men svært sjeldent nå i det siste (softwarefixet?), aldri stoppet i løpet av natten eller andre ganger....

Mine eneste "bagatellmessige" feil er dørhåndtak foran høyre side som gikk for langt ut, korrigert, og lakk som var forskjellig på høyre side og skjerm foran, nylakkert av Tesla hos karrosseriverksted i Drammen

Så jo, feilfrie biler finnes 8)
Masse morsomme fossilbiler
Tesla Roadster 2012
Tesla Model S P85+ 2013
Tesla Model S P85D 2015
Tesla Model S 70D 2015
Tesla Model X 60D 2016
Tesla Model S 60D 2016
Tesla Model X 90D 2017
Tesla Model X 100D 2018
Tesla Model 3 LR 2019

Kallagtunet

#41
Forskjellige definisjoner av hva feilfri er ser jeg... Hvis du har testet alle variantene knyttet til lading uten feil så er du en av de heldige uten ladeproblemer! Gratulerer må det vare!

19quiz76

Ok - jeg tror du har fått over poenget ditt, folk må være obs, we get it :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Øyvind.h

#43
Sitat fra: Høgis på fredag 27. desember 2013, klokken 22:52
(blinket gult ved lading av vanlig shucko og virket ikke på noen 3-fas)

Hvis noen lurer så betyr gulblink at pluggen ikke er skikkelig satt i, men man får ofte ladet allikevel - bare med redusert effekt (sett bort ifra fysiske feil på porten, slik det var med bilen til Høgis).

Fikk forresten min nye UMC i går, samt blått adapter. Dro hjem og satte det blå adapteret på den fastmonterte UMC``en. Da begynte UMC å blinke rødt. Trykket reset, dro ut kabelen og satte den inn igjen. Pulserte da grønt, men med en gang jeg plugget i bilen så begynte den å blinke rødt. Testet et par ganger før jeg ga opp.

Flyttet adapteret over på den nye UMC``en, plugget i og satt den i bilen. UMC pulserte grønt (med occational rød puls, aldri sett det tidligere), men bilen telte aldri opp. Dro ut og plugget i på nytt, og nå fungerer den fint.

I dag morges tittet jeg ut av vinduet akkurat idet bilen var ferdig med å lade og ladeporten lyste grønt (lyser opp akkurat når den er ferdig, så slukker den igjen). Gikk kjapt inn i appen og flyttet charge-limit, men no-go. Ladeporten begynte å lyse blått, og lading starter ikke. VisibleTesla melder at UMC leverer 6 volt.

UMC``ene som leveres ut pt er altså ikke bedre enn de gamle, og adapteret løser ingen ting (som flere har påpekt). Det som ikke fungerer opplever jeg som "tilleggsfeatures/bekvemmelighetsfeatures" på min bil. Dvs. mulighet til å kunne flytte charge-limit, utsette lading etc. Ser an om ny UMC har løst feilen med at bilen ikke starter å lade.

Det gir en trygghetsfølelse å kunne fylle batteriet i løpet av en vanlig natt ved behov! Kommer svært sjelden til å ha behov for 7kW ladeeffekt, men kjekt å ha :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

oysteing

..og der ser jeg at jeg må rette meg selv litt. Alt har fungert fint, frem til vi trakk litt for mye strøm fra kursen som bilen ladet fra. Etter at sikringen slo ut, kom de kjente feilmeldingene tilbake. "12v battery very low", osvosv. Så avbrutt lading på DEN måten klarte den IKKE.

Feilmeldingene kom umiddelbart, så her var det ikke snakk om at det har stått feilmeldinger fremme lenge og tappet batteriet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA