Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer med blått adapter

Startet av charliefoxtrot, søndag 05. januar 2014, klokken 00:30

« forrige - neste »

19quiz76

Har fulgt denne diskusjonen som gjennomsyrer de fleste tråder her på forumet på ett eller annet tidspunkt, og synes det som regel kommer til et punkt hvor det får veldig begrenset nytteverdi. Har for min egen del konkludert med at de som er avhengige av feilfri bil med feilfri lading bør vente med å bestille til dette er løst, mens de som kan leve med tredjepartsløsninger eller ikke er avhengige av ovennevnte trygt kan bestille. Alt er ikke som det bør være i Tesla-systemet, men mange (med meg) lever fint med dette enn så lenge. Atter andre gjør det ikke, og man bør finne ut på forhånd hvilken kategori man tilhører. I tillegg finnes det risiko for å få levert en mandagsbil, men etter innlegg på dette forumet å dømme, har Tesla ryddet greit opp i disse tilfellene.

Må få presisere at jeg ikke mener den ene kategori kjøper har mer rett enn den andre, men det viktigste er at man vet hva man går til.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

charliefoxtrot

Fornuftig innlegg, 19quiz76.

Men jeg tillater meg å pirke litt på det du skriver. For egen del er jeg nemlig ikke avhengig av en feilfri bil (finnes det?), men jeg mener reservasjonsløst at man må forvente en nesten feilfri nøkkelfeature som det lading faktisk er for en elbil. I alle fall når energilasting er en såpass tidkrevende seanse som det foreløpig er. Alternativt må 3.parts-produkt for å løse dette besørges av produsent.   

Og kanskje er trådtittelen upresis her. For det jeg søkte å få svar på er hvorfor ting tilsynelatende ikke blir håndtert. 12V-problemet er kanskje noe av det første jeg leste om på amerikanske forum for et år siden. Fortsatt er det et problem. Det synes jeg er rart.



Cobos

Jeg har nok kanskje vært heldig, men med tanke på mine erfaringer med Tesla selv når de var på sitt mest opptatte er milevis foran det jeg opplevde med mitt andre store kjøp nå iår. Jeg har nemlig hatt den selsomme gleden av å kjøpe splitter ny leilighet. Og den var levert med feil bad, feil på det elektriske pluss en del kosmetiske småpirk. Og der var det 3-6 uker med krangling før jeg fikk noe som er i nærheten av rimelig kompensasjon. Mest sannsynlig sitter jeg igjen med en dårligere løsning. For å si det sånn det var et kjøp til godt over millionen... Tesla har faktisk vist ønske og vilje til å løse problemene...

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

FrodeW

Jeg har hatt bilen siden 17 Desember nå, ikke hatt noen feil foreløpig!

Spurte DS'en som utleverte bilen min om hvor mange biler de leverte ut på Alna pr. dag, fikk til svar at det var fra 5-15 om dagen... Da er det mange som IKKE har problemer sånn jeg ser det.

Når det gjelder 12v problemet så er jeg ganske sikker på at dette er relatert til at bilens forbrukselektronikk ikke går i hvilemodus eller problemer med lading fra høyspent til 12v ikke skjer når dette skulle skje. På min bil fungerer i hvertfall dette som tiltenkt, jeg ser at den lader 12v batteriet selv om ikke bilen er tilkoblet for lading.


Havebigfun

Sitat fra: FrodeW på fredag 27. desember 2013, klokken 16:51
Jeg har hatt bilen siden 17 Desember nå, ikke hatt noen feil foreløpig!

Spurte DS'en som utleverte bilen min om hvor mange biler de leverte ut på Alna pr. dag, fikk til svar at det var fra 5-15 om dagen... Da er det mange som IKKE har problemer sånn jeg ser det.

Når det gjelder 12v problemet så er jeg ganske sikker på at dette er relatert til at bilens forbrukselektronikk ikke går i hvilemodus eller problemer med lading fra høyspent til 12v ikke skjer når dette skulle skje. På min bil fungerer i hvertfall dette som tiltenkt, jeg ser at den lader 12v batteriet selv om ikke bilen er tilkoblet for lading.
Jeg foreslår du kobler bilen til UMCen til lading og la den være tilkoblet i 3+ døgn etter at batteriet er ferdigladet- uten å røre den.
Så kan du fortelle oss om du er like fornøyd ;)

FrodeW


[/quote]
Jeg foreslår du kobler bilen til UMCen til lading og la den være tilkoblet i 3+ døgn etter at batteriet er ferdigladet- uten å røre den.
Så kan du fortelle oss om du er like fornøyd ;)
[/quote]

Intressant

OddB

Sitat fra: FrodeW på fredag 27. desember 2013, klokken 16:51
Jeg har hatt bilen siden 17 Desember nå, ikke hatt noen feil foreløpig!

Spurte DS'en som utleverte bilen min om hvor mange biler de leverte ut på Alna pr. dag, fikk til svar at det var fra 5-15 om dagen... Da er det mange som IKKE har problemer sånn jeg ser det.

Når det gjelder 12v problemet så er jeg ganske sikker på at dette er relatert til at bilens forbrukselektronikk ikke går i hvilemodus eller problemer med lading fra høyspent til 12v ikke skjer når dette skulle skje. På min bil fungerer i hvertfall dette som tiltenkt, jeg ser at den lader 12v batteriet selv om ikke bilen er tilkoblet for lading.
Du får altså ikke feilmeldinger når bilen er ferdigladet ?
Du kan også starte lading igjen fra appen ?
Virker  "Scheduled Charging" ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OddB

Sitat fra: FrodeW på fredag 27. desember 2013, klokken 17:03

Sitat
Jeg foreslår du kobler bilen til UMCen til lading og la den være tilkoblet i 3+ døgn etter at batteriet er ferdigladet- uten å røre den.
Så kan du fortelle oss om du er like fornøyd ;)

Intressant
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

FrodeW

Gjorde en test nå, siden bilen var ferdig ladet til 90%, gikk jeg inn og satt den til 100%, får som dere skriver ikke startet ladingen igjen!

Skal sende en mail til tesla om dette ASAP og spørre hva de har tenkt å gjøre med det...

Tuxedo

Sitat fra: FrodeW på fredag 27. desember 2013, klokken 17:23
Gjorde en test nå, siden bilen var ferdig ladet til 90%, gikk jeg inn og satt den til 100%, får som dere skriver ikke startet ladingen igjen!

Skal sende en mail til tesla om dette ASAP og spørre hva de har tenkt å gjøre med det...

Jeg kan stoppe og starte lading igjen fra appen.  Jeg kan også slå på 100% på appen, og da starter den lading igjen.  Dette med original UMC.  Aldri fått noen feilmeldinger relatert til lading (forsåvidt aldri fått noen feilmeldinger overhodet).  Bilen har maksimalt stått to dager med UMC tilkoblet.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

tklev

Sitat fra: Tuxedo på fredag 27. desember 2013, klokken 18:42
Sitat fra: FrodeW på fredag 27. desember 2013, klokken 17:23
Gjorde en test nå, siden bilen var ferdig ladet til 90%, gikk jeg inn og satt den til 100%, får som dere skriver ikke startet ladingen igjen!

Skal sende en mail til tesla om dette ASAP og spørre hva de har tenkt å gjøre med det...

Jeg kan stoppe og starte lading igjen fra appen.  Jeg kan også slå på 100% på appen, og da starter den lading igjen.  Dette med original UMC.  Aldri fått noen feilmeldinger relatert til lading (forsåvidt aldri fått noen feilmeldinger overhodet).  Bilen har maksimalt stått to dager med UMC tilkoblet.

Er dette med schuko adapteret?

tklev

Kan iallefall bekrefte at jeg ikke klarte å starte ladingen igjen fra appen nå etter at jeg stoppet den... Skal sies at jeg aldri har hatt problem med at lading har stoppet midtveis, eller 12v klaging. Men så har jeg aldri utfordret skjebnen ved å la den stå tilkoblet i 3 døgn heller da :)

FrodeW

Da har jeg både ringt og mailet Tesla, dette hadde de "aldri" hørt om før, så da får vi se om de klarer å svare mer saklig på eposten!

Tuxedo

Sitat fra: tklev på fredag 27. desember 2013, klokken 18:47
Sitat fra: Tuxedo på fredag 27. desember 2013, klokken 18:42
Sitat fra: FrodeW på fredag 27. desember 2013, klokken 17:23
Gjorde en test nå, siden bilen var ferdig ladet til 90%, gikk jeg inn og satt den til 100%, får som dere skriver ikke startet ladingen igjen!

Skal sende en mail til tesla om dette ASAP og spørre hva de har tenkt å gjøre med det...

Jeg kan stoppe og starte lading igjen fra appen.  Jeg kan også slå på 100% på appen, og da starter den lading igjen.  Dette med original UMC.  Aldri fått noen feilmeldinger relatert til lading (forsåvidt aldri fått noen feilmeldinger overhodet).  Bilen har maksimalt stått to dager med UMC tilkoblet.

Er dette med schuko adapteret?

Ja, det er med schukoadapteret.  Men jeg må korrigere meg selv:  Jeg kom på at jeg har faktisk fått en feilmelding i forbindelse med lading.  Det var en av de første gangene, jeg satte kontakten i bilen og kikket inn vinduet.  I displayet sto det (fritt oversatt) "Ladekabelen er ikke satt langt nok inn i bilen".  Tilbake og dytte, og ganske riktig, den gikk en halv centimeter til før den klikket i lås.  Hvis nå bare Microsoft kan begynne med samme presisjonsnivå på sine feilmeldinger...
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

tklev

Sitat fra: Tuxedo på fredag 27. desember 2013, klokken 19:14
Sitat fra: tklev på fredag 27. desember 2013, klokken 18:47
Sitat fra: Tuxedo på fredag 27. desember 2013, klokken 18:42
Sitat fra: FrodeW på fredag 27. desember 2013, klokken 17:23
Gjorde en test nå, siden bilen var ferdig ladet til 90%, gikk jeg inn og satt den til 100%, får som dere skriver ikke startet ladingen igjen!

Skal sende en mail til tesla om dette ASAP og spørre hva de har tenkt å gjøre med det...

Jeg kan stoppe og starte lading igjen fra appen.  Jeg kan også slå på 100% på appen, og da starter den lading igjen.  Dette med original UMC.  Aldri fått noen feilmeldinger relatert til lading (forsåvidt aldri fått noen feilmeldinger overhodet).  Bilen har maksimalt stått to dager med UMC tilkoblet.

Er dette med schuko adapteret?

Ja, det er med schukoadapteret.  Men jeg må korrigere meg selv:  Jeg kom på at jeg har faktisk fått en feilmelding i forbindelse med lading.  Det var en av de første gangene, jeg satte kontakten i bilen og kikket inn vinduet.  I displayet sto det (fritt oversatt) "Ladekabelen er ikke satt langt nok inn i bilen".  Tilbake og dytte, og ganske riktig, den gikk en halv centimeter til før den klikket i lås.  Hvis nå bare Microsoft kan begynne med samme presisjonsnivå på sine feilmeldinger...

Hmm - du er i det minste i ett mindretall.. Det er urovekkende få som har rapportert om at UMCen med schukoadapter har fungert uten slike feil som det er snakk om her. Nå skal det som sagt sies at for meg har det ikke vært noe problem å leve med disse feilene, husker jeg å sette i UMCen rett etter at jeg parkerer bilen så har det bestandig gått greit å få den til å lade, og da har den stått og ladet til den er "full".

Kun 1 gang jeg ikke fikk den til å lade, og da var det mest sansynlig fordi bilen var kald.. Gikk fint å lade senere på dagen etter at jeg hadde kjørt en tur først. Total uakseptabelt at en ladekabel ikke skal fungere hver gang, men med mitt kjøremønster har ikke det vært noe problem å leve med.. Den ene dagen den streiker 100% så er det ikke sikkert jeg er like blid..  :-\

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA