Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjølevifte?? (Hjelp en fersking ::))

Startet av Lars C. Krogenæs, tirsdag 23. september 2008, klokken 21:59

« forrige - neste »

ilmarw

Polestar i bestilling

Griffel

#16
Sitat fra: Boogie på tirsdag 09. september 2008, klokken 13:02
Sitat fra: Baltor på tirsdag 09. september 2008, klokken 10:49
Sintef har beregnet at en solfanger på 25 m2 på en enebolig kan spare inn 7800kwh pr år, (Oslo).

Øyvind Lunde har et panel på kun 8 m2 på sitt tak, og mener at han får 6000 kw ut av panelet pr år.

Om solfangerne blir brukt sammen med gulvvarme og oppvarming av varmtvann vil man kunne få ganske god effetkt ut av anlegget.
Jeg har et varmepumpeanlegg idag hvor jeg henter varme 200 m ned i bakken.
Tenkte at jeg skulle sette opp noen solfangere for å supplere anlegget, og kunne stoppe selve varmepumpen halve året...

At et panel på 8 m2 kan levere 6000kWh i året høres riktig ut det tilsvarer en virkningsgrad på ca 80% (ca. 5 ganger så effektivt som et solcelle panel). Om en spare 6000 kWh er avhengig av om en kan utnytte dette. For private betyr det at et lite panel kan gå med overskudd, mens jo større det er jo dyrere blir den energien en har nytte av.

8 m2 panelet leverer Mai til Juli hver dag i gjennomsnitt over 30 kWh, men mindre enn 3 kWh i vinter månedene. Skal en spare inn 6000kWh  må en altså ha glede av minst 30 kWh/dag den leverer om sommeren, ellers blir besparelsen mindre enn 6000kWh. Enklest er det å varme vann i en stor varmtvannsbeholder (stor nok for noen dagers forbruk). Bruker en daglig 30kWh til oppvarming av varmtvann blir det 11000kWh i året og om 6000 av disse kommer fra solfangeren blir besparelsen  ca. 55%.

Hva skjer så om en kjøper et dobbel så stort panel. Panelet leverer dobbelt så mye energi, men forbruket er 30 kWh per dag. Det betyr at panelet leverer mer fra August til April, men i sommermånedene får en 4000kWh en ikke har glede av. Besparelsen har økt fra 55% til 73% men prisen på anlegget er nær doblet.

Og om noen skulle lure, noen og 30kWh er det som kreves for å varme opp 400l vann fra 5 til 70 grader (altså 800l badevann a 32 grader). Så med noen tenårings døttre i huset kan et slik panel komme godt med.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ken

#17
Nå er vi tilbake til lagring av energi.
Om sommeren bør vi tenke på hvordan vi kan lagre solfanger energi til vinter bruk.

Solfangere selv bør være billige som gir overskudd til andre tiltak.

Hva med en basseng i kjelleren som varmes opp med overflodig vannbårende solvarme. Gråvann fra dusj og badekar kan føres inn på toppen av basseng men kalde vann på bunnen overløpes. Varmen fåes ut enten med varmepumpe eller villavent type anlegg.
Ved siste nevnt forvarming av tilluft er altid en fordel og hindrer ising i anlegget.

En lo tech lagring kan være gjennom steinlagring. Oppvarmet luft blåses gjennom stein klumper om sommeren og med god isolasjon holdes varm fram til vinteren. Viftere fordeler oppvarmet luft ved behov. God steinalder løsning dette.

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Sitat fra: Ken på torsdag 11. september 2008, klokken 11:40
Gråvann fra dusj og badekar kan føres inn på toppen av basseng men kalde vann på bunnen overløpes. Varmen fåes ut enten med varmepumpe eller villavent type anlegg.

Dette fikk meg til å tenke på vår løsning på gråvannet:

For det første bader hele familien etter tur i samme badevann. (omtrent som andre gjør i en badestamp, eller badebasseng) ( måtte bare nevne det, da jeg så for meg reaksjonen fra enkelte sarte sjeler som mener at 200l varmt badevann er ubrukelig etter en person )

Etter det lar vi badevannet være i ro til varmen er godt ut av det. Villaventen suger lufta fra badet, via varmeveksler og ut, og teorien er at vi på denne måten utnytter varmen i vannet maximalt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Hmmm.... Badekar har vi ikke hatt på over ti år, men kanskje hadde det vært en ide å lage en enkel varmeveksler som kjørte inntaksvannet til vv-berederen gjennom en tank der gråvannet (i praksis varmt-vann fra dusj/vask) havnet før det gikk i septik-tanken? Slik at man på en måte forvarmer det kalde vannet som skal inn i tanken med det varme vannet man nettopp har brukt? Noen som har gjort noe slikt/vet om noen som her gjort det, eller har sett om det er noe hente utover det å "ha gjort det"?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bosonic

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Laban

Skjønner ikke hvordan denne kan egne seg til badekar hvis man skal bare skal bade ???

Da fyller man jo opp karet først, bader og tapper så ut vannet uten å fylle på nytt vann. For badekar som brukes til dusjing funker det vel som på en vanlig dusj og har litt hensikt.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Baltor

Dag Arne Høystad har prøvd ut dette og mer til, han har som mål å redusere strømforbruket til bare 10%.
Les om dette her
http://www.naturvern.no/90/
Dusjvaner, valg av vaskemaskin, tørking av tøy mmm, det er mange muligheter til å spare strøm.
Et tips: Hvis man må tørke tøyet innendørs kan man for eksempel spare mye ved å kjøpe en enkel avfukter og henge opp tøyet i et lite rom, for eksempel på badet.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Griffel

#23
Sitat fra: Laban på tirsdag 16. september 2008, klokken 16:25
Skjønner ikke hvordan denne kan egne seg til badekar hvis man skal bare skal bade ???

Da fyller man jo opp karet først, bader og tapper så ut vannet uten å fylle på nytt vann. For badekar som brukes til dusjing funker det vel som på en vanlig dusj og har litt hensikt.

Du har så rett så rett, skal du bruke den på badekar når det brukes som badekar  er den komplett unyttig.

Noe jeg synes er vell så ille er at det regnestykket de har laget for å beregne besparelsen har en alvorlig feil. >:(  Dersom en hører til de som gjerne vil spare strøm koste hva det det koste vill betyr det vell ikke så mye, men dersom en vil spare strøm og penger bør det regnes litt mer nøyaktig så en ikke lurer seg selv.

Dersom produktet holder det de skriver når det gjelder varmeveksling er besparelsen ca 1000,- mindre enn det som det står i brosjyren.

Ok. dersom du dusjer like mye som eksempelfamilien betaler den seg på 2 år, om den den ellers holde det den lover og en ikke har utgifter til montering, det er jo isåfall ikke så verst.  ;)

I følge beskrivelsen er det kaltvannet til blandebatteriet som varmes opp 15°C.
Feilen ligger i at de har regnet at alt vannet både det som kommer fra varmtvannsbeholder og det kalde vannet blir 15°C varmere.

For egen beregning: du sparer drøyt 1kWh på en 100 liters dusj.

Som varmeveksler er den ikke overvettes effektiv, virkningsgrad litt over 30%.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ken

#24
Som Elektrolux gjøre er bra om vinteren men masse fuktig luft gjennom en Villavent kan føre til ising i anlegget.
Andre systemer bruker en varmepumpe til å varme opp tappevann. Varme er tatt fra eksos luft til vanlig. Vel og bra men hvis man trenger mye vann oppvarmet må man kjører ventilasjonsanlegget ekstra hardt som betyr masse kalde tilluft i huset om vinteren.

Forvarming av vannet til VV bereder vil gjerne bli lagret i eget tank. Lagring av lunken vann er potensielt farlig mht Legionella osv. Hoved tank må være skikkelig varm til å ta knekken på bakterier. 70 grader minst.

Synes at det er en god ide allikevel å trekke varming ut av gråvann. Denne fyringen går ikke til kråkene men markene.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

bosonic

Sitat fra: bosonic på tirsdag 16. september 2008, klokken 15:15

Her er en varmeveksler som gjør denne jobben: http://www.miljodusj.no/nor   

Noe upresist av meg å ikke nevne at den er til gjennvinning av varme fra dusjvann, men jeg tenkte at selve navnet miljødusj talte for seg  ;)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Griffel

Sitat fra: bosonic på tirsdag 16. september 2008, klokken 23:33
Sitat fra: bosonic på tirsdag 16. september 2008, klokken 15:15

Her er en varmeveksler som gjør denne jobben: http://www.miljodusj.no/nor   

Noe upresist av meg å ikke nevne at den er til gjennvinning av varme fra dusjvann, men jeg tenkte at selve navnet miljødusj talte for seg  ;)

Nå skriver faktisk mljødusj på: http://www.miljodusj.no/nor "Kan også benyttes på badekar med karmontert blandebatteri" Dette er å lure folk. Å få tilbake litt varme fra en dusj på denne måten er ganske greit, selv om de regner feil når det gjelder hvor mye en sparer. Saken er at det en kan gjenvinne kan benyttes der og da uten lagring.  Å få noe nytte av annet avløpsvann badekar eller annet gråvann blir ganske mye dyrere enn det en kan spare, med egen lavtemperaturtank eller vann til vann varmepumpe.

Elektrolux metode la vannet bli  i karet til det har romtemperatur er uten investering og en fornuftig måte å spare på. (For de som bader i kar).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#27
Milødusj har nå rettet teksten på sin hjemmeside.  ;) Besparelsen i kr. er den samme, men vanforbruket pr. dusj er doblet og nå på 200l (Like mye som et karbad). De 100l var for en sparedusj. M.A.O produktet sparer like mye strøm som en sparedusj.

Har du allerede en sparedusj må familien dusje dobbel så mye, altså 60 ganger i uken for å spare det annonsen lover. Men vi får være ærlige å si at komfort er beder uten sparedusj, og med noen tenåringer i huset sparer den seg nok inn på noen få år, dersom du kan installere den selv, og ikke trenge å kjøpe noe ekstra for å få det til.

Om bruk med badekar: Under avsnittet virkemåte har de fått med: "varmeveksleren har bare effekt hvis man står oppe i badekaret for å dusje".
Så da trekker jeg tilbake at dette er å lure folk, under forutsetning av at produktet rent teknisk hever temperatur på kaltvann som lovet. (Det er ingen grunn til å tro noe annet).

Men altså det virker bare for de som dusjer, og for en 200l dusj (20l min 10 min) sparer en ca 2 kr. Så er det bare å regne på eget forbruk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Forstår ikke helt hvor mye vann en regner for å dusje. Når jeg samler opp vannet i badekaret mitt når jeg en sjelden gang velger dusj framfor bad, er der knapt 10 liter vann i badekaret, og det er ganske så lunkent. Tydelig at bading som krever 20 ganger mer vann, og med høyere temperatur er mer energikrevende, men det er en ting jeg syntes jeg fortjener.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#29
Sitat fra: elektrolux på fredag 19. september 2008, klokken 18:17
Tydelig at bading som krever 20 ganger mer vann, og med høyere temperatur er mer energikrevende, men det er en ting jeg syntes jeg fortjener.
Men til gjengjeld karbader du jo hele familien på en gang. Bare pass på at du ikke slår ut ungen med badevannet.

Dette gjelder sikker ikke deg elektrolux som bader rett som det er, men:
Dette ordtaket har sin opprinnelse fra gamledager da en bare badet et par ganger i året og hele familien i tur og orden. Først far så mor og så alle barna etter alder. Tilslutt var vannet så svart at de ikke så minstemann og risikerte dermed å slå ut ungen med badevannet. Uten avløp i huset betydde det å slå ut gjennom vindu eller dør. (Uttrykket kommer fra England) Så sparsomme bør vi ikke bli.

(200l vann for hver dusj stemmer ikke hos meg heller men, jeg har ikke hjemmeboende barn mer.) På hytta har jeg en dusj med vann i beholder som fylles med lunket vann og pumpes opp, ca 6-7 l det rekker omtrent akkurat til å bli våt, stenge dusjen, få på såpe og skjylle av.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA