Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan prisen på i3 forsvares?

Startet av lasse.johansen.88, søndag 05. januar 2014, klokken 00:06

« forrige - neste »

lasse.johansen.88

Hvor mange grader ute er det føre man merker nedgang på rekkevidden egentlig. Vinteren i år har jo vært ganske mild her på østlandet....

Fra feks 3-5 grader som er nå om dagen til 20 grader som vi får til sommeren.

BE

Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

lasse.johansen.88

Så alt under 20 pluss mener du, hvor mange % økning kan man forvente egentlig ? Får det er 20+ ute

BE

Alt under 20 plussgrader ja. 20 grader er visstnok optimalt temperatur hvor du får reduksjon i rekkevidden både over og under denne temperaturen. Riktignok er reduksjonen større når en går nedover i temperatur enn opp. Med levetiden på batteriene er det motsatt, kalde batterier lever lengre.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.


Trig8

For meg virker det som at bilen bruker mer strøm til oppvarming når det er under null grader. Det er vel både pga dårligere virkningsgrad på varmepumpa samt at det krever mer å holde temperaturen oppe. Ser ikke særlig forskjell fra f.eks -1 til -10 grader.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

Bekkenes

Jeg hentet min onsdag forrige uke (Tekna, Euro), kjører på 16" alufelger (uorginale) med piggfrie dekk.
Bor på vestlandet, har 90km tur/retur til jobb (Kollsnes gassanlegg).

Jeg har nå denne vinteren (temp lagt på rundt 3 til 6 grader) hatt en maksrekkevidde (med 100% batteri) på 140km. (i følge gjettometer).

Jeg tok skrekken her på juleaften. Hadde en tur på ca 40km , meg og to andre i bilen, 40km hver vei. På vei tilbake måtte jeg stoppe hos de som var med meg å lade litt, da hadde jeg 2 mil igjen og 25km på tanken. Burde ikke være mulig med så kort total avstand (85km totalt ca), men kom meg nå hjem (uten AC og radio på :p ).

I dag var første gang jeg testet det med å programmere bilen til å være varm før jeg gikk.
Satt "avgangstid" til 07:00, men ble litt forsinket, så kjørte ca 7:15, Gjettometer sa 135km rekkevidde.
I dag når jeg kom frem hadde jeg 73% Batteri igjen og 105km igjen på tanken, ikke så galt med en kjørelengde på 45km.

Så jeg fikk en åpenbaring i dag, skal man kjøre om vinter, og har mulighet, sett bilen til å være varm før du kjører, mye bedre rekkevidde :)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

Daeedor

Med LEAF som har varmepumpe varmeapparat i tillegg til rent elektrisk PTC element , (2013 modell) så ser det ut til at det blir vesentlig lavere rekkevidde så snart varmepumpen ikke lenger gir så mye effekt. Rent praktisk ser det ut til at "knekkpunktet"  ligger på sånn ca minus 5 grader og kaldere. På en 10 mils tur gikk vi fra å ha igjen ca 30km rekkevidde og 28% rest-strøm ved ca 2 minus grader til å ha igjen bare ca 10 km og 12% ved minus 7 grader. Med andre ord forsvinner det minst 2 mil når det blir kaldere , sannsynligvis enda mere på minus 10-15 .  Men under 8 mil rekkevidde totalt blir det nok ikke, uansett kulde , selv om varmen jobber max. Den kan jo ikke dra mere strøm enn ca 4kW.... Konklusjon er som forrige innlegg : forvarm med strøm tilkoblet ( helst 16 A så man ikke tapper batteriet for mye) og du får lengre rekkevidde.  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA