Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: OVMS for Mitsubishi i-Miev, Citroen C-Zero og Peugeot iOn

Startet av LMOR, lørdag 04. januar 2014, klokken 21:41

« forrige - neste »

Vind

Sensorene for parkering er ultralydbassert, og har en rekkevidde på under 1,5 meter.  Det brukes til parkering .  De bak vil også brukes hvis en bil bak holder på å kolidere.  Da vil de - med active pakke - sette inn med kolisjonsforebyggende tiltak - stamme belter, og slippe opp bremser for å redusere wiplash skader.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Sitat fra: Vind på tirsdag 07. januar 2014, klokken 22:42
De bak vil også brukes hvis en bil bak holder på å kolidere.  Da vil de - med active pakke - sette inn med kolisjonsforebyggende tiltak - stamme belter, og slippe opp bremser for å redusere wiplash skader.

Har du en referanse til dette?
Jeg har også lest noe slikt, men har ikke sett det bekreftet. Hva da hvis det er en bil foran, som du ellers ikke ville ha kjørt inn i?
Jeg har konkludert med at det de mener er at bilen sikrer at du som den som kommer bakfra, ikke treffer bilen foran og forårsaker en "påkjørsel bakfra"?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

#32
Sitat fra: LMOR på tirsdag 07. januar 2014, klokken 23:28
Har du en referanse til dette?
Fra Uk webside :
"www.bmw.co.uk/en...i/i3/.../safety.html
The rear-end collision warning warns you of imminent rear-ended accidents and gives you time to react. "

Beskrivelsen av hvordan den varslet - og forberedte sikkerhetssystemene fant jeg ikke nå.  Jeg leste det i en av kommentarene etter '4 stjerners' testen.

Det kan være at den ikke slipper bremsen - men varsler føreren og strammer beltet. Det virker mere gjennomtenkt.  Skal lete etter teksten i kveld.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Vind

Sitat fra: Vind på onsdag 08. januar 2014, klokken 06:57
Sitat fra: LMOR på tirsdag 07. januar 2014, klokken 23:28
Har du en referanse til dette?
Fra Uk webside :
"www.bmw.co.uk/en...i/i3/.../safety.html
The rear-end collision warning warns you of imminent rear-ended accidents and gives you time to react. "

Beskrivelsen av hvordan den varslet - og forberedte sikkerhetssystemene fant jeg ikke nå.  Jeg leste det i en av kommentarene etter '4 stjerners' testen.

Det kan være at den ikke slipper bremsen - men varsler føreren og strammer beltet. Det virker mere gjennomtenkt.  Skal lete etter teksten senere.
Da fant jeg siden.  Den har desverre ingen tekniske referanser, og basert på kommentarfeltene på den siden så har jeg nok blitt missledet her.  Det som er tilfellet er at i3 varsler om den holder på å kjøre inn i bakenden på en annen bil. (med Driving Assistant Plus)   Å bruke parkerinsssensorene bak var nok mere ønsketenking fra skribentens side.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Sitat fra: Vind på onsdag 08. januar 2014, klokken 08:42
Den har desverre ingen tekniske referanser, og basert på kommentarfeltene på den siden så har jeg nok blitt missledet her.  Det som er tilfellet er at i3 varsler om den holder på å kjøre inn i bakenden på en annen bil. (med Driving Assistant Plus)   Å bruke parkerinsssensorene bak var nok mere ønsketenking fra skribentens side.

Du får trøste deg med at jeg forstod det på akkurat samme måte, inkl. kontrollert rulling fremover.

Så det er vel vår kreative tenkning som ligger litt forut for vår tid.

Men hvis alle biler hadde et slikt system som i3 har, så ville nakkeskadeproblemene blitt redusert betydelig. Vi får passe på å alltid kjøre foran en bil med dette systemet, BMW, MB, Audi, Volvo osv.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Da er vi kommet til neste kapittel, og denne gangen basert på manualen. I manualen står det at i3 bruker radar som en del av kø-assistenten. Så hvis dette også er feil, er det feil både i beskrivelsen og i manualen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på fredag 17. januar 2014, klokken 18:21
Da er vi kommet til neste kapittel, og denne gangen basert på manualen. I manualen står det at i3 bruker radar som en del av kø-assistenten. Så hvis dette også er feil, er det feil både i beskrivelsen og i manualen.

Du må slutte å lese manualer, LMOR - du tror tydeligvis mer på dem (og dine egne konklusjoner (ref. 12V-systemet)), enn de som har beskrevet sytemene i detalj.

Når Mobileye (SOM LEVERERER SYSTEMENE TIL i3), sier at det er camera/vision only - SÅ ER DET DET !

Hvis du presenterer en bekreftelse fra BMW eller Mobileye om at så ikke er tilfelle - så kan du poste det her...

LMOR

#37
Sitat fra: bromm på fredag 17. januar 2014, klokken 22:13
Sitat fra: LMOR på fredag 17. januar 2014, klokken 18:21
Da er vi kommet til neste kapittel, og denne gangen basert på manualen. I manualen står det at i3 bruker radar som en del av kø-assistenten. Så hvis dette også er feil, er det feil både i beskrivelsen og i manualen.

Du må slutte å lese manualer, LMOR - du tror tydeligvis mer på dem (og dine egne konklusjoner (ref. 12V-systemet)), enn de som har beskrevet sytemene i detalj.

Når Mobileye (SOM LEVERERER SYSTEMENE TIL i3), sier at det er camera/vision only - SÅ ER DET DET !

Hvis du presenterer en bekreftelse fra BMW eller Mobileye om at så ikke er tilfelle - så kan du poste det her...

Dette er noe av det dummeste jeg har sett deg skrive her bromm... For det første så hadde jeg ikke konkludert, men skrev at det kunne være feil i manualen, for det andre regner jeg med du ikke tror Mobileye har levert mer enn kamerasystemet. De gir advarsler, og hva som skjer med dem er det kun BMW som bestemmer. Og jeg har allerede vist til at det beste er fusion systemer som BMW har til de fleste nye biler i dag, sammen med samme Mobileye systemet som i3 har. Og kø-assistenten bruker f.eks. kartet i en fusion, som ikke leveres av MobilEye.

Manualen som du blåser av er full av viktig informasjon, og er skrevet av samme selskap som du viser til beskrivelser fra... Det er i begge tilfeller andre enn ingeniørene selv som skriver det BMW sender fra seg :-)

Denne tråden startet med at BMW skrev at det er radar i i3, og ikke pga en teori jeg har?

Samme med lading av 12V. Jeg har ikke funnet noe sted som sier at 12V batteriet lades fra hovedbatteriet mens vi kjører, og hvis du ser på kontrakten din. får vi i Norge er forsterket batteri. Hvorfor skulle vi det, hvis det lades kontinuerlig fra high-volt batteriet?

Jeg forstår ikke ditt angrep her. Jeg vil forstå, og hvis du irriterer deg over det, så hopper du bare over mine tråder og innlegg?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på fredag 17. januar 2014, klokken 23:01
Samme med lading av 12V. Jeg har ikke funnet noe sted som sier at 12V batteriet lades mens vi kjører, og hvis du ser på kontrakten din. får vi i Norge er forsterket batteri. Hvorfor skulle vi det, hvis det lades kontinuerlig fra high-volt batteriet?

Lading av 12V under kjøring er en ren nødvendighet, siden lys og en god del annet går på 12V. Uten kontinuerlig lading ville selv det største 12V bilbatteri gått tomt ganske fort.

Dette er ikke noe spesielt for i3, men gjelder alle biler. Både fossil og el.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

#39
Sitat fra: jkirkebo på fredag 17. januar 2014, klokken 23:33
Sitat fra: LMOR på fredag 17. januar 2014, klokken 23:01
Samme med lading av 12V. Jeg har ikke funnet noe sted som sier at 12V batteriet lades mens vi kjører, og hvis du ser på kontrakten din. får vi i Norge er forsterket batteri. Hvorfor skulle vi det, hvis det lades kontinuerlig fra high-volt batteriet?

Lading av 12V under kjøring er en ren nødvendighet, siden lys og en god del annet går på 12V. Uten kontinuerlig lading ville selv det største 12V bilbatteri gått tomt ganske fort.

Dette er ikke noe spesielt for i3, men gjelder alle biler. Både fossil og el.

Jeg har laget en ny tråd for dette for de som er interessert, men med lyset på min bil på fullt med et normalt 12V batteri, så kan jeg kjøre i 13 timer før batteriet er tomt. Du må sette i3 på lading lenge før det. Det gjør du ikke med en fossil bil, og BMW skyter av å ha bygget en elbil fra bunnen av, så jeg har mer tro på dem enn at de bare har laget en kontinuerlig lading.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på fredag 17. januar 2014, klokken 23:40
Jeg har laget en ny tråd for dette for de som er interessert, men med lyset på min bil på fullt med et normalt 12V batteri, så kan jeg kjøre i 13 timer før batteriet er tomt. Du må sette i3 på lading lenge før det. Det gjør du ikke med en fossil bil, og BMW skyter av å ha bygget en elbil fra bunnen av, så jeg har mer tro på dem enn at de bare har laget en kontinuerlig lading.

Prøv så med følgende 12V forbrukere påslått:

- Stereoanlegg med godt volum
- Vindusviskere
- Bakrutevarme
- Speilvarme
- Kupevifter
- Setevarmere
- Rattvarme (om i3 har dette)

Tipper det er ganske tomt på maks en times tid.

Om ladingen er kontinuerlig eller ikke vet jeg ikke, men det lades garantert under kjøring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Sitat fra: jkirkebo på fredag 17. januar 2014, klokken 23:48
Sitat fra: LMOR på fredag 17. januar 2014, klokken 23:40
Jeg har laget en ny tråd for dette for de som er interessert, men med lyset på min bil på fullt med et normalt 12V batteri, så kan jeg kjøre i 13 timer før batteriet er tomt. Du må sette i3 på lading lenge før det. Det gjør du ikke med en fossil bil, og BMW skyter av å ha bygget en elbil fra bunnen av, så jeg har mer tro på dem enn at de bare har laget en kontinuerlig lading.

Prøv så med følgende 12V forbrukere påslått:

- Stereoanlegg med godt volum
- Vindusviskere
- Bakrutevarme
- Speilvarme
- Kupevifter
- Setevarmere
- Rattvarme (om i3 har dette)

Tipper det er ganske tomt på maks en times tid.

Om ladingen er kontinuerlig eller ikke vet jeg ikke, men det lades garantert under kjøring.

se svar i den andre tråden. Varme går på hovedbatteriet, så det går selvfølgelig utover rekkevidden.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på fredag 17. januar 2014, klokken 23:50
Sitat fra: jkirkebo på fredag 17. januar 2014, klokken 23:48
Sitat fra: LMOR på fredag 17. januar 2014, klokken 23:40
Jeg har laget en ny tråd for dette for de som er interessert, men med lyset på min bil på fullt med et normalt 12V batteri, så kan jeg kjøre i 13 timer før batteriet er tomt. Du må sette i3 på lading lenge før det. Det gjør du ikke med en fossil bil, og BMW skyter av å ha bygget en elbil fra bunnen av, så jeg har mer tro på dem enn at de bare har laget en kontinuerlig lading.

Prøv så med følgende 12V forbrukere påslått:

- Stereoanlegg med godt volum
- Vindusviskere
- Bakrutevarme
- Speilvarme
- Kupevifter
- Setevarmere
- Rattvarme (om i3 har dette)

Tipper det er ganske tomt på maks en times tid.

Om ladingen er kontinuerlig eller ikke vet jeg ikke, men det lades garantert under kjøring.

se svar i den andre tråden. Varme går på hovedbatteriet, så det går selvfølgelig utover rekkevidden.

Jeg skrev da heller intet om varmeapparatet. Jeg kan garantere at speilvarme, setevarme, bakrutevarme osv. går på 12V batteriet. Kun varmeapparatet får strømmen fra traksjonsbatteriet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Da lukker jeg denne tråden. Den sporet litt av på slutten, og nå har jeg fått oversikt over alle delene :-) Takk power59

Finner ingen radar. Selv om ikke alt henger sammen, så ville jeg nok ha funnet den.

Her er kø assistenten:

http://www.etk.cc/bmw/EN/search/optionAppliance/56088/S5ARA

Den burde ha vist at det er en kobling til kamera, som heller ikke vises under S5ATA:

http://www.etk.cc/bmw/EN/search/optionAppliance/56088/S5ATA

selv om selve kamera viser til S5ATA oppe til høyre.

http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectCar/I01/MCV/BMW+i3/ECE/66/66_0356/

Takk til de som ha hjulpet til med konstruktive innspill!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA