Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: OVMS for Mitsubishi i-Miev, Citroen C-Zero og Peugeot iOn

Startet av LMOR, lørdag 04. januar 2014, klokken 21:41

« forrige - neste »

LMOR

#15
Det er selvfølgelig mulig at det er feil, men det står på BMW sider også:

Fra UK:

The optional Driving Assistant Plus includes a comprehensive range of innovative camera and radar systems that make driving the BMW i3 both safe and comfortable.


Slik som jeg har forstått det, så kan en få til mye med kameraer, men ikke nød-brems. Da trenger en radar for å være sikker på at en ikke har misforstått. Dermed trenger en bar nær-radar, som ikke koster så mye eller bruker så mye strøm. Nødbrems står heller ikke på listen fra MobilEye.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

LMOR, jeg hadde nettopp en chat med "Sarah" hos bmw.co.uk - og hun skulle bringe videre det som står på http://www.mobileye.com/technology/applications/vehicle-detection/vision-only-adaptive-cruise-control/

Hun sa at det er mye som tyder på at web-designerne hadde lånt "Driving Assistant Plus"-informasjonen fra en annen bilmodell, og at det nyeste systemet for i3 ikke hadde blitt beskrevet riktig. Du får følge med på den siden fremover - det vil nok komme en oppdatering  ;)

Jeg ser du henger deg opp i at nødbrems må ha radar - men hvis du leser alt på Mobileyes sider, så ser du at dette er ivaretatt uten at radar lengre trengs som avstandsmåler i det hele tatt. Når det gjelder selve logikken for selve nødbremsingen, så kan også dette håndteres av BMW's egne styresystem (så lenge den får data fra Mobileye-systemet) - det er lite trolig at Mobileye leverer hele pakken inkl. beslutningen om når selve bremsefunksjonen skal aktiveres. BMW vil nok ha kontroll på akkurat den biten selv ;)

LMOR

Tror vi snakker litt forbi hverandre her. Det du beskriver her er bare ACC, og den har ikke radar. Det stemmer.

Dette er det MobileEye leverer til BMW:

BMW i3 – camera  only -  Driving assistance plus package
camera adaptive cruise control (VO-ACC)
Traffic Jam Assist
Pedestrians Protection
City collision Mitigation
Lane departure warning
Speed limit info

Ingen av disse inkluderer nød-brems, for det lager BMW selv. Protection og Mitigation skal forhindre en ulykke. Men nød-bremsen slås kun på når en ulykke vil skje. En unødvendig nødbrems er farlig i trafikken, og erfaring viser at løsninger med kun kamera slik som Volvo hadde i starten ikke er gode nok. Derfor må det kombinerer med radar med kort rekkevidde. Først når begge systemene er enig, slås nød-bremsen på.

5AT inkluderer:
- 5AR Trafic-queue Assistant (kun med 606 / 609)
- Active Cruise Control med Stop&Go
- Kollisjonsvarsling
- Fotgjengervarsling
- City Collision Mitigation (kollisjonsvarling i bykjøring)
- Speed Limit Information (kun med 606 / 609)
- Oppbremsningsassistent (kun med 606 / 609)

Oppbremsningsassistansen er den eneste som ikke er nevnt hos MobilEye, fordi BMW lager det selv. Regner med at BMW selv ikke er bedre på billedbehandling, så derfor er beste forslag så langt, at denne er radar-basert.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Hvis det faktisk er slik at det er feil i beskrivelsen, håper jeg virkelig de kan dokumentere at dette virker om natten uten radar...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Vel vel, jeg har tidligere prøvd å forklare at siden VO-ACC kan realiseres pga nøyaktigheten til Vision Only - "Forward Collision Warning" http://www.mobileye.com/technology/applications/vehicle-detection/forward-colision-warning/ OG "Headway Monitoring and Warning" http://www.mobileye.com/technology/applications/vehicle-detection/headway-monitoring-and-warning/ - så MÅ nødvendigvis disse 2 systemene (som i realiteten ER nødbrems - systemer) være med i pakken.

Jeg oppfordrer deg til å lese alt på de to linkene, så skjønner du hvordan det henger sammen ;)

Det med radar og natt er urellevant fordi de samme problemene oppstår med kamera - delen på de kombinerte systemene.... (radar kan aldri operere alene)

LMOR

Jeg har lest alt... det var derfor jeg ikke forstod hva radarene ble brukt til... Det var derfor jeg startet tråden :-)

Da må vi anta at det er feil i beskrivelsen (copy-paste), fra BMW som har spredd seg.

Men du tar feil når det gjelder radar alene. Jeg har et rent radar-basert system med stop-and-go + nødbrems (ingen kameraer). Det er fordeler og ulemper med begge. Så det optimale er en kombinasjon slik f.eks. X5 og 4 har f.o.m 2013/14. Men det er klart en fordel med kun kamera på en el-bil.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Begrensningen er da:

Preventive Pedestrian Protection proactively engages braking automatically for rapid reaction to potential collisions with humans and cyclists in urban driving situations up to 35 mph. The identification of pedestrians and cyclists is only active in daylight.

Resten fungere nok så lenge bilen foran har baklys/skiltlys på eller at lysene på bilen din er sterke nok.

Som jeg skrev på ønskelisten, så ville en kombinasjon med infrarødt kamera + radar gitt meg enda større trygghet. Da kunne nok MobilEye også øket følsomheten på kamera, hvis de kunne dobbeltsjekket med IR og radar. Kjenner at jeg allerede er klar for en i5 også :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Jalla

De kameraene som brukes i de siste versjonene fra Mobileye har "night vision  / IR"

Sjekk f.eks denne videoen.

LMOR

Det bilde vil jeg se på skjermen!

og hvorfor kan de ikke da bruke det til å kjenne igjen personer og syklister om natten også. Det klarer min bil fra 2010... (men stopper ikke :-(, får de bare opp i HUD)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på fredag 27. desember 2013, klokken 21:01
Det bilde vil jeg se på skjermen!

og hvorfor kan de ikke da bruke det til å kjenne igjen personer og syklister om natten også. Det klarer min bil fra 2010... (men stopper ikke :-(, får de bare opp i HUD)

Du skal ikke se helt bort ifra at det kommer som en oppdatering senere. Jeg har også sett for meg at det bør gå å få tilgang på dette kameraet + ryggekameraet fra appen, noe jeg håper kommer - først og fremst ifm. utløst alarm ;) ;) ;)

LMOR

Sitat fra: bromm på fredag 27. desember 2013, klokken 21:11
ryggekameraet fra appen, noe jeg håper kommer - først og fremst ifm. utløst alarm ;) ;) ;)

Blir litt avsporing dette spørsmålet, men vi begynner jo å bli ferdig med temaet..:

Jeg tenkte også mye kreativt rundt alarmen, men jeg valgt ikke alarm, fordi slik jeg leste meg frem til, så er det en helt standard alarm, samme som står i andre BMWer, og jeg ville ikke en gang få opp at alarmen har gått, i appen?

Selgeren sa det samme, men har vi feil?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Vel, appen støtter jo allerede push-varsling for "lading ferdig" og gir også alarm ved avbrutt lading (hvis sikring eller nettstrøm går ned) - så du kan jo tenke deg selv hvor langt unna de er fra å legge til et varsel for utløst tyverialarm ;)

...meeeen, da må selvfølgelig sensorene være montert fra fabrikk - og derfor ble alarmen med i mitt tilfelle :D

LMOR

Helt enig. Tenkte å gjøre det samme, men mistet troen. Håper du får rett!

Jeg kan i hvert fall se hvor bilen er (håper jeg).
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Jalla

En grundig beskrivelse av BMW ConnectedDrive banner denne gangen for nye BMW 2-serie, men mye av det finnes også på i3. De er f.eks innom fordelene med et system med kamera fremfor radar når det gjelder kollisjonvarsling mot biler, gjenstander og fotgjengere.

http://www.bmwblog.com/2014/01/07/ces-2014-bmw-unveils-m235i-automated-driving-new-control-assistance-systems/

LMOR

#29
Sitat fra: Jalla på tirsdag 07. januar 2014, klokken 18:04
En grundig beskrivelse av BMW ConnectedDrive banner denne gangen for nye BMW 2-serie, men mye av det finnes også på i3. De er f.eks innom fordelene med et system med kamera fremfor radar når det gjelder kollisjonvarsling mot biler, gjenstander og fotgjengere.

http://www.bmwblog.com/2014/01/07/ces-2014-bmw-unveils-m235i-automated-driving-new-control-assistance-systems/

Takk, bra beskrivelse. Men jeg hadde lest dette og var allerede overbevist om at kamera er bedre enn radar til mye, men ikke til alt, og det er nok dessverre dette og strømforbruk som er årsaken i i3:

"These safety systems can therefore also be extended to vehicle classes where demand for sophisticated systems has traditionally been low."

Fordi, som jeg har nevnt før:

"At the same time, however, camera-based systems do require certain light conditions."

Jeg tror ikke kamera på i3 har IR som vi har vært inne på over, og IR er ikke bra på kalde objekt.

Det beste er en fusion som på f.eks. X5, men det som var mest interessant var:

"The starting point for the development of this driving strategy is the secure location of the vehicle within its lane and, above all, the reliable recognition of all vehicles and objects in the immediate vicinity. A key role is played by the fusion of data from various mutually complementary sensor technologies – such as lidar, radar, ultrasound and camera detection – fitted on all the test vehicles. Despite this 360° detection capability, there is little on the outside to tell the vehicle apart from a series-produced model."
"These trials produced important pointers for the ongoing development of electric mobility, and the new BMW i3 is the first model to benefit from these findings."

Så da er jeg tilbake til mitt opprinnelige spørsmål, er det likevel noen "små" radarer på sidene av i3, og at BMW beskrivelsen var riktig og ikke cut/paste? Eller er alt kamera basert. Jeg tror ikke alle systemene på i3 er laget av MobilEye, og at vi kan stole på deres sider alene.

Sensorene som gjør at bilen lukeparkerer selv, er i hvert fall ikke kamerabasert :-) I så fall ville jeg ikke brukt dem om natten. De er sannsynligvis ultrasound, men kunne også vært små radarer, som også ble brukt til å sjekke om du har biler på siden i det andre feltet osv.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA