Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: OVMS for Mitsubishi i-Miev, Citroen C-Zero og Peugeot iOn

Startet av LMOR, lørdag 04. januar 2014, klokken 21:41

« forrige - neste »

LMOR

Dette står "overalt": A range of camera and radar-based driver assistance systems.

Jeg har noenlunde kontroll på hva som er kamera-basert. Til og med avstandsholderen er kamerabasert: "kamerabasert fartsholder med trafikkork-varsler". Denne er radarbasert på min bil i dag. Jeg kan se en del fordeler med kamerabasert, og noen ulemper.

Men da kommer spørsmålet:

Hva er det da som er radar-basert på i3?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

Det benyttes radar til å måle nøyaktig avstand til objektene forann, mens kameraet benyttes til å identifisere objektene, er  det en bil, person, veimerkingen, skilt og så videre. Det er ikke enten eller - disse jobber tett sammen.

Har ikke fått sett nøye på en i3 med disse systemene, men fikk prøvekjørte den nye X5 med dette - og det fungerte veldig godt i trafikken - og langt bedre enn den bilen jeg har i dag.  Jeg gleder meg til å benytte kø-assistenten, og aktiv bremsene har sikkert reddet meg fra en liten bulk minst to ganger, ved at den reagerer før meg (har det på det store diseldyret jeg bruker til langkjøring)

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

#2
Det var noe sånt jeg tenkte det var også, men er ikke så sikker lengre:

http://www.mobileye.com/technology/applications/vehicle-detection/vision-only-adaptive-cruise-control/
http://www.mobileye.com/markets/oem/oem-launches/bmw/bmw-launch-2013/

Dette er rene kamera systemer. Som du ser av den siste linken, så har X5 den blandingen du nevner, men ikke i3.

Grunnen til at X5 har radar, er nok at i3 systemet bare fungerer opp til ca 140km/t i dagens versjon.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Jeg gjetter på at en eller begge av disse bruker radar, men jeg finner ikke noe informasjon:

- Kollisjonsvarsling
- Oppbremsningsassistent
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Sitat fra: LMOR på torsdag 26. desember 2013, klokken 10:24
Grunnen til at X5 har radar, er nok at i3 systemet bare fungerer opp til ca 140km/t i dagens versjon.

Det er sikkert bare innstilt fra fabrikken. X5'en, (min) som andre fossile BMW'er med dette systemet, er satt til 180km/t.

LMOR

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på torsdag 26. desember 2013, klokken 13:08
Sitat fra: LMOR på torsdag 26. desember 2013, klokken 10:24
Grunnen til at X5 har radar, er nok at i3 systemet bare fungerer opp til ca 140km/t i dagens versjon.

Det er sikkert bare innstilt fra fabrikken. X5'en, (min) som andre fossile BMW'er med dette systemet, er satt til 180km/t.

Nei, dette er er begrensinger i løsningen i3 bruker. Siden i3 maks skal kunne kjøre i 150, er ikke det noe problem. Men på X5 må en ha radar i tillegg:

"The first generation of VO-ACC makes use of a VGA resolution sensor. As such, it offers the full capabilities of ACC up to a speed of 140 KPH. "
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Sitat fra: LMOR på torsdag 26. desember 2013, klokken 13:14
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på torsdag 26. desember 2013, klokken 13:08
Sitat fra: LMOR på torsdag 26. desember 2013, klokken 10:24
Grunnen til at X5 har radar, er nok at i3 systemet bare fungerer opp til ca 140km/t i dagens versjon.

Det er sikkert bare innstilt fra fabrikken. X5'en, (min) som andre fossile BMW'er med dette systemet, er satt til 180km/t.

Nei, dette er er begrensinger i løsningen i3 bruker. Siden i3 maks skal kunne kjøre i 150, er ikke det noe problem. Men på X5 må en ha radar i tillegg:

"The first generation of VO-ACC makes use of a VGA resolution sensor. As such, it offers the full capabilities of ACC up to a speed of 140 KPH. "

Ah! Ok, skjønner. Godt å få det skikkelig forklart ... takk for info.  :)

Vind

Ja - du har rett - det er ikke radar på i3, kun kamera. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Sitat fra: Vind på torsdag 26. desember 2013, klokken 22:13
Ja - du har rett - det er ikke radar på i3, kun kamera.

Ja når det gjelder ACC, og de andre tingene som står i listen på link 2 over. Men det er radar på bilen hvis du kjøper pluss pakken, men til hva?

Som sagt så tror jeg det er til:

- Kollisjonsvarsling
- Oppbremsningsassistent

Siden det ikke står på listen fra MobilEye.

Men jeg forstår at det ikke er andre som har tenkt på det, eller funnet det ut. Kanskje det står i bruksanvisningen? Så nestemann som er hos en forhandler kan sjekke det ut.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

#9
Sitat fra: LMOR på torsdag 26. desember 2013, klokken 23:04
Sitat fra: Vind på torsdag 26. desember 2013, klokken 22:13
Ja - du har rett - det er ikke radar på i3, kun kamera.

Ja når det gjelder ACC, og de andre tingene som står i listen på link 2 over. Men det er radar på bilen hvis du kjøper pluss pakken, men til hva?

Som sagt så tror jeg det er til:

- Kollisjonsvarsling
- Oppbremsningsassistent

Siden det ikke står på listen fra MobilEye.

Men jeg forstår at det ikke er andre som har tenkt på det, eller funnet det ut. Kanskje det står i bruksanvisningen? Så nestemann som er hos en forhandler kan sjekke det ut.
Jeg har sjekket litt.  Og MobilEye leverer kameraene til de fleste bilprodusenter, men ikke Radar.  Så da beskriver de ikke det.  Radaren jobber sammen med de andre systemene - og jeg fant en diskusjon på det amerikanske i3 forumet som bekrefter at radaren er der på biler med ekstrautstyret.  Både avstandsbasert cruisecontrol og oppbremsingsassistent fungerer best med radar, da denne gir nøyaktig avstand.  Kameraet har imidlertid en bedre oversikt over situasjonen.  Så disse jobber nok tett sammen.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Jeg tror du har rett om oppbremsningsassistenten, og at den ikke leveres av MobilEye. Men ACC er jeg 100% sikker på at er den første uten radar, som de også skriver i linken over. i3 er første bil de kan ha det på, siden den ikke kan kjøre fortere enn 150. Du ser også i listen i link 2, at de skriver at f.eks. X5 har radar.
Men det nye systemet i i3 er positivt! Det er bedre enn mitt i svinger, og det buker mindre strøm enn radarbaserte!

Så da begynner vi å bli enig om at systemene som skal gi oss 100% bårbrems, er radarbasert!
(og disse radarene virker kun kort avstand (kamera tar resten), og derfor bruker de heller ikke så mye strøm)

Tror vi er nær fakta nå :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

BMW i3 har "Vision Only" (bare kamera) basert system, som en del av 5AT (Driving Assistance Plus). Det er ikke noe radar-basert teknologi med i dette, fordi de har funnet ut at MobilEye nå kan levere stabil avstandsdata (som tidligere behøvde radar) via sin kamerabaserte løsninger for "Forward Collision Warning" og "Headway Monitoring and Warning":
http://www.mobileye.com/technology/applications/vehicle-detection/forward-colision-warning/
http://www.mobileye.com/technology/applications/vehicle-detection/headway-monitoring-and-warning/

De skriver: "The control of the vehicle required for ACC is based primarily on the range (distance) and range-rate (relative velocity) to the closest in-path vehicle. Extensive analysis has shown that Mobileye's vision system provides this information, enabling smooth control of the vehicle"

Disse to systemene leverer altså, som en side-effekt, et veldig nøyaktig datagrunnlag for avstand til foranliggende bil, slik at disse også nå kan benyttes for å styre Adaptive Cruise Control (ACC) m/Stop & Go. BMW i3 er først i verden med dette systemet - sitat: "The first  VO-ACC was launched by BMW on the 2013 i3 vehicle. This system will also include a Stop & Go and traffic JAM assist capability. From 2014 and onward multiple car manufacturers worldwide will begin to offer the VO-ACC as well. The current view is that ACC should be available in every vehicle". - sitat slutt.

VO-ACC har også en annen positiv bi-effekt for biler som forlater "synsvidden" til systemet - sitat: "The VO-ACC has the added value of improved capabilities that only vision systems can offer, such as accurate lateral information about vehicles in front and the lanes model. This combination allows the VO-ACC to respond appropriately in curvy, rural, road scenarios, and creates a swifter and more driver-intuitive response to vehicles cutting-in and cutting-out in front. The latter effect is even more pronounced in the case of close cut-in vehicles, which is not currently addressed by today's ACC" Dette er noe andre radarbaserte systemer sliter litt med, fordi de ikke skjønner at bilen forsvant, i f.eks. rundkjøringer, og derfor setter cruise control til opprinnelg set-point - noe som ofte medfører at bilen styrter opp til f.eks. 80 km/t ut av rundkjøringer.

Vi får se hvor bra dette fungerer - men slik det er beskrevet så ser det altså ut til at video-teknologien har blitt så bra at radaren (som er dyre greier), kan kuttes ut for godt  :D

i3_X5_730

Sitat fra: bromm på fredag 27. desember 2013, klokken 09:56
BMW i3 har "Vision Only" (bare kamera) basert system, som en del av 5AT (Driving Assistance Plus) ... video-teknologien har blitt så bra at radaren (som er dyre greier), kan kuttes ut for godt  :D

Bra svar!

Følte meg litt sånn ...

... nå.  ;D

LMOR

Bra forklaring, som dekker de punktene som stod i min link, men i tillegg ER det radar i bilen, så det vi enda ikke har funnet ut sikkert, er hva disse brukes til.

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på fredag 27. desember 2013, klokken 10:45
Bra forklaring, som dekker de punktene som stod i min link, men i tillegg ER det radar i bilen, så det vi enda ikke har funnet ut sikkert, er hva disse brukes til.

Jeg har også sett at det er oppgitt radar hos enkelte "kilder" (ikke BMW selv), men dette er altså MEST SANNSYNLIG feil - noe sidene til Mobileye beskriver ned i minste detalj (og det er heller ingen tvil om at de leverer OEM-teknologien til i3). Radar har kun vært behøvelig for selve avstands-bedømmelse tidligere (og det vil også være nødvendig i hastigheter over 140 km/t så lenge en VGA-sensor benyttes), og når dette nå kan brukes for i3 (pga. toppfart 150), så er radar rett og slett blitt unødvendig. Man kan også lese mellom linjene, at når mer høyoppløst kamera kommer på banen, så vil dette kunne ta over all sensorikk for ACC - hos ALLE biltyper. Det vil nok de fleste glede seg over, for en radar koster fletta, og bruker også en god del energi. Sistnevnte er helt sikkert det avgjørende for at i3 får det Video Only-baserte systemet.

"Reverse Engineering is FUN" - isn't it ?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA