Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model S på finn.no

Startet av Tesla-man, lørdag 04. januar 2014, klokken 17:47

« forrige - neste »

Nuvolari

Sitat fra: ArneS på fredag 27. desember 2013, klokken 09:51
Sitat fra: pberg på fredag 27. desember 2013, klokken 00:05
Hvordan er forresten forbruket i 140-150? Hvor langt må det da være mellom SC-ene?

jurassictest er en bra indikator på dette. Ta f.eks strekningen Hamburg - Hannover med 5 personer i bilen og snittfart på 90 km/t, så får du 423 km i rekkevidde (i Eco mode), mens du med 150 km/t får 260 km

Det er enkelt å sette opp en funksjon som gir hva som er optimal hastighet på autobahn gitt 15-20mil mellom SC. Jeg kom vel fram til at 90-110 er optimal hastighet gitt 0min ventetid på SC, 0min omvei til SC og 90kW ladehastighet på SC. Er det ventetid på SC og/eller redusert ladehastighet ( mange som lader) bør man redusere hastigheten og heller lade sjeldnere.

Forutsetter man 120kW ladehastighet kan man sette opp farten ytterligere.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Lacaixxa

Sitat fra: Nuvolari på fredag 27. desember 2013, klokken 10:42
Sitat fra: ArneS på fredag 27. desember 2013, klokken 09:51
Sitat fra: pberg på fredag 27. desember 2013, klokken 00:05
Hvordan er forresten forbruket i 140-150? Hvor langt må det da være mellom SC-ene?

jurassictest er en bra indikator på dette. Ta f.eks strekningen Hamburg - Hannover med 5 personer i bilen og snittfart på 90 km/t, så får du 423 km i rekkevidde (i Eco mode), mens du med 150 km/t får 260 km

Det er enkelt å sette opp en funksjon som gir hva som er optimal hastighet på autobahn gitt 15-20mil mellom SC. Jeg kom vel fram til at 90-110 er optimal hastighet gitt 0min ventetid på SC, 0min omvei til SC og 90kW ladehastighet på SC. Er det ventetid på SC og/eller redusert ladehastighet ( mange som lader) bør man redusere hastigheten og heller lade sjeldnere.

Forutsetter man 120kW ladehastighet kan man sette opp farten ytterligere.

Heldigvis kan vi med barn påregne stopp hver 2. time slik at vi kan forsvare normal hastighet på 120-130 km/t:)
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

glaserud

Bilferie til Italia dukket opp som alternativ for oss også, og da er det jo fristende å kjøre Teslaen.

Med de SCene som er lagt ut nå, er den største bøygen å komme seg til Wilnsdorf i Tyskland. Derfra er du dekket med SCer tom Østerrike/Sveits, avhengig av hvor man har tenkt seg.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Teslanewbie

#18
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

glaserud

50% dekning ila mars (om det viser seg å stemme) vil jo være veldig bra.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Havebigfun

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 01. januar 2014, klokken 14:03
Dere som plannerer bilfri ei Europa se denne :

http://www.slashgear.com/tesla-to-accelerate-rollout-of-supercharger-network-in-germany-24302860/
Dette er gammelt nytt- de 4 SC som er satt opp i Tyskland sålangt hjelper oss ikke så mye. Etter sigende skal det komme to til i den nærmere fremtiden- vi får håpe det kommer en i Hanover eller Bremen snart- ellers blir jeg stresset :o

Teslanewbie

Tesla plans to cover the entire country by the middle of 2014.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Tesla-man

#22
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 01. januar 2014, klokken 14:31
Dette er gammelt nytt...

Vel, for min del var det et par tre ting som var nytt, bla. at Tesla åpner SC for andre merker:

SitatTesla also specifically said that it's Supercharger network will be open to German and other automakers who design cars that can be charged at 135 kW.

Er vel minst et par-tre år frem i tid, men om dette er filosofien kan køene fort bli laaange, spesielt i utfartshelger osv.

Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Muffinman

Ikke så sikker på det. Andre produsenter må selvfølgelig kjøpe tilgang, og dette er nok midler som kommer utbyggingen til gode. Dette er nok et strategisk klokt trekk av Tesla som sannsynligvis vil bidra til både flere superladere og større kapasitet.

Tesla-man

Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Amoss

Sitat fra: Muffinman på onsdag 01. januar 2014, klokken 15:59
Ikke så sikker på det. Andre produsenter må selvfølgelig kjøpe tilgang, og dette er nok midler som kommer utbyggingen til gode. Dette er nok et strategisk klokt trekk av Tesla som sannsynligvis vil bidra til både flere superladere og større kapasitet.

... og ikke minst, dersom andre bilmerker kjøper denne tilgangen så blir Tesla SC en "defakto" standard for hurtigladning. Kanskje den i praksis kan utkonkurrere "frankenpluggen"?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA