Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model S på finn.no

Startet av Tesla-man, lørdag 04. januar 2014, klokken 17:47

« forrige - neste »

Tesla-man

Leker med tanken på å legge sommerens ferie til Europa.  SC nettverket er neppe finmasket nok til at jeg vil basere meg på dette alene.  Da er spørsmålet: kan jeg benytte den "norske" ladekabelen i EU. Den er jo merket med "Norway only" - antar at det er pga. vårt IT-nett

Hva er vanligste støpseltype i EU? Vil jeg være berga med rødt adapter og dobbellader på bilen?
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

fredag

Sitat fra: Tesla-man på onsdag 25. desember 2013, klokken 21:31
Leker med tanken på å legge sommerens ferie til Europa.  SC nettverket er neppe finmasket nok til at jeg vil basere meg på dette alene.  Da er spørsmålet: kan jeg benytte den "norske" ladekabelen i EU. Den er jo merket med "Norway only" - antar at det er pga. vårt IT-nett

Hva er vanligste støpseltype i EU? Vil jeg være berga med rødt adapter og dobbellader på bilen?

Ja, du kan bruke norsk UMC på kontinentet. Motsatt kan være problematisk, ifølge Tesla.

Rød kontakt er vanlig i noen land, feks Tyskland, mens blå er vanlig i feks Frankrike og Italia.

Du MÅ også ha med type2-type2 kabel. Dette får du feks fra salto.no.

Og så bør du planlegge innkjøp av ladekort i de landene du trenger å lade, feks Danmark (Clever), Tyskland (RWE, Vattenfall), Nederland, Italia (Enel). Dette er stort sett type2 ladestasjoner uten integrert ladekabel.

I noen land (Spania) kan det være nødvendig med en mobil ladeboks som takler 22kW røde kontakter, samt booking av hoteller som har 22kW kontakter.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

stue

Lurer på hvordan det ville gått å kjørt ned til Spania. Man kommer jo ikke så langt av gangen før man må lade. Får kjørt kanskje 3-4 timer på motorveien, før man må lade igjen? Og hvordan er det å kun holde 90 eller 100 km/t på motorveiene der nede?

pberg

Spar deg for frustrasjonen og ta Autozug i så fall...
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Harlex

Sitat fra: pberg på torsdag 26. desember 2013, klokken 00:19
Spar deg for frustrasjonen og ta Autozug i så fall...
Da er (i mine øyne) hele vitsen borte.... Har sett sporadiske linker til type 2 og annet kjappe ladepunkt nedover i Europa.... Hadde vært greit å fått dem samlet i egen tråd..... Dem som har innsikt må gjerne komme med dette og iallefall jeg vil legge et bokmerke..... Jeg har som tidligere nevt svært lyst å dra til sør Frankrike med Teslaen.... Men med 2 unger i bilen tror jeg ikkje jeg tør nå til sommeren...(2014)Hvis noen mener det er en smal sak så overbevis meg.... Sommeren 2015 er grei..... :-))))
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

pberg

Å bli sust fra av Polo dieseler som ligger i 160 og selv være "begrenset" til 90 i en så sprek bil som en Tesla, må jo være oppskriften på frustrasjon. Selv den kjipeste familiebil er jo bedre til lange transportetapper enn selv den beste elbil. Jeg kan se at det å ha Teslaen PÅ rivieraen er kjekt, men ikke det å få den dit.  Men det er kanskje bare meg.   :)
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Nuvolari

Den dagen man kan kjøre til rivieraen ved kun å lade på SC på veien ned dit bør det gå greit å kjøre gjennom Europa med en Tesla.

Litt avhengig av hvor man skal og hvor de neste SC i Europa bygges bør man kunne komme et godt stykke allerede i juli 2014. Våren 2015 er det i hvertfall på plass.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Lacaixxa

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 26. desember 2013, klokken 09:49
Den dagen man kan kjøre til rivieraen ved kun å lade på SC på veien ned dit bør det gå greit å kjøre gjennom Europa med en Tesla.

Litt avhengig av hvor man skal og hvor de neste SC i Europa bygges bør man kunne komme et godt stykke allerede i juli 2014. Våren 2015 er det i hvertfall på plass.

Enig. Dette spørsmålet må vel noen i Tesla kunne svare på allerede nå. Er jo bare 6 mnd til. Teslaen parkert utenfor monte carlo eller elektrisk cruising i franske småbyer hadde vært utrolig kjekt. Leie av Renault igjen frister litt mindre....
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

Amoss

Sitat fra: pberg på torsdag 26. desember 2013, klokken 09:43
Å bli sust fra av Polo dieseler som ligger i 160 og selv være "begrenset" til 90 i en så sprek bil som en Tesla, må jo være oppskriften på frustrasjon.

Kan for så vidt være enig i dette. Derfor bør man altså kjøre som om man er på tur, ikke som om det er en transportetappe. Altså, unngå motorveier men kjøre på mindre veier med lavere fartsgrenser og nyt turen istedet. Tar så klart lengre tid, men litt av poenget med en bilferie er vel nettopp å nyte turen, ikke å teste toppfarten?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Nuvolari

Sitat fra: Amoss på torsdag 26. desember 2013, klokken 15:47
Sitat fra: pberg på torsdag 26. desember 2013, klokken 09:43
Å bli sust fra av Polo dieseler som ligger i 160 og selv være "begrenset" til 90 i en så sprek bil som en Tesla, må jo være oppskriften på frustrasjon.

Kan for så vidt være enig i dette. Derfor bør man altså kjøre som om man er på tur, ikke som om det er en transportetappe. Altså, unngå motorveier men kjøre på mindre veier med lavere fartsgrenser og nyt turen istedet. Tar så klart lengre tid, men litt av poenget med en bilferie er vel nettopp å nyte turen, ikke å teste toppfarten?

+1

Om det gjelder å komme raskest mulig frem kan jeg anbefale fly.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Thor2014

Sitat fra: pberg på torsdag 26. desember 2013, klokken 09:43
Å bli sust fra av Polo dieseler som ligger i 160 og selv være "begrenset" til 90 i en så sprek bil som en Tesla, må jo være oppskriften på frustrasjon. Selv den kjipeste familiebil er jo bedre til lange transportetapper enn selv den beste elbil. Jeg kan se at det å ha Teslaen PÅ rivieraen er kjekt, men ikke det å få den dit.  Men det er kanskje bare meg.   :)

Biltog 8)

fredag

Sitat fra: Harlex på torsdag 26. desember 2013, klokken 00:42
Sitat fra: pberg på torsdag 26. desember 2013, klokken 00:19
Spar deg for frustrasjonen og ta Autozug i så fall...
Da er (i mine øyne) hele vitsen borte.... Har sett sporadiske linker til type 2 og annet kjappe ladepunkt nedover i Europa.... Hadde vært greit å fått dem samlet i egen tråd..... Dem som har innsikt må gjerne komme med dette og iallefall jeg vil legge et bokmerke..... Jeg har som tidligere nevt svært lyst å dra til sør Frankrike med Teslaen.... Men med 2 unger i bilen tror jeg ikkje jeg tør nå til sommeren...(2014)Hvis noen mener det er en smal sak så overbevis meg.... Sommeren 2015 er grei..... :-))))

Skal jeg på ferie til Frankrike eller Italia kan jeg spare meg for å kjøre gjennom Tyskland. Bedre med Autozug.

Jeg er litt skeptisk til ladesituasjonen i Frankrike. Det er dårlig med Type2 der.

Ladesituasjonen i Italia ser imidlertid veldig bra ut etter at jeg kom over websidene til Enel Drive:

https://www.eneldrive.it/

0,40 euro / kWh (dvs 3,36kr/kWh)

Genova, Pisa, Bologna, Rimini og Perugia har bra dekning av ladestasjoner. Nord-Italia-ferie ser ganske uproblematisk ut.

Det er til og med en ladestasjon på Sicilia! Men jeg trenger nok å grave frem et par ladestasjoner sørøst på Sicilia og nær Enna før jeg bestiller fergebilletter fra Genova til Palermo. Tør ikke satse alt på at jeg kanskje finner en marina med rød kontakt.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Harlex

Noe autozug kommer jeg aldri til å sette meg på. Ta toget??? Nei snakk om nedtur... Dessuten er det jo rævva dyrt... Nei da tar jeg heller fly som er kjappere og billigere og leier en rævva bil for de 2-3 ukene... Ser frem til superchargere hele veien.... DA blir det skikkelig roadtrip nedover......
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

pberg

Hvordan er forresten forbruket i 140-150? Hvor langt må det da være mellom SC-ene?
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

ArneS

Sitat fra: pberg på fredag 27. desember 2013, klokken 00:05
Hvordan er forresten forbruket i 140-150? Hvor langt må det da være mellom SC-ene?

jurassictest er en bra indikator på dette. Ta f.eks strekningen Hamburg - Hannover med 5 personer i bilen og snittfart på 90 km/t, så får du 423 km i rekkevidde (i Eco mode), mens du med 150 km/t får 260 km
P85+ Signature (solgt)
P85DL

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA