Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av tony@lunatech.no, lørdag 04. januar 2014, klokken 17:41

« forrige - neste »

tony@lunatech.no

De siste par månedene har jeg vært til og fra på om jeg skal bestille meg en Tesla. Skulle i utgangspunktet reservere en Model X, men når jeg hørte den ikke kom før i 2015 så bestemte jeg meg for å kjøpe en Model S i «mellomtiden» Fra begynnelsen av hadde jeg ganske klare oppfatninger om hva jeg skulle ha og ikke skulle ha, men ettersom jeg har prøvd, lest og spurt så har dette forandret seg ganske dramatisk fra det som var utgangspunktet. (med en like dramatisk økning i kostnad...) Mye også basert på den enorme kunnskapen som finnes på forumet her. Min bestilling låses om under en uke (1. Januar) og jeg er farlig nære et oppsett jeg er fornøyd med. Største usikkerheten nå er rundt farge.

Så hva er poenget med denne posten? Primært å få luftet litt tanker og om noen som har hatt bilen en liten stund allerede har innspill for og imot så er de hjertelig velkommen til å kommentere på mine tanker.

Fra starten av skulle jeg ha en 85. Så over hodet ikke poenget med å legge såpass mye ekstra kroner i et drøyt sekund bedre akelerasjon, alcantara tak (noe jeg strengt tatt er usikker på om jeg synes er fint), røde bremsekaliptere som jeg uansett ikke vil ha da jeg synes det blir noe vel hårete og en spoiler jeg faktisk synes er ganske kul. MEN.. Jeg vet at jeg er typen som hater kompromier og vet også at jeg mest sannsynlig kommer til å angre om jeg vet det finnes noe som er råere.. Jeg har derfor bestemt meg for å bite i meg denne ekstra kostnaden.. Primært av «psykologiske grunner»  ::)

Andre ting jeg også i utngangspunktet hadde bestemt meg for å ikke ha, men som nå står på oppsettet er:

Vinterpakken:
Tviler på at dette har stor praktisk betydning. Har varme i baksetet på min Volvo XC60 og har på to år aldri brukt det. Varmetråder i vinduene foran under viskere.. meh.. kanskje kjekt? Tenker litt på annenhåndsverdi da «vinterpakke» (eller mangel på en) er noe jeg innbiller meg kan ha litt betydning i bruktmarkedet og da spesielt til de som ikke har satt seg godt inn i detaljene. Er det noe som ryker først så er det denne.

Sikkerhetspakken:
Denne har jeg bestemt meg for å plukke med. Primært på grunn av eventuelle folk som skulle rygge på eller komme borti bilen når den står parkert, men aller mest da jeg skjønner at man må ha denne for at bilen skal ule hvis noen knuser vinduet og prøver å dra med seg ting fra bilen. Tenker også på om noen begynner å skulle skru av felger etc.. Sikkert ikke kritisk, men heller ingen stor kost.

Tåkelys:
Faktisk ikke sikker på om jeg en gang har tåkelys på noen av mine andre to biler så denne hadde jeg ikke tenkt meg, men en representant på Telsa skøyen sa at det var lov å kjøre med sammen med LED lysene og da synes jeg fronten så litt kul ut. Også usikker på hvordan nesen vil se ut uten disse lyktene og om det vil føles om noe mangler.. Igjen ikke den største kostnaden.

21 tommer:
Har dette på min Volvo XC60 på sommerdekk og synes bilen blir merkbart forringet i komfort kontra vinterdekkene. Også relativt dyrt og litt dårligere rekkevidde... men igjen så har jeg vennet meg til uttrykket til telsa med 21 tommer og 19 virker nå litt skranglete på bilen. Samtidig kjørte jeg en Model S med 19 og det gynget litt mye i svinger og ved bånn «gass» Blir nok derfor orginale 21, men ettermarkeds felger på vinter.

Carbon interiør:
Smakssak, men jeg synens det så lekkert ut når jeg så det. Ikke spesielt glad i «pianolakken» og tre synes jeg passer best til grått eller hvitt skinn

Dobbeltlader:
Kanskje ikke kritisk om man staser på å lade hver kveld, men å ikke ville legge 9.700 kr for å doble ladekapasiteteten (på en elektrisk bil!) når man legger mere enn det dobbelte i finere felger blir i mine øyne for dumt  Har dessuten 400v hjemme og ser for meg at jeg kan utnytte denne da. F.eks kjedelig om man har glemt å lade og finner ut at man trenger noen mil ekstra på kort tid.

Techpakke, parkeringssensor, panoramatak, skinn, luftfjæring, lydpakke, gummimatter og hattehylle har alltid vært klare kandidater.

Det jeg har valgt bort er:

Plusspakke:

Hørt at denne blir litt for mye sportsbil på kostnad av komfort og synes kostnaden er hårreisende. Hadde det vært snakk om 10.000 så hadde jeg muligens valgt den med.

Barneseter bak:
Trenger ikke, men trenger ekstra bagasjeplass

Utvidet skinn:
Aldri sett denne og ikke helt skjønt forskjellen. Kostnaden er også for stor

Premium belysning:
Har jeg skjønt det riktig så er dette kun under på sidene foran samt i fotbrønnene bak. Mulig litt fint, men kostnaden forsvarer ikke effekten mener jeg.

Røde kaliptere:
Synes som sagt det blir litt hårete. Fint på rød bil, muligens på sort.. men det er min smak  :P Selv om jeg kan få de med på kjøpet med P85

Føler meg som sagt ganske sikker på valgene over, men kom gjerne med innspill dersom noen mener jeg er helt på jordet her. Det største valget nå er farge. Står mellom sølv og grå, men lukter litt på hvit også. Ikke sett mange i sølv, men de jeg har sett synes jeg ser ganske lekre ut. Grå ser litt kjedelig ut i svakt lys, men lekker i dagslys. Rød er spennende, men nok ikke for meg. Kona vil ha brun, men jeg er redd jeg går lei den og føler den blir litt døll over tid.. Blir vel uansett håpløst å diskutere farge da dette er en smakssak.. Noen liker mora, andre liker.. rødt...

Ellers takk for masse god informasjon! Kona ble godt fornøyd når kjøpskontrakten (pakket inn sammen med et par Telsa effekter) lå under treet i går.
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

Viking

Vanskelig å gi råd. Virker som du har gode vurderinger.

Jeg har hatt bilen en knapp uke. Håper Tesla får på plass en insentivordning.... For jeg tror jeg kunne solgt noen. Helt fantastisk kult. Møtte en "broder" langs veien i kveld. Han blinket og jeg blinket tilbake.
Fikk bilen 19.12. Verdt å vente på!

Øyvind.h

Jeg synes kanskje begrunnelsen for valg av Performance var litt svak, men ellers virker det som greie og fornuftige begrunnelser.

Vinterpakken til dagens pris er et greit kjøp. Varme dyser er bare tull og tøys, men varme under viskerne kan være en kjekk funksjon innimellom. Og varme i baksetet kan være greit å ha om du transporterer folk på vinteren som du vil gi ekstra varme, spes om du har glemt å forvarme!

Tåkelysene kan du ikke bruke sammen med nærlys, og jeg har ikke funnet noen måte å skru på markeringsstripene alene. Har tåkelysene på min bil, men kan ikke skjønne at jeg noensinne får brukt dem. Personlig ville jeg skippet dem.

Personlig ville jeg (og har) skippet sikkerhetspakken, men ser dine gode argumenter for å ta den med. Og den er jo billig!

21" felgene er dyre, og jeg har gått for 19" på min. Synes det er stort nok på vinter, men går opp til 20" på sommer. 21" synes jeg er litt i overkant, og de koster noe sånt som 15-20k per felg/dekk, så kjøp deg felgbeskyttere!

Carbon - her snakker vi smak og behag :) Liker du carbon så kjør på!

Dobbeltlader - ikke noe å engang ha oppe til vurdering. Det bør være standard.

Tech, parksensor, panotak, skinn, luft, lyd og gummimatter er også gode valg! Hattehylle droppet jeg selv, for den ville bare ligget i en bod. Men har du bruk for det så kjør på!

Plusspakken løfter bilens kjøreegenskaper, men som du sier er den ikke gratis. Har merket meg at de som synes bilen støyer en del som oftest har plusspakken og 21" felger.
Tenk nøye igjennom hva slags bil du vil ha! Ikke gå for "det råeste" om ikke det passer med din kjørestil og dine behov/krav. Droppet selv +, P og 21" i hovedsak av den grunn at jeg ikke ønsket stivere bil som i tillegg støyer mer.

Barneseter har jeg også skippet. Vil ha den ekstra bagasjeplassen, og gidder ikke ha dette setet på lager i 3-5 år bare fordi det kan være noen på bruktmarkedet som vil ha 7-seter.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cairnz

barneseter gir forsterket støtfanger bak. denne er ikle der når bil bestilles uten.

er det ikke mulig å hengsle av barnesetene baki der for å bruke brønnen til lagringsplass eller vil den alltids bli brukt av setene? det er uansett bare den "brønnen" bak som forsvinner med barneseter. selve bagasjerommet og volumet der er jo identisk?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Elbilist

Tesla-man

Ser at du har omtrent de samme vurderinger som jeg hadde.  Største forskjell er glasstaket som jeg valgte bort pga altfor mange historier om feil, lekkasjer, knirking osv.  Noe sånt hadde irritert meg grønn.

Pluss-pakke var jeg nyfiken på, men Teslas temmelig vege beskrivlese av hv jeg fikk for 38 000 holdt ikke.    Historier om støy og manglende komfort bidro også til å ikke velge denne.  Det er tross alt en familiebil - ser ingen grunn til å angre.

Farger; Rød hadde jeg tatt om de hadde brannbilrød.  Den rødfargen de har liker jeg ikke - ser femi ut i mine øyne - sikkert derfor så mange damer synes den er sååå fiiin...  Elers er de fleste kule, brun overrasket på noen bilder jeg så, veldig klasse...
Endte opp med sort som jeg synes ser rå ut, men som muligens ikke enklest å holde pen.

Løp og kjøp  :)
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Øyvind.h

Sitat fra: cairnz på onsdag 25. desember 2013, klokken 22:23
barneseter gir forsterket støtfanger bak. denne er ikle der når bil bestilles uten.

er det ikke mulig å hengsle av barnesetene baki der for å bruke brønnen til lagringsplass eller vil den alltids bli brukt av setene? det er uansett bare den "brønnen" bak som forsvinner med barneseter. selve bagasjerommet og volumet der er jo identisk?
Bestiller man med jumpseats de stive av bilens bakpart for at påkjøring bakfra skal kunne gjøres i høyere hastighet før passasjerer i bagasjerommet blir skadet. Folk i bagasjerommet sitter tross alt med bena rett bak støtfangeren.

Bestiller du uten jumpseats trengs ikke denne forsterkningen, og bilens bakpart kan dermed i større grad være deformasjonssone og ta unna kollisjonsenergi. Forsterket støtfanger bak er med andre ord kraftig forbedring av bagasjeromspassasjerers sikkerhet, og samtidig en reduksjon av sikkerheten til personer på første og andre seterad. Enkel fysikk :)

Jumpseats kan for øvrig fjernes på verksted og dermed lagres i boden (slik jeg nevner). Rommet er ganske stort, og er et genialt ekstra bagasjerom for oss med litt plassbehov :) Til vanlig bruker jeg det til blant annet ladekabler, varselstrekant og diverse annet som kan ligge ute av syne annet enn ved spesielle anledninger.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tony@lunatech.no

Grunnen til glasstak henger nok litt sammen med at jeg solgte en Mercedes SLK 200 for et par år siden og har savnet vind i håret siden. Leste samme historiene om støy og lekkasje, men også at det har blitt utbedret med hell på verksted under garanti. Synes også den designmessig løfter bilen litt, men igjen smakssak.

Når det gjelder Performance så er det rett og slett ingen gode grunner til at jeg skal bruke så mye penger på dette.. På samme måte som det ikke er mange gode grunner til at jeg skal kjøpe meg en Tesla når jeg allerede har to relativt nye biler.. Men skal jeg legge fornuften til side - hvorfor ikke gjemme den helt bort :)

Ang. plusspakken har jeg jo ikke prøvd denne selv, men en kompis nevnte at det var litt mye Ferrari følelse. Hadde nok som sagt vurdert det hadde prisen vært fornuftig, men enig i at det er litt for vagt hva det faktisk innebærer til å forsvare en så formidabel kostnad.

Fra hva hun jeg pratet med på Tesla Skøyen nevnte så kunne man kjøre tåkelys sammen med LED striper. Om dette ikke er mulig ser jeg ikke poenget.. Annet om det er noe kosmetisk. Finnes det biler av fronten av bilen med og uten tåkelys?

Hva er felgbeskyttere?

Ang. fargevalg har jeg lest meg opp og ned på diverse tråder her og konkludert med at det egentlig blir en like håpløs diskusjon som å diskutere musikk, film og kultur generelt da dette blir veldig relativt (men gøy er det!). Uansett litt rart synes jeg at så få velger sølv kontra hvor mange det selges av sølv på andre merker.

Gleder meg naturligvis veldig. Når jeg var i midten av tenårene på begynnelsen og midten av 90 tallet pleide jeg å se på et program som het Beyond 2000. Et program som tok for seg hvordan fremtiden kunne se ut. Jeg har aldri hatt spesielt tro på at vi (i min levetid) kom til å farte rundt i flyvende biler.. Men den dagen jeg prøvde Telsa for første gang skjønte jeg at det var noe slikt jeg nok så for meg for 20 år siden at fremtiden kunne bringe.

Eneste som plager meg litt er alle feil og mangler som dukker opp på forumet her. Noen kameler er jeg villig til å svelge for å være tidlig ute med noe så banebrytende, men det må være grenser for hva man skal akseptere.
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

sosiss

 :) :)Følger vurderingene her omtrent til døra. Jeg har prøvekjørt, og var nesten sikker på bestilling, men har kanskje forlest meg på forumet. Så langt jeg ser er det ingen tvil om at det med Tesla S kan følge en del utfordringer. Det kan virke som bilen er en rullende datamaskin, og som sådan vil de fleste bugs rimelig sikkert la seg rydde av veien med SW-oppdateringer. For meg er sånt stimulerende, for andre kan det være den rene ulykke. Verre er de flere ganger omtalte ladeproblemer, hvorav 12V problemer antakelig er en integrert del. Ikke optimale fjernlys og litt "gammeldagse" viskeropplegg sammen med lykter som dugger er et hakk verre. Men options som varsler avstand til forankjørende og feltskifte osv. bekymrer meg ikke, jeg vet jo hva Tesla har når jeg event. bestiller- og har ikke hatt det på bilen jeg har nå. I en tvil vil jeg likevel høyst trolig ende på en bestilling: hele konseptet frister meg over evne. Dette er en nytenking som bryter med alt vi er vant med- og er første bil med El-drift som kan fungere som ene-familiebil for oss. Prøvekjørte sist uke, med begeistring for stil og ytelser som resultat. Til og med overgått av følelsen da jeg prøvde (og kjøpte) min Morgan +8. Stort mer forskjellige biler må det letes etter. I forumet her ser jeg jo at selv de med noe å fare med av problemer har beholdt begeistringen. Så det blir nok en TMS her i gården også, og da en P85. Det får klare seg- som det heter. Et argument kunne vært kortere ventetid-
Jeg bor på Saltnes i Råde. Avstanden til nærmeste mulige servicested er drøy, men Testa planlegger jo servicested i Rygge, en drøy mil unna. Et argument FOR.
Er litt bekymret for lading. Her en ledig enfas 20A-kurs i garasje, men nabolaget sliter med en jordfeil, (ikke hos oss) har 208 mellom jord og kurs 1 og 3, 31 mellom kurs 2 og 3. Vet ikke om det vil bety noe. Nettverkeier klør seg i hodet

tony@lunatech.no

En måned potensiell mindre ventetid for P er jo verdt noe ja. (Sikkert spesielt for de som går mann av huset og betaler 100.000 ekstra på Finn.no for å få bilen   ::)

Min Volvo XC60 er lastet med alt mulig slags sikkerhetsutstyr. Filvarsler har jeg skrudd av da den stort sett bare er plagsom så det kommer jeg ikke til å savne. Avstandsvarsler og nødbrems ved kollisjon har jeg enda ikke hatt brukt for, men det er vel som med forsikring at når man først trenger den så er det kjekt å ha. Adaptiv cruise er faktisk ganske kjekt, spesielt i køkjøring så den kan jeg nok savne. Får trøste meg med at køen blir kortere med en Tesla i kollektivfeltet.. så lenge det måtte vare  :-\

Bor (nesten) i Drammen selv og gleder meg over nyåpning av stor butikk og servicesenter der.

Når det gjelder strøm så har jeg enda ikke satt meg inn i hva jeg må gjøre for å kunne utnytte dobbeltladeren. Har som sagt 400v her hjemme og en ganske tykk kabel (Aner ikke diameter, men noe slikt som 3 cm?) fra huset ut til garasjen med eget sikringsskap der.

Med et etternavn som lyder Renstrøm så er det på tide jeg får meg en bil som går på nettopp det :)
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

Harlex

Helt greie vurderinger... Jeg har valgt vekk 21" og står for det. Det går på komfort og støy samt at du mest sannsynlig kantkjører første dagen....det er betydelig mindre støy med 19" Litt gynging under aks. opplever jeg men det er etter jeg fikk på vinterdekk men ikke mer enn at jeg nå er vant med det. Slik var det ikke med sommerdekkene og gleder meg selvsagt til  dem igjen... Vet ikke hvilke dekk du hadde under prøvekjøringsbestillinger din...
Skulle jeg revurdere noe så er det kanskje sikkerhetspakken.... Gode greier den men det går ikke an å forlate ungene i bilen når man er en kjapp tur inn i butikken... Da slår de ekstra sensorene inn... Kan slåes av eller ungene kan få nøkkelen men litt plagsomt har det vært..... Og alarm er det jo uansett... Hadde fortsatt valgt glasstaket selv om jeg "aldri" får mulighet til å kjøre med det åpent.... Hattehyllen irriterer meg voldsomt ettersom jeg glemmer å legge den ned etter å ha plassert bagasje og dermed må stoppe og gå bak å gjøre det men den er likevel grei å ha....
Pluspakken har aldri vært et tema ettersom jeg ikke er interessert i 21". Har forstått at du må være meget drevet og kjøre meeeeeeeeeeget aktivt for å dra ut potensialet i den også... Og klart du skal ha performance.... Det er jo det de første de som ikke har peiling spør om.... :-/////
Du har også endel betraktninger ang. pakker og kostnader... Sikkert fornuftig... Jeg fikk til gammel pris og da var alt av ekstrautstyr til gi bort pris og derfor ikke noe å stusse på......
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Tuxedo

Plusspakken kan du trygt droppe medmindre du skal drive banekjøring.  Dobbeltlader er kjekt å ha for 22 kWh type2-ladestasjoner, da lader du dobbelt så raskt (4-5 timer for fullading fra tomt batteri).  For 400V rød kontakt spiller det ingen rolle om du har enkel eller dobbellader.

Farge?  Det blir jo bare smak og behag.  Valgte selv sølv, fordi det er en av klassiske sportsbilfargene.  Model S ser bra ut i alle fargene de tilbyr.

Panotak vil jeg absolutt anbefale.  Bedre takhøyde bak, selv om det fremdeles ikke er akkurat romslig der.  Samt at taket er så bredt at du får fullstendig kabriolet-følelse med taket fullt åpent og sidevinduene nede - i hvertfall for de som sitter i forsetene!

Feil og mangler rapportert på forumet?  Ja, noen her har klart fått seg en mandagsbil.  Jeg har hatt bilen i en måned nå, og ikke hatt et eneste problem som ikke har løst seg med en reboot av skjermsoftware (det har jeg gjort tre ganger i løpet av denne måneden).  Enkel operasjon, holde de to scrollhjulene på rattet inne noen sekunder til skjermen går i svart.  Jeg har ikke hatt noen ladeproblemer i det hele tatt, og parksensorene har fungert utmerket.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

jkirkebo

Sitat fra: Harlex på torsdag 26. desember 2013, klokken 00:31
Helt greie vurderinger... Jeg har valgt vekk 21" og står for det. Det går på komfort og støy samt at du mest sannsynlig kantkjører første dagen....

Hehe, da har du ikke stor tiltro til egne kjøreferdigheter. Jeg kjørte 5000km på 21" i høst og var aldri i nærheten av å kantkjøre de. Dog lukeparkerer jeg vel stort sett aldri heller da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Veggen

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 26. desember 2013, klokken 00:50
Plusspakken kan du trygt droppe medmindre du skal drive banekjøring. 

Denne påstanden har jeg lest her på forumet før og er med respekt å melde rent tøv.
Dette er en ren smaksak, noen prioriterer sportslig følelse, andre vil ha komfort. Har ingenting med banekjøring å gjøre, kun en preferanse.
Model S er pga tyngde og effekt/kjølebegrensninger ikke noen banebil uansett.

Om jeg måtte/kunne velge ville jeg heller hatt + enn P.

Harlex

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 26. desember 2013, klokken 01:07
Sitat fra: Harlex på torsdag 26. desember 2013, klokken 00:31
Helt greie vurderinger... Jeg har valgt vekk 21" og står for det. Det går på komfort og støy samt at du mest sannsynlig kantkjører første dagen....

Hehe, da har du ikke stor tiltro til egne kjøreferdigheter. Jeg kjørte 5000km på 21" i høst og var aldri i nærheten av å kantkjøre de. Dog lukeparkerer jeg vel stort sett aldri heller da.
Godt mulig men jeg ennå tilgode å se en 21" som ikke har kantkjørt.... Når det er sagt så har jeg også gjort det... På 19".... Vet ikke hvortid og jeg vil helst skylde på kone men pga prinsippet om å velge sine kamper tar jeg på meg skylden.... :P jaja... Uansett... Det er ikkje kantkjøringsargumentet som veide tyngst i mitt valg der...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Harlex

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 26. desember 2013, klokken 00:50

Feil og mangler rapportert på forumet?  Ja, noen her har klart fått seg en mandagsbil.  Jeg har hatt bilen i en måned nå, og ikke hatt et eneste problem som ikke har løst seg med en reboot av skjermsoftware (det har jeg gjort tre ganger i løpet av denne måneden).  Enkel operasjon, holde de to scrollhjulene på rattet inne noen sekunder til skjermen går i svart.  Jeg har ikke hatt noen ladeproblemer i det hele tatt, og parksensorene har fungert utmerket.
Ja du må få Guds skyld ikke basere deg på mangler rapportert på forumet her.... Faktum er nok at de aller fleste er særdeles fornøyd. Noen som har problemer utfolder seg her på forumet men det er ikke unikt.  Da jeg tunet BMW-en min med aut.kasse og seinere søkte på forum trodde jeg at jeg hadde ødelagt bilen min.... Fikk alle historiene om dem som hadde ødelagt girkassen..... MEN... Endel av trådene er nyttige når man skal overta bilen... Man får en liste som man kan gå gjennom og forhåpentligvis ikke kjenne seg igjen i... Det gjorde iallefall ikke jeg.... Ellers så er det mellom endel ( slik som JEG oppfatter det) syting og svartmaling MANGE gode tips... 
Cluet er å være litt selektiv og skille mellom "grining" og konstruktiv kritikk.....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA