Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Performance eller performance plus``? Behov for dobbellader?

Startet av Mr.G, lørdag 04. januar 2014, klokken 16:25

« forrige - neste »

Jimpec

Sitat fra: Trøndertesla på torsdag 02. januar 2014, klokken 13:37
Jeg har vasket min svarte P85 flere ganger i uken siden september, og da hovedsakelig i vaskehaller med høytrykksspyler med såpe. Og så har jeg benyttet skumbørsten noen ganger. Min erfaring - veldig vanskelig å få et godt resultat, spesielt om man ikke tar seg tid til å tørke bilen. Tørking på motorvei gir fartsstriper som ikke er spesielt lekkert...

Til tross for mange advarsler mot børstevask, i jula så tok jeg sjansen på å vaske bilen i børstevask på Statoil Oppdal. Resultatet ble knallbra, og bilen har ikke vært så ren og pen siden jeg hentet den på Tesla Lade i september... Tror kanskje jeg skal fortsette med det :-\ For de som kan dette - tar lakken skade av gjentatt børstevask?

Nå er det mulig jeg har et svært folkelig forhold til vaskeriper, så det er meget mulig at "de proffe" hadde fått hjerteproblemer om de gikk over lakken med lupe.  ;D

Ta frem den kraftigste LED-lommelykten du har og sett lysstrålen mot bilen din. Dette er vel det nærmeste man klarer å imitere direkte sollys på en fin dag i Norge. Jeg er temmelig sikker på at vaskebørstene har etterlatt seg en stor mengde små riper i overflaten på lakken din, spesielt bak forskjermene og på fangeren bak.

Jeg sier ikke at det er krise på noe vis, om du heller vil ha ren bil og kan leve med litt riper så er det helt fair. Lakken tar nok ikke nevneverdig skade av det sånn sett. Men jo dypere ripene blir jo værre blir det å korrigere dem bort med tiden.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

bilpusseren

Tror du kan fortsette å ha et avslappet forhold til bilen din Trøndertesla. :)
Du sover best om natta da..
Du skal nok IKKE gå over bilen din med en LED lommelykt eller en halogenlampe da den er nyvasket og tørr..  ;)

Nye børstemaskiner er myyye bedre enn gamle og slitte. Og om du må bruke børstevask, så kan det være en god ide å stikke innom selvvasken å få av den store møkka før du beveger deg inn i maskinen.
Mange som gambler om vinteren, og heller tar konsekvensene på våren.
Det er sånne som vi bilpleiere lever av! (Ikke vondt ment)
Som Jimpec er inne på: det finnes mye som er værre enn børstevask, det er noe vi bilpleiere elsker å hate, dessuten blir bilen som natt og dag etter en skikkelig poleringsjobb, og da koser vi oss i glansen! :)

Men, jeg hadde ALDRI tatt med min svarte bil inn i en slik maskin!  :D
Har plenty med skrekkeksempler der kunder har vært helt på gråten. Selv om det hører til skjeldenhetene.

JohanH

Hva syns dere om de børstene som ofte finnes på bedre selvvasker, som pøser ut sjampoo. Om man tar høytrykksspyleren der og vasker børsten før man setter igang? Eller er det også bare å glemme?

Jimpec

Sitat fra: JohanH på torsdag 02. januar 2014, klokken 15:24
Hva syns dere om de børstene som ofte finnes på bedre selvvasker, som pøser ut sjampoo. Om man tar høytrykksspyleren der og vasker børsten før man setter igang? Eller er det også bare å glemme?

De er da langt bedre enn en vaskemaskin ettersom man kontrollerer både trykk og hastighet. Likevel har jeg hatt to Model S innom for behandling som har fått relativt mye riper etter slik kost. Ikke fordi kosten er skitten i seg selv, men fordi man drar skitten som sitter på bilen langs den ved vasking. Spesielt gjelder dette vasking av bakparten på bilen hvor det har en tendens til å samle seg litt skitt.
Ubehandlet Tesla holder jo også veldig godt på skitten i seg selv da.

Men bilen må jo vaskes av og til. Da må man vurdere hvor mange riper man kan leve med kontra å kjøre rundt i en skitten bil konstant. Avfetting, skum, høytrykkspyler og microfibervott med en god såpe er vel det som er mest skånsomt ifht riper. Men som krever mest forberedelser, utstyr og tid.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Trøndertesla

Sitat fra: bilpusseren på torsdag 02. januar 2014, klokken 14:23
Tror du kan fortsette å ha et avslappet forhold til bilen din Trøndertesla. :)
Du sover best om natta da..
Du skal nok IKKE gå over bilen din med en LED lommelykt eller en halogenlampe da den er nyvasket og tørr..  ;)

Nye børstemaskiner er myyye bedre enn gamle og slitte. Og om du må bruke børstevask, så kan det være en god ide å stikke innom selvvasken å få av den store møkka før du beveger deg inn i maskinen.
Mange som gambler om vinteren, og heller tar konsekvensene på våren.
Det er sånne som vi bilpleiere lever av! (Ikke vondt ment)
Som Jimpec er inne på: det finnes mye som er værre enn børstevask, det er noe vi bilpleiere elsker å hate, dessuten blir bilen som natt og dag etter en skikkelig poleringsjobb, og da koser vi oss i glansen! :)

Men, jeg hadde ALDRI tatt med min svarte bil inn i en slik maskin!  :D
Har plenty med skrekkeksempler der kunder har vært helt på gråten. Selv om det hører til skjeldenhetene.

Takker for tilbakemeldingen. Da er det jo ikke så ille å børstevaske som man kan få inntrykk av her inne om man velger en bra børstevask. Og etter en vår-shining hos en proff så er vel lakken så god som ny igjen  :)

Ellers så må jeg si at jeg er skuffet over at "coating teknologien" ikke har kommet lenger enn den har gjort. Jeg ser jo diverse filmsnutter innimellom hvor all møkk preller av både klær, sko, biler, bord, m.m. og det er jo imponerende. Men tydeligvis så virker det som om disse coating-produktene ikke fungerer i det lange løp. Med dagens nano-teknologi så må da vel noen smarte hoder kunne klare å lage en "lakk/coating" som VIRKER - over lang tid, og ikke bare på test-labben. Det må da være enorme incentiver for å satse på å få til dette, da de som lykkes mest sannsynlig kan bygge en milliardvirksomhet "over natta". Hadde glatt betalt 15.000,- ekstra for "Tesla 5 years maintenance free coating" - og bare i Teslasammenheng så ligger det 300 MNOK i årlig salg...
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

bilpusseren

Coating er nok god industri allerede, men det jeg har merket er at flere av de coatingene jeg har testet skuffer etter noen mnd. Det du skal se etter er innholdet av SiO2 og TiO2, det er det som gir hardheten, resten av innholdet er som regel kjemikalier som skal gjøre middelet flytende, binde og fordampe/herde.
Og det hjelper lite om du ikke kan legge coatingen lagvis. Det er hele hemmeligheten med coating, at du bygger tykkelser opp mot 30my ved multilayer.

Bilprodusentene hadde antagelig steilet om middelet hadde innvirkning på lakkvaliteten i negativ retning, så du trenger en god "binding" til lakken uten at den "trekker seg inn i lakken" som noen sealer/coatingprodusenter hevder at deres midler kan.. Men vil vi egentlig ha det sånn?
Det har faktisk vært en rivende utvikling de siste årene, jeg vet at Ceramic PRO som jeg bruker nå har videreutviklet produktene sine fire ganger på et drøyt år, uten å forandre etiketten på flaska. Versjon 6 kommer til våren, og de bare fortsetter.
Ceramic PRO har russiske eiere, og de er veldig opptatt av å bygge opp merkenavnet og har en langsiktig plan. Jeg vet at de spytter i bøtter og spann av kapital til forskning, og lab'en deres er på full høyde med mange av de mest moderne du finner i norske forskningsparker.

Jeg har bilpleie som hobby, og driver i det "små", men er fanatisk opptatt av å levere slik at mine kunder kommer igjen, eller tar seg av markedsføringen min.
Første gang jeg hørte om Ceramic Pro gjorde jeg gjentatte forsøk på å få kjøpt det fra flere land, men uten hell. Da Sverige fikk en egen importør fikk jeg kjøpe derfra, og i senere tid har norge fått sin egen distributør, og dem er i full gang med å bygge et nettverk med små og gode bilpleiere rundt i landet.
Og så langt er jeg veldig fornøyd med produktene. Det som kanskje imponerer minst er produkter for tekstil, de mister fortere sin virkning da de er i konstant bevegelse, og helst ikke skal binde seg for mye med materialene (da forandres gjerne egenskapene og fargen på tekstilet)

Men igjen, pr i dag blir ikke bilen vedlikeholdsfri, men vesentlig mer motstandsdyktig mot riper og sterk kjemi.
Det norske salthelvete kan vi desverre ikke gjøre noe med, før vegvesenet finner ut at asfalten deres koster mer enn salt..



MinTesla

#36
Mr G

Pkt 1 - Lakken skal ikke røres av merkeforhandler som Tesla, Møller, Mercedes, Lexus, Ford etc.

Bilen må du kontraktfeste skal leveres Ditec, med den matte "vokshinnen" på eller som lakken er ved mottagelse ifra fabrikken.

Pkt 2 - du rører ikke lakken i 3 uker etter Ditec behandlinger, og Du vasker bilen selv på Shell, og løser opp med skummet de har der, normalt i 2 omganger (3-4 min)


Slik unngår du vaskeriper!
Tesla Model S85 19" - Green / Grey (Morbærtre)

Panorama, Luft, Tech, lys og vinterpakke,
Lyd 580 watt, Parksens, Alarm og HatteHylle!
Dobbeltladder, 20" Michelin Xi3 Vinterdekk

Reservasjon X

Brede

Har hatt bilen i to uker nå og tok i går en runde rundt bilen med skikkelig lys.
Bilen har vært hyppig, men skånsomt, vasket disse dagene. Ser en del vaskeriper allerede, men tror og håper at disse kommer fra klargjøring før overtakelse.
Fant også en del hologramer på panseret som jeg ikke har lagt merke til før.
Ingen store saker og lett nok å ordne opp i, men det er helt klart at en må ta sine forholdsregler for å holde lakken fin.

MinTesla

Tesla Model S85 19" - Green / Grey (Morbærtre)

Panorama, Luft, Tech, lys og vinterpakke,
Lyd 580 watt, Parksens, Alarm og HatteHylle!
Dobbeltladder, 20" Michelin Xi3 Vinterdekk

Reservasjon X

TesLars

Jeg ville holdt meg unna Ditec-behandling og heller levert bilen til en ordentlig detailer.
Oslo
Black Model S

BMW850

Har OptiCoat-Pro behandlet bilen når den var ny. Aldri vasket den med børstevask. Denne behandlinga gir jo den hardeste coatinga på markedet og skal vare permanent. Tenker nå at jeg skal kjøre den gjennom børstevask på Shell i Porsgrunn, børstene så etter det jeg kunne se meget rene ut. Vintervask med 2 underspylinger. ÈN børstevask i året, altså etter vinteren kunne jeg tenkt meg. Det viktigste er egentlig å få en ordentlig vask av understell, hjulbrønner, stag osv. etter det salthelvete bilen blir utsatt for gjennom en norsk vinter!

Om jeg hadde hatt sort bil som før ville jeg IKKE gjort det men med grå metallic og den hardeste coatinga ever... såpass må den vel tåle?  ???

Andre meninger???
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

cstromme

Kjører ALDRI bilen gjennom en vaskehall, børsteløs eller ei. Grundig forvask slik at bilen er skikkelig ren lenge før jeg legger hendene på den.

Men det er meg. :)
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

BMW850

Ikke engang børsteløs?! Hva gjør du med undersiden av bilen da, lar salt og drit bare gro fast?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

cstromme

Sitat fra: BMW850 på mandag 16. mars 2015, klokken 10:36
Ikke engang børsteløs?! Hva gjør du med undersiden av bilen da, lar salt og drit bare gro fast?

Forholdsvis lite salting av veiene her, men jeg setter bilen til øverste stille og spyler under. Å heve bilen (for de som kan det) gjør det også mye enklere å få vasket inne i hjulbuene.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Dennis

Får vasket mye mer nøye under biler med høytrykk for hånd enn hva maskinene klarer å komme til :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA