Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Performance eller performance plus``? Behov for dobbellader?

Startet av Mr.G, lørdag 04. januar 2014, klokken 16:25

« forrige - neste »

Mr.G

Har hatt min blå vidundermaskin i 1 uke nå. Lyste litt på lakken her forleden, klarlakkriper langs begge sider på bilen (milde grunne mikroriper). Er dette mulig å unngå? For noe dritt!

19quiz76

Med korrekt forvask, håndvask og riktige produkter er det mulig å redusere omfanget betraktelig, sjekk de to trådene "Vask og detailing" samt "Vasking for dummies" for forslag til fremgangsmåte.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Mr.G

Ja har sett trådene, problemet er når bilen ikke er 100% ren, all kontakt med bilen vil skrape opp, kan bonevoks hindre disse kontakt med skitten bil skrapene?

Djur1

Jeg har fått på noe nano greier hos et bilpleie firma. Ceramic c. Husker ikke hva det het. Det skulle til og med beskytte mot riper.
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

19quiz76

Hemmeligheten ligger i forvasken. Gjør du denne korrekt er bilen 95% ren før du i det hele tatt berører lakken. Beste forebyggende tiltak :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Jimpec

Et enkelt svar på innledende spørsmål er vel egentlig nei..

Jeg har detailet (nytt norsk ord) et høyt antall Model S i tillegg til at jeg pleier min egen usedvanlig godt.

Selv med svært skånsom forvask og en høytrykkspyler i absolutt toppklasse så er det etter min vurdering vanskelig å unngå vaskeriper helt på denne type lakk. Det beste man klarer er å redusere dem. Men når dem først har kommet er dem en greit håndterlig jobb å polere bort igjen.

Selv om man søker perfeksjonisme når det gjelder bilhold så er vintervær i Norge tøffe tak å hanskes med for lakk og understell. Bilen skal jo brukes også.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Lokführer

Jeg føler at skiten fester seg utrolig kjapt og at den sitter ekstra hardt på Teslaen. Jeg må bruke prickbort avfetting hvor eneste gang jeg vasker. Har bare hatt bilen en mnd, men vasket den 2-3 ganger i uka.
Jeg synes også at det samler seg utrolig mye mer skitt i dørsviller(heter det det?) og nederst på innsiden av dørene, enn hva jeg har opplevd på andre biler.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Harlex

Sitat fra: Lokführer på onsdag 25. desember 2013, klokken 23:32
Jeg føler at skiten fester seg utrolig kjapt og at den sitter ekstra hardt på Teslaen. Jeg må bruke prickbort avfetting hvor eneste gang jeg vasker. Har bare hatt bilen en mnd, men vasket den 2-3 ganger i uka.
Jeg synes også at det samler seg utrolig mye mer skitt i dørsviller(heter det det?) og nederst på innsiden av dørene, enn hva jeg har opplevd på andre biler.
Forsåvidt enig... Har behandlet bilen med noe av det ypperste som er men fra midten av dørene og nedover sitter driten fast.... Resten av bilen kan jeg bare spyle av og bilen blir ren og tørr med en gang... Tør fa... ikke røre driten ettersom jeg har observert antydning til miniriper på oppsiden av trunken før jeg behandlet den. Er redd for at jeg lager mer riper.... Venter på en ladning med surfex HD og håper den vil gjøre susen slik at jeg ikke trenger å bli fysisk på driten samtidig som den skåner behandlingen med det som må være "jomfrusekreter fra et fjernt kongedømme" :-/////// Prickbort  flere ganger i mnd. vil jeg anta fjerner all beskyttelse/voks relativt rask.....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Vårhus Bilpleie

Hvilken type kjemi som evt fjerner den beskyttelsen som er lagt, varierer ifra hva en bruker og hva som er lagt. Prickbort vil fort fjerne de fleste vokser. Mens sealere eller coatinger vil tåle mye ifra prickbort, men kanskje ikke fullt så mye ifra noe annet. Coatinger er vel det mest motstandsdyktige som kan legges på bilen. Og der finnes det flere utvalg.
Vårhus Bilpleie & Detailing
https://www.facebook.com/Vaarhusbilpleieanddetailing
Trondheim

Harlex

Sitat fra: Vårhus Bilpleie på torsdag 26. desember 2013, klokken 00:14
Hvilken type kjemi som evt fjerner den beskyttelsen som er lagt, varierer ifra hva en bruker og hva som er lagt. Prickbort vil fort fjerne de fleste vokser. Mens sealere eller coatinger vil tåle mye ifra prickbort, men kanskje ikke fullt så mye ifra noe annet. Coatinger er vel det mest motstandsdyktige som kan legges på bilen. Og der finnes det flere utvalg.
Jeg har behandlet med swissvax mystery og vil ikke fjerne den behandlingen med det første.... Har du tips om hva jeg evt. skulle behandle med etter neste voksbehandling ( sealing/coating/annet) for å få det enda mer holdbart og kanskje tåle litt sterkere lut i forbindelse med vask....har behandlet for noen uker siden ( og det ble sinnsykt bra) og tenker at neste runde blir tidlig vår....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

petersv

Eneste mulige løsning for å unngå riper som du spør om, er å helfoliere bilen med transparent folie.

Mr.G

Konklusjonen er da at man uten folie ikke kan unngå seriøs og klarlakkriper, spesielt ikke med småbarn i bilen. Leste litt om Glare spider her forleden, en slags glassfilling for slike riper. Noen som har vært borti dette?

Mr.G

Seriøs i mitt forrige innlegg betyr selvfølgelig swirls :)

19quiz76

Det stemmer nok dessverre, men med maskinpolering en gang hvert/annet år, får man bort det meste samt glans og blankhet :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Neemaz


Har selv swissvax divine på min sorte model s. Forvasker nå med 5-10% surfex hd og spyler deretter kun med såpe og vann. Syns det ser meget bra ut etter vask.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA