Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Performance eller performance plus``? Behov for dobbellader?

Startet av Mr.G, lørdag 04. januar 2014, klokken 16:25

« forrige - neste »

Øggen

Har liten peil på dette og har litt dårlig samvittighet for de forrige bilene jeg har herpet.
Vaskersjelden bil da jeg hater det. MEN tenkte det skulle endre seg med Tesla``en.
DITEC er det noe å satse på ???? (ps.klar over at jeg må vaske uansett:)


Vårhus Bilpleie

Få lagt på en coating av god kvalitet, så blir vaskingen så mye lettere :) Nanolex og Gtechniq er 2 som jeg har lagt en god del av og kan trygt anbefale selv. Finnes flere andre typer coatinger som og er av god kvalitet.
Vårhus Bilpleie & Detailing
https://www.facebook.com/Vaarhusbilpleieanddetailing
Trondheim

Lysholm

Svar på spørsmål: Nei

Vi kan bli lurt til å tro mye om teflonbehandlinger av ulike slag (mange eventyrhistorier), men til syvende og sist handler det om hvor mye man klarer å redusere muligheten for vaskeriper. Opplever at det er godt beskrevet tidligere i tråden ifb med avfetting før berøringsvask.

Prickbort som er nevnt her tidligere må man normalt bruke på hver eneste vask høst, vinter og vår. De som sier det motsatte eier ikke en hvit bil :D. Dette tærer på vokslaget på bilen, men 4 måneder varer likevel en god voks med hyppig Prickbort vask. NB! Prickbort er bare en av avfettingene man trenger.

Det kan skrives mye om dette, men jeg anbefaler heller at dere stikker innom et annet eminent forum og leser litt der: http://www.detailersclub.no/forum/

Her får man svar på alt fra enkle spørsmål til de mer avanserte. Begge kategorier besvart på en hyggelig og hjelpende tone.


Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

Jimpec


Sitat fra: Lysholm på fredag 27. desember 2013, klokken 23:25
Svar på spørsmål: Nei

Vi kan bli lurt til å tro mye om teflonbehandlinger av ulike slag (mange eventyrhistorier), men til syvende og sist handler det om hvor mye man klarer å redusere muligheten for vaskeriper. Opplever at det er godt beskrevet tidligere i tråden ifb med avfetting før berøringsvask.

Prickbort som er nevnt her tidligere må man normalt bruke på hver eneste vask høst, vinter og vår. De som sier det motsatte eier ikke en hvit bil :D. Dette tærer på vokslaget på bilen, men 4 måneder varer likevel en god voks med hyppig Prickbort vask. NB! Prickbort er bare en av avfettingene man trenger.

Det kan skrives mye om dette, men jeg anbefaler heller at dere stikker innom et annet eminent forum og leser litt der: http://www.detailersclub.no/forum/

Her får man svar på alt fra enkle spørsmål til de mer avanserte. Begge kategorier besvart på en hyggelig og hjelpende tone.

Enig i det meste her, men ikke hva angår Prickbort. Det er helt unødvendig å bruke dette hver eneste vask. Nesten uansett årstid. Jeg har både hvit og brun bil. I tillegg vasker jeg veldig mange andre sine biler i alle farger.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Lysholm

Glemte selvfølgelig å skrive at det kommer an på hvilken avfetting man normalt bruker i tillegg til Prickbort. Men om man bruker kombinasjon Surfex og Prickbort, så står jeg fortsatt fast med mitt utsagn og erfaring.

Det er også et spørsmål om hvor gul man aksepterer at en hvit bil er i vinterhalvåret. I tillegg kommer det litt an på hvitfarven og hvor mye den "tillater".
Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

Jimpec

Greit nok. Og det er jo lov å være uenig.

Konebilen er en Ibishvit Audi A3. Det hadde ikke tatt seg bra ut om ikke denne fremsto kritthvit og relativt strøken til enhver tid når jeg tar i mot kunder her.

Prickbort er helt ok i små doser av og til. Men å bruke det på hver vask gjennom hele året blir som å vaske seg i håret med Zalo før julebordet og tro at man blir fin på håret siden man blir så ren.. ;-)

2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

noto

Sitat fra: Jimpec på onsdag 25. desember 2013, klokken 20:48
Et enkelt svar på innledende spørsmål er vel egentlig nei..

Best for lakken å ikke vaske?

Jimpec


Sitat fra: noto på lørdag 28. desember 2013, klokken 17:46
Sitat fra: Jimpec på onsdag 25. desember 2013, klokken 20:48
Et enkelt svar på innledende spørsmål er vel egentlig nei..

Best for lakken å ikke vaske?

Ja bortimot. Man slipper riper i det minste. Men det fordrer jo at den får stå i fred og ikke blir gnidd på.

Jeg reduserer vasking av min egen bil betraktelig gjennom vinteren. Så lenge den har god beskyttelse i bunnen så er det helt greit.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

noto

Fint. Har hittil kjørt 5000 i slaps og regn uten å vaske. Dolphin Gray. Bilen ser "grei" ut fortsatt.

kjølholdt

Jeg har kommet til at om vinteren går jeg for vaskehall med høyttrykksspyler med bilshampo og spyler dette av. Og av og til avfetting. Får heller ta grundigere vask i sommer halvåret. Men verste skiten forsvinner jo ved å gjøre det slik. Tror jeg da.....
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

bilpusseren

Kom over denne tråden etter litt Googling, og hiver meg innpå.
Jeg holder på med bilpleie på Kongsvinger, og har hatt noen teslaer innom for Ceramic PRO lakkbehandlinger, og må vel si som andre her på forumet, lakken ER i mykeste laget.
Det er ingen tvil om at gode coatinger er mye mer effektivt enn voks og syntetiske sealere. En coating gir mer eller mindre en glasshard hinne på lakken, dette reduserer mye av vaskeripene du vil få, men ikke alle.
Det går for tiden flere Ceramic PRO behandlede biler ute på veien som blir vasket etter alle kunstens regler, og et par av bilene skal kun gå i børstevask, disse skal inn på jevnlige befaringer for å avdekke slitasjegrad. Men hittil ser det veldig lovende ut.

Men... Selv coatede biler må vaskes, og da er standardspørsmålet fra mine kunder: hva bruker jeg, og hvordan?
For den vanlige mannen i gata er ikke spesialmidler det letteste å få tak i, så jeg gjorde noen tester før jul. Jeg gikk innom flere bensinstasjoner og bilrekvisita butikker for å handle avfetting, og testet dette på egne biler. Resultatet var for meg litt overraskende, og det var at Kaldavfettingen til Biltema virkelig gjorde susen. For en bilpleier er dette litt flaut å innrømme, men "let's face it"!
Bilene dette ble testet på var alle coatede, og ble vasket med prickbort flere ganger i uken. Men bilene hadde mistet noe av den vannavstøtende effekten under list på dørene etter 500-800mil ute i søla.
Etter litt jobbing med avfettingen kom faktisk den "hydrofobiske" hinnen tilbake.
Du må bruke svamp i ny og ne, du kommer deg ikke gjennom en vinter uten. Uansett hvilken lakkbeskyttelse som brukes.
Trikset for menigmann er å bruke "spraydetailere" etter vask, da er vaskejobben mye mer enkel neste gang.

Jeg har i mange år lett etter den ultimate lakkbeskyttelsen, og testet "rått og røti" av kjemikalier på markedet. Og min konklusjon er: tåler ikke bilen å vaskes med "sterk" (eller effektiv) kjemi, ja da er lakkbeskyttelsen du har lagt på bilen for dårlig, og du må legge på ny et par ganger til gjennom vinteren. Voks er etter min mening kun for de som elsker å pusse og vaske bilen sin, for den må påføres ofte!
Verden har gått videre, og nye produkter dukker stadig opp, men det eneste som er sikkert, er at vi bilpleiere har like mange og forskjellige meninger som det finnes produkter. :)

Dere Teslaeiere har uansett fått dere en virkelig flott bil!

Jimpec

Takk for godt innlegg bilpusseren. Godt og nyansert skrevet.

Uansett veldig spent på de Teslaene som skal regelmessig i maskin med CP.
Brukte like før jul mange timer på å rette opp en sort MS som hadde ett eneste besøk hos de tre børsene. Det så ikke bra ut.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

bilpusseren

Jeg skal være litt stygg nå, for jeg bruker å kategorisere en bileier i tre grupper
- de som bare har en bil.
- de som vil være pirkete med bilhold.
- de som ER pirkete med bilhold.
De første er det skjelden noen problemer med, de tuter og kjører..
De andre.. Ja de har det ofte i teorien, men sliter med å leve opp til egne forventninger, mye armer og bein med halvveis resultat. Disse kjøper veldig ofte svart/mørk bil.
De pirkete, ja de har en egen konsekvensutredning før de setter seg i bilen, og disse kjøper en bil som er lett å holde prikkfri... Hvorav de fleste ikke er svart!

De fleste bilpleiere med yrkesstolthet vil nok mene at en svart bil begynner å bli ødelagt allerede ved 30-50.000km. (Merkeavhengig)
Jeg merket meg at en stålgrå Tesla jeg hadde inne var enklere å jobbe med enn svarte. Svart Tesla er faktisk værre å korrigere enn en tett-svart Volvo V70, og det sier litt!

Men, om noen vil være med å gjøre en test på Svart Tesla og forskjellige vokser/sealere og coatinger synes jeg det hadde vært interessant å få delta. Om noen vet med sikkerhet at de skal kjøre i børstevask, så vil det være en fin mulighet å få satt to streker under resultatet!

Trøndertesla

Jeg har vasket min svarte P85 flere ganger i uken siden september, og da hovedsakelig i vaskehaller med høytrykksspyler med såpe. Og så har jeg benyttet skumbørsten noen ganger. Min erfaring - veldig vanskelig å få et godt resultat, spesielt om man ikke tar seg tid til å tørke bilen. Tørking på motorvei gir fartsstriper som ikke er spesielt lekkert...

Til tross for mange advarsler mot børstevask, i jula så tok jeg sjansen på å vaske bilen i børstevask på Statoil Oppdal. Resultatet ble knallbra, og bilen har ikke vært så ren og pen siden jeg hentet den på Tesla Lade i september... Tror kanskje jeg skal fortsette med det :-\ For de som kan dette - tar lakken skade av gjentatt børstevask?

Nå er det mulig jeg har et svært folkelig forhold til vaskeriper, så det er meget mulig at "de proffe" hadde fått hjerteproblemer om de gikk over lakken med lupe.  ;D
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA