Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Mhagen3, lørdag 04. januar 2014, klokken 14:29

« forrige - neste »

OleT

Det er et par ladeplasser i kjelleren under Arken (Åsane senter), men bare 16A Schuko. Har prøvd dem en gang, men det var bare fordi det var den eneste ledige plassen i garasjen - å lirke en Tesla inn i de lukene det er ikke noe jeg gjør om jeg kan unngå det. Dessuten er ladehastigheten så lav at det i praksis er unyttig på en vanlig handletur.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

christian1986

Sitat fra: gzegorz på fredag 10. januar 2014, klokken 11:56
Det er høyt belegg på de to ladeplassene i parkeringshuset ved Akvariet på Nordnes. Opplevd flere ganger at folk napper ut kontakten om morgenen for å lade mens de er på jobb, slik at jeg ikke får ladet fullt opp som planlagt. Noen Type 2 punkter der hadde vært glimrende.
Skjedde senest med meg i morges på samme plass. Virker som logikken er at dette er lov fordi jeg har Tesla >:(....

Sirup

Er det noen som har funnet ladeplasser på det nye Horisont senteret i Åsane?
Jeg tok en kjapp tur gjennom garasjen deres i dag, men klarte ikke å finne noen.
Nekter å tro at at ett nyåpnet senter mangler dette.
VW e-Golf
Tesla Model X75

chrisask

har også leitet på Horisont og ikke funnet noe. kansje det ikke er ferdig og montere ladere enda?

erikf

Hadde vært kjekt med en oppdatering på denne saken. Har kommunen mottatt strategiforslag fra elbilforeningens lokallag? Det bor veldig mange folk i sentrum eller i bydelene nær sentrum (Landås/Sandviken/Laksevåg) som parkerer på gateplan. Hvordan har kommunen tenkt at det skal være forenlig å bo her og ha elbil? Gatene bør pepres med ladeuttak.
Tror det kan være inspirasjon å hente fra oslo.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

siforko

Kjører E-Golf FL300

Sirup

Hurtiglader på Storavatnet ville vært flott.
Her passerer all trafikk til/fra Sotra og Askøy mot/fra Bergen. Det burde være mulig å gå opp en hurtiglader på en av pendlerparkeringsplassene
VW e-Golf
Tesla Model X75

MrtnRQL

Hva med flere hurtigladere på samme plass? Ikke bare ein. En bensinstasjon har flere enn ein pumpe? - Gjerne på utfartsveier som på Dale, og halhjem, knarvik, og slike veier.

Og ikkje minst, nok strøm til at 3biler kan lade om gongen. Det burde jo vært et minstekrav. Dale, Fjøsanger, Voss er det i hvert fall slik at dette ikke fungerer.

heimabrygg

Støtter type 2 på gateplan i boligsoner i sentrum, og generelt langt flere 22 kW ladere i fylket. Normallading er utrolig ubrukelig på handleturen eller veimatpauser.
Tesla Model S #1925/VIN15922 levert 30. september i Bergen.

Stikkkontakt

Ladere på Horisont kommer i løpet av 2-3 uker sa de i helgen. Bodde forresten på Radisson Bryggen i helgen og syns det var veldig kronglete å få lade. Hotellet har ingen ladepunkt i garasjen sin og på Øvre Dreggsallmenning var 4 av 6 punkt okkupert av fossilbiler. Det endte opp med lading på Bontelabo, og jeg hadde sikkert bare godt av spaserturen etter alt pinnekjøttet :-)
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Sirka

#25
Sitat fra: erikf på onsdag 26. november 2014, klokken 19:41
Hadde vært kjekt med en oppdatering på denne saken. Har kommunen mottatt strategiforslag fra elbilforeningens lokallag? Det bor veldig mange folk i sentrum eller i bydelene nær sentrum (Landås/Sandviken/Laksevåg) som parkerer på gateplan. Hvordan har kommunen tenkt at det skal være forenlig å bo her og ha elbil? Gatene bør pepres med ladeuttak.
Tror det kan være inspirasjon å hente fra oslo.

Er fullstendig enig! Dette skrev jeg for snart ett år siden, og det er like brennaktuelt fremdeles (ikke ett offentlig ladepunkt å oppdrive på "min" side av byen ...):

Sitat fra: Sirka på torsdag 30. januar 2014, klokken 00:39
Siterer et innlegg fra en annen tråd:
Sitat fra: ElFinn på onsdag 08. januar 2014, klokken 15:36
(...)

Jeg mener det er et stort behov for å tilrettelegge for lading for de som bor i sentrumsområdene, det er mange som ikke har garasje/lademuligheter der de bor. Jeg tror mange som bor i sentrum er avventende til å kjøpe el-bil på grunn av dette. En overgang til elbil for de som kjører mye til/fra sentrum kan gjøre mye bra for luftkvaliteten.
Noen forslag:

  • Ladestasjoner på gateplan i boligsonene
(...)
  • Enda flere ladestasjoner i p-husene

(...)

Er hjertens enig i dette! Jeg bor i sentrum (Nygårdshøyden) uten tilgang til garasjeanlegg. Må derfor basere meg på lading på jobb, eller den mer tungvinte løsningen med å lade i Bygarasjen på ettermiddag/kveld/i helger. Da må jeg etter det jeg har forstått gå hele veien ned og flytte bilen etter 6 timer, dvs. gjerne rundt midnatt(?). Hadde vært utrolig mye mer praktisk med ladepunkter langs gaten i nærheten! For å være helt spesifikk drømmer jeg om noen ladepunkter på parkeringsplassen bak Johanneskirken. :)

P.S. Har funnet ut at bilen fint kan stå i Bygarasjen over natten når man begynner lading på kveldstid. :) Men det ER tungvint likevel; for det første er det ofte ikke ledige ladeplasser å oppdrive (noe som fort kan bli skikkelig krise!), dessuten er det et godt stykke å gå, og ikke det kjekkeste strøket å spasere i sent på kvelden ...
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

Kjelliken

 :-\ Ja hadde forrige helg en litt kjedelig opplevelse på Halhjem.

Den klarer ikke lade to biler samtidig med forkjellig stikk.
Jeg kjører golf og den andre kjørte leaf så to forkjellige kontakter.

Leafen sto der fra før og jeg trengte støm. men laderen kunne ikke starte før leafen var ferdig ladet.
Dette er jo særdeles ukurant. Har ladet på tilsvarende punkter før uten at det har bydd på problemer.

Redd for at dette kansje kan bli ett problem enkelte steder.  :o
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

krister461

Dette er vel standard oppførsel. Både leaf på chademo og egolf på combo bruker DC-lading og kan ikke benytte samme ladestasjon samtidig. Om stasjonen også støtter type 2 (AC) så kan den riktignok benyttes samtidig...

Kjelliken

 :-\ Da er det vel egentlig ett probelm vi vil oppleve oftere nå som det kommer fler og fler EL-biler på veien.

Og da er nok behovet for flere stasjoner høyere enn noensinne.

Ser at sist jeg var på dannmarksplass og ladet var det fire biler der til samme tid. hvor 3 av de var E-Golf

Så tør påstå at Tesla superlade stasjoner og den på dannmarksplass er de mest fram synte stasjonene som finnes pr dags dato.

Dette er virkelig noe og vurdere fremmover når dette utbygges videre lang høyt traffikerte veier i norges land.
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA