Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Mhagen3, lørdag 04. januar 2014, klokken 14:29

« forrige - neste »

Mhagen3

Vi ønsker dine innspill i forbindelse med fase 3 i utbygging av ladeinfrastruktur i Hordaland.
Post dine forslag her eller send en epost til hordaland@elbil.no
(innspil på både normallading og hurtiglading ønskes)

Vi trenger innspillene ganske kjapt, fortrinnsvis før nyttår - senest ut uke 1.

jonasdig

Det hadde vært fint om Klostergarasjen hadde fått lading igjen. Er merkelig at Bergen som sliter med luftkvalitet ikke har gratis parkering og lading for elbiler i Klostergarasjen.

Ellers burde det vært satset mer på lading i områder med boligsoneparkering i Bergen. I dag er folk som bur i byen avhengig av enten å få ladet på Bystasjonen eller på jobb for å ha elbil. Dette er nok dyrere enn å gjenåpne Klostergarasjen da infrastrukturen allerede er plass der.

erikf

Elbilistene i Bergen fortjener at utviklingen går noenlunde i takt med økningen av antall elbiler.

1
Boligsonene trenger normallading >= 16A:
A For beboere og gjester på boligselskapers egne parkeringer. (Stimulér til dette ved informasjon/konsultasjon og offentlig støtte)
B På offentlige parkeringsplasser i gate eller tilknyttet idrettshaller etc, viktigst av alt at disse plassene ikke er forbeholdt besøkende.

2
Utvidelse av det gode tilbudet i Bygarasjen. Best å være godt i forkant. Det er ofte fullt allerede.

3
Hurtiglading: Fortsatt utbygging og utvidelse av eksisterende. Mer er bedre selvsagt, men her virker det som det er litt driv, at det kommer til å skje ting, i motsetning til på normalladefronten.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Bekkenes

Hurtigladere på de store senterene rundt Bergen hadde vært knall, betaling gjør ingenting, men skulle ønske de hadde en felles betaling for alle, en form for "Bergen/Hordaland" kort.

Kan også være en ide å sende ut infobrev til de forskjellige borettslagene i Bergen og omegn om hvordan de kan gå frem for å få ladeplasser til sine beboere :)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

krister461

Øyrana Torg i Arna burde være en god kandidat. Veldig praktisk beliggenhet om man trenger ekstra strøm på vei til eller fra fjellet. :)

Mhagen3

Hadde meg en pizza på Øyrane Torg på retur fra Myrkdalen i fjor, ja:)
Normallading - så jeg gadd ikke lade mer enn jeg absolutt måtte for å komme meg til Autosenteret.
En semi-hurtiglader for eksempel???

krister461

Ja, noen Type 2 22 kW ladepunkt der hadde vært gull! :)

nimbus

Det trengs ladepunkt ( vanlig stikk) på Nordnes i nærheten av sosialhøyskolen.Kanskje Høyskolen i Bergen eller fylkeskommunen kan engasjeres.Trengs flere plasser gjerne 5 - 10 stk for å stimulere til miljøvennlig kjøring til sentrum. :)
Nå står det to i hagen...

B-flat

Foreslår hurtiglader i krysset i Trengereid der hvor Hjelle bakeri har utsalg. Da kan denne benyttes på vei mot Kvamskogen og Voss.
Tesla Model X: Reservert desember 2012, kansellert april 2017
Kia Soul EV 2016: 2016-01-05 -->
Citroen C-Zero:    2012-08-16 --> 2016-01-12 Kjørt 0-72000km - SOLGT!

Mhagen3

Takk for alle innspill. Vi noterer flittig:)

Benytter samtidig anledningen til å reklamere litt for facebooksidene til Hordaland Elbilforening: www.facebook.com/hordalandelbil

Der finner du nyttig elbil-info og annen propaganda som kan spres til venner og kjente:)

PK

Litt seint svar her, men Park & Ride på Flatøy (meland kommune) bør få noen ladestolper =)
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

Tai

Sitat fra: krister461 på fredag 27. desember 2013, klokken 15:15
Øyrana Torg i Arna burde være en god kandidat. Veldig praktisk beliggenhet om man trenger ekstra strøm på vei til eller fra fjellet. :)
Godt forslag.

Ellers hadde Åsane vært en gustig plass, bor mange folk der og er også en gjennomfartsåre og handlesentre.

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

ElFinn

Mye av dette som allerede en nevnt, men jeg kommer med mine ideer likevel.

Jeg mener det er et stort behov for å tilrettelegge for lading for de som bor i sentrumsområdene, det er mange som ikke har garasje/lademuligheter der de bor. Jeg tror mange som bor i sentrum er avventende til å kjøpe el-bil på grunn av dette. En overgang til elbil for de som kjører mye til/fra sentrum kan gjøre mye bra for luftkvaliteten.
Noen forslag:

• Ladestasjoner på gateplan i boligsonene
  • Tilskudd/informasjon/insentiver for å bygge ut lading i garasjeanlegg til borettslag/sameier/arbeidsplasser i sentrum (og i bydelene forsåvidt)
  • Enda flere ladestasjoner i p-husene

Ellers er det jo planlagt mye bra på vestlandet, "EL39" f.eks.
Men vi vil jo også trenge "EL16".
Lademuligheter på / på veien til de mest brukte friluftsområdene er også viktig: Kvamsskogen, Voss, Myrkdalen osv.
Her er det jo først og fremst hurtigladere som er behovet, mens i sentrum er det "vanlig" lading man trenger.

gzegorz

Det er høyt belegg på de to ladeplassene i parkeringshuset ved Akvariet på Nordnes. Opplevd flere ganger at folk napper ut kontakten om morgenen for å lade mens de er på jobb, slik at jeg ikke får ladet fullt opp som planlagt. Noen Type 2 punkter der hadde vært glimrende. 
Tesla Model S85

kjitta87

Kunne gjerne tenkt meg en hurtigladestasjon i Øygarden området. For eksempel på Rogn. Har hytte der men ingen mulighet for lading på hytten så blir litt knapt om vinteren og en hurtiglader der tror jeg hadde hjulpet både meg og mange andre i Øygarden :)
Nissan Leaf Acenta Dark Grey 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA