Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Både S og X med 4 dual motor all wheel drive

Startet av morten007, lørdag 04. januar 2014, klokken 11:00

« forrige - neste »

Nuvolari

For å øke fart gir jeg bare på litt med pedalen og vipper så cruise controller opp for å huske farten.

For å redusere fart trår jeg inn gasspeden 10% og deretter deaktiverer jeg cruisecontrollen. Dermed bremser ikke bilen ned. Slipper meg sakte ned til ønsket hastighet og aktiverer cruise igjen.

Helt smooth.

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Johnny

Kan ikke tenke meg at noen hadde akseptert en regulering som gir så mye "droop" at resultatet ikke virker nervøst. Alle moderne biler holder farten omtrent på kilometeren, og med de kraftresursene denne bilen har i begge retninger, så må det være slik.
TMS og eGolf.

Chlangum

Sitat fra: anders.heibo på onsdag 25. desember 2013, klokken 01:38
Den er ikke særlig artig å ha på når bilen kjører over større vannmengder og mister fart. Motoren gir ganske heftig på for å holde farten oppe..

Jeg opplevde at CC'en ble deaktivert ved vannplaning her for noen dager siden. Det var ganske heftig    vannplaning og det er fullt mulig at CC'en ble deaktivert som følge av at TC ble aktivert. men jeg fikk ikke med    meg om det blinket på den dashboard'et.

Ellers synes jeg CC'en i TMS er helt fantastisk og bruker den nesten hele tiden for å hvile høyrefoten. Og det  at man kan endre med 5 kmt i slengen er veldig bra her på vestlandet hvor fartsgrensen edres hele tiden.

Skulle dog ønske at CC'en var adaptive. Har ennå et håp om at det skal være muligt å oppgradere på bien.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Tuxedo

#18
Sitat fra: Chlangum på fredag 27. desember 2013, klokken 02:15
Sitat fra: anders.heibo på onsdag 25. desember 2013, klokken 01:38
Den er ikke særlig artig å ha på når bilen kjører over større vannmengder og mister fart. Motoren gir ganske heftig på for å holde farten oppe..

Ellers synes jeg CC'en i TMS er helt fantastisk og bruker den nesten hele tiden for å hvile høyrefoten. Og det  at man kan endre med 5 kmt i slengen er veldig bra her på vestlandet hvor fartsgrensen edres hele tiden.


At man trenger å hvile høyrefoten på kjedelige motorveistrekk kan jeg skrive under på.  Fartspedalen på Model S gir mer motpress enn noen andre biler jeg har kjørt.  Men med tanke på den ekstreme responsen på pedalendring, så er nok dette gjort med hensikt.  Mindre motstand i pedalen kombinert med en liten spasme i høyrefoten - da er man fort skutt ut på skogstur, bokstavelig talt...
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

RoadRunner

Sitat fra: OleJA på onsdag 25. desember 2013, klokken 15:20
Har for min del sluttet å bruke cruise control på Teslaen :o. Skal vel ikke bare skylde på bilen, men ubehagelig mye akselerasjon og bremsing er nok hovedårsaken. Nå er det heller ikke mange veier i Trøndelag som det er mulig å holde jevn hastighet over lengre strekninger på.
Etter en tur sør i Gudbrandsdalen kan jeg verifisere at cruicectrl fungerer godt på flate veier med slakke svinger. Ikke så godt egnet der det er mye opp og ned... Ønsker meg "advanced option" jeg også.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Anders Heibø

Sitat fra: Chlangum på fredag 27. desember 2013, klokken 02:15
Sitat fra: anders.heibo på onsdag 25. desember 2013, klokken 01:38
Den er ikke særlig artig å ha på når bilen kjører over større vannmengder og mister fart. Motoren gir ganske heftig på for å holde farten oppe..

Jeg opplevde at CC'en ble deaktivert ved vannplaning her for noen dager siden. Det var ganske heftig    vannplaning og det er fullt mulig at CC'en ble deaktivert som følge av at TC ble aktivert. men jeg fikk ikke med    meg om det blinket på den dashboard'et.

Skulle dog ønske at CC'en var adaptive. Har ennå et håp om at det skal være muligt å oppgradere på bien.
TC blinket bra hos meg uten at CC'n slo ut..

Blir adaptive implementert er bilen komplett!
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Hyperstress

Er det noe som tilsier at cruise kontroll bør slås av når den ikke benyttes? Eller kan den like greit stå på alltid, men deaktivert?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Norleif

Jeg er i utgangspunktet veldig fornøyd med CC'en og liker det faktum at den er så presis og aggressiv.
Jeg innbiller meg dog at den stadige "luggingen" i kupert vestlandsterreng gir noe dårligere rekkevidde da det forsvinner energi i forbindelse med tap i inverter/motor samt økt friksjon i overføringer og dekk.
Kunne derfor ønske meg de tre samme valgene for CC som vi har for servostyringen.

sisc1337

Det folk beskriver her som at CC er for agressiv høres ut for meg som at reguleringen har et for sterkt propsjonalbånd. Det vil si at den gir for mye (proposjonalt) pådrag til gasspedalen i forhold til avviket (5km/t) du har stilt inn CC til. Dette bør gå an å endre på i en softwareoppdatering hvis folk har sendt inn nok klager til tesla.   
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

Muffinman

Reguleringsteknikken slipper man som kunde heldigvis å forholde seg til  :) Man kan jo selvfølgelig håpe at oppdatering kommer med 6.0, men jeg tviler. De har nok mye annet å ta tak i for tiden. Det brenner nok heftig på dass i noen avdelinger.

janmb

Sitat fra: sisc1337 på onsdag 19. mars 2014, klokken 06:18
Det folk beskriver her som at CC er for agressiv høres ut for meg som at reguleringen har et for sterkt propsjonalbånd. Det vil si at den gir for mye (proposjonalt) pådrag til gasspedalen i forhold til avviket (5km/t) du har stilt inn CC til. Dette bør gå an å endre på i en softwareoppdatering hvis folk har sendt inn nok klager til tesla.   

Det er helt riktig. Dersom man faktisk er enig i at den er for brå - noe som er høyst subjektivt og langt ifra noen selvfølge.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

rene

Fordelen er jo at hvis de bruker litt tid på å videreutvikle denne så kan de, som det blir nevnt av Norleif noen poster over, gi oss ulike valg på responsen på denne likt som på servostyringen. Da må jo alle bli fornøyde - behold som i dag eller endre etter egne preferanser som du vil.

tho

Synes CC er veldig bra som den er. Men mer innstillinger er jo alltid gøy.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Brede

Er også svært fornøyd, beste CC jeg har hatt!

En funksjon jeg kunne tenkt meg er å hatt forutprogrammerte fartsgrenser.
La oss si at det på touchskjermen hadde vært symboler for 50km/h, 60km/h, 70, 80 osv..
Ved da å trykke på disse hadde bilen lagt seg i gitt hastighet (evt andre brukerdefinerte hastigheter).

Dersom GPS også viste nåværende fartsgrense (som mange andre GPS-systemer gjør) så kunne en bare valgt denne direkte fra GPS-skjermen.

cra

Sitat fra: Brede på onsdag 19. mars 2014, klokken 08:42
La oss si at det på touchskjermen hadde vært symboler for 50km/h, 60km/h, 70, 80 osv..
Ved da å trykke på disse hadde bilen lagt seg i gitt hastighet (evt andre brukerdefinerte hastigheter).

Åh, det hadde vært najs!  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA