Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Både S og X med 4 dual motor all wheel drive

Startet av morten007, lørdag 04. januar 2014, klokken 11:00

« forrige - neste »

Lokführer

Etter å ha prøvd acc på en ny bmw, så har jeg konkludert ned at systemet fremdeles er litt for dårlig. Der lå jeg i venstre fil og kjørte forbi, da systemet plutselig trodde at bilen i høyre fil var foran pga at veiens kurvatur. Plutselig bremset systemet bilen, jeg ble irritert, det samme gjorde nok han bak meg også. Acc må være i system med lane assist slik jeg ser det.
På vinterstid fokkes sensoren igjen og da fungerer ikke acc.
Ettermontering på en bmw koster 60-70.000kr.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Chlangum

Jeg skal ikke uttale meg om acc. Har aldri prøvd det. Ser bare for meg at det hadde vært et godt hjelpemiddel på vestlandets krøttstier med fartsreduksjon hver 100 meter etter at en eller annen tosk har kræsjet der en gang for lenge siden. Fire felts veier har vi nesten ikke likevell.

Kjenner jeg er litt skuffet nå. Spesielt siden det var så mye spekulasjoner tidligere med at acc skulle være en enkel sak å ettermontere. Det var jo mangen som klarte å komme seg inn i programvaren og fant setningen acc=false. Skulle jo da tro at programvaren var lagt opp til det.

Men 60-70.000,- blir uansett uaktuelt. Da får det bli på neste Tesla om en 10 års tid  :(
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

cyber

Sitat fra: Lokführer på tirsdag 17. juni 2014, klokken 14:01
Etter å ha prøvd acc på en ny bmw, så har jeg konkludert ned at systemet fremdeles er litt for dårlig. Der lå jeg i venstre fil og kjørte forbi, da systemet plutselig trodde at bilen i høyre fil var foran pga at veiens kurvatur. Plutselig bremset systemet bilen, jeg ble irritert, det samme gjorde nok han bak meg også. Acc må være i system med lane assist slik jeg ser det.
På vinterstid fokkes sensoren igjen og da fungerer ikke acc.
Ettermontering på en bmw koster 60-70.000kr.

Jeg har ACC på en Audi og synes ikke systemet på noen måte er for dårlig, men det kreves litt tilvenning.
Systemet kan alltid overstyres av fører ( " ACC override " ), og man må ha ( en venstre- ) finger klar til å deaktivere det. Det eneste man må passe på er inn i rundkjøringer ; det må slås av før bilen foran forsvinner, ellers kan man få en uønsket fullaksellerasjon - noe jeg mistenker blir enda mer uhåndterlig med en TMS ( enn en Audi som trenger latterlige 6.1 sekunder fra 0 - 100 ) .  :D

Jeg tror ikke det er praktisk mulig å ettermontere ACC.

OW

Mulig dette har vært diskutert andre steder, men jeg klarte ikke å finne det...

Jeg har helt siden vi fikk bilen for litt over et år siden irritert meg over at cruise control er veldig brå når den blir slått av, enten med hendel eller bremsepedalen. Jeg har derfor lært meg at jeg må kompensere med litt gass hver gang jeg slår den av med hendel, og bruker sjeldent å slå av med bremsen, men det er veldig tungvint å gjøre det sånn og jeg har i lang tid ventet på software update som fikser dette (bilen fikk siste oppdatering for et par uker siden). Har oppfattet det sånn at flere her har irritert seg over det samme.

Så leverte vi bilen på service her om dagen og fikk en helt ny 70D som lånebil, og jaggu oppfører cruise seg eksemplarisk på denne. Det er nye hendler og selvfølgelig er den utstyrt med autopilot sensorer, men den har ikke ACC så de har tydeligvis ikke valgt autopilot pakka på denne. Dvs helt standard CC og her har de fikset problemene med aggressiv regen når man slår av cruise. Burde ikke det være mulig å fikse med oppdatering for oss som har litt eldre biler også?
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

jkirkebo

Sitat fra: OW på lørdag 25. juli 2015, klokken 09:48
Mulig dette har vært diskutert andre steder, men jeg klarte ikke å finne det...

Jeg har helt siden vi fikk bilen for litt over et år siden irritert meg over at cruise control er veldig brå når den blir slått av, enten med hendel eller bremsepedalen. Jeg har derfor lært meg at jeg må kompensere med litt gass hver gang jeg slår den av med hendel, og bruker sjeldent å slå av med bremsen, men det er veldig tungvint å gjøre det sånn og jeg har i lang tid ventet på software update som fikser dette (bilen fikk siste oppdatering for et par uker siden). Har oppfattet det sånn at flere her har irritert seg over det samme.

Så leverte vi bilen på service her om dagen og fikk en helt ny 70D som lånebil, og jaggu oppfører cruise seg eksemplarisk på denne. Det er nye hendler og selvfølgelig er den utstyrt med autopilot sensorer, men den har ikke ACC så de har tydeligvis ikke valgt autopilot pakka på denne. Dvs helt standard CC og her har de fikset problemene med aggressiv regen når man slår av cruise. Burde ikke det være mulig å fikse med oppdatering for oss som har litt eldre biler også?

I så fall bør det bli valgbart. Jeg foretrekker dagens system, om de legger det om må jeg begynne å huske på å slå av CC med bremsen hvis jeg trenger å sakke ned endel (noe jeg ofte må når jeg slår av CC, f.eks fordi noen legger seg ut foran meg i venstrefila på motorveien).
Vil du slå av CC uten å bremse går det an ved å vippe girspaken i N. Jeg gjør ofte det hvis jeg må sakke ned 10-20km/t pga. endring av fartsgrense og det er noenlunde flatt eller oppoverbakke. Når hastigheten så er ca. 1km/t over det jeg vil sette CC til på nytt vipper jeg girspak i N og CC-spak opp eller ned samtidig. Da settes ny fart på korrekt verdi, helt mykt og mer energieffektivt enn å bare vippe CC-spak ned 2 eller 4 ganger.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

satheesh.net

Sitat fra: OW på lørdag 25. juli 2015, klokken 09:48
Mulig dette har vært diskutert andre steder, men jeg klarte ikke å finne det...

Jeg har helt siden vi fikk bilen for litt over et år siden irritert meg over at cruise control er veldig brå når den blir slått av, enten med hendel eller bremsepedalen. Jeg har derfor lært meg at jeg må kompensere med litt gass hver gang jeg slår den av med hendel, og bruker sjeldent å slå av med bremsen, men det er veldig tungvint å gjøre det sånn og jeg har i lang tid ventet på software update som fikser dette (bilen fikk siste oppdatering for et par uker siden). Har oppfattet det sånn at flere her har irritert seg over det samme.

Så leverte vi bilen på service her om dagen og fikk en helt ny 70D som lånebil, og jaggu oppfører cruise seg eksemplarisk på denne. Det er nye hendler og selvfølgelig er den utstyrt med autopilot sensorer, men den har ikke ACC så de har tydeligvis ikke valgt autopilot pakka på denne. Dvs helt standard CC og her har de fikset problemene med aggressiv regen når man slår av cruise. Burde ikke det være mulig å fikse med oppdatering for oss som har litt eldre biler også?

Av nysgjerrighet; hvilken firmware versjon har du på bilen din?

OW

Sitat fra: satheesh.net på lørdag 25. juli 2015, klokken 11:31
Av nysgjerrighet; hvilken firmware versjon har du på bilen din?

Vår vil står hos Tesla i Drammen, så firmware versjon får jeg ikke sjekket på den, men siste oppdatering kom for maks tre uker siden. Firmware på 70D lånebil er 6.2 (2.4.251).

Overgangen på den nye bilen er utrolig behagelig. Den går fra og bremse litt (regen)til å progressivt bli sterkere når man slår av CC. Opplever dere som har litt eldre Model S at det fortsatt er tykkere og kraftig regen (når regen er satt til normal) når dere slår av CC, eller er det "bare" vår bil som fortsatt er sånn?
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Tuxedo

Sitat fra: OW på lørdag 25. juli 2015, klokken 15:37
Opplever dere som har litt eldre Model S at det fortsatt er tykkere og kraftig regen (når regen er satt til normal) når dere slår av CC, eller er det "bare" vår bil som fortsatt er sånn?
Ja, og jeg har siste FW-versjon.  Fremdeles tilnærmet bråbrems når jeg slår av CC.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

pej

Sitat fra: Tuxedo på lørdag 25. juli 2015, klokken 17:17
Sitat fra: OW på lørdag 25. juli 2015, klokken 15:37

Ja, og jeg har siste FW-versjon.  Fremdeles tilnærmet bråbrems når jeg slår av CC.

Jeg har .251 (siste) og den er myk og fin når jeg slår av cruise. Men etter et par sekunder slår regen til men da har man justert nu hastighet med pedalen.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

cirys1

Sitat fra: pej på lørdag 25. juli 2015, klokken 17:45
Jeg har .251 (siste) og den er myk og fin når jeg slår av cruise. Men etter et par sekunder slår regen til men da har man justert nu hastighet med pedalen.

Jeg har 253 samme der..

aness

Sitat fra: Tuxedo på lørdag 25. juli 2015, klokken 17:17
Sitat fra: OW på lørdag 25. juli 2015, klokken 15:37
Opplever dere som har litt eldre Model S at det fortsatt er tykkere og kraftig regen (når regen er satt til normal) når dere slår av CC, eller er det "bare" vår bil som fortsatt er sånn?
Ja, og jeg har siste FW-versjon.  Fremdeles tilnærmet bråbrems når jeg slår av CC.

Før jeg bestilte min i fjor lånte jeg en S85 for en dagstur, og bråbrems når CC gikk av var en av de negative tingene jeg merket meg.

Når jeg testet en bil med autopilothardware litt før min kom var bråbremsen borte.

Nå har jeg kjørt ~15k med min egen og må si at jeg innimellom savner den brå overgangen til regen, men jeg har etterhvert lært meg hvor langt før jeg må slå av CC. (det virker som den begynner forsiktig, og går over på full regen etter noen sekunder. Er omtrent samme hvis jeg kjører uten CC og bare slipper pedalen også)

OW

Jeg syntes den brå overgangen er rimelig håpløs og jeg skulle gjerne hatt firmware som i nyere biler. Brå overgang er så brå at det blir ubehagelig for passasjerer og for den som kjører. For å unngå brå overgang må man kompensere med gasspedalen og jeg opplever at det krever mye mer tilvenning og planlegging enn å lære seg hvor tidlig man må slå av CC på nyere biler.

I mange tilfeller krever det så mye planlegging at alternativet er en brå overgang hvis man skal unngå trafikkfarlige situasjoner. Dessuten er det lett å redusere farten ytterligere med bremsepedalen når først CC er slått av på ny versjon. Krysser derfor fingrene for at Tesla gir oss mykere CC overgang med firmwareoppdatering på eldre biler også  :)
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

sn0le

@OW:
Er lånebilen satt opp til å bruke standard regen eller redusert regen?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

OW

Sitat fra: sn0le på søndag 26. juli 2015, klokken 14:26
@OW:
Er lånebilen satt opp til å bruke standard regen eller redusert regen?

Den er satt opp med standard regen. Regen oppførsel er lik på lånebilen og vår. Mener med det at de føles like kraftige og bremser like hardt om man slipper akseleratoren fort.
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

sn0le

Så du har sjekket innstillingene for regen?
Synes det er merkelig at dette ikke er likt på begge bilene hvis de har samme software.
Må i så fall skyldes at det er gjort en feil når parametrene for CC'en er skrevet og at de evt har blitt forskjellig for pre-autopilot og autopilot-bilene.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA