Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Både S og X med 4 dual motor all wheel drive

Startet av morten007, lørdag 04. januar 2014, klokken 11:00

« forrige - neste »

Avh

Citroen DS 3 hadde "konge"-cruisekontroll; silkemyk og 1 eller 5 intervaller. Men best av alt: Spaken var lang nok; kunne gjøre alt med lillefingeren. Tesla sin (Mercedes) er fysisk for kort.
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Sense

Jeg bruker ikke lenger cruise control lenger fordi den nykker konstant. Når farten er innstilt og man kjører på flatmark, så nykker og slippes gassen ørlitegran hele tiden. Man føler konstant nykking i bilen.
Slik nykking er åpenbart ikke egnet for lang rekkevidden. Kjører mer økonomisk manuelt.
Er det kun på min bil at dette skjer?


morten007

Sense, jeg har det samme på min bil. Ikke noe behagelig å bruke. Skal få Tesla til å sjekke dette neste gang jeg har bilen inne hos de.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

P85   VIN13889 svart, svart, grå 21" (solgt)
P85D VIN 67886, Sølvgrå, 21" grå, carbon, panorama, svarte nextgen-seter +++ (solgt)

Brede

Det må definitivt være noe galt med bilene deres. Vår CC er silkemyk, har aldri opplevd en som mer behagelig. Aldri opplevd noen form for rykking.

Bonefish

Jeg har og sluttet å bruke min, for mye rykking.
Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

Rawen76

Synes min fungerer ypperlig. Eneste jeg savner er at den burde hoppe 10 i stedet for 5 km på hakk 2. Aldri sett at fortsgrensen endrer seg bare 5 km/t ;-)
P85 Grå | Tech | Luft | Pano | Park | Lyd | Dobbeltlader | Lys | Vinter | Sort skinn/carbon | 19" |
Finalized 07.10.2013 | Vin nr. 08.10.13 | under produksjon 14.01.2014 | Produksjon fullført 21.01.2014 | Levering 17.03.14 |

2000 Honda VFR800, rød med 33000km, selges.

Brede

Sitat fra: Rawen76 på lørdag 22. mars 2014, klokken 23:52
Synes min fungerer ypperlig. Eneste jeg savner er at den burde hoppe 10 i stedet for 5 km på hakk 2. Aldri sett at fortsgrensen endrer seg bare 5 km/t ;-)

Støtter den!

Voll1

Min rykker også. Alle med problemet bør melde dette til Tesla, slik at de kan gjøre noe med det. Mine passasjerer ser ut som "nikke-dukker" og med våre kraftige motorer så risikerer vi at cruisecontrolen gir whiplash til alle passasjerer.  :-)
Model S  2013-2018
Model X  2017-

sn0le

@Rawen76:
Trur 5 km/t pr trykk er ganske vanlig.
Sånn er det på Galaxyen min i alle fall, samt et par andre biler med CC som jeg har kjørt.
Har ingen problemer med det. Skal jeg opp litt i hastighet så er det bedre å trykke en gang på +5 enn fem ganger på +1.
Skal jeg opp 10km/t så trykker jeg 2 ganger på +5.
Skal jeg opp 15km/t så trykker jeg 3 ganger på +5.
Etc.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Kjelli

Det er jo veldig mykt å gå opp eller ned i hastighet ved å holde spaken opp eller ned til ønsket fart er oppnådd.

Rawen76

Sitat fra: sn0le på søndag 23. mars 2014, klokken 13:18
@Rawen76:
Trur 5 km/t pr trykk er ganske vanlig.
Sånn er det på Galaxyen min i alle fall, samt et par andre biler med CC som jeg har kjørt.
Har ingen problemer med det. Skal jeg opp litt i hastighet så er det bedre å trykke en gang på +5 enn fem ganger på +1.
Skal jeg opp 10km/t så trykker jeg 2 ganger på +5.
Skal jeg opp 15km/t så trykker jeg 3 ganger på +5.
Etc.

Alt av VW bruker 1 og 10 km per klikk...
P85 Grå | Tech | Luft | Pano | Park | Lyd | Dobbeltlader | Lys | Vinter | Sort skinn/carbon | 19" |
Finalized 07.10.2013 | Vin nr. 08.10.13 | under produksjon 14.01.2014 | Produksjon fullført 21.01.2014 | Levering 17.03.14 |

2000 Honda VFR800, rød med 33000km, selges.

TeslaSvein63

Bilen min sin cruisekontroll er rykkfri og meget behagelig å bruke. Den kjører mer sparsommelig en det jeg klarer selv, så den brukes mye. Sikkert mange som vet, men hvis man trykker fartshendelen lett oppover og holder den der inntil ønsket fart er oppnådd, så økes farten silkemykt i forhold til å bare klikke den oppover. Det samme gjelder nedover for å minske farten.

Muffinman

Lurer litt på om dere som mener at cc på MS er rykkfri og jevn har prøvd andre biler med cc, eller om dere kun kjører på fine, flate veier? Da fungerer den nemlig greit, men prøv 10% stigning med litt ujevnheter - da prøver den å kompensere for hver eneste mikroendring i hastighet over ujevnhetene og det oppleves faktisk som lugging.

pej

Sitat fra: Muffinman på søndag 23. mars 2014, klokken 18:44
Lurer litt på om dere som mener at cc på MS er rykkfri og jevn har prøvd andre biler med cc,

Jepp, min ventebil, en Subaru Forester, lugger også i nedoverbakke når cruise er aktivert, men dette er nok mye mer merkbart i en bil med såpass regen og moment:)
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

TeslaSvein63

Ja, har eid og prøvd mange biler med cruisekontroll. Min gamle Mercedes hadde også en fin kontroll. Imidlertid var den slik at den giret ned automatkassen for å bremse på motoren i nedoverbakke for å holde ønsket fart. Dette ble jo litt rykkete ved mye helling. Der er Teslaen mye bedre pga regenereringen, også i oppoverbakke synes jeg Teslaen er mye bedre til å holde jevn og fin girskiftløs fart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA