Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Både S og X med 4 dual motor all wheel drive

Startet av morten007, lørdag 04. januar 2014, klokken 11:00

« forrige - neste »

turfsurf

Til de som synes CC er for brå i ett og fem(?) km/t stegene, så er den mye mykere hvis man trykker spaken opp (eller ned) og holder. Funker fint til å øke med ett par km/t bare og. Oppdaget ikke dette før jeg hadde hatt bilen en stund...

En annen ting å være obs på er at CC ikke bruker brems (dvs enkleste sort), så hvis man har lite regen tilgjengelig kan man plutselig trille fort avgårde. Har selv trillet avgårde i 140 med kun 40kw regen tilgjengelig.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

petersv

Siden vi allerede er litt inne på reguleringsteknikken, for meg virker det som at regulatoren er kritisk dempet. Den er iallefall ikke underdempet/oscillatorisk. Så sett fra en kybernetikkens ståsted er det en bra regulator. Fra den konservative (strømforbruk) brukerens ståsted kan den nok føles vell aggressiv, og kunne med fordel vært overdempet. Jeg regner med de har en litt mer avansert regulator enn en simpel proporsjonal-regulator, så å kunne tilpasse den til å bruke minst mulig effekt (som at brukerinnstillbart alternativ) burde ikke være noe problem. Eneste betenkeligheten jeg har er at det er et "mission critical" system, som man helst ikke vil la brukeren kunne tukle med under kjøring (man gjøre jo dette til en viss grad allerede når man setter fart etc. men man tukler ikke med dynamikken/sprangresponsen.)

Jeg skulle dog ha likt å tatt en fagprat med ingeniørene i Tesla som har stått for utviklingen av CC-en.

petersv


Sofus

Er enig at CC er litt for aggressiv i reguleringa, særlig ved lett vannplaning og ved filskifte med endel snøslaps på veien.

Regner med at det en eller annen gang kommer en justeringsmulighet ala regen.
NORMAL og SMOOTH, ECO eller LAID-BACK f.eks ;)
Model S

sisc1337

Sitat fra: petersv på onsdag 19. mars 2014, klokken 11:06
Jeg regner med de har en litt mer avansert regulator enn en simpel proporsjonal-regulator, så å kunne tilpasse den til å bruke minst mulig effekt (som at brukerinnstillbart alternativ) burde ikke være noe problem.

De har nok ikke simpel proposjonal regulator nei. Tror vi hadde hørt mye større klager her inne hvis det var tilfellet:) Blir spennendes å se hvordan om det skjer noe endringer med denne CC i fremtiden
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

chal

Sitat fra: Brede på onsdag 19. mars 2014, klokken 08:42
Er også svært fornøyd, beste CC jeg har hatt!

En funksjon jeg kunne tenkt meg er å hatt forutprogrammerte fartsgrenser.
La oss si at det på touchskjermen hadde vært symboler for 50km/h, 60km/h, 70, 80 osv..
Ved da å trykke på disse hadde bilen lagt seg i gitt hastighet (evt andre brukerdefinerte hastigheter).

Dersom GPS også viste nåværende fartsgrense (som mange andre GPS-systemer gjør) så kunne en bare valgt denne direkte fra GPS-skjermen.

Har du eksempel på gps system som viser gjeldende fartsgrense?
Noen på Iphone?
Takk.

janmb

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

cra

Sitat fra: chal på onsdag 19. mars 2014, klokken 14:52
Har du eksempel på gps system som viser gjeldende fartsgrense?
Noen på Iphone?
Takk.

De fleste bil-GPS'er du plukker fra hylla på ei elektrosjappe har dette (i kartene) pr i dag. Selv min 10 år gamle TomTom har dette, fra og med en oppgradering for noen år siden. :)

(Hvor nøyaktige de er mtp. oppdateringer er en annen sak)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

turfsurf

Sitat fra: chal på onsdag 19. mars 2014, klokken 14:52
Har du eksempel på gps system som viser gjeldende fartsgrense?
Noen på Iphone?
Takk.

Sygic og iGo f.eks. Men problemet med de er at (ihvertfall i Norge) så blir de fort utdaterte og dekker ikke mange småveier.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Lokführer

Fikk akkurat svar fra Elon ang cruise control. Jeg skrev at den er for brå og vi vil gjerne ha forskjellige modus å leke med i 6.0.

Han skrev: agreed

Ja, jeg synes dette var tålig kult.
;D
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

BjornLo

Sitat fra: chal på onsdag 19. mars 2014, klokken 14:52
Sitat fra: Brede på onsdag 19. mars 2014, klokken 08:42
Er også svært fornøyd, beste CC jeg har hatt!

En funksjon jeg kunne tenkt meg er å hatt forutprogrammerte fartsgrenser.
La oss si at det på touchskjermen hadde vært symboler for 50km/h, 60km/h, 70, 80 osv..
Ved da å trykke på disse hadde bilen lagt seg i gitt hastighet (evt andre brukerdefinerte hastigheter).

Dersom GPS også viste nåværende fartsgrense (som mange andre GPS-systemer gjør) så kunne en bare valgt denne direkte fra GPS-skjermen.

Har du eksempel på gps system som viser gjeldende fartsgrense?
Noen på Iphone?
Takk.

Navigon til iPhone har dette. Veldig bra navigasjons-app forøvrig.
S85
Finalized 06.11.13
VIN 08.01.14
ferdig prod. 15.02.14

cstromme

Sitat fra: Lokführer på onsdag 19. mars 2014, klokken 19:16
Fikk akkurat svar fra Elon ang cruise control. Jeg skrev at den er for brå og vi vil gjerne ha forskjellige modus å leke med i 6.0.

Han skrev: agreed

Ja, jeg synes dette var tålig kult.
;D

:O

Twitter?
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Lokführer

Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA