Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Både S og X med 4 dual motor all wheel drive

Startet av morten007, lørdag 04. januar 2014, klokken 11:00

« forrige - neste »

morten007

Flere enn meg som synes Cruise Controlen på bilen er litt for aggresiv? Både når man skifter +-1 km/t og +-5 km/t. Jeg synes også det er vanskelig å treffe ønsket hastighet når den slås av. Jeg er kanskje bare altfor bortskjemt med nyere BMWer sin løsning? Ellers er jeg superfornøyd med bilen. :)

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

P85   VIN13889 svart, svart, grå 21" (solgt)
P85D VIN 67886, Sølvgrå, 21" grå, carbon, panorama, svarte nextgen-seter +++ (solgt)

Johnny

Etter en liten uke begynner jeg å bli vant til den. Liker at den hopper opp og ned 5 km/t.
TMS og eGolf.

Viking

Heller ikke helg komfortabel med den. Hvordan får man byttet + - 1?
Fikk bilen 19.12. Verdt å vente på!

Havebigfun

Sitat fra: Viking på tirsdag 24. desember 2013, klokken 23:47
Heller ikke helg komfortabel med den. Hvordan får man byttet + - 1?
små bevegelser på bryteren

Muffinman

Litt for kjapp etter min smak. Burde vært litt mer tilgivende overfor variasjoner, og hastighetsjusteringen mye mykere.  Slik den er nå hopper effektuttaket opp og ned i takt med ujevnheter i veien når farten skal holdes konstant. I bratt stigning som f.eks. undersjøiske tunneler med 10% opplever jeg det som lugging.

Epleskreller

Veldig fornøyd med hvordan den holder farten nedover. Men litt for aggresiv på regen nå man skrur ned farten. Tok litt tid å venne seg til å gi litt gass når man skrur av da regen ellers starter for fullt..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Anders Heibø

Den er ikke særlig artig å ha på når bilen kjører over større vannmengder og mister fart. Motoren gir ganske heftig på for å holde farten oppe...

Er også enig med at den er vanskelig å justere opp/ned i fart eller slå av på en behagelig måte. Må ofte planlegge og bruke pedalen for å utgjevne. Håper de implementerer en funksjon der man kan sette hvor offensiv den skal være.
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

RaBalder

Her kunne Tesla åpnet for at man hadde mulighet for å vri på noen parametre selv.


  • Max normalt pådrag for CruiseControl, f.eks. satt til 30kW
  • Max normal brems/regen for CruiseControl, f.eks. satt til 20kW
  • Grenser for "normalområdet" i forhold til satt hastighet, f.eks. +- 10km/h (eventuelt ha to verdier -15 km/h og +5 km/h)
  • Max pådrag for CruiseControl, f.eks. satt til 60kW
  • Max brems/regen for CruiseControl, f.eks. satt til 40kW

Da skulle man kunne justere hvor "myk" cruise-control oppleves.

janmb

Gleder meg til å prøve - synes dette høres meget lovende ut.

Er vant til, og ergrer meg over, altfor myke varianter der man må trykke +/- ørten ganger før det merkes på farten i det hele tatt. Etter min erfaring er 1 km/t altfor lite inkrement, selv om det selvsagt trengs som supplement til den langt mer nyttige 5 km/t justeringen.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Arvid M

På langtur skrur jeg ned regenereringen. Dette gjør at det blir lettere å kjøre litt mykt. Dette mykner også opp måten cruise control´en fungerer når man slår den av. Ellers er jeg enig i at bilen akselrerer vel brutalt når man skal opp i hastighet. Man har det ikke alltid like travelt!

P15018 Blå 85

janmb

Hvor mye akselerer du egentlig med cruise control? For min del er normalt bruksmønster å manuelt finne hastigheten jeg vil ha og deretter slå CS på... Da er jo ikke dette noe tema i det hele tatt. Og justeringer underveis skjer jo i det tempoet du trykker selv så også det er jo i høyeste grad opp til deg selv.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

OleJA

Har for min del sluttet å bruke cruise control på Teslaen :o. Skal vel ikke bare skylde på bilen, men ubehagelig mye akselerasjon og bremsing er nok hovedårsaken. Nå er det heller ikke mange veier i Trøndelag som det er mulig å holde jevn hastighet over lengre strekninger på.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Thor2014

Sitat fra: RaBalder på onsdag 25. desember 2013, klokken 09:17
Her kunne Tesla åpnet for at man hadde mulighet for å vri på noen parametre selv.


  • Max normalt pådrag for CruiseControl, f.eks. satt til 30kW
  • Max normal brems/regen for CruiseControl, f.eks. satt til 20kW
  • Grenser for "normalområdet" i forhold til satt hastighet, f.eks. +- 10km/h (eventuelt ha to verdier -15 km/h og +5 km/h)
  • Max pådrag for CruiseControl, f.eks. satt til 60kW
  • Max brems/regen for CruiseControl, f.eks. satt til 40kW

Da skulle man kunne justere hvor "myk" cruise-control oppleves.

En advanced settings menu hadde nok løst mye frustrasjon hos de som er over middels interessert

Lanber

Helt enig, cruisecontroll er for aggressiv. Den burde tillate større avvik og ha moderat regulering av gass/regenerering

elnino

Du kan holde inne litt opp for å aksellere sakte til ønsket fart, eller helt opp for raskere. Samme ned. Jeg kjører nesten bare på cruise og opplever den som veldig smooth :).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA