Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S85 bestilt, trenger litt hjelp.

Startet av kjølholdt, lørdag 04. januar 2014, klokken 01:10

« forrige - neste »

kjølholdt

Skal på langtur 2 jule dag uten mulighet til hurtiglading . Jeg gjør som følger.
1. Lade til Max range.
2. Kjøre med range mode.
3. 50 psi i dekka.
4. Veldig lett høyrefot.
5. Cruise control på 79 km/h

Vi er 2 voksne og 3 barn pluss bagasje, 36 mil :-)
Noe jeg har glemt ??
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Muffinman


bb

Jeg har selv ved to anledninger kjørt nesten 40 mil på en lading. Hastigheten har nok veldig mye å si. Hvis du er i et område med -10°C så bør du redusere hastigheten til 70 km/t. Det gjør at mindre vind kjøler ned kabinen. Vent heller med å øke hastigheten til 80 km/t når du kommer ned på lavlandet der temperaturen er null eller høyere.

Hvis du har mulighet til å lade mens du tar en times stopp så hjelper det også. Er det ikke tilgjengelige ladestolper der kan du spørre pent om å få lade hos en bensinstasjon. De har som regel Schuko på utsiden. Men du bør trekke bare 5-10 A fra den for å ikke ta sikringen.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Muffinman

Maks 225wh/km med full bil vinterstid...det bør gå, men ingen marginer å snakke om. Min erfaring er at om man kommer ut for svært krevende føre med flere cm slaps på veien minker det for fort til å klare en slik strekning, selv om hastigheten er svært lav. BB har fasiten tror jeg, start veldig konservativt og prøv å bygge opp en reserve tidlig.

Skal for øvrig ut på en tur med full bil på rundt 30 mil selv 3.juledag og er litt spent, men det bør vel være rikelig å gå på når jeg må holde meg under 270 wh/km.

kjølholdt

Kjører langs kysten. Ser at det blir 5 grader og 9 sekundmeter vind .:-)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Tesla85

Jeg har kjørt 325 km på en lading og fortsatt hatt 21 km når jeg har parkert bilen... Oslo-Elverum-Oslo + litt til  :). Jeg er ikke kjent for å kjøre spesielt rolig.  :o. Minst 100 -110 på motorveien.

Men jeg er enig med tidligere innlegg. Start rolig, kjør konservativt. God avstand til bilene foran. Jeg tror jeg ville valgt å kjøre uten cruise control. Det er sikrere på vinteren, og du "leser" vei og terreng bedre. Husk at du bør forvarmebilen din så mye du kan mens ledningen står i veggen!

Lykke til!  ;)
Det går nok bra om du tar det litt med ro...
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

Lanber

Range mode reduserer bare hastigheten på vifta, du får dugg på vinduene.

Langs kysten nå i plussgrader uten snø, hold moderat fart (under 90) og du rekker det fint som bare det. Null problemer.

19quiz76

#7
Sitat fra: kjølholdt på tirsdag 24. desember 2013, klokken 17:00
Kjører langs kysten. Ser at det blir 5 grader og 9 sekundmeter vind .:-)
Kjørte nettopp 65 km under lignende forhold, dog snitthastighet på 87-90. Skiboks, fullastet julebil med kone og to barn under 3 år, piskregn og 10-12 m/s. Forbruk 245, dog noe reduksjon i høydemeter fra start til stopp (kanskje 100?). Startet med range mode aktivert, men måtte slå av grunnet dugging.
Uten skiboks vil jeg tippe jeg hadde ligget på 230.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Muffinman

Sitat fra: Lanber på tirsdag 24. desember 2013, klokken 21:09
Range mode reduserer bare hastigheten på vifta, du får dugg på vinduene.
Nei. Den halverer effekten på kupevarmeren, og slår av batterivarmeren. Å ha range mode påslått når man starter turen kan fort spare ei mil rekkevidde - skal man langt blir jo batteriet varmt etterhvert likevel. Med mindre det er svært kaldt og man har nedoverbakke på første del av turen slik at det er mye å tjene på regen trenger man ikke varme batteriet. Når det er sagt er det ikke mye å spare på å bruke range mode når alt er driftsvarmt. Trådstarter bør starte turen med godt forvarmet bil, og range mode bør være påslått før forvarming starter. Forskjellen kan være 12 vs 3 kw - 3 kw dekker du fint fra kontakten, men ikke 12. Da minker det av batteriet før avgang.

Jeg kjører nesten alltid med range mode påslått når temperaturen ikke er mye under 0, og er ikke plaget med dugg på vinduene. Skulle det likevel oppstå underveis kan man jo alltids slå av.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 24. desember 2013, klokken 22:14
Trådstarter bør starte turen med godt forvarmet bil, og range mode bør være påslått før forvarming starter. Forskjellen kan være 12 vs 3 kw - 3 kw dekker du fint fra kontakten, men ikke 12. Da minker det av batteriet før avgang.

For best rekkevidde legger man opp ladingen slik at bilen er ferdigladet rett før man skal dra. Da er batteriet allerede driftsvarmt. Når man så starter forvarming varmes kun kupéen, og de 6kW det forbruker klarer UMC med blått adapter fint å levere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kjølholdt

Takk for alle gode innspill. Kommer til å kjøre forsiktig i begynnelsen . Forvarme bil mens den lader opp da dette ikke trekker strøm fra batteriet, (har forstått det riktig da?) og deretter range mode modus, og lett gass fot
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Viking

Jeg hadde en slik tur i helgen. Skulle kjøre 36 mil fra svigers i Sverige og hjem til Oslo.

Jeg brukte cruise. Mye motorvei på meg. La meg først rundt 80 og økte etter hvert til 90. Kjedelig å kjøre så sakte, men når farten ble økt til 110 gav det utslag på effekt/km med en gang.

Kjørte varme innsette og lav temp i bilen. Min DS foreslo å skru av klima. Men da dugger det i løpet av veldig kort tid.

Jeg stoppet ved Nordby og ladet med schuko i 2 timer. Fylte på ca 2,5 mil typical range. Hadde ca 5 mil typical igjen når jeg kom hjem
Distance: 368,6
Total energy: 70,4 kWh
Avg energy: 191 Wh/km

Jeg ser at skal man klare typical range og holde seg på 200 Wh/km må man kjøre veldig konservativt. På motorveien betyr det at man blir forbikjørt av alle.... Og det var ikke det jeg hadde sett for meg med den bilen....

Rated range virker helt urealistisk å oppnå.

Jeg fikk ikke satt bilen til low, for å redusere luftmotstand.
Fikk bilen 19.12. Verdt å vente på!

den12mann

Sitat fra: kjølholdt på tirsdag 24. desember 2013, klokken 17:00
Kjører langs kysten. Ser at det blir 5 grader og 9 sekundmeter vind .:-)

Med- eller motvind? Er tross alt 30 km/t ene eller andre veien

Havebigfun

Sitat fra: Viking på onsdag 25. desember 2013, klokken 08:36
Jeg hadde en slik tur i helgen. Skulle kjøre 36 mil fra svigers i Sverige og hjem til Oslo.

Jeg brukte cruise. Mye motorvei på meg. La meg først rundt 80 og økte etter hvert til 90. Kjedelig å kjøre så sakte, men når farten ble økt til 110 gav det utslag på effekt/km med en gang.

Kjørte varme innsette og lav temp i bilen. Min DS foreslo å skru av klima. Men da dugger det i løpet av veldig kort tid.

Jeg stoppet ved Nordby og ladet med schuko i 2 timer. Fylte på ca 2,5 mil typical range. Hadde ca 5 mil typical igjen når jeg kom hjem
Distance: 368,6
Total energy: 70,4 kWh
Avg energy: 191 Wh/km

Jeg ser at skal man klare typical range og holde seg på 200 Wh/km må man kjøre veldig konservativt. På motorveien betyr det at man blir forbikjørt av alle.... Og det var ikke det jeg hadde sett for meg med den bilen....

Rated range virker helt urealistisk å oppnå.

Jeg fikk ikke satt bilen til low, for å redusere luftmotstand.
Bra resultat tatt årstiden i betraktning- Hvilke felg/ dekk har du og var det vått?

kjølholdt

Nå foregår  denne turen på Vestlandet.  Her finnes det stort sett bare skilt som viser at veienn blir mindre, aldri større:-) snitthastighet vil nok være ca 70 km/h avhengig av hvor mye trafikk det er. Vil nok derfor ikke oppleve motorvei problematikken :-).
Forøvrig vil det fra neste sommer komme 6 nye hurtiglade punkter på denne strekningen (bergen-sunnmøre.)
Men det kan jo Være greit å øve seg på å kunne kjøre økonomisk. Vil vel sikkert trenge det senere i mitt El bil liv også.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA