Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

Marius Engel


Sitat fra: Nemsesk på mandag 01. desember 2014, klokken 12:31
Sitat fra: Marius Engel på lørdag 29. november 2014, klokken 12:50
Spenningsfall er en mulighet. Lavere strøm gir lavere spenningsfall.

En annen mulighet er dårlig jordpotensiale eller jordfeil som gir skjevspenning (stort sett IT nett).

Hvis man kjenner en elektriker som kan bruke en installasjons tester til å måle spenningsfall og berøringsspenning i den akutelle kontakten kommer man langt ;)

takk - tester på hjemme (lder ikke - blinker rødt på lade luke)  og jobb som jeg er sikker på er 400 V og TT? - same problem - tipper feilen ligger i lade kabelen - Får ta bilen inn til Bilia igjen... - det var 4 gang på 9 mnd - dvs langt under pari vil nå jeg si

TT er 230V. Enfaselading i 400V TN nett gir 230V mellom fase og nøytralleder.

Samme problem hjemme og på jobb tyder jo på at det er problem med kladden ;)

02jan

Har ladet ved sporadiske anledninger med type2 /ac lader (blå kabel) på stolper med 32amp.
Men får ikke det til å stemme at jeg får inn 7.2kwt. Etter mine amatørmessige beregninger, får jeg inn ca halvparten.

Idag ladet jeg på en fortrumstolpe, 11kw/3fase, 30 minutter fikk jeg på 10 % ( fra 59%-69%). I bilen har jeg ladestyrke stilt inn på Max. Det tilsvarer ca 3,6kwt.

Er det slik at jeg må finne en type2 lader med 1-fase for å få inn 7.2kwt ?
Eller er det noe her som ikke stemmer.

Hittil har jeg ikke hatt noe spesielt glede av type2 laderen, da den er nesten like treg som hjemmeladeren jeg har i garasjen (16 amp).


Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Griffel

På trefas stolper 11kW vil du kunne få ca 1/3 altså 3,6kW. På 22kW og 7,5kW stolper vil du kunne få bilens lader maksimaleffekt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amigakongen

Hvordan blir dette på den nye i3'n?

Sitat fra: Griffel på lørdag 21. mai 2016, klokken 22:46
På trefas stolper 11kW vil du kunne få ca 1/3 altså 3,6kW. På 22kW og 7,5kW stolper vil du kunne få bilens lader maksimaleffekt.
2015 BMW I3 - 11800km

LMOR

Da får du 11kW på 11kW og 22kW stolper.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Aha , det var oppklarende , 3fas = dele på 3 for å få rett verdi for "gammel i3"
Altså ingen feil på laderen i bilen, men 3 fase under 22 kw gir mindre mening.

Ser den nye har en kraftigere ac lader (3 fase) , så der er det noe å tenke på.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

i3pendler

Hei

Tenkte mitt spørsmål passet under dette emne. Kan ikke se at det er nevnt tidligere ved bruk av søkerfunksjonen på siden.

Jeg har ved lading med støpsel på 16A opplevd at stikkontakten til laderen blir veldig varm. Så varm at jeg brenner meg på hånden. Kontrollerte hvor mye laderen trakk og dette var 11,22A. 2 tilfeller på to forskjellige steder. Bilen er stilt inn til å lade på maks. Andre som har hatt samme opplevelse?

Har tatt kontakt med Bilia og en tekniker fra dem skal kontakte meg.

på forhånd takk for svar :-) 
Førstegangseier bmw i3

Ingeniøren

Sitat fra: i3pendler på onsdag 31. august 2016, klokken 01:41
Hei

Tenkte mitt spørsmål passet under dette emne. Kan ikke se at det er nevnt tidligere ved bruk av søkerfunksjonen på siden.

Jeg har ved lading med støpsel på 16A opplevd at stikkontakten til laderen blir veldig varm. Så varm at jeg brenner meg på hånden. Kontrollerte hvor mye laderen trakk og dette var 11,22A. 2 tilfeller på to forskjellige steder. Bilen er stilt inn til å lade på maks. Andre som har hatt samme opplevelse?

Har tatt kontakt med Bilia og en tekniker fra dem skal kontakte meg.

på forhånd takk for svar :-)

Ta sikringen på kursen, ta av dekselet og sjekk for brente og dårlig tiltrukkede kontaktpunket for støpsel og ledninger. En kontakt i god stand skal ikke ha problemer med 16 A, dog litt lunken kan den bli. Det beste er kanskje å skifte til industrikontakt, men da må du skifte lader eller surre med overganger som leder til flere probemer.

Det beste er en dedikert hjemmelader på egne kurs med B-vern.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

Du må få byttet stikkontakten på veggen til en av høy kvalitet, eller sette opp en vegglader.
Hvis du velger å fortsette med kladd, så kan det være fornuftig å kjøpe en ny som er eller kan stilles inn på 10A, og bruke den gamle på tur.
Den nye standard kladden til i3 er på 10A.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ferry

Det kan være støpselet på kladden også. På mitt støpsel var en av lederne klemt for dårlig i pinnen, med dertil hørende høy overgangsmotstand. Alt dette er jo støpt inn, men vha. avbiter, kniv og en god dose bannskap lot det seg gjøre å komme til å se og måle. Kjøpte nytt støpsel hos Clasern.


Griffel

Enkelte ting kan tydeligvis ikke gjentas for ofte:

DSB, NEK, Norsk Elbilforening ++ tilråding :
Sitat
Maksimal kontinuerlig belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A. Derfor anbefaler vi kun å montere denne ladeløsningen hvis man har en eldre bil som ikke har mulighet for å benytte andre ladekontakter
.......
Ekspertgruppen tilråder en hurtig migrering til ladeløsningen «Mode 3 – type 2», jf. NEK IEC 62 196. Dette anbefales for all nyinvestering eller oppgradering av eksisterende ladepunkt – enten disse tilbys av offentlige eller private aktører. Ved salg av nye elbiler som er mode 3-kompatible, bør det etableres tilsvarende løsning for private ladepunkt (for eksempel i elbileiers hjem).
BMW er mode 3 kompatibel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hemi

Har ladet masse på 6-8A hjemme, kommer utrolig langt med det, og schukoen får ikke så mye stress.

Klykken

Lader på "max" på min 2014 i3, via schuko.. Ingen nevneverdig varmgang og ingen brann. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

EU kravet er maks 10A, og det er det alle nå leverer standard kladd ift, inkl. BMW. Ellers er det nok av tråder dette er diskutert i. Det å lade med 9,5A i noen timer i døgnet er ikke det samme som kontinuerlig belastning.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

lr-80

#614
Hei.
Helt ny, og prøver meg med et spørsmål. Har bestilt i3 94Ah. Vi har 230V, ikke mulighet for 3-fas. Overbelastningsvern i boligen er 50A, så elektriker anbefaler maks 16A ladestasjon. Om jeg får en elektriker til å montere 32A kurs, kan jeg lade på redusert til vanlig - for så å begrense trekket inne i huset om det kniper og jeg trenger hurtigere lading? Hvor mye vil i3 94Ah trekke på redusert fra dette oppsettet? Eller kan det justeres til ønsket trekk?

Edit: vi har ny bolig og ikke B-vern på Shuko i garasjen, fått tilbud på ca kr 10.000 for ny kurs med B-vern. Derfor jeg ser på alternativer.
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA