Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: SE på søndag 17. august 2014, klokken 02:06
Begge steder står det 32A / 40 A sikring... har ikke fått mer enn 16A. Innstilling I kjøretøyet stod på max. Noen som har fått til noe som kan ligne 'semihurtig' med offentlig type 2?

Du har kjøpt hurtiglading/7.4kW ladeopsjonen? I så fall kan det jo være noe feil med laderen. Jeg vet ikke om i3 med 7.4kW lader har en annen lader enn 3.7kW utgaven eller om det er en ekstra 3.7kW lader. I sistnevnte fall kan det jo være feil på "dobbeltladeren".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

SE

Den har hurtiglader opsjonen.  DC benyttet et par ganger med hell.  Kom også på at jeg forsøkte Type2 7.2kW på en ABB hurtiglader på Møller ved Olavsgård i Oslo. 3.6kW fikk jeg der også... Må være noe feil.. ihvertfall noe jeg ikke får til å stemme :-) .   Får sjekke med verkstedet...

LMOR

Sitat fra: SE på søndag 17. august 2014, klokken 13:04
Den har hurtiglader opsjonen.  DC benyttet et par ganger med hell.  Kom også på at jeg forsøkte Type2 7.2kW på en ABB hurtiglader på Møller ved Olavsgård i Oslo. 3.6kW fikk jeg der også... Må være noe feil.. ihvertfall noe jeg ikke får til å stemme :-) .   Får sjekke med verkstedet...
Ikke så usannsynlig at det er begrenset til 16A på møller, siden det er maks e-up og e-golf tar.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på søndag 17. august 2014, klokken 14:20
Sitat fra: SE på søndag 17. august 2014, klokken 13:04
Den har hurtiglader opsjonen.  DC benyttet et par ganger med hell.  Kom også på at jeg forsøkte Type2 7.2kW på en ABB hurtiglader på Møller ved Olavsgård i Oslo. 3.6kW fikk jeg der også... Må være noe feil.. ihvertfall noe jeg ikke får til å stemme :-) .   Får sjekke med verkstedet...
Ikke så usannsynlig at det er begrenset til 16A på møller, siden det er maks e-up og e-golf tar.

Hvis det var på en multistandard hurtiglader fra ABB så er det enten 43kW eller 22kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gondron

Noen som kjenner til ladestasjoner/stikk kontakt i haugesund som er gratis?

Må kunne stå der i 8 timer, mens eg er på jobb.

LMOR

Sitat fra: Gondron på søndag 17. august 2014, klokken 14:31
Noen som kjenner til ladestasjoner/stikk kontakt i haugesund som er gratis?

Må kunne stå der i 8 timer, mens eg er på jobb.
Det meste står vel her:
http://touch.1881.no/kart?ladestasjoner
men du finner nok ikke mange over 16A. Har ikke testet dem selv, men plassene i sentrum nedenfor "postkontoret", Sørhauggata ladestasjon, ser godt besøkt ut. De har 10 plasser.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Sirka

SE; kanskje du finner noe nyttig i denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13175.0.html

(Det er mange av Fortum sine stolper som ikke gir mer enn 16A.)
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

SE

Sitat fra: Sirka på søndag 17. august 2014, klokken 16:16
SE; kanskje du finner noe nyttig i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13175.0.html
(Det er mange av Fortum sine stolper som ikke gir mer enn 16A.)
Har en hjemmesnekret 16A boks for lading hjemme i garasjen. Den er 'delvis'  forbredt for 32A, men kursen er 16A.  Satte den for test til å lade med 17A, 18A og til slutt 20A. (3 min varighet)  Sikring slo ikke ut..logget strømmen....... Alltid 16A-ish , ingen endring selv om veggboksen rapporterer 17A, 18A og til slutt 20A tilgjengelig i testene mine. 
Bilen ser ut til å forsyne seg med 16A uansett på AC.  Jeg må sjekket med verkstedet...lar den stå på SOC 50% for i kveld og kjører innom i morgen.

SE

#548
Hadde bilen inne for å få oppdatering av August - oppdateringen :-) igår, pluss sjekk av 7,4 kW lading.  Verkstedet hadde ikke mulighet til å sjekke med lader, så man håpet at oppdateringen skulle gjøre susen.

Sjekket med Type 2 laderen på ABB Hurtigladeren i Nes i Ådal.   Ladet 0,27kW på 5:04 minutt;  -->  Skulle bli ca 3.2kW/h  ladeeffekt.  Ikke fornøyd.   Er det noen som positivt kan si om og hvor en kan lade med 7,4kW, rundt Oslo et sted?
Edit:  Rettet skrivefeil

jkirkebo

Sitat fra: SE på lørdag 23. august 2014, klokken 20:15
Hadde bilen inne for å få oppdatering av August - oppdateringen :-) igår, pluss sjekk av 7,4 kW lading.  Verkstedet hadde ikke mulighet til å sjekke med lader, så man håpet at oppdateringen skulle gjøre susen.

Sjekket med Type 2 laderen på ABB Hurtigladeren i Nes i Ådal.   Ladet 0,27kW på 5:04 minutt;  -->  Skulle bli ca 3.2kW/h  ladeeffekt.  Ikke fornøyd.   Er det noen som positivt kan si om og hvor en kan lade med 7,4kW, rundt Oslo et sted?
Edit:  Rettet skrivefeil

Vulkan/Mathallen har 22kW Type 2, det samme gjelder stolpe 30 på Strømmen Storsenter. Begge disse bør en i3 få ut 7.4kW fra.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ganton

#550
Er i3 eneste EL-bil uten maks ladenivå setting, burde den ikke hatt det?  Ref pågående diskusjon på eGolf-gruppen og http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=23059&stc=1&d=1370224174

Eller henspeiler dette på % SOC ift lagring av batteri (dvs la den stå lenge). Jeg er av de som lader til 100% (dvs 92.5% SOC ??) hver natt, men vurderer nå å på en eller annen måte å ikke lade til mer enn 60% SOC (dvs 70% i3 kapasitet ?). Mener å ha lest et sted at det er greit å lade Li-Ion til 100% hvis starter utladning med en gang (dvs kjøre bilen  :) ).

Stopper den å lade hvis jeg angir en departure time lenge før jeg drar ut kabelen tro (feks 02:00), mistenker at den fortsetter sålenge nivået er < 100%.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)


ganton

Sitat fra: power59 på mandag 15. september 2014, klokken 20:36
"Sakte lading er ikke tingen"
http://www.itavisen.no/nyheter/sakte-lading-er-ikke-tingen-276630

Ok. Men det er vel fortsatt slik at levetiden til Lithium ion-celler reduseres jo lengre tid de er oppladet (lagretid fulle), dvs smart å bruke bilen asap etter at den er ladet opp. Det ideelle vill da være å starte (maks)lading slik at den var fulladet til avreisetidspunktet. Det er jo mulig å sette avreisetidspunktet + slå av/på klimatisering,  velger man å slå av klimatiseringen har ikke denne funksjonene noen virkning. Mulig den skulle hatt det, det er da i tilfelle en bug.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Tinhlevan

Var inne på siden til Statoil hvor jeg så det stod noe om flexilading. Noen som vet hva det er ifht type 2?
Er flexilading noe som i3 kan brukes?

moonbuggy

http://www.itavisen.no/nyheter/sakte-lading-er-ikke-tingen-276630
Selve overskriften på IT avisens artikkel er i høyeste grad villedende og dermed også konklusjonene over.

Det essentielle i artikkelen er ikke hurtig eller langsomlading, men regularitet med hensyn til lading
Lades batteriet hver natt f.eks. er det optimalt. Hurtiglading i seg selv skader ikke batteriene, men er best om de følger samme ladeintervallene.

Fra to til ti år
Regelmessige lading kan øke batterilevetiden dramatisk, hevder forskerne. Faktisk så lenge som åtte år i ekstreme tilfeller.

Et batteri som ved uregelmessig lading varer i to år, kan vare i hele ti år ved regelmessige lading.

Konkret vil det si at om du for eksempel lader mobilen din hver natt (noe svært mange gjør), så vil det være optimalt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA