Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

i3_X5_730

Sitat fra: jonihler på søndag 13. juli 2014, klokken 21:32
Takk for svar.
Hvordan bruker jeg den blå kabelen som følger med? Hva gir den av ladeeffekt?
Hva er forskjellen på den og en 16A mennekes ladekabel?

Du har 2 tråder du kan vasse gjennom for å få svar på dette:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11986.0.html

og

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12591.0.html

jonihler

Var nettopp hos en venn som har Tesla. Han kan lese av i bilens display hvilke ladestyrker som er i bruk. Både Ampere og kwt Er det ingen mulighet å lese av annet enn hvor mange timer det er igjen eller når bilen er ferdig ladet?

i3_X5_730

Sitat fra: jonihler på søndag 10. august 2014, klokken 20:05
Var nettopp hos en venn som har Tesla. Han kan lese av i bilens display hvilke ladestyrker som er i bruk. Både Ampere og kwt Er det ingen mulighet å lese av annet enn hvor mange timer det er igjen eller når bilen er ferdig ladet?

Nei, du kan ikke lese av, (foreløpig), hvor mange lade AMP eller Volt eller noe som helst i i3.

Hva er vitsen? Kanskje nyttig på en TMS, da det finnes ugudelig mange forskjellige måter å lade kjerra på, der selv ikke eierene har oversikten.

Men  hos i3, er det 3 enkle måter:

- Ladekladd lading 6 - 16A 1-fase
- Semi hurtig lading 32A - 1-fase
- Hurtiglading ->125A - DC

jkirkebo

#513
Sitat fra: i3_X5_730 på søndag 10. august 2014, klokken 22:54
Nei, du kan ikke lese av, (foreløpig), hvor mange lade AMP eller Volt eller noe som helst i i3.

Hva er vitsen? Kanskje nyttig på en TMS, da det finnes ugudelig mange forskjellige måter å lade kjerra på, der selv ikke eierene har oversikten.

Men  hos i3, er det 3 enkle måter:

- Ladekladd lading 6 - 16A 1-fase
- Semi hurtig lading 32A - 1-fase
- Hurtiglading ->125A - DC

Det er kun 1 ekstra mulighet på Teslaen, nemlig 5A-32A 3-fase 400V. Sånn sett stiller de ganske likt.

Avlesning av strøm og spenning er fint i de tilfeller man får ladestrøbbel, og ikke helt vet hvorfor. Greit å kunne finne ut at det f.eks er problemer med spenningen på stikket, som faller mye ved belastning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Det er bare noen av oss som vil forstå og ha nytte av dette.
Det er bare å se på alle spørsmål/diskusjoner her inne, som er et forum for spesielt interesserte.
Det vil bli spørsmål og klager fra mange som ikke forstår at bilen trekker mer i starten til kondisjonering, og at ladingen går saktere på slutten osv.
Så lenge bilen sier hvor lenge det er igjen til den er ferdig, og viser hvor langt du kan kjøre på det som allerede er kommet inn, så er det det vi alle sammen "egentlig" trenger å vite.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på mandag 11. august 2014, klokken 07:18
Det er bare noen av oss som vil forstå og ha nytte av dette.
Det er bare å se på alle spørsmål/diskusjoner her inne, som er et forum for spesielt interesserte.
Det vil bli spørsmål og klager fra mange som ikke forstår at bilen trekker mer i starten til kondisjonering, og at ladingen går saktere på slutten osv.
Så lenge bilen sier hvor lenge det er igjen til den er ferdig, og viser hvor langt du kan kjøre på det som allerede er kommet inn, så er det det vi alle sammen "egentlig" trenger å vite.

Det er to forskjellige filosofier. BMW heller nok mot "Apple"-filosofien der man gjør ting så enkelt som mulig og låser det ned slik at brukere ikke kan kludre det til. Tesla er litt mer "Android" med mange flere muligheter til å få ut informasjon samt skreddersy ting.

Jeg har Apple-telefon selv men savner endel tekniske muligheter. F.eks skulle jeg gjerne begrenset normale oppladinger til 85% slik at batterier får mye lengre holdbarhet. Lenovo-laptopen min lar meg heldigvis gjøre det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

i3_X5_730

Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. august 2014, klokken 03:48Avlesning av strøm og spenning er fint i de tilfeller man får ladestrøbbel, og ikke helt vet hvorfor. Greit å kunne finne ut at det f.eks er problemer med spenningen på stikket, som faller mye ved belastning.

Ja, men min kjære herre ... dèt er ett vanlig tema hos TMS-eierene ... ikke hos i3-eierene. Derved trenger man ikke slik avlesning. Og jo flere opsjoner det går an å trykke på, jo flere spørsmål har kunden, jo flere ting kan man trykke på, jo flere ting kan man gjøre galt.  ;)

Klykken

Synes det er greit at ting er "åpent" jeg, til en viss grad i alle fall. Så slipper man mye synsing og teorier. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

pberg

BMW tenker kanskje litt mer likt Colin Chapman:

Make the suspension adjustable and they will adjust it wrong -- look what they can do to a Weber carburetor in just a few moments of stupidity with a screwdriver.
- Colin Chapman
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Kristian O

Sitat fra: i3_X5_730 på mandag 11. august 2014, klokken 11:04
Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. august 2014, klokken 03:48Avlesning av strøm og spenning er fint i de tilfeller man får ladestrøbbel, og ikke helt vet hvorfor. Greit å kunne finne ut at det f.eks er problemer med spenningen på stikket, som faller mye ved belastning.

Ja, men min kjære herre ... dèt er ett vanlig tema hos TMS-eierene ... ikke hos i3-eierene. Derved trenger man ikke slik avlesning. Og jo flere opsjoner det går an å trykke på, jo flere spørsmål har kunden, jo flere ting kan man trykke på, jo flere ting kan man gjøre galt.  ;)
Denne tråden er på 35 sider og tråden om ladeutstyr til BMW i3 er på  24 sider, så LITT spørmål rundt lading er det for i3 også  ::)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

jkirkebo

Sitat fra: Kristian O på mandag 11. august 2014, klokken 11:30
Sitat fra: i3_X5_730 på mandag 11. august 2014, klokken 11:04
Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. august 2014, klokken 03:48Avlesning av strøm og spenning er fint i de tilfeller man får ladestrøbbel, og ikke helt vet hvorfor. Greit å kunne finne ut at det f.eks er problemer med spenningen på stikket, som faller mye ved belastning.

Ja, men min kjære herre ... dèt er ett vanlig tema hos TMS-eierene ... ikke hos i3-eierene. Derved trenger man ikke slik avlesning. Og jo flere opsjoner det går an å trykke på, jo flere spørsmål har kunden, jo flere ting kan man trykke på, jo flere ting kan man gjøre galt.  ;)
Denne tråden er på 35 sider og tråden om ladeutstyr til BMW i3 er på  24 sider, så LITT spørmål rundt lading er det for i3 også  ::)

Jepp, jeg husker diskusjonen rundt ladestrømmen til i3 ved forskjellige innstillinger og med forskjellig ladeutstyr. Folk drev jo å målte en masse ting for å prøve å gjette seg fram til ladestrømmen. Mye enklere om antall A står i displayet ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: i3_X5_730 på mandag 11. august 2014, klokken 11:04
Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. august 2014, klokken 03:48Avlesning av strøm og spenning er fint i de tilfeller man får ladestrøbbel, og ikke helt vet hvorfor. Greit å kunne finne ut at det f.eks er problemer med spenningen på stikket, som faller mye ved belastning.

Ja, men min kjære herre ... dèt er ett vanlig tema hos TMS-eierene ... ikke hos i3-eierene.
Så i3 berøres ikke av dårlig kabling? Eller styres alt i sw slik at man får melding om hva som er galt og hva man skal foreta seg ved spenningsfall? Meg bekjent er ikke Model S spesielt plaget med dårlig tilførsel, og etter sw-fixen forrige vinter ei heller på bilsiden.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Olemann

#522
Morsomt å se enda en tråd der hårsårhet mellom eiere av ulike biler (her TMS og i3)  igjen slår ut i frodige innlegg  :)

Men til saken: Jeg er en fyr som godt kunne tenke meg å se Strøm og Spenning direkte i displayet, men så er jeg også en fyr som likte den gang PC ble kjørt over DOS 3.2 og man måtte skrive Dir C:   og ikke fikk alt innbakt i "smarte" formater som tildekker grunnlagsdata.

Nye tider nå, og med det elbilsalget man ser nå for tiden så er det sikkert fornuftig som BMW gjør, omskrevet noe jeg sa i annen tråd der jeg ble beskyldt for å være arrogant;  Om man for å få utlevert sin nye elbil hos forhandler måtte svare på om strømstyrke måles i Volt eller Ampere så er jeg redd det ble 50% stryk. (jada, både for i3 og Model S)

Ole

Øyvind.h

Det er dessverre ikke uten grunn at en så stor andel av boligbrannene skyldes det elektriske anlegget. Lyser lampa så er alt OK. Men som du indirekte skriver Olemann: en vesentlig andel av elbil-kjøperne ville plugget laderen i et hvilket som helst uttak og ladet ivei, helt uten bekymringer. Folk bryr seg ikke om råtne kabler og dårlige kontakter, bare bilen er oppladet til bruk.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Klykken

Fåtallet går nok elnettet i sømmene før de plugger i laderen. Det gjør vel ikke dere heller. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA