Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

Coachen

Overrasket over forbruket på motorvei egentlig.
Kjørt strekningen Skien- Sandefjord hvor ca 4 mil er på E18.
Forbruket endte på 15,5 for disse 5.4 mila.
Lavere enn mitt vanlige forbruk har vært til nå og jeg kjørte over 100 for det meste i Eco pro
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Mikmik

Sitat fra: bromm på mandag 06. januar 2014, klokken 09:56
Sitat fra: LMOR på mandag 06. januar 2014, klokken 09:20
Da har jeg fått bekreftet 90%+ at den blå kabelen vil følge med i Norge likevel...

Fint om du eller noen andre bekrefter de resterende 10%-ene også ;)
Jeg har pratet med 2 i3 selgere, (en i Stavanger og en i Skien), som mener at den blå Type 2 kabelen ikke følger med som standard. Selv om man har kjøpt opsjonen hurtiglading.

Er det andre som har hørt det samme?
Og nå har det kommet så mange biler ut at vi kan bekrefte eller avkrefte det?
Bor i Porsgrunn. Kjørt i3 fra april 2014. :-)

østfolding


Sitat fra: Mikmik på fredag 14. mars 2014, klokken 22:56
Sitat fra: bromm på mandag 06. januar 2014, klokken 09:56
Sitat fra: LMOR på mandag 06. januar 2014, klokken 09:20
Da har jeg fått bekreftet 90%+ at den blå kabelen vil følge med i Norge likevel...

Fint om du eller noen andre bekrefter de resterende 10%-ene også ;)
Jeg har pratet med 2 i3 selgere, (en i Stavanger og en i Skien), som mener at den blå Type 2 kabelen ikke følger med som standard. Selv om man har kjøpt opsjonen hurtiglading.

Er det andre som har hørt det samme?
Og nå har det kommet så mange biler ut at vi kan bekrefte eller avkrefte det?

Jeg fikk min i midten av februar og type 2-kabel fulgte med da.

Coachen

Jeg fikk min med forrige lørdag. brukte den for første gang idag.
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Tinhlevan

Me too, fulgte med bilen. Brukte den på fredag første gang på en 22 lader siden hurtiglader på 43 var defekt( Fredrikstad).

haggen

Drar frem diskusjonen om forvarming igjen, har hatt bilen 1,5 uke nå og har brukt forvarming hver dag siste uken ved å legge inn avreisetidspunkt. Var så klart spent hvordan dette fungerte med tanke på ulike erfaringer her på forumet. Det som er litt rart er at i starten så skjedde dette som forventet, dvs. bilen var varm og god, men laddestatus var ikke 100%. Men de siste dagene har dette endret seg. Fortsatt varm bil, men nå er batteriet også 100%. Rekkevidde anslagene er tilsvarende større. Noen som har en forklaring? Ny software? Tilfeldingheter? Kan også nevnte at i dag var det den kaldeste dagen siden jeg kom hjem med bilen, kun 1,5 c,  med anslag på 140 km da jeg started i dag tidlig. Har nå 110 km etter å ha kjørt 26 km med 22c varme i bilen til jobb. Har hatt 13A innstilt på ladder, men tok den ned til 10A i går kveld....(Menneske)

Karbon

Nesten så jeg tror BMW sender ut rettelser i software til bilene uten å fortelle om det.  Mange uforklarlige feil som bare oppstår et par ganger, for så å ikke komme tilbake.  Kommer sikkert en hack til i3 også slik at man kan foreta mindre justeringer og ikke minst lese loggen.

Coachen

Da drar jeg på ferie fra min kjære I3 for første gang og blir borte fra den i ca 14 dager.
Har jeg forstått det riktig at bilen bør stå uten laderen i og helst ikke med full ladet batteri?
Andre ting jeg bør tenke på? Bilen blir stående i huset sitt (Garasjen)
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Klykken

Høres riktig ut, ja. Husk å slå av forvarming/kjøling også, hvis du bruker det. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Roman

Jeg mente på at folk diskuterte her på forumet at batteriet hadde en dobbel buffer innebygd. Altså batteriet ble ikke helt tømt selv om det melder 0% og ikke helt ladet selv om det står 100%. Så det ikke er skadelig å la bilen stå toppladet kontra f.eks Tesla, som har et valg om man virkelig vil fullade batteriet helt til topp eller ei.

Klykken

Jo, det er godt mulig. Jeg ville satt fra meg bilen med sånn 80-90ish kapasitet iallefall. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Olemann

#491
Sitat fra: Coachen på lørdag 05. juli 2014, klokken 10:47
Da drar jeg på ferie fra min kjære I3 for første gang og blir borte fra den i ca 14 dager.
Har jeg forstått det riktig at bilen bør stå uten laderen i og helst ikke med full ladet batteri?
Andre ting jeg bør tenke på? Bilen blir stående i huset sitt (Garasjen)

Jeg har ikke tallene her for celle spenning ved toppladet i3, men det er forskning som viser at for hver 0.1V man senker toppladningen så dobles antall cycler batteriet tåler for samme effekttap. Men jeg vil tro at her betyr også kvalitet på cellene endel, men prinsippet står fast.

Jeg drar aldri fra bilen mer enn 3 dager med mer enn 60% ladestatus.  Dette er stikk motsatt av hva min gode gamle Reva (bly) skulle ha, den sulfaterer kjappere om den ikke står toppladet enn halvladet.

I tillegg for Li batterier så vet man at store strømtrekk (antar da både ut ved rask akselerasjon og inn ved hurtigladning) ikke bidrar til lengre levetid....
MEN; noe av det gøyale med denne bilen er jo å bruke den.....så unne seg litt pådrag en gang i blant og hurtiglading når man må, er jo innenfor BMW spec, selv om det neppe er sunt rent fysisk for batteriene OM det er ens primære fokus.
Oppbevaring i sol, varm garasje etc er heller ikke så lurt som kjøligere oppbevaring om levetid er prioritert.

men; dette er jo som det meste, man får ikke både i pose og sekk :-)

Ole

LMOR

I manualen står det at bilen skal være mest mulig ladet når du reiser fra den. Gjerne med strømkabelen i.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Olemann

Sitat fra: LMOR på lørdag 05. juli 2014, klokken 21:19
I manualen står det at bilen skal være mest mulig ladet når du reiser fra den. Gjerne med strømkabelen i.

Stusser på det rådet, men kan nok skyldes at BMW mener det er godt nok, og ikke minst at de vet at det etterhvert kommer til el-bilister som ikke har noe annet forhold til el-bil enn til bil generelt, altså tur og kjør, og da blir det komplisert å gå inn på alle de ulike optimaliserings-tiltakene som kan gjøres.

Har siste halvår lest artikler i media om elbiler, både av eiere og journalister, som klart viser at kompetansen om strøm, batteri, lading etc er på et nivå som tilsier at enkle kjøre-regler for bruk sikkert er det beste.
Men; for de som ønsker optimalisere så kan man jo tenke mer bevisst om dette.

Mvh Ole

LMOR

I utgangspunktet enig, men slik jeg ser det, så ville ikke BMW tatt sjansen på å gi et slikt råd til alle bilene de nå skal selge (minst 30 000 i året), hvis det kunne skade batteriet. De har en garanti som gjør at dette vil slå hardt tilbake på dem selv, hvis det var noe problem.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA