Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

Coachen

Når jeg har valgt at bilen skal ha departure time og pre heat til denne tiden.
Skal ikke bilen da vente med ladingen sånn at den er ferdig til denne forhåndssatte tiden?
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Coachen

Ingen som kan svare på dette?
Når jeg har satt den til departure time dagen etterpå så starter ladingen med en gang selv om den da blir ferdig ladet lenge før satt tid?
Mener å ha lest at I3 selv skulle starte ladingen sånn at den når 100% rett før departure time?
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Silkemyk

Ja jeg og sliter med dette. Det virker og som at når da forvarming starter mens lader tilkoblet så er lading i 100% og derfor lader ikke bilen under forvarming og du taper batterikappasitet. Trodde dette var hele poenge at du forvarmet bil med timer Pga ikke å tape batterikappasitet. Nå ser jeg eks at kl 06.00 136 km  100% oppladet batteri og kl 07.00 (timer kl07.00) 112km batteri 97% :-\
BMW i3  /E60XDrive/Golf

LMOR

Dette er vel avhengig av hvilken ladestrøm du bruker og om du har satt på forvarming, og når på døgnet du setter den til lading.

Hvis jeg har fast departure time hver morgen 07:00, så vil jeg jo likevel at den skal lades på jobben dagen før, uten for mye styr?

Bilen sørger for å være 100% i god til før departure time, fordi forvarming henter strømmen fra batteriet først, og starter ikke topplading før du har tappet ned 2-3%. (i følge en rekke rapporter her og i utlandet)
Har du 32A så gjør den begge deler samtidig.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Griffel

#469
Sitat fra: LMOR på tirsdag 11. mars 2014, klokken 19:28
Dette er vel avhengig av hvilken ladestrøm du bruker og om du har satt på forvarming, og når på døgnet du setter den til lading.

Hvis jeg har fast departure time hver morgen 07:00, så vil jeg jo likevel at den skal lades på jobben dagen før, uten for mye styr?

Bilen sørger for å være 100% i god til før departure time, fordi forvarming henter strømmen fra batteriet først, og starter ikke topplading før du har tappet ned 2-3%. (i følge en rekke rapporter her og i utlandet)
Har du 32A så gjør den begge deler samtidig.
Det er vel slik at forvarmingen krever mer enn 16A (3,6 kW) så derfor må den spe på litt fra batteriet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

Sitat fra: Griffel på tirsdag 11. mars 2014, klokken 19:35
Det er vel slik at forvarmingen krever mer enn 16A (3,6 kW) så må den spe på litt fra batteriet.
Ja, riktig + at bilen ikke starter lading på 100%, og på gode dager, så vil bilen kunne hente energi fra varmen i batteriet osv, så den tester ut behovet + er sikker på at den MÅ lade før den gjør det.

Uansett så blir resultatet bedre enn om en under like forhold starter forvarming uten at ladekabelen står i.
og, de 1-3% du starter med i minus gir også en positiv nettogevinst, fordi alternativet ville vært å gjøre all oppvarmingen fra batteriet etter at du startet å kjøre, og da mister du både oppvarmingsenergien + det ekstra forbruket en kald bil gir.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Coachen

Peaker ladingen rett før slutt?
Har tatt sikringen her 2 ganger nå når bilen er på 99%.
Hvorfor peaker den i tilfelle rett før den er ferdig ladet?
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

østfolding

#473
Da har jeg endelig fått opp denne i garasjen: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel_ladestasjon_for_alle_typer_Nye_Elbiler

Fungerer bra, men har bare valgt å lade på 10A foreløpig.

Det som er litt morsomt er at det står mode 2 på selve laderen og mode 3 på pluggen som går inn i bilen. Men dette er vel uten tvil en mode 2-lader, er det ikke?

Griffel

Sitat fra: østfolding på onsdag 12. mars 2014, klokken 17:45
Da har jeg endelig fått opp denne i garasjen: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel_ladestasjon_for_alle_typer_Nye_Elbiler

Fungerer bra, men har bare valgt å lade på 10A foreløpig.

Det som er litt morsomt er at det står mode 2 på selve laderen og mode 3 på pluggen som går inn i bilen. Men dette er vel uten tvil en mode 2-lader, er det ikke?
Tja, for det første er det jo ingen lader, men en mode 2/3 ladestasjon. Om den er mode 2 eller 3 avhenger av hvordan du kobler den til nettet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Riddick

Finnes det hjemmeladere som man kan bruke på Combo DC? Dette bør jo være mulig for å kunne utnytte 3 fas bedre?

Griffel

Sitat fra: Riddick på onsdag 12. mars 2014, klokken 21:28
Finnes det hjemmeladere som man kan bruke på Combo DC? Dette bør jo være mulig for å kunne utnytte 3 fas bedre?
Det finnes for CHAdeMO og kan lages for Combo men om noe har det klart ennå er ukjent. 10 og 20kW enhetene som produsers for CHAdeMO er imidlertid så dyre at det neppe er interesant. Tviler på priser under 3000 til 4000 kr
per kW i overskurlig framtid om det kommer fra seriøs produsent.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

SE

Sitat fra: Coachen på tirsdag 11. mars 2014, klokken 22:58
Peaker ladingen rett før slutt?
Har tatt sikringen her 2 ganger nå når bilen er på 99%.
Hvorfor peaker den i tilfelle rett før den er ferdig ladet?

Her er trend av strøm matet til en ung i3 i en periode på to timer morgenen 12.3.2014..  Preheat var satt til 05:15.  (Markert med linjalen, sort vertikal strek)
Jeg var litt treg, så avreise ble først 05:30 idag.  Bonus var at det ga en fin trend på hva som skjer rundt 'end preheat time'. 
Det ser ut som om preheat bør settes 15 - 20 min FØR en har tenkt å reise for å maksimere oppladning av batteri :-)
Maks strøm er ca 12A, (Standardkladd).

Silkemyk

BMW i3  /E60XDrive/Golf

Vind

Sitat fra: SE på onsdag 12. mars 2014, klokken 21:45
Det ser ut som om preheat bør settes 15 - 20 min FØR en har tenkt å reise for å maksimere oppladning av batteri :-)
Ja - det er også det jeg har funnet ut etter en del bruk.  Fint med den Grafen.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA