Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

østfolding


Sitat fra: LMOR på søndag 23. februar 2014, klokken 18:37
Sitat fra: østfolding på søndag 23. februar 2014, klokken 18:24
Du som har lest hele brukerhåndboka kan ikke huske å ha sett en liknende melding heller?

(Den stod selvsagt på engelsk, og jeg husker ikke nøyaktig hva det stod. Men at det startet med; "Ladehastigheten har nå blitt redusert grunnet..." - er i alle fall helt sikkert...
Feilmeldingene står ikke i manualen dessverre. Men jeg så også en melding som jeg ikke forstod konsekvensen av. Ikke sikker på om det var den samme.

2 naturlige forklaringer på at den ble redusert:
- At innstillingen ikke stod på MAX
- At departure time var satt på, slik at bilen endret hastigheten for å tilpasse seg denne.

MEN, dette forklarer ikke hvordan bilen kan trekke 32A, men lade med 18A.

Departure time var ikke satt på, og jeg er 99,9% sikker på at ladehastigheten stod på max.

KAN det være noe med ladestolpen?

LMOR

Det kan sikkert Griffel svare bedre på, men i så fall snakker vi om en målefeil, hvis stolpen tror den leverer dobbelt så mye som bilen tar inn. Men den er kanskje så enkel at den beregner i forhold til 32A uansett hvor mye du trekker (slik at den egentlig ikke måler).
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Griffel

Sitat fra: LMOR på søndag 23. februar 2014, klokken 18:46
Det kan sikkert Griffel svare bedre på, men i så fall snakker vi om en målefeil, hvis stolpen tror den leverer dobbelt så mye som bilen tar inn. Men den er kanskje så enkel at den beregner i forhold til 32A uansett hvor mye du trekker (slik at den egentlig ikke måler).
Jeg har ingen som helst tro på at tapene i ladesytemet er i nærheten av det som antydes her.
Derimot passer det veldig bra med 7, 4kW lader i 35 minutter, og den verdien stolpen ga. Min misstanke går mot en feil i % avlesningene al ladetilstand. Var dette via en app?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

østfolding


Sitat fra: Griffel på søndag 23. februar 2014, klokken 19:06
Sitat fra: LMOR på søndag 23. februar 2014, klokken 18:46
Det kan sikkert Griffel svare bedre på, men i så fall snakker vi om en målefeil, hvis stolpen tror den leverer dobbelt så mye som bilen tar inn. Men den er kanskje så enkel at den beregner i forhold til 32A uansett hvor mye du trekker (slik at den egentlig ikke måler).
Jeg har ingen som helst tro på at tapene i ladesytemet er i nærheten av det som antydes her.
Derimot passer det veldig bra med 7, 4kW lader i 35 minutter, og den verdien stolpen ga. Min misstanke går mot en feil i % avlesningene al ladetilstand. Var dette via en app?

Via app, ja

LMOR

Sitat fra: østfolding på søndag 23. februar 2014, klokken 19:11

Sitat fra: Griffel på søndag 23. februar 2014, klokken 19:06
Sitat fra: LMOR på søndag 23. februar 2014, klokken 18:46
Det kan sikkert Griffel svare bedre på, men i så fall snakker vi om en målefeil, hvis stolpen tror den leverer dobbelt så mye som bilen tar inn. Men den er kanskje så enkel at den beregner i forhold til 32A uansett hvor mye du trekker (slik at den egentlig ikke måler).
Jeg har ingen som helst tro på at tapene i ladesytemet er i nærheten av det som antydes her.
Derimot passer det veldig bra med 7, 4kW lader i 35 minutter, og den verdien stolpen ga. Min misstanke går mot en feil i % avlesningene al ladetilstand. Var dette via en app?

Via app, ja
Vi må huske på å alltid lese av fra skjermen i bilen når vi måler, men du satt vel i bilen før og etter du ladet, så du har en viss peiling på om appen ikke var oppdatert?

Ellers er jeg selvfølgelig enig i at tapene ikke kan være så store, og derfor trenger vi flere gode målinger.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

østfolding


Sitat fra: LMOR på søndag 23. februar 2014, klokken 19:20
Sitat fra: østfolding på søndag 23. februar 2014, klokken 19:11

Sitat fra: Griffel på søndag 23. februar 2014, klokken 19:06
Sitat fra: LMOR på søndag 23. februar 2014, klokken 18:46
Det kan sikkert Griffel svare bedre på, men i så fall snakker vi om en målefeil, hvis stolpen tror den leverer dobbelt så mye som bilen tar inn. Men den er kanskje så enkel at den beregner i forhold til 32A uansett hvor mye du trekker (slik at den egentlig ikke måler).
Jeg har ingen som helst tro på at tapene i ladesytemet er i nærheten av det som antydes her.
Derimot passer det veldig bra med 7, 4kW lader i 35 minutter, og den verdien stolpen ga. Min misstanke går mot en feil i % avlesningene al ladetilstand. Var dette via en app?

Via app, ja
Vi må huske på å alltid lese av fra skjermen i bilen når vi måler, men du satt vel i bilen før og etter du ladet, så du har en viss peiling på om appen ikke var oppdatert?

Ellers er jeg selvfølgelig enig i at tapene ikke kan være så store, og derfor trenger vi flere gode målinger.

Appen virket oppdatert. Sjekket den flere ganger, og den steg jevlig.

Hvordan kan man gjøre målinger fra instrumentpanelet når man ikke ser prosent der?

LMOR

Sitat fra: østfolding på søndag 23. februar 2014, klokken 19:22
Hvordan kan man gjøre målinger fra instrumentpanelet når man ikke ser prosent der?
Hvis du ikke låser døren før du setter på ladingen, så vil du se % i displayet.

Når du kommer tilbake, så kan du sette deg i bilen, og låse døren med fjernkontrollen, så starter den å lade igjen, og du ser %.

Sikkert enklere måter å gjøre det på også.

Tror du kan se det på den store skjermen også.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

østfolding


Sitat fra: LMOR på søndag 23. februar 2014, klokken 19:29
Sitat fra: østfolding på søndag 23. februar 2014, klokken 19:22
Hvordan kan man gjøre målinger fra instrumentpanelet når man ikke ser prosent der?
Hvis du ikke låser døren før du setter på ladingen, så vil du se % i displayet.

Når du kommer tilbake, så kan du sette deg i bilen, og låse døren med fjernkontrollen, så starter den å lade igjen, og du ser %.

Sikkert enklere måter å gjøre det på også.

Tror du kan se det på den store skjermen også.

Takk! Prøver det til uka.

Øyvind.h

Ladehadtigher redusert kan rett og slett bety at mindre strøm finner veien til batteriet, fordi noe av strømmen brukes til varme/AC etc?

Dvs en feilmelding som egentlig ikke er en feil, bare en litt for dårlig formulert melding?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Tinhlevan

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 23. februar 2014, klokken 16:23
Sitat fra: Tinhlevan på søndag 23. februar 2014, klokken 15:23
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 23. februar 2014, klokken 11:33
Sitat fra: Tinhlevan på lørdag 22. februar 2014, klokken 22:54
Vet ikke om spørsmålet har vært stilt før men, må strømtilgang være jordet før lading skjer?

Hva lader du med?


Med kladden, er ute på tur og fant kun en utestikk på bakgården i et sameie. Den lader men jordingslampen lyser ikke. Er det noe man ikke bør unngå?

Hvis ikke Fault-lyset ikke lyser, skal bilen ta i mot lading. Så vist jeg har fått med meg, er Jord-lyset bare til info om at du e.v.t lader fra en ikke-jordet kontakt. (Som gamle 10A uttak uten jord)



Det samme tenker jeg òg, at så lenge det ikke lyser rødt og den lader normalt så er det greit.

Tinhlevan

Sitat fra: LMOR på søndag 23. februar 2014, klokken 16:56
Sitat fra: Tinhlevan på søndag 23. februar 2014, klokken 15:23
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 23. februar 2014, klokken 11:33
Sitat fra: Tinhlevan på lørdag 22. februar 2014, klokken 22:54
Vet ikke om spørsmålet har vært stilt før men, må strømtilgang være jordet før lading skjer?

Hva lader du med?


Med kladden, er ute på tur og fant kun en utestikk på bakgården i et sameie. Den lader men jordingslampen lyser ikke. Er det noe man ikke bør unngå?
Jordlyset skal helst ikke lyse, så det er bra! :-)
Når det lyser så går det noe strøm mot jord, tyder på fukt el.l, men ikke nok til jordfeil. Du finner detaljer i en annen tråd.



Hva skal jordlampen være en indikator på da, når jeg har et helt nytt el-anlegg?
Trodde at jording også er en sikkerhet mot støt om det skulle være feil på anlegget?

LMOR

Jording er viktig, og er en sikkerhet. Men lyset viser det motsatte av den en skulle tro. Den viser ikke at det er  jordet, men at det er for liten motstand mellom en av lederne og jord:

Ground (Earth) Present (amber), indicates the status of the ECS isolation
monitor. Should there be less than approximately 50KOhms of measured
resistance to ground (earth), the LED turns on. When the resistance to
ground (earth) exceeds 50KOhms, this LED turns off. The ECS will charge
the vehicle in either condition.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Griffel

Sitat fra: Tinhlevan på søndag 23. februar 2014, klokken 20:50
Hva skal jordlampen være en indikator på da, når jeg har et helt nytt el-anlegg?
Altså noe som indikerer at det kan være en feil. Kladden har også innebygget beskyttelse mot jordfeil og skal koble fra spenningen om alvorlige feil oppstår. Det er altså et slags forvarsel om at noe kan være galt. At du derimot altid skal benytte en jordet stikkontak i tillegg er en selvfølge.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Tinhlevan

I Sarpsborg har de en semilader opptil 22kw med type 2 kabel. Hvor raskt kan man få ladet i3'n med denne?

eirikjac

Sitat fra: Tinhlevan på mandag 24. februar 2014, klokken 14:04
I Sarpsborg har de en semilader opptil 22kw med type 2 kabel. Hvor raskt kan man få ladet i3'n med denne?
i3 kan ikke nyttegjøre seg mer enn 7,4 kW (forutsatt at du har 04U8 Hurtigladning AC). Da vil den lade 0-80% på ca 3 timer, og 0-100% på ca 4 timer.
BMW i3 60ah
Polestar 2 (Skal erstatte fossilbilen)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA