Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: bromm på tirsdag 18. februar 2014, klokken 13:45
At Tesla-eiere leter helt febrilsk etter alternativ til Supercharger-løsningen (som Elon har lurt dem til å betale 25.000 kroner i forskudd for, og som de nok aldri kommer til å kunne utnytte på SC-stasjonene), vel - det er vel en annen sak ;)

Hvor får du 25.000 kroner fra? Hurtiglading på Tesla koster 13.800 kroner (bakt inn i prisen på 85kWh-modellen) mens det koster ca. 10.000 til i3. Forskjellen er at på Tesla inkluderer den prisen fri bruk av stasjonene i bilens levetid. Ikke galt for ~4000,- ekstra etter min mening ;)

Foreløpig ser det ut til at jeg lader ca. 150kWh i måneden på hurtigladerne. Det blir ca. 1350,- pr. år i strøm, dvs. at jeg har "brukt opp" forskuddet på 10 år.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bromm

#406
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. februar 2014, klokken 14:21
Sitat fra: bromm på tirsdag 18. februar 2014, klokken 13:45
At Tesla-eiere leter helt febrilsk etter alternativ til Supercharger-løsningen (som Elon har lurt dem til å betale 25.000 kroner i forskudd for, og som de nok aldri kommer til å kunne utnytte på SC-stasjonene), vel - det er vel en annen sak ;)

Hvor får du 25.000 kroner fra? Hurtiglading på Tesla koster 13.800 kroner (bakt inn i prisen på 85kWh-modellen) mens det koster ca. 10.000 til i3. Forskjellen er at på Tesla inkluderer den prisen fri bruk av stasjonene i bilens levetid. Ikke galt for ~4000,- ekstra etter min mening ;)

Foreløpig ser det ut til at jeg lader ca. 150kWh i måneden på hurtigladerne. Det blir ca. 1350,- pr. år i strøm, dvs. at jeg har "brukt opp" forskuddet på 10 år.

Å ja - sorry, jeg glemte at det var innbakt i den dyreste varianten, og at de andre må betale 2.000$ + de 13.800 for å "kun" få tilgang til Superchargers. Beklager det - og da høres det jo ikke sååååå dyrt ut, gjør det vel ? For med dyrere bil så blir jo nesten alt gratis, ikke sant ? ;)

http://www.carscoops.com/2013/07/teslas-supercharger-is-free-only-for.html

Poenget mitt er uansett at den eneste virkelige "hurtigladeren" for Tesla er SC'ene - de er veldig spredt, og ingen forsikring har blitt gitt om at det blir flere, mens det samtidig vokser 50kW-stasjoner som padde-hatter opp for andre biler. Ok, jeg skal ikke begynne å diskutere ladefart igjen - for det har ingen relevans for dette, iht. tidligere diskusjoner (Tesla trenger ikke hurtigladere pga. det alltid fulle batteriet sitt) ;)

pottle

#407
Jeg ser grunnen til Superchargere ikke er tilgjengelige i verken Oslo, Bergen, Stavanger eller Trondheim. Det ville jo gå med mye strøm og jeg kan tenkte meg til at det blir kontinuerlige køer. Men jeg kommer ikke til å skjønne logikken i tankegangen på at de ikke er tilgjengelige:

Sett at en skal kjøre fra Oslo til Trondheim med Tesla så er det kjempefint å kunne lade når en kommer fram til Dombås, men hva skal en gjøre når en som turist kommer fram til Trondheim? Skal en sette kontakten inn i en 16A-schuko (med 13A-originallader) og vente i Trondheim i 32 timer før en kan kjøre bilen ned til Oslo igjen? Ikke kan en bruke bilen for å kjøre på møtet eller lignende mens en venter heller.

Superchargere opp i storbyene og på de virkelige turistdestinasjonene før en kan si at Tesla har overholdt avtalen sin om å la bileierne få tilgang til Superchargere som de har betalt massevis penger for.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

jkirkebo

Sitat fra: bromm på tirsdag 18. februar 2014, klokken 15:17
Å ja - sorry, jeg glemte at det var innbakt i den dyreste varianten, og at de andre må betale 2.000$ + de 13.800 for å "kun" få tilgang til Superchargers. Beklager det - og da høres det jo ikke sååååå dyrt ut, gjør det vel ? For med dyrere bil så blir jo nesten alt gratis, ikke sant ? ;)

Nei, de 13.800,- er den norske varianten av $2000. Man betaler altså kun NOK 13.800,- for hurtiglademulighet på en 60kWh Model S. På 85kWh utgaven har du ikke noe valg.

Tilsvarende på i3 koster etter hva jeg skjønner 10.900,- altså 2900,- rimeligere. Men da uten inkludert ladetilgang, så i løpet av et år er man fort over den prisen om man hurtiglader litt.

Sitat
Poenget mitt er uansett at den eneste virkelige "hurtigladeren" for Tesla er SC'ene - de er veldig spredt, og ingen forsikring har blitt gitt om at det blir flere, mens det samtidig vokser 50kW-stasjoner som padde-hatter opp for andre biler.

Musk har nå garantert minimum en fordobling av norske SuperChargere i år da. Det kaller jeg en forsikring om at det blir flere. Når det gjelder 50kW stasjonene så er det flere av de ja, men de har i de fleste tilfellene kun ett uttak pr. plass. Noen steder 2 og noen svært få steder 3. Det duger ikke for Teslaer på langtur, sist jeg ladet på Lillehammer var det 4 andre biler der og jeg har vært der sammen med 5 stk. ved tidligere anledning. Dette er grunnen til at jeg ikke har bestilt CHAdeMO-adapteret, har intet ønske om å stå i ladekø sammen med Leafer og BMWer på en singel hurtiglader på f.eks Gardermoen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: pottle på tirsdag 18. februar 2014, klokken 15:30
Sett at en skal kjøre fra Oslo til Trondheim med Tesla så er det kjempefint å kunne lade når en kommer fram til Dombås, men hva skal en gjøre når en som turist kommer fram til Trondheim? Skal en sette kontakten inn i en 16A-schuko (med 13A-originallader) og vente i Trondheim i 32 timer før en kan kjøre bilen ned til Oslo igjen? Ikke kan en bruke bilen for å kjøre på møtet eller lignende mens en venter heller.

Superchargere opp i storbyene og på de virkelige turistdestinasjonene før en kan si at Tesla har overholdt avtalen sin om å la bileierne få tilgang til Superchargere som de har betalt massevis penger for.

Nei, man plasserer de litt utenfor. F.eks på Støren. Så kan du lade opp før du kjører de siste kilometerne inn til Trondheim, og på veien tilbake kan du hoppe over Støren og kjøre rett til Dombås om du vil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)


chaglen

Er det noen som vet om og eventuelt når BMW skal lansere ChargeNow-konseptet sitt i Norge? Det er utbredt i andre deler av Europa, men ikke Norge.
2017: Tesla Model S 75D 2017
2016: Tesla Model S 2013 Signature 85 kWh (solgt)
2014: BMW i3 2014 (solgt)
2010-2013: Buddy Pluss BAES 2010 (solgt)

LMOR

Sitat fra: chaglen på tirsdag 18. februar 2014, klokken 18:26
Er det noen som vet om og eventuelt når BMW skal lansere ChargeNow-konseptet sitt i Norge? Det er utbredt i andre deler av Europa, men ikke Norge.
Så langt har BMW ikke fått noe til i Norge. Det er også grunnen (tror jeg :-)) til at vi får den blå kabelen gratis, da denne følger med i ChargeNow pakken i andre land. Det tyder i så fall på at det ligger et stykke frem i tid. De som leverer ladingstjenester i Norge har så langt ikke klart å samarbeide, og det må til for at ChargeNow skal ble en realitet.
Jeg oppfordrer til boikott av alle som tar over 50.- for en tilfeldig Combo lading. Leverandørene må forstå at de vil tjene mer penger på å samarbeide, og at det vil føre til mer inntekter til alle...
Hvis det koster meg like mye per mil med en elbil på langtur, så tar jeg dieselbilen i stedet. Da bruker jeg mindre tid også. Er villig til å betale mer enn lading hjemme, men det må ikke koster mer enn 50% av diesel. (Da er 50.- riktig pris for 100% i3 lading)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

østfolding

#414
Sitat fra: chaglen på tirsdag 18. februar 2014, klokken 18:26
Er det noen som vet om og eventuelt når BMW skal lansere ChargeNow-konseptet sitt i Norge? Det er utbredt i andre deler av Europa, men ikke Norge.

Egen tråd på dette her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11333.0.html

Kort oppsummert vet ingen her når det vil komme - og BMW er ordknappe. Det vi vet er at det nå settes ut 32A-semihurtigladere rundt omkring hos BMW-forhandlere i landet som krever et ChargeNow-ladekort for å starte lading. Foreløpig har bare forhandlerne fått ett slikt kort til å åpne ladestasjonen. Men det er nok bare snakk om tid før alle kunder får tilbud om et slikt abonnement (blir neppe helt gratis).

østfolding

Sitat fra: LMOR på tirsdag 18. februar 2014, klokken 18:40
Sitat fra: chaglen på tirsdag 18. februar 2014, klokken 18:26
Er det noen som vet om og eventuelt når BMW skal lansere ChargeNow-konseptet sitt i Norge? Det er utbredt i andre deler av Europa, men ikke Norge.
Så langt har BMW ikke fått noe til i Norge. Det er også grunnen (tror jeg :-)) til at vi får den blå kabelen gratis, da denne følger med i ChargeNow pakken i andre land. Det tyder i så fall på at det ligger et stykke frem i tid. De som leverer ladingstjenester i Norge har så langt ikke klart å samarbeide, og det må til for at ChargeNow skal ble en realitet.
Jeg oppfordrer til boikott av alle som tar over 50.- for en tilfeldig Combo lading. Leverandørene må forstå at de vil tjene mer penger på å samarbeide, og at det vil føre til mer inntekter til alle...
Hvis det koster meg like mye per mil med en elbil på langtur, så tar jeg dieselbilen i stedet. Da bruker jeg mindre tid også. Er villig til å betale mer enn lading hjemme, men det må ikke koster mer enn 50% av diesel. (Da er 50.- riktig pris for 100% i3 lading)

Har svart på denne i ChargeNow-tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11333.0.html

Tinhlevan

Vet ikke om spørsmålet har vært stilt før men, må strømtilgang være jordet før lading skjer?

i3_X5_730

Sitat fra: Tinhlevan på lørdag 22. februar 2014, klokken 22:54
Vet ikke om spørsmålet har vært stilt før men, må strømtilgang være jordet før lading skjer?

Hva lader du med?

Tinhlevan

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 23. februar 2014, klokken 11:33
Sitat fra: Tinhlevan på lørdag 22. februar 2014, klokken 22:54
Vet ikke om spørsmålet har vært stilt før men, må strømtilgang være jordet før lading skjer?

Hva lader du med?


Med kladden, er ute på tur og fant kun en utestikk på bakgården i et sameie. Den lader men jordingslampen lyser ikke. Er det noe man ikke bør unngå?

i3_X5_730

Sitat fra: Tinhlevan på søndag 23. februar 2014, klokken 15:23
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 23. februar 2014, klokken 11:33
Sitat fra: Tinhlevan på lørdag 22. februar 2014, klokken 22:54
Vet ikke om spørsmålet har vært stilt før men, må strømtilgang være jordet før lading skjer?

Hva lader du med?


Med kladden, er ute på tur og fant kun en utestikk på bakgården i et sameie. Den lader men jordingslampen lyser ikke. Er det noe man ikke bør unngå?

Hvis ikke Fault-lyset ikke lyser, skal bilen ta i mot lading. Så vist jeg har fått med meg, er Jord-lyset bare til info om at du e.v.t lader fra en ikke-jordet kontakt. (Som gamle 10A uttak uten jord)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA