Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

bromm

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på mandag 17. februar 2014, klokken 05:45
Her er også noe merkelige ... kontakt ... greier ...  :o

http://green.autoblog.com/photos/bmw-i3-dc-fast-charge-sae-combo-charger/#photo-1256798

Det der er en såkalt "Combo 1" kontakt (DC + Type 1). Denne brukes tydeligvis i USA (som alltid skal være spesiell). Europaversjonen er "Combo 2" (DC + Type 2), som gjelder for oss. I denne PDF'en kan dere se dette nøyaktig forklart på side 15: http://www.cse.anl.gov/us-china-workshop-2012/pdfs/session4b_demos_standards/byk_4B-1-Byk-SAE-US-China%20EV%20Batt%20Workshop%20Aug12_final.pdf

pottle

Eller er det at det er Europa som alltid skal være litt spesielle :P

Her er en grafisk oversikt over forskjellene...
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

i3_X5_730

Takk takk for info, min herrer! Men forsatt: Hvor fort, med hvilke utstyr, kan jeg lade i3'en fra 0 - 80%?  :o

LMOR

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på mandag 17. februar 2014, klokken 17:15
Takk takk for info, min herrer! Men forsatt: Hvor fort, med hvilke utstyr, kan jeg lade i3'en fra 0 - 80%?  :o

:-(

Det er vel som står i ladetabellen frem til noen beviser noe annet :-(
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

østfolding

Sitat fra: LMOR på mandag 17. februar 2014, klokken 17:48
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på mandag 17. februar 2014, klokken 17:15
Takk takk for info, min herrer! Men forsatt: Hvor fort, med hvilke utstyr, kan jeg lade i3'en fra 0 - 80%?  :o

:-(

Det er vel som står i ladetabellen frem til noen beviser noe annet :-(

LMOR, hvordan regner man ut ladefarten igjen?

Startet lading i dag på 7% kl. 13.13, og har 57% kl. 18.11. Lader med standard ladekabel nå, og bilen skal stå på "max".

LMOR

#380
Sitat fra: østfolding på mandag 17. februar 2014, klokken 18:11
Sitat fra: LMOR på mandag 17. februar 2014, klokken 17:48
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på mandag 17. februar 2014, klokken 17:15
Takk takk for info, min herrer! Men forsatt: Hvor fort, med hvilke utstyr, kan jeg lade i3'en fra 0 - 80%?  :o

:-(

Det er vel som står i ladetabellen frem til noen beviser noe annet :-(

LMOR, hvordan regner man ut ladefarten igjen?

Startet lading i dag på 7% kl. 13.13, og har 57% kl. 18.11. Lader med standard ladekabel nå, og bilen skal stå på "max".
Akkurat det så ikke så bra ut...

Men enkelt å regnet ut, fordi det ble 50% på 5 timer. Altså 9300Wh, som blir ca 1900Wh/h inn, som er ca 2100 trukket. Det burde vært litt mer. Jeg har fått mer.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Sitat fra: LMOR på mandag 17. februar 2014, klokken 17:48
Det er vel som står i ladetabellen frem til noen beviser noe annet :-(

Så det som står på UK-siden med at i3 tar 50kW-lading ... er ikke enten bekreftet, eller så er det ikke sant i det hele tatt?  :o




bromm

Du verden, her er det mye rart... 9300 kilowatttimer faktisk (det er mye det)...

...og 50kW er DC Hurtiglading (altså et stort "kjøleskap" som står en helt annen plass enn i garasjen) ;)

i3_X5_730

Sitat fra: bromm på mandag 17. februar 2014, klokken 20:14
Du verden, her er det mye rart... 9300 kilowatttimer faktisk (det er mye det)...

...og 50kW er DC Hurtiglading (altså et stort "kjøleskap" som står en helt annen plass enn i garasjen) ;)

Ja, jeg skjønner det bromm ... men kan jeg benytte meg av dette?  8)

LMOR

Sitat fra: bromm på mandag 17. februar 2014, klokken 20:14
Du verden, her er det mye rart... 9300 kilowatttimer faktisk (det er mye det)...
...og 50kW er DC Hurtiglading (altså et stort "kjøleskap" som står en helt annen plass enn i garasjen) ;)
Du gjør deg litt vanskelig igjen. Du forstår nok hva jeg mente...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#385
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på mandag 17. februar 2014, klokken 19:57
Sitat fra: LMOR på mandag 17. februar 2014, klokken 17:48
Det er vel som står i ladetabellen frem til noen beviser noe annet :-(

Så det som står på UK-siden med at i3 tar 50kW-lading ... er ikke enten bekreftet, eller så er det ikke sant i det hele tatt?  :o
50kw DC står jo i ladetabellen! 20min 0-80% og 30min 0-100%
Hvis du skrive VIN nummeret ditt, så kan jeg sjekke om du kan bruke COMBO. Du ser det også på kontakten.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Sitat fra: LMOR på mandag 17. februar 2014, klokken 20:41
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på mandag 17. februar 2014, klokken 19:57
Sitat fra: LMOR på mandag 17. februar 2014, klokken 17:48
Det er vel som står i ladetabellen frem til noen beviser noe annet :-(

Så det som står på UK-siden med at i3 tar 50kW-lading ... er ikke enten bekreftet, eller så er det ikke sant i det hele tatt?  :o
50kw DC står jo i ladetabellen! 20min 0-80% og 30min 0-100%
Hvis du skrive VIN nummeret ditt, så kan jeg sjekke om du kan bruke COMBO. Du ser det også på kontakten.

Jeg har bestillt 4U7 og 4U8 og det står på kontraken. Sender VIN på PM.  8)

LMOR

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på mandag 17. februar 2014, klokken 22:15
Sitat fra: LMOR på mandag 17. februar 2014, klokken 20:41
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på mandag 17. februar 2014, klokken 19:57
Sitat fra: LMOR på mandag 17. februar 2014, klokken 17:48
Det er vel som står i ladetabellen frem til noen beviser noe annet :-(

Så det som står på UK-siden med at i3 tar 50kW-lading ... er ikke enten bekreftet, eller så er det ikke sant i det hele tatt?  :o
50kw DC står jo i ladetabellen! 20min 0-80% og 30min 0-100%
Hvis du skrive VIN nummeret ditt, så kan jeg sjekke om du kan bruke COMBO. Du ser det også på kontakten.
Jeg har bestillt 4U7 og 4U8 og det står på kontraken. Sender VIN på PM.  8)
Du har fått 4U7 og 4U8 bygget inn i bilen :-)
4U7 gjør at du kan lade til 80% fra 0 på ca. 20min :-)
Men da må du finne en ladestasjon med COMBO kabel. Der henger kabelen fast, så du trenger ikke å ha kabel med.
Det finnes dessverre ikke så mange enda, men i løpet av 2014 skal vel de fleste hurtig ladestasjoner bygges ut.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

østfolding

Sitat fra: LMOR på mandag 17. februar 2014, klokken 19:46
Sitat fra: østfolding på mandag 17. februar 2014, klokken 18:11
Sitat fra: LMOR på mandag 17. februar 2014, klokken 17:48
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på mandag 17. februar 2014, klokken 17:15
Takk takk for info, min herrer! Men forsatt: Hvor fort, med hvilke utstyr, kan jeg lade i3'en fra 0 - 80%?  :o

:-(

Det er vel som står i ladetabellen frem til noen beviser noe annet :-(

LMOR, hvordan regner man ut ladefarten igjen?

Startet lading i dag på 7% kl. 13.13, og har 57% kl. 18.11. Lader med standard ladekabel nå, og bilen skal stå på "max".
Akkurat det så ikke så bra ut...

Men enkelt å regnet ut, fordi det ble 50% på 5 timer. Altså 9300Wh, som blir ca 1900Wh/h inn, som er ca 2100 trukket. Det burde vært litt mer. Jeg har fått mer.

Da jeg kom tilbake til bilen i garasjen på jobben hadde noen brukt stikket jeg var koblet på samt byttet ut skjøteledningen i mellomtiden. Så da er ikke denne testen gyldig :-)

i3_X5_730



Sitat fra: LMOR på mandag 17. februar 2014, klokken 22:31
Du har fått 4U7 og 4U8 bygget inn i bilen :-)
4U7 gjør at du kan lade til 80% fra 0 på ca. 20min :-)
Men da må du finne en ladestasjon med COMBO kabel. Der henger kabelen fast, så du trenger ikke å ha kabel med. Det finnes dessverre ikke så mange enda, men i løpet av 2014 skal vel de fleste hurtig ladestasjoner bygges ut.

Så det betyr også at all DC lading faktisk går gjennom den øverste Type 2 Mennekes tilkoblingen på i3, (50kW/125A) og at den ovale (COMBO) i bunnen med de 2 plast pinnene på i3'ene våre bare er der for at COMBO i det hele tatt skal passe. I see!  ;)

Hvorfor leste jeg ikke denne forklaringen selv hos Mennekes ...  ;D



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA