Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

pberg

Det koster jo litt med bare kabelen. Du bør vel ha 10mm2 hvis det er litt strekk, og da blir det fort et par hundre kroner meteren når elektrikeren kommer med kabelen...
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Tinhlevan


Det koster jo litt med bare kabelen. Du bør vel ha 10mm2 hvis det er litt strekk, og da blir det fort et par hundre kroner meteren når elektrikeren kommer med kabelen...



Hvis det er snakk 200 for meteren så kan jeg leve med det, men elektrikeren nevnte det dobbelte.....og det er mellom 25-30 meter fra skapet til garasjen.


jkirkebo

Sitat fra: Tinhlevan på fredag 14. februar 2014, klokken 09:40
Hvis det er snakk 200 for meteren så kan jeg leve med det, men elektrikeren nevnte det dobbelte.....og det er mellom 25-30 meter fra skapet til garasjen.

PFXP 3x10mm2 kan du få av meg for kr. 90,- per meter...

Jens Kr. Kirkebø
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TrondW

Sitat fra: Tinhlevan på fredag 14. februar 2014, klokken 08:44
Sitat fra: LMOR på fredag 14. februar 2014, klokken 08:22
Hvis du første skal bruke penger på nytt opplegg (antar at du har noe), så bør du legge inn 32A hvis du kan. Hvis du som meg synes det blir for mye penger, så bør du først finne ut om du kan klare deg med standard kabelen som følger med. Det er nok for de fleste.

Tror også det holder med standardkladden foreløpig, så det med semi-lader er nok mer frem i tid om behovet dukker opp. Men jeg reagerte bare på det med pris ifht å strekke ny 32A kurs.

Hva fikk du tilbud om når det gjelder pris? Er det langt kabeltrekk mellom skap og kontakt?
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

Tinhlevan

Sitat fra: TrondW på fredag 14. februar 2014, klokken 10:08
Sitat fra: Tinhlevan på fredag 14. februar 2014, klokken 08:44
Sitat fra: LMOR på fredag 14. februar 2014, klokken 08:22
Hvis du første skal bruke penger på nytt opplegg (antar at du har noe), så bør du legge inn 32A hvis du kan. Hvis du som meg synes det blir for mye penger, så bør du først finne ut om du kan klare deg med standard kabelen som følger med. Det er nok for de fleste.

Tror også det holder med standardkladden foreløpig, så det med semi-lader er nok mer frem i tid om behovet dukker opp. Men jeg reagerte bare på det med pris ifht å strekke ny 32A kurs.

Hva fikk du tilbud om når det gjelder pris? Er det langt kabeltrekk mellom skap og kontakt?

Har ikke fått noe konkret pris, siden jeg nevnte at det lå litt frem i tid. Men elektriker sa ca. pris på kabel som skal brukes til 32A, at det er en nokså kostbar sak.
Tipper det er 20m++ fra skap til ladepunkt.

TrondW

Sitat fra: Tinhlevan på fredag 14. februar 2014, klokken 12:37
Sitat fra: TrondW på fredag 14. februar 2014, klokken 10:08
Sitat fra: Tinhlevan på fredag 14. februar 2014, klokken 08:44
Sitat fra: LMOR på fredag 14. februar 2014, klokken 08:22
Hvis du første skal bruke penger på nytt opplegg (antar at du har noe), så bør du legge inn 32A hvis du kan. Hvis du som meg synes det blir for mye penger, så bør du først finne ut om du kan klare deg med standard kabelen som følger med. Det er nok for de fleste.

Tror også det holder med standardkladden foreløpig, så det med semi-lader er nok mer frem i tid om behovet dukker opp. Men jeg reagerte bare på det med pris ifht å strekke ny 32A kurs.

Hva fikk du tilbud om når det gjelder pris? Er det langt kabeltrekk mellom skap og kontakt?

Har ikke fått noe konkret pris, siden jeg nevnte at det lå litt frem i tid. Men elektriker sa ca. pris på kabel som skal brukes til 32A, at det er en nokså kostbar sak.
Tipper det er 20m++ fra skap til ladepunkt.

Jeg fikk et anslag på 4-5K for 32 amp. kurs 3 fas 240 V, men jeg har kun et kabeltrekk på ca 4-5 meter fra skapet.
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

Tinhlevan

Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. februar 2014, klokken 10:04
Sitat fra: Tinhlevan på fredag 14. februar 2014, klokken 09:40
Hvis det er snakk 200 for meteren så kan jeg leve med det, men elektrikeren nevnte det dobbelte.....og det er mellom 25-30 meter fra skapet til garasjen.

PFXP 3x10mm2 kan du få av meg for kr. 90,- per meter...

Jens Kr. Kirkebø


Det høres meget interessent ut, kan ta kontakt når det blir aktuelt:-)
Takk

Tinhlevan

Sitat fra: TrondW på fredag 14. februar 2014, klokken 12:49
Sitat fra: Tinhlevan på fredag 14. februar 2014, klokken 12:37
Sitat fra: TrondW på fredag 14. februar 2014, klokken 10:08
Sitat fra: Tinhlevan på fredag 14. februar 2014, klokken 08:44
Sitat fra: LMOR på fredag 14. februar 2014, klokken 08:22
Hvis du første skal bruke penger på nytt opplegg (antar at du har noe), så bør du legge inn 32A hvis du kan. Hvis du som meg synes det blir for mye penger, så bør du først finne ut om du kan klare deg med standard kabelen som følger med. Det er nok for de fleste.

Tror også det holder med standardkladden foreløpig, så det med semi-lader er nok mer frem i tid om behovet dukker opp. Men jeg reagerte bare på det med pris ifht å strekke ny 32A kurs.

Hva fikk du tilbud om når det gjelder pris? Er det langt kabeltrekk mellom skap og kontakt?

Har ikke fått noe konkret pris, siden jeg nevnte at det lå litt frem i tid. Men elektriker sa ca. pris på kabel som skal brukes til 32A, at det er en nokså kostbar sak.
Tipper det er 20m++ fra skap til ladepunkt.

Jeg fikk et anslag på 4-5K for 32 amp. kurs 3 fas 240 V, men jeg har kun et kabeltrekk på ca 4-5 meter fra skapet.


Ok, men er det ikke best med 1-fas når man først velger 32A?

TrondW

Sitat fra: Tinhlevan på fredag 14. februar 2014, klokken 13:20
Sitat fra: TrondW på fredag 14. februar 2014, klokken 12:49
Sitat fra: Tinhlevan på fredag 14. februar 2014, klokken 12:37
Sitat fra: TrondW på fredag 14. februar 2014, klokken 10:08
Sitat fra: Tinhlevan på fredag 14. februar 2014, klokken 08:44
Sitat fra: LMOR på fredag 14. februar 2014, klokken 08:22
Hvis du første skal bruke penger på nytt opplegg (antar at du har noe), så bør du legge inn 32A hvis du kan. Hvis du som meg synes det blir for mye penger, så bør du først finne ut om du kan klare deg med standard kabelen som følger med. Det er nok for de fleste.

Tror også det holder med standardkladden foreløpig, så det med semi-lader er nok mer frem i tid om behovet dukker opp. Men jeg reagerte bare på det med pris ifht å strekke ny 32A kurs.

Hva fikk du tilbud om når det gjelder pris? Er det langt kabeltrekk mellom skap og kontakt?

Har ikke fått noe konkret pris, siden jeg nevnte at det lå litt frem i tid. Men elektriker sa ca. pris på kabel som skal brukes til 32A, at det er en nokså kostbar sak.
Tipper det er 20m++ fra skap til ladepunkt.

Jeg fikk et anslag på 4-5K for 32 amp. kurs 3 fas 240 V, men jeg har kun et kabeltrekk på ca 4-5 meter fra skapet.


Ok, men er det ikke best med 1-fas når man først velger 32A?

Mulig det,  fordi?  Er ikke ekspert på dette....Tanken er vel at det ikke koster noe særlig ekstra og at det er mulig det kommer en amerikansk elbil i tillegg.
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

Olemann

Høres ut som det er folk med peil på priser, så da hiver jeg meg utpå:

Hva er ca. meterpris for jordkabel som skal graves ned i hagen, og som skal gå til skap i garasje som skal kunne levere 32A.  Legger opp 3 fas kabel, selv om jeg egentlig bare skal bruke 1 fas.

Mvh Ole


Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. februar 2014, klokken 10:04

PFXP 3x10mm2 kan du få av meg for kr. 90,- per meter...

Jens Kr. Kirkebø

jkirkebo

Sitat fra: Olemann på lørdag 15. februar 2014, klokken 02:58
Høres ut som det er folk med peil på priser, så da hiver jeg meg utpå:

Hva er ca. meterpris for jordkabel som skal graves ned i hagen, og som skal gå til skap i garasje som skal kunne levere 32A.  Legger opp 3 fas kabel, selv om jeg egentlig bare skal bruke 1 fas.

For direkte nedgraving uten bruk av beskyttelsesrør er det PFSP 3x10mm2+J du skal ha. Jeg får ikke sjekket nøyaktig pris på en lørdag, men den er normalt litt rimeligere enn PFXP så en kvalifisert gjetning er rundt 75,- pr. meter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

i3_X5_730

#371
Sitat fra: bromm på fredag 22. november 2013, klokken 11:48
Oj, her er det visst mye forvirring...

Hvis man kjøper bilen UTEN 4U7 - DC-hurtiglading, så ser kontakten slik ut:


...og MED 4U7 - DC-hurtiglading, så ser kontakten slik ut:


Som man ser så er DC-kontakten (de 2 store hullene nederst) bare med på 4U7 - og innvendig så mangler det også kabler og ladekretser for å ta imot opptil 50kW med direkte likestrømsladning. Det er det aktuelle for de fleste ladestasjoner, som går under definisjonen "hurtiglading" hvor Combo eller SAE er oppgitt som kontakttype.

Den enkle kontakten (øverst) kan også ta imot det man som regel kaller "semi-hurtigladning" via AC-uttak. 4U8 er en 4,7 kW (32 Amp) ladekabel, som har (og her er det viktige) en Type 2 kontakt i den andre enden, altså også mot uttaket der man får strøm i fra !!!


Mode 3 Type 2 (altså det som kalles "semi-hurtig") er mer og mer vanlig der det ikke er kapasitet/plass til å sette opp en stor 50 kW lader (trenger både mye strøm og stor plass), og den har også blitt en slags "nødredning" for Tesla Model S, fordi "vanlige" kurser ikke lader Model S fort nok (stort batteri/forbruk er ikke alltid det beste ;) ). Derfor er det nå også blitt mer og mer vanlig at ladestasjonene utstyres med både CHAdeMO (Leaf), Combo (BMW & VW) og Type 2 (Tesla + alle).

Så BMW har nok tenkt slik: hvis hovedbruk av bil skal foregå kun lokalt (pendling), så behøves kun standardlader (Max 16 Amp via Schuko-kontakt). Men hvis man skal ha mulighet for langdistanse så behøves hurtiglading, og da leveres like godt den Type 2-kabelen med for å kunne utnytte de fleste stasjonene mest mulig. Det er godt mulig at 48U kan leveres uten 4U7, men i praksis er det nok ikke mye å spare på det, og som regel behøver man Type 2 uansett...

PS! For mange vil det sikkert være en ide å sette opp Type 2-veggboks hjemme, og bruke 48U der, for så og ta med standardladeren i bilen, for bruk på steder med vanlige kontakter (hytta, venner etc.).

Men det er en ting jeg ikke skjønner:
Min i3 har også bare plastplugger i DC-lading kontakten under Type2 inlet, så hvorfor sier BMW UK da at i3 kan ta i mot 50kW/125A for hurtiglading på deres sider?

Enlighten me!

http://www.bmw.co.uk/en_GB/new-vehicles/bmw-i/i3/2013/charging.html



Griffel

#373
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på mandag 17. februar 2014, klokken 05:36
Men det er en ting jeg ikke skjønner:
Min i3 har også bare plastplugger i DC-lading kontakten under Type2 inlet, så hvorfor sier BMW UK da at i3 kan ta i mot 50kW/125A for hurtiglading på deres sider?
Enlighten me!
Det ser nok bare slik ut. Til forskjell fra AC kontakten som er galvanisk skilt fra batteriet med en lader som blant annet inneholder en transformator, går DC kontakten direkte til batteriet. Derfor kan det finnes spenning direkte på disse kontaktene, og de er derfor beskyttet mot berøring. Trolig er de også frakoblet om de ikke er i bruk, og dette er en ekstra barriære i tillfelle feil.

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på mandag 17. februar 2014, klokken 05:45
Her er også noe merkelige ... kontakt ... greier ...  :o
Bilde viser en Comboplugg i bruk:


Hurtigladeren er utstyrt med kabel og slik plugg. Altså DC kontaktene+ kontrollpinner.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pberg

SitatHer er også noe merkelige ... kontakt ... greier ...  :o

Det der ser ut til å være en US-plugg, av samme typen som det er på Leaf. Type 1, med DC-hurtiglader under?
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA