Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

jgilberg

Sitat fra: LMOR på onsdag 12. februar 2014, klokken 22:06
Sitat fra: jgilberg på onsdag 12. februar 2014, klokken 22:03
Nå er bilen 100%. Jeg skal holde et øye med ladingen slik at jeg kan "time" 80%-100% i morgen på jobb og når jeg kommer hjem.

Flott, men da har du kanskje tiden i dag på 32A Slimbox, siden forrige måling var 79%?
Jeg var på 79% kl 19.33 (tok en screendump på mobilen og kan se klokken i bildet), og da jeg var ute i bilen 22.05 var den på 100%. Aner ikke når den traff 100%.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

LMOR

Jeg forstår ikke disse kompliserte Tesla tingene :-), men 400V 18A tilsvarer vel 230V 32A?

Hvis jeg tar feil, så kommer sikkert noen som har bedre greie på det med en korreksjon.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Griffel

Sitat fra: LMOR på onsdag 12. februar 2014, klokken 22:25
Jeg forstår ikke disse kompliserte Tesla tingene :-), men 400V 18A tilsvarer vel 230V 32A?

Hvis jeg tar feil, så kommer sikkert noen som har bedre greie på det med en korreksjon.
For å regne som Tesla bruker på sitt display 3*18A>1*32A
(3x16x230)=(3x16x400xkvadratroten av 3)=11kW
230x32=7,4kW
(Sånn ca. da en hele tiden bruke nominelle verdier)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

Sitat fra: Griffel på torsdag 13. februar 2014, klokken 09:49
Sitat fra: LMOR på onsdag 12. februar 2014, klokken 22:25
Jeg forstår ikke disse kompliserte Tesla tingene :-), men 400V 18A tilsvarer vel 230V 32A?

Hvis jeg tar feil, så kommer sikkert noen som har bedre greie på det med en korreksjon.
For å regne som Tesla bruker på sitt display 3*18A>1*32A
(3x16x230)=(3x16x400xkvadratroten av 3)=11kW
230x32=7,4kW
(Sånn ca. da en hele tiden bruke nominelle verdier)
Så bra at vi er enig. Jeg forenklet det bare til 1 fase, men poenget er at jgilberg ikke trenger å være redd for å ha ødelagt trafoen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Tinhlevan

hvis man senere skulle gå for hurtiglader til hjemmebruk i garasjen, er det da lurt å få satt opp 32A i 1-fas?

i3_X5_730

Sitat fra: Tinhlevan på torsdag 13. februar 2014, klokken 17:01
hvis man senere skulle gå for hurtiglader til hjemmebruk i garasjen, er det da lurt å få satt opp 32A i 1-fas?

Semi-hurtiglading. Ja, definitivt, ja!  8)

Griffel

Sitat fra: LMOR på torsdag 13. februar 2014, klokken 11:20
Sitat fra: Griffel på torsdag 13. februar 2014, klokken 09:49
Sitat fra: LMOR på onsdag 12. februar 2014, klokken 22:25
Jeg forstår ikke disse kompliserte Tesla tingene :-), men 400V 18A tilsvarer vel 230V 32A?

Hvis jeg tar feil, så kommer sikkert noen som har bedre greie på det med en korreksjon.
For å regne som Tesla bruker på sitt display 3*18A>1*32A
(3x16x230)=(3x16x400xkvadratroten av 3)=11kW
230x32=7,4kW
(Sånn ca. da en hele tiden bruke nominelle verdier)
Så bra at vi er enig. Jeg forenklet det bare til 1 fase, men poenget er at jgilberg ikke trenger å være redd for å ha ødelagt trafoen.
Nå forstår jeg hva du mente, fra en 400V 3fas Slimboks 32A kan en Tesla hente (om den har dobbeltlader) 32Ax3faserx230V=22kW,  og BMW 32Ax1fasex230V=7,4kW. BMWen ser uansett bare 230V (om kablen er riktig koblet). Mod3 Type 2 stikkontakter og standardkabler er plug and play. Systemet (korrekt satt opp) sørger for at alt blir best mulig innenfor begrensningene de enkelte bilmodellene har.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Tinhlevan

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på torsdag 13. februar 2014, klokken 17:03
Sitat fra: Tinhlevan på torsdag 13. februar 2014, klokken 17:01
hvis man senere skulle gå for hurtiglader til hjemmebruk i garasjen, er det da lurt å få satt opp 32A i 1-fas?

Semi-hurtiglading. Ja, definitivt, ja!  8)

Semi-hurtiglad. betyr alt fra 3-4 timer, stemmer det?? For hurtiglading på 30 min finnes vel kun på hurtigladestsjonene rundt omkring der det er utbygd?

LMOR

Sitat fra: Tinhlevan på torsdag 13. februar 2014, klokken 19:23
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på torsdag 13. februar 2014, klokken 17:03
Sitat fra: Tinhlevan på torsdag 13. februar 2014, klokken 17:01
hvis man senere skulle gå for hurtiglader til hjemmebruk i garasjen, er det da lurt å få satt opp 32A i 1-fas?

Semi-hurtiglading. Ja, definitivt, ja!  8)

Semi-hurtiglad. betyr alt fra 3-4 timer, stemmer det?? For hurtiglading på 30 min finnes vel kun på hurtigladestsjonene rundt omkring der det er utbygd?
Ja
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jgilberg

Sitat fra: Griffel på torsdag 13. februar 2014, klokken 19:03
Sitat fra: LMOR på torsdag 13. februar 2014, klokken 11:20
Sitat fra: Griffel på torsdag 13. februar 2014, klokken 09:49
Sitat fra: LMOR på onsdag 12. februar 2014, klokken 22:25
Jeg forstår ikke disse kompliserte Tesla tingene :-), men 400V 18A tilsvarer vel 230V 32A?

Hvis jeg tar feil, så kommer sikkert noen som har bedre greie på det med en korreksjon.
For å regne som Tesla bruker på sitt display 3*18A>1*32A
(3x16x230)=(3x16x400xkvadratroten av 3)=11kW
230x32=7,4kW
(Sånn ca. da en hele tiden bruke nominelle verdier)
Så bra at vi er enig. Jeg forenklet det bare til 1 fase, men poenget er at jgilberg ikke trenger å være redd for å ha ødelagt trafoen.
Nå forstår jeg hva du mente, fra en 400V 3fas Slimboks 32A kan en Tesla hente (om den har dobbeltlader) 32Ax3faserx230V=22kW,  og BMW 32Ax1fasex230V=7,4kW. BMWen ser uansett bare 230V (om kablen er riktig koblet). Mod3 Type 2 stikkontakter og standardkabler er plug and play. Systemet (korrekt satt opp) sørger for at alt blir best mulig innenfor begrensningene de enkelte bilmodellene har.

Saken er den at jeg ikke har 22kWt i min Slimbox da den er koblet til en trafo som bare gir 3fas 18A 400V. Men målingene viser at bilen henter ut 32A, eller litt under, fordi min Slimbox signalerer 32A (fordi jeg egentlig skulle ha satt opp enfas 32A 230V før jeg gikk for trafo). Jeg vet at i3 bare ser enfas 230V og 32A (siden Slimboxen signalerer det) og dermed trekker 7,4 kWt som er lavere enn 11kWt trafoen gir. MEN vil det overlaste trafoen på noen måte at den får trukket 32A på en fas når den egentlig skal gi 16A 400V. I mitt hode skulle i3 bare hente ut 230V og 18A. Eller er det det at den trekker 7,4kWt som er "viktig"? Griffel eller jkirkebo, hva tror dere? Som jeg skrev tidligere så kom det ingen ulyder fra trafoen, heller ingen varme kabler.

Hvis dette er "ufarlig" så er jeg overfornøyd med "feilinnstillingen" på min Slimbox. Teslaen får 3fas 400V 16A og i3 får 32A 230V fra Slimboxen. Det lyder litt for godt til å være sant?
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

LMOR

Ser du ikke vil ha svar fra meg :-)

Men det er effekten som er viktig, og Griffel ser ut til å være enig. Trafoen tåler den effekten. Effekt = strøm * spenning :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jgilberg

Sitat fra: LMOR på torsdag 13. februar 2014, klokken 20:31
Ser du ikke vil ha svar fra meg :-)

Men det er effekten som er viktig, og Griffel ser ut til å være enig. Trafoen tåler den effekten. Effekt = strøm * spenning :-)

Ha ha ha, sorry LMOR, glemte deg :-)

Det vil jo si at min "feilinnstilling" på Slimboxen faktisk er en innertier! Hadde den vært riktig innstilt, altså på 16A, ville ikke i3 ta ut mer enn 230V 16A. I og med at Teslaen husker Amper ut fra GPS posisjonen fra alle steder den har ladet, vil jeg ikke risikere at den plutselig begynner å trekke 32A.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

LMOR

Sitat fra: jgilberg på torsdag 13. februar 2014, klokken 20:43
I og med at Teslaen husker Amper ut fra GPS posisjonen fra alle steder den har ladet, vil jeg ikke risikere at den plutselig begynner å trekke 32A.
Det høres litt skummelt ut. Hva om noen gjør endringer i punktet, eller hvis det er 2 punkt ved siden av hverandre med forskjellig effekt?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: jgilberg på torsdag 13. februar 2014, klokken 20:43
Det vil jo si at min "feilinnstilling" på Slimboxen faktisk er en innertier!
Da har du et prosjekt fremover. Du er en av de få som kan teste tiden fra 0-80-100%, både på 12A, 16A og 32A.
(du kan starte høyere enn 0%, bare du oppgir start%)

Venter i spenning på svaret!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jgilberg

Sitat fra: LMOR på torsdag 13. februar 2014, klokken 20:54
Sitat fra: jgilberg på torsdag 13. februar 2014, klokken 20:43
I og med at Teslaen husker Amper ut fra GPS posisjonen fra alle steder den har ladet, vil jeg ikke risikere at den plutselig begynner å trekke 32A.
Det høres litt skummelt ut. Hva om noen gjør endringer i punktet, eller hvis det er 2 punkt ved siden av hverandre med forskjellig effekt?

Finnes ikke skummelt. Bilen leser uansett automatisk hvilken Amper den kan få (signaleres fra ladestasjonen), MEN hvis du setter ned Amper manuelt, vil den huske at du ønsker lavere hastighet. Derfor funker det fint hos meg. Jeg må bare passe på at de som kommer på besøk MÅ sette hastigheten til 16A i bilen hvis de har dobbeltlader og trekker 32A (siden jeg har feil på signalverdien på Slimboxen).
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA