Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

TrondW

Sitat fra: jgilberg på onsdag 12. februar 2014, klokken 13:00
Jeg har også lagt ut en 3fas kabel og kontakt i garasjen i tillegg til transformator. Det er alltid greit å ta høyde for 3fas 230V da det kan være du kan konvertere enkelt senere hvis 3fas lading blir støttet.

Be elektrikeren om å sette opp en 1fas 32A kontakt og en 3fas 32A kontakt så har du sikret deg for fremtiden. Elektrikeren bruker da 3fas kabelen i 1fas kontakten med "hopper" over en ledning eller to i kontakten. Hvis elektrikeren bare setter opp en 3fas kan du snakke med jkirkebo som da kan lage en 3fas til 1fas overgang.

Flott, takker  :)
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

Griffel

#316
Sitat fra: LMOR på onsdag 12. februar 2014, klokken 11:28
Poenget var vel mer at boksen er intelligent. Lite trolig at den er blitt mindre intelligent for Norge. Tåler den 80-100A på en/to fase i USA, så burde den tåle 32A per fase i Norge.
Som nevent, alt fra og med adapterstøpsel til og med inngangstrinn på lader i bil er ulikt USA.
Men nå fant jeg Tesla manualen der står det:
under WARNINGS:
Sitat
Failure to do so or to follow any of the instructions or warnings in this document can result in
fire, electrical shock, serious injury or death. Use the Mobile Connector only within the specified
operating parameters. The Mobile Connector is designed only for charging a
Tesla vehicle (excluding Tesla Roadster). Do not use it for any other purpose or with any other vehicle or object.
På selve UMCen skal det stå:
SitatOnly for use with Tesla motors equipment
(muligens på Norsk på den Norske varianten)
Så advarslen du etterlyste er nok der.

Peker til manualen er i et foruminnlegg fra Amoss :
https://www.teslamotors.com/sites/default/files/blog_attachments/model_s_mobile_connector_europe_1.0_6.pdflegg
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

Sitat fra: Griffel på onsdag 12. februar 2014, klokken 18:00
Så advarslen du etterlyste er nok der.
Det var det jeg trodde. Et produkt fra USA som ikke dekker seg mot å bli saksøkt ville være for utrolig.

Jeg har ikke Tesla, og ingen UMC, så for meg spiller dette ingen rolle :-)

Jeg håper bare UMCen holder så lenge at jgilberg kommer med flere målinger, og nå måles det på 16A som ikke burde være noen stor risiko.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Tenker at det er en utfordring å forholde seg til Tesla. Når det var ladeproblemer så fungerte uoriginale kabler, mens Tesla sa:

Vi forholder oss til vår garanti. Den gjelder bare for Teslas produkter og Tesla-validerte tredjepartsprodukter. Med en uoriginal og ikke Tesla-godkjent ladekabel risikerer du å miste garantien.

Samtidig sa BMW:

Det er en bransjestandard for slike kabler, så lenge den uoriginale ladekabelen oppfyller den og er godkjent, vil det ikke ha noe å si for garantien.

Det har også vært mitt poeng. Hvis Tesla leverer en kabel, som du kan koble sammen et godkjent vegguttak i Norge, og inn i en godkjent bil i Norge, som ikke er sikret godt nok mot feil bruk, så blir deres forbehold litt meningsløse. Men det er bare min vurdering...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Griffel

Sitat fra: LMOR på onsdag 12. februar 2014, klokken 18:31
Hvis Tesla leverer en kabel, som du kan koble sammen et godkjent vegguttak i Norge, og inn i en godkjent bil i Norge, som ikke er sikret godt nok mot feil bruk, så blir deres forbehold litt meningsløse. Men det er bare min vurdering...
Nå vet vel hverken du eller jeg om Tesla kanskje har sikret denne mot feil bruk med en smeltesikring i hver av faselederene som vil gjøre UMCen ubrukelig om en av lederene belastes med 30A i 2 timer?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

Sitat fra: Griffel på onsdag 12. februar 2014, klokken 19:56
Sitat fra: LMOR på onsdag 12. februar 2014, klokken 18:31
Hvis Tesla leverer en kabel, som du kan koble sammen et godkjent vegguttak i Norge, og inn i en godkjent bil i Norge, som ikke er sikret godt nok mot feil bruk, så blir deres forbehold litt meningsløse. Men det er bare min vurdering...
Nå vet vel hverken du eller jeg om Tesla kanskje har sikret denne mot feil bruk med en smeltesikring i hver av faselederene som vil gjøre UMCen ubrukelig om en av lederene belastes med 30A i 2 timer?
Nettopp, det er mitt poeng. Jeg går ut i fra at de har det (eller en mer intelligent elektronisk løsning), og at kabelen er bygget med samme komponenter som versjonen i USA, der det ser ut til at den skal tåle 33A. Jeg har tro på at Tesla ikke risikerer å komme i søkelyset for at en av deres komponenter forårsaker brann, selv med uriktig bruk.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jgilberg

NÅ skal dere høre noe spesielt...

Da jeg kom til jobben hadde jeg 56% og etter en time med 16A lading (400V 16A rød adapter på Tesla-kladden) gikk jeg opp til 71%. Logikken skulle tilsi at jeg bare får ut 230V (pga trekk på en fas) og 16A, fint nok.

Hjemme har jeg en type2 ladestasjon (Slimbox) som er innstilt (signalerer) 32A, men den kan bare gi 16A. Da jeg kjøpte Slimboxen bad jeg om at det skulle settes til 32A siden jeg skulle sette opp enfas 32A kurs. MEN, jeg valgte, mens Slimboxen var underveis til Norge å kjøpe en trafo for å få 3fas lading til Teslaen. Derfor gir min Slimbox nå 400V 16A 3fas men signalerer 32A. Jeg har kun enkeltlader i Teslaen og bilen kan derfor ikke trekke mer enn 16A (13A pga midlertidig begrensning i Tesla firmware). På Slimboxen kan man via en jumper sette hvilken Amper den skal gi ut (signalere), men min "versjon" må oppgradere firmwaren for at jeg selv kan endre jumper´n. Slimbox har bedt meg om å sende "motherboardet" til Tyskland for å få gjort dette.

Siden jeg har enkeltlader har jeg ikke fått rotet meg til å gjøre det ennå, og skulle en kamerat komme forbi for å lade, og har dobbeltlader i bilen, må jeg huske å si at hans bil må manuelt settes til å trekke 16A for at sikringen ikke skal gå.

Da jeg kom hjem fra jobb i dag ville jeg teste Slimboxen (hadde glemt alt om at i3 kanskje vil forsøke å trekke 32A siden boksen er innstilt på det). Målingen ble som følger: 52% og opp til 79% på en time. Betyr det at i3 har trukket "32A" ut av min Slimbox? Installatøren har ikke satt opp noe sikring mellom trafo og Slimboxen. I Slimboxen er det en sikring, men den er jo innstilt på 32A. Dette sliter kanskje voldsomt på min trafo? Eller har Griffel rett, min måling er bare 16A?
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

LMOR

Sitat fra: jgilberg på onsdag 12. februar 2014, klokken 20:48
NÅ skal dere høre noe spesielt...

Da jeg kom til jobben hadde jeg 56% og etter en time med 16A lading (400V 16A rød adapter på Tesla-kladden) gikk jeg opp til 71%. Logikken skulle tilsi at jeg bare får ut 230V (pga trekk på en fas) og 16A, fint nok.

Hjemme har jeg en type2 ladestasjon (Slimbox) som er innstilt (signalerer) 32A, men den kan bare gi 16A. Da jeg kjøpte Slimboxen bad jeg om at det skulle settes til 32A siden jeg skulle sette opp enfas 32A kurs. MEN, jeg valgte, mens Slimboxen var underveis til Norge å kjøpe en trafo for å få 3fas lading til Teslaen. Derfor gir min Slimbox nå 400V 16A 3fas men signalerer 32A. Jeg har kun enkeltlader i Teslaen og bilen kan derfor ikke trekke mer enn 16A (13A pga midlertidig begrensning i Tesla firmware). På Slimboxen kan man via en jumper sette hvilken Amper den skal gi ut (signalere), men min "versjon" må oppgradere firmwaren for at jeg selv kan endre jumper´n. Slimbox har bedt meg om å sende "motherboardet" til Tyskland for å få gjort dette.

Siden jeg har enkeltlader har jeg ikke fått rotet meg til å gjøre det ennå, og skulle en kamerat komme forbi for å lade, og har dobbeltlader i bilen, må jeg huske å si at hans bil må manuelt settes til å trekke 16A for at sikringen ikke skal gå.

Da jeg kom hjem fra jobb i dag ville jeg teste Slimboxen (hadde glemt alt om at i3 kanskje vil forsøke å trekke 32A siden boksen er innstilt på det). Målingen ble som følger: 52% og opp til 79% på en time. Betyr det at i3 har trukket "32A" ut av min Slimbox? Installatøren har ikke satt opp noe sikring mellom trafo og Slimboxen. I Slimboxen er det en sikring, men den er jo innstilt på 32A. Dette sliter kanskje voldsomt på min trafo? Eller har Griffel rett, min måling er bare 16A?

På jobben fikk du ut minst 14A, og på Slimboxen minst 26A.

Da mangler jeg bare LOW på 16A...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jgilberg

Sitat fra: LMOR på onsdag 12. februar 2014, klokken 20:57


På jobben fikk du ut minst 14A, og på Slimboxen minst 26A.

Da mangler jeg bare LOW på 16A...
[/quote]

På AC-lading kan jeg kun velge Max eller reduced... På mine målinger i dag stod alt til Max. Det er kun på standard lading at jeg kan velge tre trinn.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

LMOR

Sitat fra: jgilberg på onsdag 12. februar 2014, klokken 21:21
På AC-lading kan jeg kun velge Max eller reduced... På mine målinger i dag stod alt til Max. Det er kun på standard lading at jeg kan velge tre trinn.
Men er ikke 16A lading påvirket av valget for "standard lading"?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jgilberg

Hva er forskjellen mellom "standardladingskabel" og "AC-snabbladning"? Det er disse to jeg kan velge 3 hhv 2 trinn på hastigheten.

Jeg tipper at Tesla ladekladd og type2 ladestasjoner går under AC-snabbladning og original BMW kabel går under "Standadladingskabel" eller? Hadde jeg hatt en menneskes ladekladd som man vet støtter 16A hadde det vært greit å sjekke. Ellers tror jeg jkirkebo har rett, dette må fysisk måles.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

LMOR

#326
Sitat fra: jgilberg på onsdag 12. februar 2014, klokken 21:44
Hva er forskjellen mellom "standardladingskabel" og "AC-snabbladning"? Det er disse to jeg kan velge 3 hhv 2 trinn på hastigheten.

Jeg tipper at Tesla ladekladd og type2 ladestasjoner går under AC-snabbladning og original BMW kabel går under "Standadladingskabel" eller? Hadde jeg hatt en menneskes ladekladd som man vet støtter 16A hadde det vært greit å sjekke. Ellers tror jeg jkirkebo har rett, dette må fysisk måles.
Jeg trodde kanskje alt under 16A mode-2 kom under standard, og alt over + mode-3 kom under snabb-lading. Men hvis du er lei av å teste, så er det OK. TAKK!

Vi trenger 3 typer målinger:
1: Det vi faktisk får inn på batteriet (der har du nå bidratt mye)
2: Hva bilen faktisk trekker av strøm (det må måles, men det kan ikke være (mye) mindre enn de tallene jeg har regnet ut. Det ville i så fall betydd 0 eller negativt tap)
3: Hvor lang tid det tar å lade fra ca 0% til 80% + 100% på MAX med de forskjellige "trekkene".

Synes vi er kommet langt på 1, men har bare tall for standard kabel på 2, og ingenting på 3.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jgilberg

Nå er bilen 100%. Jeg skal holde et øye med ladingen slik at jeg kan "time" 80%-100% i morgen på jobb og når jeg kommer hjem.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

LMOR

Sitat fra: jgilberg på onsdag 12. februar 2014, klokken 22:03
Nå er bilen 100%. Jeg skal holde et øye med ladingen slik at jeg kan "time" 80%-100% i morgen på jobb og når jeg kommer hjem.

Flott, men da har du kanskje tiden i dag på 32A Slimbox, siden forrige måling var 79%?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jgilberg

Jeg lurer fælt på hvordan min trafo har hatt det når jeg har trukket 1fas 26A (som du regnet ut) fra min Slimbox når trafoen kun skal gi 18A 400V. Har jeg belastet alt noe sinnsykt? Det var ingen "ulyder" eller tegn på at trafoen jobbet på høytrykk, kun en svak svak svak "during" (som vanlig).

Kabelen fra trafoen og til Slimboxen var iskald etter 3 timers trekk. Denne kabelen er tynnere enn 10 kvadraten jeg har inn til trafoen. Burde ikke en sikring i trafoen gå hvis trekket er så høyt? Jeg aner ikke om det er sikring inne i Noratel sin 12,5 kVA trafo (http://noratel.no/content/view/full/5553).
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA