Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: Griffel på onsdag 12. februar 2014, klokken 09:07
Sitat fra: LMOR på tirsdag 11. februar 2014, klokken 22:50
Kan det være at i3 er intelligent/fleksibel nok til å forstå at en-fase kommer på Tesla måten, og få ut full effekt, mens med 3 fase, så tar den effekten ut mot 2 av fasene, og da blir det "rot" og lite effekt?

Hvor er Griffel når vi trenger han?
Her hadde dere nok klart dere bra uten: ta en titt på kontakten i bilen, og se at av strømpinner er det bare L1 og N + jord som er der. Så her er det ikk mye informasjon om annet enn den ene fasen L1 N som BMW vet noe om,og kan skape rot.
Takk! Det var sent på kvelden og mørkt... Selvfølgelig har du rett. Feilen viste seg som du ser å være appen som ikke hadde oppdatert start %.

Men jeg hadde et mer faglig spørsmål før det. i3 kan bruke 1 fase 32A fra offentlige ladepunkt. Kan ikke Tesla S det? Jeg trodde den taklet opp til 80A?
Det er samme 3.parts kabler som selges til i3 og Tesla S. Hva er egentlig problemet med 32A en-fase?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Griffel

#301
Sitat fra: LMOR på onsdag 12. februar 2014, klokken 09:18
Sitat fra: Griffel på onsdag 12. februar 2014, klokken 09:07
Sitat fra: LMOR på tirsdag 11. februar 2014, klokken 22:50
Kan det være at i3 er intelligent/fleksibel nok til å forstå at en-fase kommer på Tesla måten, og få ut full effekt, mens med 3 fase, så tar den effekten ut mot 2 av fasene, og da blir det "rot" og lite effekt?

Hvor er Griffel når vi trenger han?
Her hadde dere nok klart dere bra uten: ta en titt på kontakten i bilen, og se at av strømpinner er det bare L1 og N + jord som er der. Så her er det ikk mye informasjon om annet enn den ene fasen L1 N som BMW vet noe om,og kan skape rot.
Takk! Det var sent på kvelden og mørkt... Selvfølgelig har du rett. Feilen viste seg som du ser å være appen som ikke hadde oppdatert start %.

Men jeg hadde et mer faglig spørsmål før det. i3 kan bruke 1 fase 32A fra offentlige ladepunkt. Kan ikke Tesla S det? Jeg trodde den taklet opp til 80A?
Det er samme 3.parts kabler som selges til i3 og Tesla S. Hva er egentlig problemet med 32A en-fase?
Fra et offentlig ladepunkt Type 2 kan en Tesla med enkeltlader og Type2 til Type2 kabel lade med 400V 16A om det er et såkalt 22kW ladepunkt og da lade med 11kW, mens BMW kan lade med 32A 230V og få 7,4 kW.

Dersom den derimot kommer til et enfas 32A ladepunkt kan enkeltlader Tesla bare lade med 16A (3,6kW) mens BMW stadig kan lade med 32A (7,4kW). Har den dobbelt lader kan den kan den fra 22 kW ladepunktet få 22 kW og fra enfas 32A punktet få 7,4 kW. Men om den må lade fra en 400V industrikontakt med hjelp av UMC er det begrenset til 16A altså ca 11kW uansett om den har enkelt eller dobbellader. Ganske artig dette her.

Kjøper en Tesla eier med enkeltlader seg en annen tredjeparts enfaskladd 32A får han kun 16A, men 32A for de med dobbelt lader. Fra UMC derimot kan begge varianter få 32A fra en enfas kurs, men da er strømmen fordelt i UMC på L1, L2 og L3. (BMW har ikke L2 og L3)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

Men er ikke dette en SW begrensning?

Mellom L1 og N er det altså 32A på UMC, som Tesla ikke bruker, fordi de tar ut mellom L1 og jord?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Griffel

#303
Sitat fra: LMOR på onsdag 12. februar 2014, klokken 10:00
Men er ikke dette en SW begrensning?

Mellom L1 og N er det altså 32A på UMC, som Tesla ikke bruker, fordi de tar ut mellom L1 og jord?
Nei dette følger av måten Teslas lader er bygget opp på. Inngangstransistorene begrenser strømmen til 16A. (enten det er en (eller 2) trefas inngangslikeretter med felles utgangstrinn (min antagelse) eller 3 enfas ladere (jkirkebo's antagelse)).
BMW har en (eller 2) enfas innganslikeretter på 16A.
(2 = dobbeltlader opsjonene)

For enfas får dermed Tesla tre (seks) transistorer i parallell.

(rent bortsett fra at Tesla strever litt med 16A og hardwaren sin og derfor reduserer litt i forhold til teorien)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jgilberg

#304
Sitat fra: Griffel på onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52
Sitat fra: LMOR på onsdag 12. februar 2014, klokken 09:18
Sitat fra: Griffel på onsdag 12. februar 2014, klokken 09:07
Sitat fra: LMOR på tirsdag 11. februar 2014, klokken 22:50
Kan det være at i3 er intelligent/fleksibel nok til å forstå at en-fase kommer på Tesla måten, og få ut full effekt, mens med 3 fase, så tar den effekten ut mot 2 av fasene, og da blir det "rot" og lite effekt?

Hvor er Griffel når vi trenger han?
Her hadde dere nok klart dere bra uten: ta en titt på kontakten i bilen, og se at av strømpinner er det bare L1 og N + jord som er der. Så her er det ikk mye informasjon om annet enn den ene fasen L1 N som BMW vet noe om,og kan skape rot.
Takk! Det var sent på kvelden og mørkt... Selvfølgelig har du rett. Feilen viste seg som du ser å være appen som ikke hadde oppdatert start %.

Men jeg hadde et mer faglig spørsmål før det. i3 kan bruke 1 fase 32A fra offentlige ladepunkt. Kan ikke Tesla S det? Jeg trodde den taklet opp til 80A?
Det er samme 3.parts kabler som selges til i3 og Tesla S. Hva er egentlig problemet med 32A en-fase?
Fra et offentlig ladepunkt Type 2 kan en Tesla med enkeltlader og Type2 til Type2 kabel lade med 400V 16A om det er et såkalt 22kW ladepunkt lade med 11kW, mens BMW kan lade med 7,4 kW. Dersom den den derimot kommer til et enfas 32A ladepunkt kan den bare lade med 16A (3,6kW) mens BMW stadig kan lade med 32A (7,4kW). Har den dobbelt lader kan den kan den fra 22 kW ladepunktet få 22 kW og fra enfas 32A punktet få 7,4 kW. Men om den må lade fra en 400V industrikontakt med hjelp av UMC er det begrenset til 16A altså ca 11kW uansett om den har enkelt eller dobbellader. Ganske artig dette her.

Er dette fordi enfas offentlige ladepunkter ikke er lasket? 32A enfas gir 32A på en enkeltlader på Tesla med Tesla ladekladd og blå adapter.

EDIT: Det er på 400V 16A at Amper er satt ned til 13A. På 32A enfas får jeg 32A med enkeltlader og UMC til Tesla.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

jgilberg

Ble rotete dette, sorry. Når jeg lader på enfas 32A så får jeg 32A med enkeltlader og blå adapter. Lader jeg på en 22kWt stander får jeg 16A 400V, altså 11kWt (midlertidig begrensen til 13A i firmware).

Jeg har ikke prøvd å lade på en 32A enfas ladestasjon, derfor vet jeg ikke om jeg da vil få lavere Amper, men jeg kan ikke se at det skal være forskjellig fra de 32A jeg får med Tesla UMC?
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

Griffel

#306
Sitat fra: jgilberg på onsdag 12. februar 2014, klokken 10:21
Ble rotete dette, sorry. Når jeg lader på enfas 32A så får jeg 32A med enkeltlader og blå adapter. Lader jeg på en 22kWt stander får jeg 16A 400V, altså 11kWt (midlertidig begrensen til 13A i firmware).

Jeg har ikke prøvd å lade på en 32A enfas ladestasjon, derfor vet jeg ikke om jeg da vil få lavere Amper, men jeg kan ikke se at det skal være forskjellig fra de 32A jeg får med Tesla UMC?
Ikke bli overrasket om du på en offentlig ladestasjon kun får 16A.
Nettopp på grunn av dette med ikke lasking.

På private ladestasjoner er ikke dette med lasking noe problem, her har du kontroll over hvilke biler som bruker kontakten.

På offentlige er det ikke et problem for noen av dagens biler, men siden dette med lasking er ustandard kan det tenkes at andre framtidige biler med EU standard 3faslading (Renault i første omgang) kan få problemer. Derfor tviler jeg på at lasking i offentlige 1fas ladepunkter er en god ide.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

Sitat fra: Griffel på onsdag 12. februar 2014, klokken 10:11
Sitat fra: LMOR på onsdag 12. februar 2014, klokken 10:00
Men er ikke dette en SW begrensning?

Mellom L1 og N er det altså 32A på UMC, som Tesla ikke bruker, fordi de tar ut mellom L1 og jord?
Nei dette følger av måten Teslas lader er bygget opp på. Inngangstransistorene begrenser strømmen til 16A. (enten det er en (eller 2) trefas inngangslikeretter med felles utgangstrinn (min antagelse) eller 3 enfas ladere (jkirkebo's antagelse)).
BMW har en (eller 2) enfas innganslikeretter på 16A.
(2 = dobbeltlader opsjonene)
For enfas får dermed Tesla tre (seks) transistorer i parallell.
(rent bortsett fra at Tesla strever litt med 16A og hardwaren sin og derfor reduserer litt i forhold til teorien)
Beklager, men jeg er fremdeles ikke blitt klok på dette.
Hvordan forklarer du da at jgilberg klarer å lade 32A inn i Tesla, med samme en-fase kabel som han klarer å dytte minst 28A inn i i3?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Griffel

#308
Sitat fra: jgilberg på onsdag 12. februar 2014, klokken 10:21
Ble rotete dette, sorry. Når jeg lader på enfas 32A så får jeg 32A med enkeltlader og blå adapter.
Altså ca 11A på L1, 11A på L2 og 11A på L3. (32A på N)

Sitat fra: jgilberg på onsdag 12. februar 2014, klokken 10:21
Lader jeg på en 22kWt stander får jeg 16A 400V, altså 11kWt (midlertidig begrensen til 13A i firmware).
Altså ca. 13A på L1, 13A på L2 og 13A på L3, (og nær 0 på N).

Mens altså BMW om den lades med UMC og blått adapter vil prøve å trekke 32A på L1.
Og det har kanskje ikke Tesla ingeniører tatt hensyn til i sin UMC design.

Husk, at det ikke er kladden som dytter strøm, men lader i bil som trekker. Laderen får vite at den får lov å trekke 32A fra UMC, Tesla gjør dette med på trekke 11A på tre ledere i parallell, mens BMW trekker det samme på en leder.

(Om Teslas ingienører har sett for seg at dette er en universallader som også kan brukes for andre biler og dermed har dimminsjonert for dette, med da noe tykkere og stivere kabel, kan bare Tesla svare på)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

Takk, jeg forstår endelig :-) Er litt treg.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Da vil jeg egentlig vært mer bekymret for kladden enn for lederen...

Men i følge denne:

If you own one, then you know that the universal mobile connector has in-line electronics that adjust to whatever voltage and current configurations it encounters. It will only pass through 80% of the rated amperage of the outlet you are using (so technically my 30 Amp home plug only charges at 24 amps, and the 50 Amp RV plugs only charge at 40 Amps)

Hvis dette er rett, så stemmer målingene på 26-28A, og at i3 har samme begrensing på mode-2, og da høres det lite sannsynlig ut at UMC vil la bilen trekke 26-32A over L1 hvis den ikke tåler det.
Så vidt jeg kan huske å ha lest, så tåler UMC 100A, som i så fall vil være 33A per leder.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Griffel

#311
Sitat fra: LMOR på onsdag 12. februar 2014, klokken 11:13
Da vil jeg egentlig vært mer bekymret for kladden enn for lederen...

Men i følge denne:

If you own one, then you know that the universal mobile connector has in-line electronics that adjust to whatever voltage and current configurations it encounters. It will only pass through 80% of the rated amperage of the outlet you are using (so technically my 30 Amp home plug only charges at 24 amps, and the 50 Amp RV plugs only charge at 40 Amps)

Hvis dette er rett, så stemmer målingene på 26-28A, og at i3 har samme begrensing på mode-2, og da høres det lite sannsynlig ut at UMC vil la bilen trekke 26-32A over L1 hvis den ikke tåler det.
Så vidt jeg kan huske å ha lest, så tåler UMC 100A, som i så fall vil være 33A per leder.
I USA benyttes ikke 3 fasladere så både UMC, Lader, Kontakt i bil, kabelplugg og kabel er ulikt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

Poenget var vel mer at boksen er intelligent. Lite trolig at den er blitt mindre intelligent for Norge. Tåler den 80-100A på en/to fase i USA, så burde den tåle 32A per fase i Norge.

Men jeg trekker meg ut av denne diskusjonen. Kommer vel ikke videre før noe faktisk har en spec på den norske UMC, og kan vise at UMC har en svakhet i intelligensen, slik at den leverer mer ut på L1 enn den tåler.

Synes det meste jeg har lest tyder på at det ikke er amatører som har laget kabelen, og at jeg ikke har sett noe som skulle tilsi at den ikke skulle tåle dette, selv om Tesla selv foreløbig selv fordeler en-fase på 3 pinner.

Siden i3 kabelen gir feilmeldinger på Tesla, så tyder vel det mer på at det er bilen som ønsker en jevn fordeling på 3 pinner, enn at det er kabelen som er begrensningen.

Men jeg gir ingen garantier :-)

Konsentrerer meg om å ta i mot flere tester.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TrondW

Elektrikeren jeg hadde på besøk var opptatt av at jeg burde installere 32 amp 3 fas i stedet for 1 fas (240 V anlegg). Vil jeg få mulighet til å lade på 32 amp med et 3 fas opplegg når bilen "støtter" kun en-fas (vil jeg få lavere amp på ladingen)?
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

jgilberg

Jeg har også lagt ut en 3fas kabel og kontakt i garasjen i tillegg til transformator. Det er alltid greit å ta høyde for 3fas 230V da det kan være du kan konvertere enkelt senere hvis 3fas lading blir støttet.

Be elektrikeren om å sette opp en 1fas 32A kontakt og en 3fas 32A kontakt så har du sikret deg for fremtiden. Elektrikeren bruker da 3fas kabelen i 1fas kontakten med "hopper" over en ledning eller to i kontakten. Hvis elektrikeren bare setter opp en 3fas kan du snakke med jkirkebo som da kan lage en 3fas til 1fas overgang.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA