Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

Griffel

#195
Sitat fra: TeslaS på søndag 09. februar 2014, klokken 13:41
Det er fortsatt ikke et høyspent batteri! Innen der jeg jobber går det per def under " mellomspenning" høyspent er fortsatt over 1000 v veksel og 1500v likespenning i Norge...
Jeg gir meg nå:) ikke noe vits å diskutere mere, handler vel om at BMW og Tesla har sine egne definisjoner på ting...
Mellomspenning er ikke definert i Norge. Bransjen, (Siemens-ABB etc.) Bruker betegnelsen mellomspenning for anlegg fra 1kV opp til 52kV, mens USA om jeg husker riktig har lagt øvre grense for mellomspenning litt lavere. Lavspent er den riktige betegnelsen i Norge for AC < 1kV.
Men husk å skille mellom høy spenning og høyspenning. 
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Bmwi3

Sitat fra: Griffel på søndag 09. februar 2014, klokken 14:02
Sitat fra: TeslaS på søndag 09. februar 2014, klokken 13:41
Sitat fra: bromm på søndag 09. februar 2014, klokken 13:24
Sitat fra: TeslaS på søndag 09. februar 2014, klokken 11:27
Hehe jeg tror du har sett for mye på tegnefilm:) jeg har fått over 700 volt batterispenning i armen, den er der fortsatt(like hel)Høyspent, nei!
Hvis du ikke greier å diskuterer uten å lire av deg tull så finnes det sikkert andre forum for sånne som deg:)

Siden du, TeslaS, startet dette spørsmålet og nå gjør narr av dem som prøver å forklare deg et fornuftig svar på det du åpenbart ikke vet så mye om (nemlig elektrisitet og evt. farer forbundet med det) - så skal jeg forsøke nok en gang å forklare deg hvorfor du skal være jævli forsiktig med å snakke denne faren "ned".

Du sa at du hadde "fått over 700 volt batterispenning i armen" - vel, det sier ikke oss leserne en døyt om det du har vært borti. Du forteller heller ikke hvilken kapasitet det batteriet hadde, slik at vi kan forstå hvilken strømstyrke anlegget er i stand til å levere - dette er spesielt viktig, siden utgangspunktet vi her snakker om: en Elbil-batteripakke på flere 10-talls kWh, som kan levere strømstyrker på flere hundre Ampere. På i3 snakker vi om en 360V pakke som skal kunne levere 125kW som er maks effekt på motoren - det betyr altså "konstant" 347,2 Ampere, og det blir noe annet enn f.eks gnisten på en elektrisk lighter, som faktisk er på 6000V men klarer kun å levere noen hundredels milliampere i brøkdelen av et sekund. Fordi tiden for eksponering er ekstremt kort under f.eks lynedslag, er det derfor også mulig å overleve dette. Men blir du hengende på en 20kWh batteripakke (noe du vil gjøre på 360V), så vil eksponeringen pågå til banken er tom for energi, med mindre du skjæres løs eller (som jeg sa) brenner opp.

Hvis man skal få en farlig belastning, så må man først finne ut over hvilke 2 punkter på kroppen man får en spenning overtrykt (man kan altså ikke få strømgjennomgang før man har 2 punkter hvor strømmen kan gå inn og ut av kroppen). Skal det gå strøm, så må altså en spenning påtrykkes en last (i dette tilfellet er lasten en del av kroppen). Farlige situasjoner oppstår særlig når disse to punktene er på hver sin side av viktige organer (særlig hjertet). En polaritet i hver hand er f.eks en slik farlig situasjon, fordi strømgjennomgangen vil passere hele brystkassen.

LMOR påpeker at du vil få 800mA, noe som er dødelig i løpet av veldig kort tid (cardiac arrest - hjertemuskelen klarer rett og slett ikke bevege seg). Men dette varierer selvsagt veldig fra tilfelle til tilfelle, fordi hudens ledingsevne er forskjellig fra hånd til hånd. Men hvis du blir "hengende" ved at arm/fingermusklene bare griper hardere rundt det du holder i (noe man stort sett vil), så vil situasjonen raskt komme ut av kontroll, fordi huden smelter, og det oppstår langt større elektrisk ledning til kroppsvevet. Det vil igjen medføre at det går høyere strømstyrke (husk man har mulighet for opptil 347A), og deretter begynner cellestrukturen å bryte opp, slik at kropsveskene begynner å blande seg, og deretter "koke"...

...når det har startet, så har nok allerede offeret sluttet med å tenke på tegnefilmer.

Dette er alvorlige saker gutter, og hvem som helst av produsentene er i sin fulle rett til å kalle disse pakkene for "Høyspent" - for i realiteten er de det (selv om den definisjonen brukes på høyere spenningsnivå andre steder)
Gjør ikke narr av noen jeg, det er dine ord. Neivel da vet jeg ingenting om dette...Har jo bare jobbet med alt fra 0v  til 16 kv de siste 15 årene....Og vet farene rundt både strøm,spenning osv
Det er fortsatt ikke et høyspent batteri! Innen der jeg jobber går det per def under " mellomspenning" høyspent er fortsatt over 1000 v veksel og 1500v likespenning i Norge...
Jeg gir meg nå:) ikke noe vits å diskutere mere, handler vel om at BMW og Tesla har sine egne definisjoner på ting...
Mellomspenning er ikke definert i Norge. Bransjen, (Siemens-ABB etc.) Bruker betegnelsen mellomspenning for anlegg fra 1kV opp til 52kV, mens USA om jeg husker riktig har lagt øvre grense for mellomspenning litt lavere. Lavspent er den riktige betegnelsen i Norge for AC < 1kV.
Men husk å skille mellom høy spenning og høyspenning.

Ja som sagt, er det kun innenfor der jeg jobber som vi kaller det "mellomspenning" oversatt fra engelsk medium voltage. Så kun noe som er innført hos oss:) ikke offisielt selvsagt som høyspent anlegg og lavspent anlegg.
TM3(Kansellert), BMWi3.
Polestar2.

Griffel

Sitat fra: TeslaS på søndag 09. februar 2014, klokken 14:07
Sitat fra: Griffel på søndag 09. februar 2014, klokken 14:02
Sitat fra: TeslaS på søndag 09. februar 2014, klokken 13:41
Det er fortsatt ikke et høyspent batteri! Innen der jeg jobber går det per def under " mellomspenning" høyspent er fortsatt over 1000 v veksel og 1500v likespenning i Norge...
Jeg gir meg nå:) ikke noe vits å diskutere mere, handler vel om at BMW og Tesla har sine egne definisjoner på ting...
Mellomspenning er ikke definert i Norge. Bransjen, (Siemens-ABB etc.) Bruker betegnelsen mellomspenning for anlegg fra 1kV opp til 52kV, mens USA om jeg husker riktig har lagt øvre grense for mellomspenning litt lavere. Lavspent er den riktige betegnelsen i Norge for AC < 1kV.
Men husk å skille mellom høy spenning og høyspenning.

Ja som sagt, er det kun innenfor der jeg jobber som vi kaller det "mellomspenning" oversatt fra engelsk medium voltage. Så kun noe som er innført hos oss:) ikke offisielt selvsagt som høyspent anlegg og lavspent anlegg.
engelsk medium voltage er 1kV til 35kV (IEEE), europeere har samme nedre grense men går litt lenger, mens kabelprodusenter kaller medium voltage cable det som er fra 600V til 70kV (NEMA). Så innenfor alle disse definisjonene er batteriet Lavspent hverken høyspent eller mellomspent.

Men: Som en ser er disse betegnelsene ikke eksakte, men bransjeavhengig:
Bilbransjen kaller tydligvis alt over 48V for høyspent.
Elektronikere kaller det som gir "1" for høyspenning f.eks 3,3V
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Skipp

Kanskje det står her ett eller annet sted, men jeg har ikke sett det - uansett:

Jeg venter på min i3.
I carport har jeg 3 fase 32A - hva gjør jeg for å mest mulig lading (for minst mulig penger) til min i3 når den kommer??

Bmwi3

Sitat fra: Skipp på søndag 09. februar 2014, klokken 16:41
Kanskje det står her ett eller annet sted, men jeg har ikke sett det - uansett:

Jeg venter på min i3.
I carport har jeg 3 fase 32A - hva gjør jeg for å mest mulig lading (for minst mulig penger) til min i3 når den kommer??

Har du bestilt med ekstra lader, og er det 400 el 230 v 3fas du har?
TM3(Kansellert), BMWi3.
Polestar2.

Griffel

Sitat fra: Skipp på søndag 09. februar 2014, klokken 16:41
Kanskje det står her ett eller annet sted, men jeg har ikke sett det - uansett:

Jeg venter på min i3.
I carport har jeg 3 fase 32A - hva gjør jeg for å mest mulig lading (for minst mulig penger) til min i3 når den kommer??
Ikke bare et sted, men mange. - uansett Med hurtiglader opsjonen kan du i garasjen få 230V 32A enfas som det meste med laderen som sitter i bilen. Dette er kurant i forhold til din 3 fas 32A. Rimligst som er tilbudt her på forum er semiportabel ladestasjon fra Elektrolux eller Saltobox fra nofuel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

i3_X5_730

Sitat fra: Skipp på søndag 09. februar 2014, klokken 16:41
Kanskje det står her ett eller annet sted, men jeg har ikke sett det - uansett:

Jeg venter på min i3.
I carport har jeg 3 fase 32A - hva gjør jeg for å mest mulig lading (for minst mulig penger) til min i3 når den kommer??

Enkelt: 1-fas, 230v - 32A - 7,4kW lading er det meste du kan presse inn på i3.
Her er en bra løsning:

http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på søndag 09. februar 2014, klokken 17:38
Rimligst som er tilbudt her på forum er semiportabel ladestasjon fra Elektrolux eller Saltobox fra nofuel.

Evt. kan man kjøpe en UMC av Tesla om man vil ha en helt portabel kabel. Dog er det vel litt snaut med blå adaptere ennå, og jeg er ikke sikker på om de selger til folk som ikke eier en Tesla. Men det er det sikkert noen her inne som fikser for deg i så fall ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bromm

Sitat fra: LMOR på søndag 09. februar 2014, klokken 13:36
Du må jo pirke på alt LMOR, så da blir det jo (som vanlig) pirk tilbake ;) :
Helt enig i advarselen bromm, men det er en liten feil i det du skriver. Batteriets kapasitet har i utgangspunktet ikke noe å si så lenge det er mer enn 300mA. Selvfølgelig har strømkildens kapasitet alt og si for hvor strømstyrke som kan leveres - en Taser (som politiet bruker) har f.eks høy spenning (15-20 kV), men dreper ikke fordi den ikke har noen kapasitet på å levere dødelig strøm. Siden vi her snakker om kilder på mange kWh, så er dette essensielt - fordi motsdanden vil minke betraktelig når kroppsvev blir ødelagt - se nedenfor

Det er motstanden som bestemmer hvor mye strøm du får gjennom deg, og som du riktig beskriver, så forandrer det seg fra person til person, og blir over ca 300V lite og etter hvert ikke påvirket av om du er vår eller tørr på fingrene. Ja, forskjellene er store i utgangspunktet, men når huden svis vekk, og det er oppstår direkte kontakt med kjøttvev, så minker motsanden betraktelig, og strømstyrken går derfor opp deretter (og da er punktet ovenfor viktig)

Men motstanden blir sjelden lavere enn 800 ohm, men som ved 300V DC er mer enn nok til å dø av :-)
Jeg forsøkte å forklare at (over tid) så bryter cellestrukturen sammen (pga. varmen), slik alle kroppsvæsker kommer i kontakt med hverandre. Disse er alle veldig saltholdig og elektrolyttisk (leder strøm) - og flere av disse har så lav resistiv motstand som bare 0,5 ohm/meter. Det tilsvarer nærmest full kortslutning av batteripakken - men da har offeret allerede vært dødelig skadet en stund, så det spiller ikke så mye rolle lengre  :-[

bromm

Sitat fra: Skipp på søndag 09. februar 2014, klokken 16:41
Kanskje det står her ett eller annet sted, men jeg har ikke sett det - uansett:

Jeg venter på min i3.
I carport har jeg 3 fase 32A - hva gjør jeg for å mest mulig lading (for minst mulig penger) til min i3 når den kommer??

ElektroSkandia har mulighet til å fremskaffe bokser fra Circontrol : http://www.scel.no/uploads/Scandinavian_Electric_AS_ladeuttak_2013_2014.pdf

Den enkleste (CCL-WBM http://www.scel.no/uploads/EN_ES_GR_490072_CCL_WBM_v2.1.2.pdf ) koster ca. 8.500,-

Skipp

Sitat fra: TeslaS på søndag 09. februar 2014, klokken 17:31
Sitat fra: Skipp på søndag 09. februar 2014, klokken 16:41
Kanskje det står her ett eller annet sted, men jeg har ikke sett det - uansett:

Jeg venter på min i3.
I carport har jeg 3 fase 32A - hva gjør jeg for å mest mulig lading (for minst mulig penger) til min i3 når den kommer??

Har du bestilt med ekstra lader, og er det 400 el 230 v 3fas du har?

Takk folkens - hva mener du med ekstra lader - hurtiglader? Ja, jeg har bestillt hurtiglader, men hvordan finner jeg ut om det er 400 el 230 v 3fas? I sikkringsskapet er det ikke annet å lese enn
Sikring/Ampere 32A
Karakteristikk C
Forlegning A2
Ledning mm2 3x10+J


jgilberg

Sitat fra: Skipp på søndag 09. februar 2014, klokken 19:45
Sitat fra: TeslaS på søndag 09. februar 2014, klokken 17:31
Sitat fra: Skipp på søndag 09. februar 2014, klokken 16:41
Kanskje det står her ett eller annet sted, men jeg har ikke sett det - uansett:

Jeg venter på min i3.
I carport har jeg 3 fase 32A - hva gjør jeg for å mest mulig lading (for minst mulig penger) til min i3 når den kommer??

Har du bestilt med ekstra lader, og er det 400 el 230 v 3fas du har?

Takk folkens - hva mener du med ekstra lader - hurtiglader? Ja, jeg har bestillt hurtiglader, men hvordan finner jeg ut om det er 400 el 230 v 3fas? I sikkringsskapet er det ikke annet å lese enn
Sikring/Ampere 32A
Karakteristikk C
Forlegning A2
Ledning mm2 3x10+J

Pleier å stå på selve måleren. Se ellers etter bokstavene TN eller IT. TN er 400V, IT er 230V
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

Bmwi3

Sitat fra: Skipp på søndag 09. februar 2014, klokken 19:45
Sitat fra: TeslaS på søndag 09. februar 2014, klokken 17:31
Sitat fra: Skipp på søndag 09. februar 2014, klokken 16:41
Kanskje det står her ett eller annet sted, men jeg har ikke sett det - uansett:

Jeg venter på min i3.
I carport har jeg 3 fase 32A - hva gjør jeg for å mest mulig lading (for minst mulig penger) til min i3 når den kommer??

Har du bestilt med ekstra lader, og er det 400 el 230 v 3fas du har?

Takk folkens - hva mener du med ekstra lader - hurtiglader? Ja, jeg har bestillt hurtiglader, men hvordan finner jeg ut om det er 400 el 230 v 3fas? I sikkringsskapet er det ikke annet å lese enn
Sikring/Ampere 32A
Karakteristikk C
Forlegning A2
Ledning mm2 3x10+J

Jepp hurtiglader jeg mente :D 32A er maks lading da på 1-fas.
Du ser på strømmåleren hvilket anlegg og spenning det er.
TM3(Kansellert), BMWi3.
Polestar2.

jkirkebo

Sitat fra: Skipp på søndag 09. februar 2014, klokken 19:45
Takk folkens - hva mener du med ekstra lader - hurtiglader? Ja, jeg har bestillt hurtiglader, men hvordan finner jeg ut om det er 400 el 230 v 3fas? I sikkringsskapet er det ikke annet å lese enn
Sikring/Ampere 32A
Karakteristikk C
Forlegning A2
Ledning mm2 3x10+J

3x10+J betyr 230V trefase. 400V krever 4x10+J.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

#209
Sitat fra: bromm på søndag 09. februar 2014, klokken 19:33
men da har offeret allerede vært dødelig skadet en stund, så det spiller ikke så mye rolle lengre  :-[[/b]
Jeg er vel ikke den eneste av oss to som liker å pirke :-)

Du har helt rett som vanlig, selv om poenget ditt med politiet-våpen, bare understreker mitt poeng, da de ikke sender ut mer enn 300mA. Jeg skrev at det ikke spiller noen rolle hvor mye HVIS kilden klarer å sender mer enn 300mA gjennom hjertet.

Og det siste over oppsummerer mitt poeng. Jeg var mer opptatt av når døden inntreffer. Etter det er det som du sier ikke så viktig hva som skjer.

Nå gir jeg meg i denne saken til glede for alle :-). Tror alle har forstått at det er farlig å ta i + og - på "relativt høy spenning" i hovedbatteriet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA