Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

Tinhlevan

Sitat fra: Vind på tirsdag 28. januar 2014, klokken 14:37
Sitat fra: Tinhlevan på tirsdag 28. januar 2014, klokken 14:13
Jeg har valgt i 1.omgang å lade med vanlig standard kontakt hjemme i garasjen. Er det da det støpselet fra Biltema med 3 hull som kan brukes?
Om du lader med standard kontakt, så benytter du kabelen du får med bilen.  Om du vil ha en fast i garasjen så kjøper du en til, enten orginal BMW til ca 4 300 kr eller en 3dje parts ladekabel til en tusenlapp mindre.


Ok, men på disse offentlige ladestolpene rundt omkring, er det med vanlig stikkontakter som man skal bruke standard kabel med?

LMOR

Sitat fra: Tinhlevan på onsdag 29. januar 2014, klokken 11:14
Sitat fra: Vind på tirsdag 28. januar 2014, klokken 14:37
Sitat fra: Tinhlevan på tirsdag 28. januar 2014, klokken 14:13
Jeg har valgt i 1.omgang å lade med vanlig standard kontakt hjemme i garasjen. Er det da det støpselet fra Biltema med 3 hull som kan brukes?
Om du lader med standard kontakt, så benytter du kabelen du får med bilen.  Om du vil ha en fast i garasjen så kjøper du en til, enten orginal BMW til ca 4 300 kr eller en 3dje parts ladekabel til en tusenlapp mindre.


Ok, men på disse offentlige ladestolpene rundt omkring, er det med vanlig stikkontakter som man skal bruke standard kabel med?

Det er mye "standardkontakter", som du enten bruker standard kabelen på, eller kjøper en 16A kabel med vanlig kontakt. Vi har vel ikke fått bekreftet at du da får 16A ladestrøm enda.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Lars-bgo

32a 1 fase 230 v kvalifiserer ikke til begrepet hurtiglading, men med 18kwh batteri og lading med 7,4 kw skal lading fra 0 til fulladet, være unnagjort på ca. 2 1/2 time.
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

LMOR

Sitat fra: Larssen-bgo på onsdag 29. januar 2014, klokken 13:06
32a 1 fase 230 v kvalifiserer ikke til begrepet hurtiglading, men med 18kwh batteri og lading med 7,4 kw skal lading fra 0 til fulladet, være unnagjort på ca. 2 1/2 time.
Det kalles vel for semi-hurtig på ladekart osv.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Obba

Sitat fra: Elmo på tirsdag 21. januar 2014, klokken 22:09
Sitat fra: Griffel på tirsdag 21. januar 2014, klokken 20:31
Sitat fra: Elmo på tirsdag 21. januar 2014, klokken 18:29
Hva har hurtiglading med type2-kabel å gjøre ??

Hurtiglade-mulighet har vel alle bilene (håper jeg),............. ??
Dersom du tar en titt i prislisten du kan laste ned på denne siden.: http://www.bmw.no/no/no/newvehicles/i/i3/2013/showroom/how_to_get.html ,ser du svaret på begge spørsmål.

1 I samme pakke.
2 Nei

Utrolig. Vet ikke om jeg skal le (jeg skal ikke kjøpe i3) eller gråte :o
Utrolig eller ikke  ::), men du kan få i3 med kun 3,7 kW lader. For et tillegg på 10900,- får du DC hurtiglading, 7,4 kW lader og en type2-kabel.

Til sammenligning tilbyr ikke Ford Fokus DC hurtiglading. Nissan Leaf kommer med DC hurtiglading som standard, men de tar 7500,- ekstra for en 6,6 kW lader (standard er 3,3 kW).

Jeg tror en kraftig AC lader kan bli ganske nyttig å ha i bilen da jeg vil tro det blir langt flere ladepunkter for 32A AC fremover i forhold til DC hurtigladere. Hadde tatt med 6,6kW i Leaf også hvis jeg hadde gått for den.

TrondW

Sitat fra: Larssen-bgo på onsdag 29. januar 2014, klokken 10:25
Kostnaden med å legge frem 32a 230v var for meg ca kr. 5.000.

Jeg måtte gjennom to vegger / en etasje med kabel og samlet ca 5 meter kabel.
Jeg la opp til 32a 1 fase og 32a 3 fase. Det kan være greit å være forberedt på fremtidig utvikling og ekstra kostnaden ved å legge inn begge deler er liten.

Hoveddelen av kostnaden er arbeid, delene er begrenset til sikring, stikkontakt og kabel, hvor kabel var det som kostet mest.

Syntes også at dette ikke var så gal pris. For i3 er vel ikke 3 fas aktuelt? Ser at du har mer stæsj som skal lades. Forventer det samme selv i løpet av nær fremtid. Vurderer derfor det samme opplegget som deg siden det av og til sikkert kunne være greit å booste ladingen når ungene skal kjøres om ettermiddagen osv.

Med 2 stk 32 amp kurser i tillegg til alt annet av kurser i huset så setter vel et hovedinntak en begrensning på hvor mange amp. sikringer man kan ha i et skap? Skapet mitt er fra ca 1998, men oppdatert for et år siden med nye sikringer. Kan jeg "se" noe sted hvor stor kapasitet jeg kan ha av sikringer (antall amp. totalt)?
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

i3_X5_730

Hvor store er inntakssikringene dine da?

3x63A?

TrondW

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på onsdag 29. januar 2014, klokken 19:46
Hvor store er inntakssikringene dine da?

3x63A?

Det står 63 på sikringen som er merket "overspenningsvern". Anter at det er dette som er inntakssikring siden den er 4 ganger så stor som de andre. Videre står det at diameteren på kabelen er 4 + 50 AL.
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

Lars-bgo

Det er nok i overkant med 2 * 32a, jeg har lagt det opp slik at to biler kan lade med 16  a samtidig, eller en kan lade med 32 a.  Vanskelig å se behov for a ha kapasitet  til 2 * 32a..
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

TrondW

Sitat fra: Larssen-bgo på onsdag 29. januar 2014, klokken 22:20
Det er nok i overkant med 2 * 32a, jeg har lagt det opp slik at to biler kan lade med 16  a samtidig, eller en kan lade med 32 a.  Vanskelig å se behov for a ha kapasitet  til 2 * 32a..
Hvordan får du "lagt det opp slik"? Vil ikke elektrikeren si at 2 * 32 amp kurser til garasjen er for mye ut i fra totalkapasiteten på anlegget uansett om du bare bruker det ene 32 amp uttaket om gangen?

For min del ville det eksisterende 16 amp være greit å beholde og legge ut en ekstra på 32 amp. Noen synspunkter på om dette er mulig kapasitetsmessig med mitt inntak?
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

Griffel

#145
Sitat fra: TrondW på onsdag 29. januar 2014, klokken 23:22
Hvordan får du "lagt det opp slik"? Vil ikke elektrikeren si at 2 * 32 amp kurser til garasjen er for mye ut i fra totalkapasiteten på anlegget uansett om du bare bruker det ene 32 amp uttaket om gangen?
Enkelt nok, en 32A kurs med 2 stikkontakter 32A. Disse kan da belastes med 32A tilsammen uten at sikringen går.

Sitat fra: TrondW på onsdag 29. januar 2014, klokken 20:55
Det står 63 på sikringen som er merket "overspenningsvern".
Er det noe som er merket  "overspenningsvern" så er det vel det det er og ikke en sikring?
(Sikringen kan da også være 63A eller mindre.)
Vær klar over at Nettleverandøren kan nekte så store enfaskurser som 32A, dette varierer fra sted til sted så spør installatøren om det er kurant i det distriktet der du bor.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TrondW

Sitat fra: Griffel på torsdag 30. januar 2014, klokken 10:05
Sitat fra: TrondW på onsdag 29. januar 2014, klokken 23:22
Hvordan får du "lagt det opp slik"? Vil ikke elektrikeren si at 2 * 32 amp kurser til garasjen er for mye ut i fra totalkapasiteten på anlegget uansett om du bare bruker det ene 32 amp uttaket om gangen?
Enkelt nok, en 32A kurs med 2 stikkontakter 32A. Disse kan da belastes med 32A tilsammen uten at sikringen går.

Sitat fra: TrondW på onsdag 29. januar 2014, klokken 20:55
Det står 63 på sikringen som er merket "overspenningsvern".
Er det noe som er merket  "overspenningsvern" så er det vel det det er og ikke en sikring?
(Sikringen kan da også være 63A eller mindre.)
Vær klar over at Nettleverandøren kan nekte så store enfaskurser som 32A, dette varierer fra sted til sted så spør installatøren om det er kurant i det distriktet der du bor.

OK, takk. Jeg skal spørre.
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015


Griffel

#148
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på lørdag 01. februar 2014, klokken 12:39


http://www.pluginnow.com/charging_stations

Vil noen av disse passe til i3?
Nei: Alle disse er laget for USA markede, og har ikke Type 2 plugg som BMW må ha, men Type 1 og kan f.eks brukes med Leaf. USA har et spesielt splitfase distribusjonssystem og enkelte produsenter sjekker forbindelse til jord basert på denne distribusjonsteknologien, og de vil da virke dårlig i Norge (ikke virke). Det er ukjent for meg om det gjelder disse.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

i3_X5_730

Sitat fra: Griffel på lørdag 01. februar 2014, klokken 17:15
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på lørdag 01. februar 2014, klokken 12:39


http://www.pluginnow.com/charging_stations

Vil noen av disse passe til i3?
Nei: Alle disse er laget for USA markede, og har ikke Type 2 plugg som BMW må ha, men Type 1 og kan f.eks brukes med Leaf. USA har et spesielt splitfase distribusjonssystem og enkelte produsenter sjekker forbindelse til jord basert på denne distribusjonsteknologien, og de vil da virke dårlig i Norge (ikke virke). Det er ukjent for meg om det gjelder disse.

Ah! Ok, takk for info. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA