Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

bromm

Sitat fra: leifm på torsdag 23. januar 2014, klokken 08:15
Kort spørsmål, er ikke % tolleranse satt av bmw? Når jeg som bruker ser 0 og 100% i bil er det vel slik at jeg kanskje befinner seg innen 20-80% på batteriets totale.. og da innenfor det som er trygt og fornuftig bruk av batteri? Hvis slik trenger jeg vel ikke ta med meg slike huskeregler og bruk av bil sådan idiotsikkert.

22 * 0,85 = 18,7

Så ja, hvis du tar med at du faktisk aldri lader helt ned, så er dette det samme som å holde seg innen 80% området. BMW har allerede tenkt ut dette for å sikre levetid mest mulig...

Vind

Sitat fra: leifm på torsdag 23. januar 2014, klokken 08:15
Kort spørsmål, er ikke % tolleranse satt av bmw? Når jeg som bruker ser 0 og 100% i bil er det vel slik at jeg kanskje befinner seg innen 20-80% på batteriets totale.. og da innenfor det som er trygt og fornuftig bruk av batteri? Hvis slik trenger jeg vel ikke ta med meg slike huskeregler og bruk av bil sådan idiotsikkert.
Det er riktig, så meningen er at man ikke skal bekymre seg.  BMW har også  publisert at de planlegger en oppgraderingspakke til i3 om 2-3 år, med omtrent  50% bedre rekkevidde, og det intreffer nok lenge før.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

GelpMan

Sitert fra Lundetesten: "Batteriet er på drøyt 22kWh, men av hensyn til litiumbatteriets trivsel og ønske om et langt liv er kapasiteten elektronisk begrenset til 18,6 kWh."

Les hele testen her: http://elbil.no/kjope-elbil/lundetesten/1188-oyvind-lunde-gir-deg-full-test-av-bmw-i3

Porsgrunn

#123
Sitat fra: GelpMan på torsdag 23. januar 2014, klokken 09:59
Sitert fra Lundetesten: "Batteriet er på drøyt 22kWh, men av hensyn til litiumbatteriets trivsel og ønske om et langt liv er kapasiteten elektronisk begrenset til 18,6 kWh."

Les hele testen her: http://elbil.no/kjope-elbil/lundetesten/1188-oyvind-lunde-gir-deg-full-test-av-bmw-i3

Det gir en skjult sikkerhetsmargin på 22-18,6 er 3,4kWh

Det er ca 15,5% og jeg er ganske sikker på at BMW ikke har lagt alt i toppen og null i bunn. Det ville ført til en lang kø av ødelagte batterier, forutsatt at de ikke har fått hjelp av Merlin til å mikse kjemien. Etter hva jeg har sett er batteriene et resultat av Bosch Samsung samarbeidet, som nå er nedlagt og blitt til Samsung SDI. (Rett meg gjerne om det er feil)

Ganske sikker på at omtrent halvparten er i topp og det samme i bunn. D.v.s litt mer enn Tesla omtrent det samme som de andre.

Enhver får gjøre seg opp sin egen mening om hva som er sant og hva som er Internett sant. Jeg hadde betraktet disse som alle andre batterier. De vill antagelig vare lenger en batteriene til endel konkurenter pga bedre tempstyring. Men stress på anoden som fører til krakelering ved høy og lav SOC er det ingen som har løst enda.

Dette er en av de store begrensningene som gjør at Lithium batterier ikke kan oppnå sitt teoretiske potensiale per i dag(som er omtrent ti ganger høyere energi tetthet enn i dagens batterier)

jkirkebo

Sitat fra: Vind på torsdag 23. januar 2014, klokken 07:16
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 22. januar 2014, klokken 23:46
Men dette kan selvfølgelig spinnes på alle mulige måter i markedsføringsmateriell. Alle "skjønner" jo at 5000 sykluser er mye bedre enn 1000 sykluser...
Bra beskrevet og forklart, men ett kort spørsmål:  Om jeg daglig tømmer batteriet til 1/3, og hver natt topplader (til 100% som jo egentlig er 80%)  Er da en syklus tre dager, eller blir hver "halveis lading" sett på som en syklus ?

En syklus er 100%-0%-100%. Tre stk. på 1/3 blir altså en syklus. Men grunnere sykluser er bedre for batteiet, så da vil det holde lengre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tjomswrx

#125
Forbereder bilkjøp. Noen som har erfaring med denne boksen for hjemmelading? Kan det være en god garasjeløsning for 7kw (type 2) lading av i3? Kan få kjøpt den til 5.900,- +mva via bekjent.
http://www.pod-point.com/free-home-charge-unit/
S85

Tinhlevan

Jeg har valgt i 1.omgang å lade med vanlig standard kontakt hjemme i garasjen. Er det da det støpselet fra Biltema med 3 hull som kan brukes?

Vind

Sitat fra: Tinhlevan på tirsdag 28. januar 2014, klokken 14:13
Jeg har valgt i 1.omgang å lade med vanlig standard kontakt hjemme i garasjen. Er det da det støpselet fra Biltema med 3 hull som kan brukes?
Om du lader med standard kontakt, så benytter du kabelen du får med bilen.  Om du vil ha en fast i garasjen så kjøper du en til, enten orginal BMW til ca 4 300 kr eller en 3dje parts ladekabel til en tusenlapp mindre.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

nofuelno

Sitat fra: Vind på tirsdag 28. januar 2014, klokken 14:37
Sitat fra: Tinhlevan på tirsdag 28. januar 2014, klokken 14:13
Jeg har valgt i 1.omgang å lade med vanlig standard kontakt hjemme i garasjen. Er det da det støpselet fra Biltema med 3 hull som kan brukes?
Om du lader med standard kontakt, så benytter du kabelen du får med bilen.  Om du vil ha en fast i garasjen så kjøper du en til, enten orginal BMW til ca 4 300 kr eller en 3dje parts ladekabel til en tusenlapp mindre.
Anbefaler en stasjonær veggboks til dette. F.eks. Ensto sin du kan montere og plugge til selv
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Lars-bgo

#129
Min i3 kom i dag og lading må på plass.

Bilen skal brukes også på kveldstid så jeg trenger så rask lading som mulig hjemme. Elektriker har installert egen 32a krets og jeg venter på en Slimbox med 32a 1 fase 230v. Lader med Type 2 til Type 2 kabel for 32 a.

Løsningen skal gi lading ved 7,4 km (har hurtiglader i bilen). 1-2 timer lading bør gi fullt batteri gitt at det ikke er helt tømt.

Gir en melding tilbake om resultatet.
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

LMOR

Vi trenger at du måler hvor mange prosent du får i timen mens du er mellom 20 og 80%.

Både med min, med, max instilling på mode-3.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Tinhlevan

Sitat fra: Larssen-bgo på onsdag 29. januar 2014, klokken 00:18
Min i3 kom i dag og lading må på plass.

Bilen skal brukes også på kveldstid så jeg trenger så rask lading som mulig hjemme. Elektriker har installert egen 32a krets og jeg venter på en Slimbox med 32a 1 fase 230v. Lader med Type 2 til Type 2 kabel for 32 a.

Løsningen skal gi lading ved 7,4 km (har hurtiglader i bilen). 1-2 timer lading bør gi fullt batteri gitt at det ikke er helt tømt.

Gir en melding tilbake om resultatet.


Kan jeg få spørre hvor mye det kostet å legge opp 32a?
Og er det mulig med kun 230v anlegg eller må du opp til 400v som nyere hus har?

leifm

Her er en link i forhold til nevnt bytte av batterier noen år fram i tid og mulige teknologier som kommer(viser e-up men er relevant for mange geeker her :).
-i3 i mai

Lars-bgo

Kostnaden med å legge frem 32a 230v var for meg ca kr. 5.000.

Jeg måtte gjennom to vegger / en etasje med kabel og samlet ca 5 meter kabel.
Jeg la opp til 32a 1 fase og 32a 3 fase. Det kan være greit å være forberedt på fremtidig utvikling og ekstra kostnaden ved å legge inn begge deler er liten.

Hoveddelen av kostnaden er arbeid, delene er begrenset til sikring, stikkontakt og kabel, hvor kabel var det som kostet mest.

Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

Tinhlevan

Sitat fra: Larssen-bgo på onsdag 29. januar 2014, klokken 10:25
Kostnaden med å legge frem 32a 230v var for meg ca kr. 5.000.

Jeg måtte gjennom to vegger / en etasje med kabel og samlet ca 5 meter kabel.
Jeg la opp til 32a 1 fase og 32a 3 fase. Det kan være greit å være forberedt på fremtidig utvikling og ekstra kostnaden ved å legge inn begge deler er liten.

Hoveddelen av kostnaden er arbeid, delene er begrenset til sikring, stikkontakt og kabel, hvor kabel var det som kostet mest.

Det høres ikke så ille ut, forstod det slik at det ble en kostbar sak å legge inn 32A for hurtiglading. Men man vil vel uansett ikke få det noe særlig raskere enn 3-4 timer?
For med 30 min.lading må man vel oppgradere strømforsyningen ytterligere, som koster ti-talls tusen kroner?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA