Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

Jalla

En artikkel i E24 omhandler i utgangspunktet hvordan du får mest ut av batteriene i en mobiltelefon, men ettersom det i bunn og grunne er de samme(Litiumion) som i f.eks i3 så kan sikkert noen ha interesse av å lese den. Det er en med doktorgrad i batteriteknologi som har bidratt til artikkelen.

Kort oppsummert:

Det er store variasjoner i kapasitet og levetid på litiumionebatterier. I elbiler kan man gjerne oppnå mellom tre og fem tusen fulle ut- og oppladninger før batteriet mister 20 prosent av den opprinnelige kapasiteten. Hos en bærbar PC eller mobiltelefon er dette tallet rundt 300.

Dersom du holder batteriet på mellom 40 og 60 prosent ladetilstand, kan levetiden på batteriet ofte økes hele 20 til 25 ganger.

Hele artikkelen finner her. http://e24.no/digital/slik-faar-du-maksimalt-ut-av-mobil-batteriet/22725276

LMOR

Sitat fra: Jalla på tirsdag 21. januar 2014, klokken 18:57
En artikkel i E24 omhandler i utgangspunktet hvordan du får mest ut av batteriene i en mobiltelefon, men ettersom det i bunn og grunne er de samme(Litiumion) som i f.eks i3 så kan sikkert noen ha interesse av å lese den. Det er en med doktorgrad i batteriteknologi som har bidratt til artikkelen.

Kort oppsummert:

Det er store variasjoner i kapasitet og levetid på litiumionebatterier. I elbiler kan man gjerne oppnå mellom tre og fem tusen fulle ut- og oppladninger før batteriet mister 20 prosent av den opprinnelige kapasiteten. Hos en bærbar PC eller mobiltelefon er dette tallet rundt 300.

Dersom du holder batteriet på mellom 40 og 60 prosent ladetilstand, kan levetiden på batteriet ofte økes hele 20 til 25 ganger.

Hele artikkelen finner her. http://e24.no/digital/slik-faar-du-maksimalt-ut-av-mobil-batteriet/22725276

Tviler på at dette er så relevant for en i3. i3 bruker en ny og mer robust teknologi, som allerede at nevnt i en eller flere av trådene, og batteriet holdes på optimal temperatur både sommer og vinter.

i3 har 8 års garanti, og det står ingen begrensinger eller advarsler i manualen, bortsett fra at du ikke må la bilen stå tom for lading. Det betyr at de garanterer 3000 ladinger, og teknologien skal kunne holde 21 år ned til 80%, altså 7500 ladinger. Det selges mange fossil biler i Norge, med en levetid på 12-15 år :-)

+ at vi om 4-5 år får et godt tilbud på innbytte til et batteri som har dobbelt så lang rekkevidde :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Griffel

#107
Sitat fra: Elmo på tirsdag 21. januar 2014, klokken 18:29
Hva har hurtiglading med type2-kabel å gjøre ??

Hurtiglade-mulighet har vel alle bilene (håper jeg),............. ??
Dersom du tar en titt i prislisten du kan laste ned på denne siden.: http://www.bmw.no/no/no/newvehicles/i/i3/2013/showroom/how_to_get.html ,ser du svaret på begge spørsmål.

1 I samme pakke.
2 Nei

Sitat fra: Elmo på tirsdag 21. januar 2014, klokken 18:29
Men type2 kabel trengs for å lade på de mest moderne ladestolpene selv på 16A, så hvorfor den ikke skal følge med uansett (som på eUp) forstår jeg ikke.
Det er vel et valg BMW har gjordt, Leaf, Trillinger og Tesla leverer jo heller ikke med en type 2 kabel. De synes kanskje at kladdløsningen er bra nok for de som ikke handler opsjon 4U7/4U8 (ref prisliste)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 21. januar 2014, klokken 20:31
Sitat fra: Elmo på tirsdag 21. januar 2014, klokken 18:29
Hva har hurtiglading med type2-kabel å gjøre ??

Hurtiglade-mulighet har vel alle bilene (håper jeg),............. ??
Dersom du tar en titt i prislisten du kan laste ned på denne siden.: http://www.bmw.no/no/no/newvehicles/i/i3/2013/showroom/how_to_get.html ,ser du svaret på begge spørsmål.

1 I samme pakke.
2 Nei

Utrolig. Vet ikke om jeg skal le (jeg skal ikke kjøpe i3) eller gråte :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Vind

Sitat fra: Elmo på tirsdag 21. januar 2014, klokken 18:29
Sitat fra: Vind på mandag 20. januar 2014, klokken 22:02
Har man valgt hurtiglading er Type 2 kabel inkludert.  Det blir etterlevert til de som allerede har bil.
Hva har hurtiglading med type2-kabel å gjøre ??
Det er riktig - Hurtiglading har ikke noe med type 2 kabel å gjøre, alle i3 får levert 2 kabler, vanlig med schuko plugg og en type 2 kabel for ladestasjoner eller veggbokser som støtter det.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Tore Wold

Sitat fra: Vind på onsdag 22. januar 2014, klokken 15:09
Det er riktig - Hurtiglading har ikke noe med type 2 kabel å gjøre, alle i3 får levert 2 kabler, vanlig med schuko plugg og en type 2 kabel for ladestasjoner eller veggbokser som støtter det.
[/quote]

Det er også levert med 2 kabler tilo min i3.  En vanlig (Schuko) og en Type 2 (Blåkabel). I tillegg ble det levert med en nøkkel til alle offentlige ladebokser.  :D
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - -
Tidl.: 316i, 2x520i, 120i, Nå: 325iA Cab og i3 m/Wallbox Pure.

valvolainen

Sitat fra: Jalla på tirsdag 21. januar 2014, klokken 18:57
Kort oppsummert:

Det er store variasjoner i kapasitet og levetid på litiumionebatterier. I elbiler kan man gjerne oppnå mellom tre og fem tusen fulle ut- og oppladninger før batteriet mister 20 prosent av den opprinnelige kapasiteten. Hos en bærbar PC eller mobiltelefon er dette tallet rundt 300.

Dersom du holder batteriet på mellom 40 og 60 prosent ladetilstand, kan levetiden på batteriet ofte økes hele 20 til 25 ganger.
Hele artikkelen finner her. http://e24.no/digital/slik-faar-du-maksimalt-ut-av-mobil-batteriet/22725276

Dette er vel en utrolig god leveregel på batterier. Jeg prøver også å holde meg 'på midten' selv om det ikke alltid er så lett. Det aller viktigste er vel å aldri la bilen stå tom. Dog ikke alltid så let å gjøre noe med når du står på vidda.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

LMOR

Sitat fra: valvolainen på onsdag 22. januar 2014, klokken 21:37
Sitat fra: Jalla på tirsdag 21. januar 2014, klokken 18:57
Kort oppsummert:

Det er store variasjoner i kapasitet og levetid på litiumionebatterier. I elbiler kan man gjerne oppnå mellom tre og fem tusen fulle ut- og oppladninger før batteriet mister 20 prosent av den opprinnelige kapasiteten. Hos en bærbar PC eller mobiltelefon er dette tallet rundt 300.

Dersom du holder batteriet på mellom 40 og 60 prosent ladetilstand, kan levetiden på batteriet ofte økes hele 20 til 25 ganger.
Hele artikkelen finner her. http://e24.no/digital/slik-faar-du-maksimalt-ut-av-mobil-batteriet/22725276

Dette er vel en utrolig god leveregel på batterier. Jeg prøver også å holde meg 'på midten' selv om det ikke alltid er så lett. Det aller viktigste er vel å aldri la bilen stå tom. Dog ikke alltid så let å gjøre noe med når du står på vidda.

Uten å starte noen krangel her nå, men Tesla S har en teknologi som ligner den du finner i en PC, så dette er relevant for Tesla, men det er det ikke for en i3, som denne tråden gjelder.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

valvolainen

Martin Nystrand
Råde, Østfold.

LMOR

Sitat fra: valvolainen på onsdag 22. januar 2014, klokken 21:45
Hva type batteri er det i bmw'en?
Se min post under "Sv: test bmw i3 vs tesla" fra: Søndag 15. Desember 2013, klokken 09:44

Vi må ikke begynne en ny diskusjon på dette nå. Hvis du er uenig, send en email til han som skrev dette. Han jobber ikke for BMW selv om han er tysker, og batteriene produseres ikke av et tysk selskap.. osv.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på onsdag 22. januar 2014, klokken 22:18
Sitat fra: valvolainen på onsdag 22. januar 2014, klokken 21:45
Hva type batteri er det i bmw'en?
Se min post under "Sv: test bmw i3 vs tesla" fra: Søndag 15. Desember 2013, klokken 09:44

Vi må ikke begynne en ny diskusjon på dette nå. Hvis du er uenig, send en email til han som skrev dette. Han jobber ikke for BMW selv om han er tysker, og batteriene produseres ikke av et tysk selskap.. osv.

NCM i i3 altså. Bra på levetid og effekttetthet, men ikke så bra på energitetthet. Det betyr at BMW ikke kan bruke den samme batteriteknologien for å lage f.eks en i3 med 400km rekkevidde uten at batterivekten blir for høy.

Japans iMiEV har SCiB-batteri på 10,5kWh. Det skal være ennå bedre på levetid, og MYE bedre på effekttetthet. Det kan derfor hurtiglades mye kjappere, men har også ennå dårligere energitetthet.

Med andre ord er det ulemper ved alle batterityper. At en type er bedre enn en annen er helt subjektivt med hensyn på bruksområdet. Jeg tror nok BMW har valgt en passende kjemi for i3, men det betyr ikke at Tesla kunne valgt samme kjemi for Model S.

Til slutt, levetid måles normalt i antall sykluser. Levetiden blir da avhengig av kjørelengden. Om i3 batteriet klarer f.eks 2500 sykluser før det er nede på 75% blir det kanskje rundt 300.000km. SCiB-batteriet i japans iMiEV skal klare rundt 5000 sykluser til samme restkapasitet, men siden rekkevidden er nesten halvparten blir det kanskje ikke mer enn rundt 400.000km. Klarer TMS-batteriet 1000 sykluser blir det derimot også rundt 400.000km siden rekkevidden pr. syklus er så mye høyere. Konklusjonen er altså at jo høyere rekkevidden er, jo kortere levetid i antall sykluser kan tolereres. Det er liten vist i å designe et TMS-batteri med levetid på 5000 sykluser da omtrent ingen kommer til å kjøre 1 million kilometer med en Model S uansett.

Men dette kan selvfølgelig spinnes på alle mulige måter i markedsføringsmateriell. Alle "skjønner" jo at 5000 sykluser er mye bedre enn 1000 sykluser...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vind

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 22. januar 2014, klokken 23:46
Men dette kan selvfølgelig spinnes på alle mulige måter i markedsføringsmateriell. Alle "skjønner" jo at 5000 sykluser er mye bedre enn 1000 sykluser...
Bra beskrevet og forklart, men ett kort spørsmål:  Om jeg daglig tømmer batteriet til 1/3, og hver natt topplader (til 100% som jo egentlig er 80%)  Er da en syklus tre dager, eller blir hver "halveis lading" sett på som en syklus ?

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Det er klart det er fordeler og ulemper med de forskjellige teknologiene, men diskusjonen denne gangen var om artikkelen om PC batterier var relevant eller ikke, ikke om den var vektoptimalisert. Men materialene i i3 gjør at du tåler tyngre batterier. Husk at i3 har "samme" rekkevidde som de andre (utenom Tesla), men veier bare 1200kg.

Men igjen, tror det er få her på i3 delen som er opptatt av å diskutere batteriene i andre biler. Vi er opptatt av støm og ladespørsmål som gjelder i3.

Jeg ville ikke bekymret meg for antall syklus. Prøv og unngå å la den stå tom, og hurtiglad minst mulig.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: Vind på torsdag 23. januar 2014, klokken 07:16
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 22. januar 2014, klokken 23:46
Men dette kan selvfølgelig spinnes på alle mulige måter i markedsføringsmateriell. Alle "skjønner" jo at 5000 sykluser er mye bedre enn 1000 sykluser...
Bra beskrevet og forklart, men ett kort spørsmål:  Om jeg daglig tømmer batteriet til 1/3, og hver natt topplader (til 100% som jo egentlig er 80%)  Er da en syklus tre dager, eller blir hver "halveis lading" sett på som en syklus ?
En syklus er en full oppladning/utladning (dvs 100%). Ellers er bruk ned til 30% og deretter oppladning til 80% ganske nære det helt optimale ift å holde slitasjen minimal.
Litium-ion batterier har det iht. teori best mellom 25 og 75% SOC, og DoD på 50% (utladningsdybde).
Se www.batteryuniversity.com for mer info om behandling av litium-ion batterier.

Men som LMOR skriver - med robust kjemi slik BMW har valgt, og et slikt bruksmønster som du skisserer, er ikke levetid noe å bekymre se over :) Det er minst 10-15 år til man vurderer bytte (eks. pga aldring/slitasje eller fordi langt bedre kapasitet er tilgjengelig til en rimelig penge.)

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

leifm

Kort spørsmål, er ikke % tolleranse satt av bmw? Når jeg som bruker ser 0 og 100% i bil er det vel slik at jeg kanskje befinner seg innen 20-80% på batteriets totale.. og da innenfor det som er trygt og fornuftig bruk av batteri? Hvis slik trenger jeg vel ikke ta med meg slike huskeregler og bruk av bil sådan idiotsikkert.

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk
-i3 i mai

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA