Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

østfolding

Vet at ladekabelen blir låst til bilen (og til ladestasjonen, vil jeg tro) når man hurtiglader, men hvordan er dette når man bruker den medfølgende orginalladeren ? Er det lett å stjele denne laderen når lading pågår?

Elmo

#91
Mennekes pluggen låses i bilen, uansett om du bruker schuko eller type2.

Ledning med kladd og Schuko låses ikke (i schuko enden), men på utendørsstolper må man iallefall har standardnøkkelen for å få åpnet ladestolpen.

Type2 kabelen er låst til ladeboksen helt til du plugger ut av bilen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

LMOR

Fant ikke tråden i farten hvor det er gitt råd om at en ikke skal reise fra bilen fullt ladet over lengre perioder.

I manualen står det tvert om at en skal passe på at en reiser fra bilen fulladet, og hvis en skal være borte i måneder skal det stå på lading, og at du eventuelt følger med på Appen, slik at den holdes fulladet.

Dette er vel også et nytt tegn på at 100% på i3, ikke er det samme som 100% på andre elbiler.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)


Vind

Sitat fra: østfolding på søndag 19. januar 2014, klokken 16:29
Vet at ladekabelen blir låst til bilen (og til ladestasjonen, vil jeg tro) når man hurtiglader, men hvordan er dette når man bruker den medfølgende orginalladeren ? Er det lett å stjele denne laderen når lading pågår?
Kabelen låses i bilen når man låser bilen.  Det er ett firkatntet hull i overkant av kabelen som det går en "bolt" ned i.  Så det er ikke mulig å stjele den - når bilen er låst.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Elmo

Sitat fra: LMOR på søndag 19. januar 2014, klokken 22:03
Fant ikke tråden i farten hvor det er gitt råd om at en ikke skal reise fra bilen fullt ladet over lengre perioder.
I manualen står det tvert om at en skal passe på at en reiser fra bilen fulladet, og hvis en skal være borte i måneder skal det stå på lading, og at du eventuelt følger med på Appen, slik at den holdes fulladet.
Dette er vel også et nytt tegn på at 100% på i3, ikke er det samme som 100% på andre elbiler.

Eller at BMW har tenkt tull eller skrevet feil ?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jkirkebo

Sitat fra: østfolding på søndag 19. januar 2014, klokken 22:50
Ser ut som BMW ikke skal har mer enn noe under av 2.000 kr for orginal ladekabel?

Type 2 kabelen ja. Som selges av både Salto og Elbilforeningen til under 2000,- i Norge allerede. Det er en god prising for originalkabel, men ikke eksepsjonell på noen måte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Sitat fra: Elmo på søndag 19. januar 2014, klokken 22:57
Sitat fra: LMOR på søndag 19. januar 2014, klokken 22:03
Fant ikke tråden i farten hvor det er gitt råd om at en ikke skal reise fra bilen fullt ladet over lengre perioder.
I manualen står det tvert om at en skal passe på at en reiser fra bilen fulladet, og hvis en skal være borte i måneder skal det stå på lading, og at du eventuelt følger med på Appen, slik at den holdes fulladet.
Dette er vel også et nytt tegn på at 100% på i3, ikke er det samme som 100% på andre elbiler.

Eller at BMW har tenkt tull eller skrevet feil ?

Jeg tviler sterkt på det. Det er blitt standardsvaret til alt som står i manualen her... :-)

Her er det i hvert fall ikke noe cut/paste, og hvis batteriet skulle bli ødelagt av at du har fulgt manualen i 7år, så ordner BMW det.

Poenget er vel heller, som en av trådene jeg prøvde meg på, at 100% på i3 av valgt slik at vi ikke skal ødelegge batteriet, og gjøre det enkelt for folk flest. Det er uholdbart etter hvert som flere får elbilen, at en skal "lære seg" å stoppe ladingen, og skal bekymre seg for at du reiste fra bilen fulladet osv. Det er heller ikke mulig å velge at ladingen skal stoppe på 80%, f.eks.

Men det er klart advart mot å kjøre bilen tom, eller la bilen stå med mindre enn 10km igjen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

pberg

£165 inkludert VAT burde vel gi en pris i Norge på ca 1800.- med norsk moms.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

LMOR

Men dette er vel den kabelen vi skulle få gratis i Norge?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

pberg

Det er det nok. Men kanskje du vil ha en til?  8)
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Griffel

Sitat fra: LMOR på søndag 19. januar 2014, klokken 23:42
Men dette er vel den kabelen vi skulle få gratis i Norge?
Ikke noe er gratis, men en slik kabel er vel med i prisen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

Sitat fra: Griffel på mandag 20. januar 2014, klokken 17:36
Sitat fra: LMOR på søndag 19. januar 2014, klokken 23:42
Men dette er vel den kabelen vi skulle få gratis i Norge?
Ikke noe er gratis, men en slik kabel er vel med i prisen.
Denne er normalt ikke med i prisen, den følger med når du tegner "ChargeNow" i f.eks. UK, ellers må du kjøpe kabelen.
Siden ChargeNow ikke er klar i Norge, har de vel valgt å gi den til oss. Da blir det vel gratis? (siden prisen på hurtiglading er den samme som i andre land der kabelen ikke følger med)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

Sitat fra: jkirkebo på søndag 19. januar 2014, klokken 23:02
Sitat fra: østfolding på søndag 19. januar 2014, klokken 22:50
Ser ut som BMW ikke skal har mer enn noe under av 2.000 kr for orginal ladekabel?

Type 2 kabelen ja. Som selges av både Salto og Elbilforeningen til under 2000,- i Norge allerede. Det er en god prising for originalkabel, men ikke eksepsjonell på noen måte.
Har man valgt hurtiglading er Type 2 kabel inkludert.  Det blir etterlevert til de som allerede har bil.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Elmo

Sitat fra: Vind på mandag 20. januar 2014, klokken 22:02
Har man valgt hurtiglading er Type 2 kabel inkludert.  Det blir etterlevert til de som allerede har bil.
Hva har hurtiglading med type2-kabel å gjøre ??

Hurtiglade-mulighet har vel alle bilene (håper jeg), så du mener vel kraftig (dobbel) onboard AC lader ??

Men type2 kabel trengs for å lade på de mest moderne ladestolpene selv på 16A, så hvorfor den ikke skal følge med uansett (som på eUp) forstår jeg ikke.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA