Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på onsdag 08. januar 2014, klokken 09:13
Men, er det mulig å velge at i3'en skal lades til 100% ... rett før man skal ta en langtur? (Altså ikke de egentlige 80%'ene)  :o

Hvis du nå spør i forhold til den tråden jeg lukket, så er svaret nei. De 15,5% er ikke tilgjengelige. De ligger utenom den kapasiteten som BMW oppgir. Da ville du ladet til 118% :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Sitat fra: LMOR på onsdag 08. januar 2014, klokken 09:18
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på onsdag 08. januar 2014, klokken 09:13
Men, er det mulig å velge at i3'en skal lades til 100% ... rett før man skal ta en langtur? (Altså ikke de egentlige 80%'ene)  :o

Hvis du nå spør i forhold til den tråden jeg lukket, så er svaret nei. De 15,5% er ikke tilgjengelige. De ligger utenom den kapasiteten som BMW oppgir. Da ville du ladet til 118% :-)

Ok, takk for svar!  ;)

LMOR

#62
Det begynner å bli litt erfaring tilgjengelig.

Oppvarming av bilen fra ca. 0-4 grader ute koster ca 1 mil rekkevidde, så det er lurt å gjøre det mens den lader før du kjører på jobb, og greit å huske på før en settet det på fra jobben.

Vi får sikkert litt mer erfaringstall for enda kaldere klima etter hvert.

Merk at da er også batteriet oppvarmet, slik at du får igjen noe i form av lengre rekkevidde, og at hvis du timer perfekt, og kjører langt nok til at du uansett ville varmet bilen til samme temperatur, så er forskjellen minimal, men du vinner å sette deg inn i en varm bil.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Coachen

Er det noen som vet ca hvor lenge bilen må varmes opp før den er klar til å kjøres ?
Tenker da forvarming før jeg reiser fra jobb så vinduer har godkjent sikt (Når der er frost selvsagt).
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Vind

Sitat fra: Coachen på fredag 10. januar 2014, klokken 17:49
Er det noen som vet ca hvor lenge bilen må varmes opp før den er klar til å kjøres ?
Tenker da forvarming før jeg reiser fra jobb så vinduer har godkjent sikt (Når der er frost selvsagt).
Det vil jo avhenge av hvor tykk is det et - men mye kortere enn en bensin bil (som må forvarmes) og veldig mye raskere enn en disel bil. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Sitat fra: Coachen på fredag 10. januar 2014, klokken 17:49
Er det noen som vet ca hvor lenge bilen må varmes opp før den er klar til å kjøres ?
Tenker da forvarming før jeg reiser fra jobb så vinduer har godkjent sikt (Når der er frost selvsagt).

Noen rapporterer at bilen er god og varm på 10-15min. Hvis det er normal morgen is, så bør jo den være borte da. Visstnok er 20min maks før bilen uansett stopper oppvarmingen, hvis du ikke har satt deg inn for å kjøre.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Lanber

Når BMW nå har satt maksimal lading til 85% av aktuell kapasitet i batteriet er dette det laveste blant alle. Ville ikke hatt noen betenkeligheter med å lade til full hver dag der.

Tesla lar oss lade batteriet opp til 95% av rated kapasitet. Jeg har satt ned lading på min til 85% (som da blir 81% av total kapasitet i batteriet).
På Tesla er det 5kwh igjen når displayet sier "charge now"

Batteriene liker dårlig topp og total utlading. Og av disse utlading verst. Topplading får vi ikke gjort og bunnen er som regel beskyttet med at bilen stopper på en lav SOC. Hvis vi er fornuftige og legger oss til sunne EL bil vaner som: "Plugg inn når du kan" så vil batteriene vare lengre enn bilen.

jkirkebo

Sitat fra: Lanber på lørdag 11. januar 2014, klokken 16:09
Når BMW nå har satt maksimal lading til 85% av aktuell kapasitet i batteriet er dette det laveste blant alle. Ville ikke hatt noen betenkeligheter med å lade til full hver dag der.

Ulempen blir da null regen hver gang bilen er fulladet. Dvs. ofte hver gang man skal ut å kjøre. Om man ikke trenger med enn 50% av batteriet, slik kjøremønsteret vårt er på Leafen nå, foretrekker jeg å stoppe lading tidligere enn 100% av tilgjengelig. Uavhengig av om det sparer batteriet eller ikke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 11. januar 2014, klokken 17:51
Sitat fra: Lanber på lørdag 11. januar 2014, klokken 16:09
Når BMW nå har satt maksimal lading til 85% av aktuell kapasitet i batteriet er dette det laveste blant alle. Ville ikke hatt noen betenkeligheter med å lade til full hver dag der.

Ulempen blir da null regen hver gang bilen er fulladet. Dvs. ofte hver gang man skal ut å kjøre. Om man ikke trenger med enn 50% av batteriet, slik kjøremønsteret vårt er på Leafen nå, foretrekker jeg å stoppe lading tidligere enn 100% av tilgjengelig. Uavhengig av om det sparer batteriet eller ikke.

Det siste forstår jeg, men ikke det første. Leaf har ikke vedlikehold av bremsene som i3, så da må det vel være bra å begynne hver dag med å måtte bremse litt? Og du regenererer ikke så mye relativt til det du kjører, så det tar vel ikke lang tid før den begynner å regenerere.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på lørdag 11. januar 2014, klokken 20:42
Det siste forstår jeg, men ikke det første. Leaf har ikke vedlikehold av bremsene som i3, så da må det vel være bra å begynne hver dag med å måtte bremse litt? Og du regenererer ikke så mye relativt til det du kjører, så det tar vel ikke lang tid før den begynner å regenerere.

Vi kjører stort sett korte turer så lading til 100% vil normalt bety null regen på hele turen nå. Dvs. 100% på bremseskivene. Det er unødvendig ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 11. januar 2014, klokken 21:18
Sitat fra: LMOR på lørdag 11. januar 2014, klokken 20:42
Det siste forstår jeg, men ikke det første. Leaf har ikke vedlikehold av bremsene som i3, så da må det vel være bra å begynne hver dag med å måtte bremse litt? Og du regenererer ikke så mye relativt til det du kjører, så det tar vel ikke lang tid før den begynner å regenerere.

Vi kjører stort sett korte turer så lading til 100% vil normalt bety null regen på hele turen nå. Dvs. 100% på bremseskivene. Det er unødvendig ;)

OK, det kan godt være jeg ender med det samme. Vet ikke enda hva et typisk bruk hos oss betyr i strømforbruk. Har tenkt å ha det varmt, både til og fra jobb og med musikken på fullt, osv :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Truls Martin

Sitat fra: jkirkebo på søndag 05. januar 2014, klokken 03:30
Sitat fra: ali_ben på lørdag 04. januar 2014, klokken 22:42
Det er mye god informasjon her om lading, ladestasjoner, kabler osv. Men jeg har likevel noen spørsmål som noen av dere sikkert kan svare på. Jeg har bestilt i3 med hurtiglading (4U7/4U8).

Jeg har skjønt at det da følger med en standard 10A(?) Schuko ladekabel til hjemmebruk. Så følger det vel med en hurtigladekabel som jeg kan bruke på Combo hurtigladestasjoner. Noe mer?

Nei, CCS/Combo hurtigladestasjonene har fast kabel så det følger ikke med noen slik.

Sitat
Hjemme har jeg nytt sikringsskap med 3fas 63Ah total kapasitet. Jeg tenkte først at jeg skulle strekke ut en standard 16Ah kurs til lading på veggen ute. Men så var det en på jobben som sa jeg burde tenke på en slik en i stedet: http://shop.zerocarbonworld.org/charging-stations/32a-t2-charging-station.html og få en elektriker til å sette opp en egen 32Ah kurs til denne. Funker denne med i3?

Ja, men jeg hadde heller valgt denne løsningen:

http://shop.zerocarbonworld.org/Charging-Station-Components/DIY-Charging-Station-Kit-32A-Single-Phase-Type-2.html

Den må monteres i passende skap eller kapsling ved der bilen skal lades, og du trenger også en kontaktor. Men den koster vesentlig mindre og har fast kabel.

Jeg har denne løsningen selv, montert i skap i garasjen. Fungerer perfekt med Tesla Model S. Se vedlagte bilde for hvordan det ser ut, kontaktoren er til høyre i rad 1 og kontrolleren til høyre i rad 2.

Hei
Dette så ut som en bra løsning.
Hvordan har du løst det med ladekabel? Henger denne fastmontert ut fra nippel i skapet eller har du type 2 kontakt som du plugger en type 2 til type 2 kabel i?
Hvor får man i tilfelle kjøpt kontakt/ kabel i Norge?
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

jkirkebo

Sitat fra: Truls Martin på onsdag 15. januar 2014, klokken 18:46
Dette så ut som en bra løsning.
Hvordan har du løst det med ladekabel? Henger denne fastmontert ut fra nippel i skapet eller har du type 2 kontakt som du plugger en type 2 til type 2 kabel i?
Hvor får man i tilfelle kjøpt kontakt/ kabel i Norge?

Jeg har ladekabelen fastmontert ja. Skapet er innfelt så kabelen kommer ut av kledningen litt under skapet. Den er selvsagt strekkalastet med pakk ippel og også stiftet fast til stender under skapet.

Type 2 kabel får du bestilt via elbilforeningen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vind

Din side har i dag en artikkel om Garanti på bilene om man benytter uorginal kabel.  Til alle de som snakker om at BMW melker kundene, og at de har en stivbent organisasjon, så hadde de det mest fleksible svaret på bruk av uorginale ladekabler:

SitatBMW: Det er en bransjestandard for slike kabler, så lenge den uoriginale ladekabelen oppfyller de og er godkjent vil det ikke ha noe å si for garantien.

I motsetning til de fleste andre leverandører som sa at skader som oppstår pga uorginal kabel ikke kan dekkes av garanti.  Hurra BMW!

Les hele artikkelen her:  http://www.dinside.no/926413/naa-blir-elbileierne-sinte
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Sitat fra: BOStrand på mandag 30. desember 2013, klokken 02:12
Er det noen som vet lengden på standard norsk ladekabel til i3?

Har nå målt kabelen til 5m
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA