Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

LMOR

#45
Sitat fra: Vind på søndag 05. januar 2014, klokken 22:37
Det følger selvfølgelig ladekabel med, men man kan jo ønske en ekstra.

Håper du har rett!

Det eneste jeg har lest er:

Your BMW i3 will come with a cable to enable you to plug into a standard 3 pin socket and if you have a home charging installation you will have a cable attached to the installed wallbox however to take full advantage of public charging for your BMW i3 you will need a specific cable. This cable can be purchased as an official BMW Accessory or if you have a BMW Financial Services Package which includes charging you will have the cable included free of charge.

Provided that you have signed up for a package that includes BMW ChargeNow you should be able to collect the charging cable from your BMW i Agent.

Har ikke sett noe endelig om ChargeNow konseptet i Norge heller.

og fra Tyskland:

Ja, zum Aufladen brauchen Sie ein eigenes Kabel. Wir empfehlen Ihnen zum schnelleren Aufladen das Ladekabel für unterwegs (Mode 3). Sie erhalten dieses zum Beispiel als Sonderzubehör bei Ihrem BMW i Agenten. DC-SchnellLadestationen verfügen über ein stationäres Ladekabel, das Sie nutzen können.

og som sagt er prisen i Tyskland identisk med den norske for pakken, og tydeligvis uten kabel, ellers hadde de ikke skrevet det slik.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Da har jeg fått bekreftet 90%+ at den blå kabelen vil følge med i Norge likevel. Var ikke planen opprinnelig.

Grunnen er kanskje at ChargeNow konseptet ikke er klar for Norge enda. Det ville sikkert resultert i en del misfornøyde kunder, hvis en først måtte kjøpe kabelen, for så å få tilbud om ChargeNow inkl.kabel.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på mandag 06. januar 2014, klokken 09:20
Da har jeg fått bekreftet 90%+ at den blå kabelen vil følge med i Norge likevel...

Fint om du eller noen andre bekrefter de resterende 10%-ene også ;)

LMOR

Sitat fra: bromm på mandag 06. januar 2014, klokken 09:56
Sitat fra: LMOR på mandag 06. januar 2014, klokken 09:20
Da har jeg fått bekreftet 90%+ at den blå kabelen vil følge med i Norge likevel...

Fint om du eller noen andre bekrefter de resterende 10%-ene også ;)

OK, det må nok bli den første som får bilen, så jeg melder meg gjerne frivillig :-)

Men jeg føler meg relativt trygg på at det ordner seg.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

Sitat fra: LMOR på mandag 06. januar 2014, klokken 10:05
Sitat fra: bromm på mandag 06. januar 2014, klokken 09:56
Sitat fra: LMOR på mandag 06. januar 2014, klokken 09:20
Da har jeg fått bekreftet 90%+ at den blå kabelen vil følge med i Norge likevel...

Fint om du eller noen andre bekrefter de resterende 10%-ene også ;)

OK, det må nok bli den første som får bilen, så jeg melder meg gjerne frivillig :-)

Men jeg føler meg relativt trygg på at det ordner seg.
Jeg sendte en mail til min selger, og han bekreftet at den er med til Norske kunder.  Han var midt i prosessen med å levere ut en i3 til en blid kunde...
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Olemann


Ikke sikkert jeg treffer helt her nå, men kan i3 lade på 32 A (enfas 230V) uten dyr veggmontert lader, altså med en enkel kabel med adapter til 32 A stikk på veggen, slik jeg oppfattet Tesla S kan?
Eller trenger vi en ladeboks til over kr. 7.000.- for å utnytte hjemmelading med over 7kW?

Mvh Ole

ali_ben

Sikkert et dumt spørsmål, men bare for ordens skyld - hvis jeg legger ut en 1 fas 32 Ah kurs til garasjen og setter opp en "ladeboks" med tilsvarende kapasitet i garasjen så holder det ikke sant? Det er ikke noe problem å la bilen stå over natten med en slik lader vs en normal 10 Ah lader?

Vil nødig legge ut både 10/16 Ah kurs i tillegg så det er derfor jeg spør.
BMW i3 levert 2. mai 2014

bromm

#52
Hvis dere skal få utnyttet 32A 1-fas (evt. 3X16A 230V 3-fas), så må dere sette opp en boks (evt. selvbygg) som støtter "Mode 3" lading. Mode 3 er den protokollen (på alle elbiler), som gjør at bilen snakker med utstyret som blir tilkoblet via Type 2-kontakten, og den vil fortelle veggboks/lader/kilde at i3 kan ta lading fra enten 32A 1-fas, eller 3X16A 3-fas. Hvis det ikke eksisterer en Mode 3 kommunikasjon (også kalt pilot), så vil nok ikke 32A kunne utnyttes, siden det vil bli oppfattet (fra bilen - som ikke får svar på pilot), at det er en vanlig 16A-lader...

Sjekk denne posten: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11358.msg164040.html#msg164040

Vi har allerede fått bekreftet at Type 2-kabel følger med :D

ali_ben

Sitat fra: bromm på mandag 06. januar 2014, klokken 23:04
Hvis dere skal få utnyttet 32A 1-fas (evt. 3X16A 230V 3-fas), så må dere sette opp en boks (evt. selvbygg) som støtter "Mode 3" lading.

Flott - det var akkurat det jeg mente med "ladeboks".

Sitat fra: bromm på mandag 06. januar 2014, klokken 23:04
Vi har allerede fått bekreftet at Type 2-kabel følger med :D

Enda bedre. Da vet jeg hva jeg skal kjøpe. Takk for tilbakemelding.
BMW i3 levert 2. mai 2014

Olemann

Ja, var redd det var sånn, at mer enn 3,5 kW lading krever denne veggboksen.
Så da blir det nok bare 16A lading med kabel inntil videre, og på litt sikt graving i hagen og nedlegg av 10 kvmm 3 fas jordkabel og eget 32A skap i garasjen, da kommer nok også veggboksen opp, og som andre har sagt, innen den tid får man nok slike bokser på Biltema og Nille også - til hyggelige priser :)

Ole

Sitat fra: bromm på mandag 06. januar 2014, klokken 23:04
Hvis dere skal få utnyttet 32A 1-fas (evt. 3X16A 230V 3-fas), så må dere sette opp en boks (evt. selvbygg) som støtter "Mode 3" lading. Mode 3 er den protokollen (på alle elbiler), som gjør at bilen snakker med utstyret som blir tilkoblet via Type 2-kontakten, og den vil fortelle veggboks/lader/kilde at i3 kan ta lading fra enten 32A 1-fas, eller 3X16A 3-fas. Hvis det ikke eksisterer en Mode 3 kommunikasjon (også kalt pilot), så vil nok ikke 32A kunne utnyttes, siden det vil bli oppfattet (fra bilen - som ikke får svar på pilot), at det er en vanlig 16A-lader...

Sjekk denne posten: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11358.msg164040.html#msg164040

Vi har allerede fått bekreftet at Type 2-kabel følger med :D

Griffel

Sitat fra: bromm på mandag 06. januar 2014, klokken 23:04
Hvis dere skal få utnyttet 32A 1-fas (evt. 3X16A 230V 3-fas), så må dere sette opp en boks (evt. selvbygg) som støtter "Mode 3" lading. Mode 3 er den protokollen (på alle elbiler), som gjør at bilen snakker med utstyret som blir tilkoblet via Type 2-kontakten, og den vil fortelle veggboks/lader/kilde at i3 kan ta lading fra enten 32A 1-fas, eller 3X16A 3-fas. Hvis det ikke ekMode sisterer en 3 kommunikasjon (også kalt pilot), så vil nok ikke 32A kunne utnyttes, siden det vil bli oppfattet (fra bilen - som ikke får svar på pilot), at det er en vanlig 16A-lader...

Sjekk denne posten: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11358.msg164040.html#msg164040

Vi har allerede fått bekreftet at Type 2-kabel følger med :D

Nå kan vel BMWi3 ikke utnytte 3fas 230V, så varianten 3x16A 230V er ikke veldig interesant (ingen andre elbiler heller så vidt jeg vet, Tesla og Renault trenger 400V anlegg for 3fas. men BMW har 1faslader).
Modus 3 er ikke protokollen men lading fra vegboks.

Modus 1 er lading med kabel uten kladd (ikke aktuelt for nye biler)
Modus 2 er lading med kabel kladd (kaldden bestemmer maksimal strøm ladre i bil kan trekke)
Modus 3 er lading fra fastmontert veggboks Type 1 eller Type 2
Disse 3 lademodus er for AC (vekselstrøm)
Modus 4 er DC lading (Likestrøm) som for BMW i3 betyr såkalt combokontakt i bilen.

Siden Type2 kontakten og kommunikasjonen er standarisert kan alle Type 2 bokser benyttes og bilen lades med en type 2 til type 2 kontakt. Eventuelt kan en ha en boks med fastmontert type 2 kabel.

Veggboksen kodes i forhold til sikring slik at dersom du kobler deg til en 16A veggboks (ladestasjon) kan laderen i bilen trekke opp til 16A, og kobles den til en 32A veggboks opp til 32A. (Forursatt at bilen er utstyret med slik lader. Type 2 til Type 2 kable er også kodet så om en kobler seg til en 32A veggboks med en 16A kabel kan lader i bil alike vel ikke trekke mer enn 16A.

Offentlige ladestasjoner TYPE 2 med 400V 3 fas kan også benyttes av BMW siden den via sin medfølgende kabel plukker 230 V mellom fase L1 og N, og kan da lade med den strømstyrken ladestasjon tilbyr, selvfølgelig begrenset av bilens lader.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bromm

Sitat fra: Griffel på tirsdag 07. januar 2014, klokken 00:46
Nå kan vel BMWi3 ikke utnytte 3fas 230V, så varianten 3x16A 230V er ikke veldig interesant (ingen andre elbiler heller så vidt jeg vet, Tesla og Renault trenger 400V anlegg for 3fas. men BMW har 1faslader).
Modus 3 er ikke protokollen men lading fra vegboks.

Jeg har ikke klart å få bekreftet om det er 1 eller 2 ladere i i3 (selv om jeg mener og ha hørt/lest at det skal være 2) - men hvis det er 2 ladere (på 3,5 kW hver), så kan den faktisk plukke 2 X 16A fra 3fas 230V. Dette vil samtidig si at disse 2 laderne vil kjørers i parallell, når matingen evt. er 1fas 32A.

Om noen klarer å få dette bekreftet/avkreftet så har det vært veldig fint - for mange steder er det faktisk enklere å få lagt opp 3fas 16A enn 1fas 32A...

pberg

Hvis du kikker i kontakten i bilen, så er det bare to pinner + jord der. Så den kan bare bruke en fase, 32A.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

bromm

Sitat fra: pberg på tirsdag 07. januar 2014, klokken 11:25
Hvis du kikker i kontakten i bilen, så er det bare to pinner + jord der. Så den kan bare bruke en fase, 32A.

OK, hvis dette er tilfellet for de bilene som har 4U7 AC hurtiglading, så er vel løpet kjørt for 3-fas, ja. Da blir det vel 32A 1-fas som gjelder...

i3_X5_730

Men, er det mulig å velge at i3'en skal lades til 100% ... rett før man skal ta en langtur? (Altså ikke de egentlige 80%'ene)  :o

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA