Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

i3_X5_730

Sitat fra: jkirkebo på mandag 30. desember 2013, klokken 11:21
32A lading vil ikke slite mer på batteriene, det er fortsatt svært treg lading.
En vanlig stikkontakt vil sørge for fullt batteri hver morgen. Men om du kommer hjem på ettermiddagen med nesten tomt batteri og skal ut og kjøre et stykke igjen etter middag kan det være veldig kjekt å kunne lade med 32A hjemme.

Skjønner!  ;)

Sitat fra: LMOR på mandag 30. desember 2013, klokken 13:46
Jeg mener du har forstått det ganske bra, men det holder med 10A hvis du lader hver ettermiddag/natt (12A er maks med standardlader), og semihurtig ladning på 7,4kw, 1-fas, 32A. Ved krise kjører du innom nærmeste DC hurtiglader.

Ok, nu forstår jeg. ;)

Da bør vel begge alternativene intalleres, siden det helt sikkert ikke er den siste ... eller eneste ... eller største EL-bilen som finner veien inn i garasjen vår.  :)



pottle

#16
Sitat fra: østfolding på mandag 30. desember 2013, klokken 13:33

Hva tror vi forresten om Ensto Home Charger? Den burde vel fungere fint med i3 den?

8.500 ink MVA på nofuel.no, ser jeg. Det er det billigste jeg har sett hvis man bare har 16A tilgjenglig uansett.

Hvis du ikke er interessert i en staselig og fin ladestasjon som enkelt kan koste 10+ tusen kroner så er det billigste alternativet en 16A ladekabel. Denne kan henge i garasjen eller ute hvis det er ønskelig. Koster fra ca 3 tusen og oppover. En ladekabel er like trygt og enkelt som en ladestasjon.  Hvis du ønsker det så kan du bytte om schuko-stikket med en 16A CEE stikk, men da har du oversikret deg.

BMW-laderen er jo kjempefin, men som jeg har skrevet før, du får samme strømmen like raskt fra mye billigere apparater. Iallefall jeg mener at ladestasjoner er en glorifisert ladekabel hvor en betaler mye for den fine plasten rundt kontrollboksen.

Sjekk www.ev-institute.no
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

LMOR

Sitat fra: pottle på mandag 30. desember 2013, klokken 18:17
så er det billigste alternativet en 16A ladekabel.

Regner med du kan alt om denne i forhold til i3. Det er vel i bilen du bestemmer ladestrømmen, så du kan bruke denne kabelen, sette den i en 13A kurs, og lade med 10A?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Coachen

Mye snakk om diverse lade metoder og strøm typer her.
For å være sikker:

Jeg kan bruke den vanlige stikk kontakten jeg har i garasjen på 10A uten at dette er noe skadelig for bilen?
Vurderer å legge opp en ny og høyere kurs men om det ikke trengs så venter jeg
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

pottle

LMOR: Mulig at jeg ikke er noe geni når det gjelder BMW i3, men noe kan jeg. Heldigvis så har vi dette forumet hvor alle sammen blir litt smartere hver dag.

Det er bilen som bestemmer hvor mye en skal lade. Hvis bilen kun åpner for 10A i inngående ladehastighet så vil kontrollboksen/ladekabelen bare trekke 10A fra kursen. Slik vil du også være innenfor grensene til din 13A-kurs.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

pottle

#20
Sitat fra: Coachen på mandag 30. desember 2013, klokken 19:04
Jeg kan bruke den vanlige stikk kontakten jeg har i garasjen på 10A uten at dette er noe skadelig for bilen?

10A er det minst skadelig for batteriet overhodet, men også alle andre lademåter er helt greit. Bilfabrikanten har en batterigaranti hvor det ikke er noen begrensning på lademåte. Med bilen kom det en 10A lader - denne kan du bruke. "Klattlading" er også helt greit. Til sammenligning kjører jeg 90-110 kilometer hver dag og klarer meg med å lade bilen på 10A om natten. Til dette bruker jeg originalkabelen som kom med bilen.

16A-ekstrakabel ligger alltid i bagasjerommet hvis skulle oppstå ekstra ærend og besøk i løpet av kvelden.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

nofuelno

Sitat fra: østfolding på mandag 30. desember 2013, klokken 13:33

Hva tror vi forresten om Ensto Home Charger? Den burde vel fungere fint med i3 den?

8.500 ink MVA på nofuel.no, ser jeg. Det er det billigste jeg har sett hvis man bare har 16A tilgjenglig uansett.

Hei, den fungerer utmerket hos de som har installert denne.
Har du 10A tilgjengelig, stilles den på 8A
Har du 16A kurs, kan den stilles til 14A ( eller 16A hvis elektriker kommer og monterer fast kabel)
Ladestasjonen er forøvrig utført i brannsikker metallkapsling.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

ali_ben

Det er mye god informasjon her om lading, ladestasjoner, kabler osv. Men jeg har likevel noen spørsmål som noen av dere sikkert kan svare på. Jeg har bestilt i3 med hurtiglading (4U7/4U8).

Jeg har skjønt at det da følger med en standard 10A(?) Schuko ladekabel til hjemmebruk. Så følger det vel med en hurtigladekabel som jeg kan bruke på Combo hurtigladestasjoner. Noe mer?

Hjemme har jeg nytt sikringsskap med 3fas 63Ah total kapasitet. Jeg tenkte først at jeg skulle strekke ut en standard 16Ah kurs til lading på veggen ute. Men så var det en på jobben som sa jeg burde tenke på en slik en i stedet: http://shop.zerocarbonworld.org/charging-stations/32a-t2-charging-station.html og få en elektriker til å sette opp en egen 32Ah kurs til denne. Funker denne med i3?

Det neste spørsmålet er om det følger med en kabel som jeg kan bruke til denne, eller om jeg da må kjøpe en tredje kabel... dvs en slik en: http://shop.zerocarbonworld.org/cables/32a-1phase-t2-t2-cable_fm.html

Bestilte bil i begynnelsen av desember så jeg har jo litt tid på å finne ut av det, men det kan være greit å ha alt på plass når bilen plutselig dukker opp!

Takknemlig for svar!
BMW i3 levert 2. mai 2014

jkirkebo

Sitat fra: ali_ben på lørdag 04. januar 2014, klokken 22:42
Det er mye god informasjon her om lading, ladestasjoner, kabler osv. Men jeg har likevel noen spørsmål som noen av dere sikkert kan svare på. Jeg har bestilt i3 med hurtiglading (4U7/4U8).

Jeg har skjønt at det da følger med en standard 10A(?) Schuko ladekabel til hjemmebruk. Så følger det vel med en hurtigladekabel som jeg kan bruke på Combo hurtigladestasjoner. Noe mer?

Nei, CCS/Combo hurtigladestasjonene har fast kabel så det følger ikke med noen slik.

Sitat
Hjemme har jeg nytt sikringsskap med 3fas 63Ah total kapasitet. Jeg tenkte først at jeg skulle strekke ut en standard 16Ah kurs til lading på veggen ute. Men så var det en på jobben som sa jeg burde tenke på en slik en i stedet: http://shop.zerocarbonworld.org/charging-stations/32a-t2-charging-station.html og få en elektriker til å sette opp en egen 32Ah kurs til denne. Funker denne med i3?

Ja, men jeg hadde heller valgt denne løsningen:

http://shop.zerocarbonworld.org/Charging-Station-Components/DIY-Charging-Station-Kit-32A-Single-Phase-Type-2.html

Den må monteres i passende skap eller kapsling ved der bilen skal lades, og du trenger også en kontaktor. Men den koster vesentlig mindre og har fast kabel.

Jeg har denne løsningen selv, montert i skap i garasjen. Fungerer perfekt med Tesla Model S. Se vedlagte bilde for hvordan det ser ut, kontaktoren er til høyre i rad 1 og kontrolleren til høyre i rad 2.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

østfolding

Hvis man vil slippe å ta den medfølgende 16A-laderen ut og inn av bilen for hver gang, og synes fastmontert vegglader er for dyrt, kan dette være en god, trygg og billig løsning da? http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5

Er det brannsikkert å la laderen så tilkoblet strøm hele tiden? Og er det noen som vet noe om kvaliteten på disse laderne?

østfolding

På hurtigladekartet til ladestasjoner.no: Hva er forskjellen på semi/hurtig type 2 og Combo? Kan i3 kun lade på Combo, eller kan vi lade der det står Type 2 også?

http://ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet

jkirkebo

Sitat fra: østfolding på søndag 05. januar 2014, klokken 15:12
På hurtigladekartet til ladestasjoner.no: Hva er forskjellen på semi/hurtig type 2 og Combo? Kan i3 kun lade på Combo, eller kan vi lade der det står Type 2 også?

Du kan lade på begge. På Combo med inntil 50kW eller deromkring, på Type 2 med inntil 7,4kW om ladepunktet har 32A tilførsel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jaxry

Jeg har fått med meg at BMWs lader koster 15000, men er dette ferdig montert? Hvis man skal få inn en elektriker til å trekke 32A ledning, samt ny sikring, og montering av boksen blir potensielt de billigere veggboksene ikke så mye billigere allikevel?
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

Vind

Sitat fra: jaxry på søndag 05. januar 2014, klokken 16:30
Jeg har fått med meg at BMWs lader koster 15000, men er dette ferdig montert? Hvis man skal få inn en elektriker til å trekke 32A ledning, samt ny sikring, og montering av boksen blir potensielt de billigere veggboksene ikke så mye billigere allikevel?
Det er det jeg har fått beskjed om.  Det kommer en elektrikker for befaring for å se på opplegg og plassering.  Om det tilfredstiller kravene, så får man det montert for 15 000 (ink mva), om det må gjøres tileggsarbeide får man ett pristilbud på dette - som man kan velge - eller ikke.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

jaxry

Sitat fra: Vind på søndag 05. januar 2014, klokken 16:49
Sitat fra: jaxry på søndag 05. januar 2014, klokken 16:30
Jeg har fått med meg at BMWs lader koster 15000, men er dette ferdig montert? Hvis man skal få inn en elektriker til å trekke 32A ledning, samt ny sikring, og montering av boksen blir potensielt de billigere veggboksene ikke så mye billigere allikevel?
Det er det jeg har fått beskjed om.  Det kommer en elektrikker for befaring for å se på opplegg og plassering.  Om det tilfredstiller kravene, så får man det montert for 15 000 (ink mva), om det må gjøres tileggsarbeide får man ett pristilbud på dette - som man kan velge - eller ikke.

Ok, da spørs det hva som menes med tilleggsarbeide. Kan potensielt ikke være så ille pris.
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA