Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

østfolding

Jeg har tatt opp dette på forhumet her før, men føler jeg ikke har fått et godt nok svar:

For oss som kun har mulighet for 16A hjemme - og schuko-støpsel - men ønsker en trygg, liten og billig vegglader med fastmontert kabel - hva er da det beste alternativet?

Jeg er helt ny på dette, men etter det jeg kan se er denne en av de billigste, krever ikke elektriker for montering (kun for å øke fra 8A til 16A) og ser kul ut: http://nofuel.no/ladestasjoner/ensto-chago.

Enige?

Koster 8.500 ink. MVA.

Coachen

#76
Dette har vært diskutert tidligere men føler ikke det ble noen 100% sikker konklusjon.
Når jeg lader min I3 til 100% på min 10A kurs så sliter dette minimalt på batteriet da I3'en har maks lading tilnærmet 85%?
Altså trenger man ikke selv stoppe landingen på 80ish%..

Har noen en 100% bekreftelse på dette?
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

LMOR

Sitat fra: Coachen på torsdag 16. januar 2014, klokken 22:22
Dette har vært diskutert tidligere men føler ikke det ble noen 100% sikker konklusjon.
Når jeg lader min I3 til 100% på min 10A kurs så sliter ikke dette på batteriet da I3'en har maks lading tilnærmet 85%?

Har noen en 100% bekreftelse på dette?

Nei, du får nok ikke noe 100% på det, for all lading sliter på batteriet, men det er noe av den beste ladningen du kan gi, og vi får stole på BMW valget på 85% når ingen andre har det, nettopp for å gi oss en enkel hverdag som sliter minimalt på batteriet. Jeg finner ingenting i manualen om at vi ikke bør lade til 100%, tvert imot, så står det at vi skal sette bilen på lading når vi er ferdig med "turen".
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Coachen

Omformulerte meg litt da jeg selvsagt vet at all ladning sliter på batteriet.
Var jo noen som mente vi ikke burde lade til mer enn 80% for minst mulig slitasje.
Har det vært noen offisiell uttalelse fra BMW om at et 100% ladet batteri av forbruker tilsvarer et 85% ladet batteri?
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

LMOR

Sitat fra: Coachen på torsdag 16. januar 2014, klokken 23:31
Omformulerte meg litt da jeg selvsagt vet at all ladning sliter på batteriet.
Var jo noen som mente vi ikke burde lade til mer enn 80% for minst mulig slitasje.
Har det vært noen offisiell uttalelse fra BMW om at et 100% ladet batteri av forbruker tilsvarer et 85% ladet batteri?
Nei, jeg har lett etter det. MEN BMW er som jeg nevnte i en annen tråd, veldig forsiktig, mange advarsler og redd for å bli saksøkt. De fleste BMWer selges i USA... DERMED har jeg tolket det at det ikke er noen advarsler noe sted fra BMW mot å lade til 100% hver natt, som den sterkeste uttalelsen du kan få :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Har forresten heller ikke funnet noe sted du kan stoppe ladingen på 80%.

Det skulle vel også bety at BMW mener at det ikke er en nødvendig funksjon på en i3.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Coachen

Regner med at det nærmer seg levering av min I3 og jeg gleder meg stort!

Eneste bekymringen jeg har nå er selve hentingen av bilen hos BMW Økeren.
Jeg bor i Skien og har 2 reiserute alternativer:
Enten over hvittingfoss/Svarstad som blir 134km ca eller
E18 helt til Porsgrunn som blir 164km ca

Er vel kun første alternativ man kan klare på en ladning men med snøværet som er nå så vil det vel gå ekstra med strøm underveis.

Et alternativ kan være et lite ønsket stopp på Ikea Slependen og lade der mens samboeren får dekket sine "behov", regner med at de har vanlig el bil ladere der?
Da vil resterende reiserute være 116km som burde gå på et full ladet batteri?

Eller finnes det idag hurtiglader til I3 på strekningen Oslo-Porsgrunn?
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

østfolding

Sitat fra: Coachen på fredag 17. januar 2014, klokken 13:55
Regner med at det nærmer seg levering av min I3 og jeg gleder meg stort!

Eneste bekymringen jeg har nå er selve hentingen av bilen hos BMW Økeren.
Jeg bor i Skien og har 2 reiserute alternativer:
Enten over hvittingfoss/Svarstad som blir 134km ca eller
E18 helt til Porsgrunn som blir 164km ca

Er vel kun første alternativ man kan klare på en ladning men med snøværet som er nå så vil det vel gå ekstra med strøm underveis.

Et alternativ kan være et lite ønsket stopp på Ikea Slependen og lade der mens samboeren får dekket sine "behov", regner med at de har vanlig el bil ladere der?
Da vil resterende reiserute være 116km som burde gå på et full ladet batteri?

Eller finnes det idag hurtiglader til I3 på strekningen Oslo-Porsgrunn?

Har fått høre her om dagen at Bavaria Økern hadde noen små utfordringer med de første utleveringene fordi bilene som kommer til Norge er transportsikret og helt utladet - altså 0% ladet. Så vidt jeg vet har dem ikke fått noen hurtiglader enda, så da tar det litt tid å lade opp. Jeg ville i alle fall tatt kontakt med Bavaria og fortalt om reiseruten din hjem slik at de kan lade den 100% opp før du kommer å henter den.

Ellers vil jeg nemlig tro at det er en stor sjanse for at den bare har noe strøm slik at du kommer deg et stykke på veien. Spesielt nå som det kommer store leveranser med biler...

Coachen

Tenkte å gi dem beskjed om at både full ladet batteri og omlegging til vinterdekk (regner med at de kommer på sommerdekk)
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

jgilberg

Sitat fra: Griffel på tirsdag 07. januar 2014, klokken 00:46
Sitat fra: bromm på mandag 06. januar 2014, klokken 23:04
Hvis dere skal få utnyttet 32A 1-fas (evt. 3X16A 230V 3-fas), så må dere sette opp en boks (evt. selvbygg) som støtter "Mode 3" lading. Mode 3 er den protokollen (på alle elbiler), som gjør at bilen snakker med utstyret som blir tilkoblet via Type 2-kontakten, og den vil fortelle veggboks/lader/kilde at i3 kan ta lading fra enten 32A 1-fas, eller 3X16A 3-fas. Hvis det ikke ekMode sisterer en 3 kommunikasjon (også kalt pilot), så vil nok ikke 32A kunne utnyttes, siden det vil bli oppfattet (fra bilen - som ikke får svar på pilot), at det er en vanlig 16A-lader...

Sjekk denne posten: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11358.msg164040.html#msg164040

Vi har allerede fått bekreftet at Type 2-kabel følger med :D

Nå kan vel BMWi3 ikke utnytte 3fas 230V, så varianten 3x16A 230V er ikke veldig interesant (ingen andre elbiler heller så vidt jeg vet, Tesla og Renault trenger 400V anlegg for 3fas. men BMW har 1faslader).
Modus 3 er ikke protokollen men lading fra vegboks.

Modus 1 er lading med kabel uten kladd (ikke aktuelt for nye biler)
Modus 2 er lading med kabel kladd (kaldden bestemmer maksimal strøm ladre i bil kan trekke)
Modus 3 er lading fra fastmontert veggboks Type 1 eller Type 2
Disse 3 lademodus er for AC (vekselstrøm)
Modus 4 er DC lading (Likestrøm) som for BMW i3 betyr såkalt combokontakt i bilen.

Siden Type2 kontakten og kommunikasjonen er standarisert kan alle Type 2 bokser benyttes og bilen lades med en type 2 til type 2 kontakt. Eventuelt kan en ha en boks med fastmontert type 2 kabel.

Veggboksen kodes i forhold til sikring slik at dersom du kobler deg til en 16A veggboks (ladestasjon) kan laderen i bilen trekke opp til 16A, og kobles den til en 32A veggboks opp til 32A. (Forursatt at bilen er utstyret med slik lader. Type 2 til Type 2 kable er også kodet så om en kobler seg til en 32A veggboks med en 16A kabel kan lader i bil alike vel ikke trekke mer enn 16A.

Offentlige ladestasjoner TYPE 2 med 400V 3 fas kan også benyttes av BMW siden den via sin medfølgende kabel plukker 230 V mellom fase L1 og N, og kan da lade med den strømstyrken ladestasjon tilbyr, selvfølgelig begrenset av bilens lader.

Jeg har satt opp en Slimbox i garasjen (3fas 400v), og plugget inn en 32amp Type2 kabel som henger der "permanent" (lader Tesla). Må jeg "bytte" til BMW til type2 kabel for å lade i3 da? Ut fra det du skriver i siste avsnitt så tolker jeg det slik? Hvis ja, så betyr det at i3 ikke kan benytte Type2 bokser med "fast" kabel? Håper jeg tolker dette feil!
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

LMOR

Sitat fra: jgilberg på lørdag 18. januar 2014, klokken 09:34

Jeg har satt opp en Slimbox i garasjen (3fas 400v), og plugget inn en 32amp Type2 kabel som henger der "permanent" (lader Tesla). Må jeg "bytte" til BMW til type2 kabel for å lade i3 da? Ut fra det du skriver i siste avsnitt så tolker jeg det slik? Hvis ja, så betyr det at i3 ikke kan benytte Type2 bokser med "fast" kabel? Håper jeg tolker dette feil!

Nei, det kan ikke stemme. Men med i3 får du bare utnyttet 1x32A. Kabelen bør kunne være den samme. Det er i i3 det er færre pinner enn i Tesla.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Hvis noen andre er interessert, så gjorde jeg en ladetest på 13A kurs. Noen andre elbiler/standardkabler, har en peak i starten som slår ut sikringen, så jeg ville test om i3 gjorde det.

Jeg kunne uten problem lade på både 10A og 12A :-), så da sparer jeg mye penger på å slippe å oppgradere.

10A blir standard hos meg, til det eventuelt skulle bli et problem.

MERK at bilen står på 8A som default. Flere som har fått bilen i Europa klager på at den lader sakte, og vet ikke at det må stilles opp hvis en har kapasitet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Coachen

Godt å høre da jeg også kommer til å lade på 10A kurs.
Det beste for batteriet er vel også å lade på så lav kurs som mulig?
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

LMOR

Sitat fra: Coachen på lørdag 18. januar 2014, klokken 15:17
Godt å høre da jeg også kommer til å lade på 10A kurs.
Det beste for batteriet er vel også å lade på så lav kurs som mulig?
Ja, og du er jo også sikret i forhold til at du kan sette den på 8A, sikkert nok det også. 8A-12A tror jeg også er best for 12V batteriet om vinteren. Hvis de blir mye småkjøring, og lite regenerering, så trenger det også tid.

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Griffel

Sitat fra: LMOR på lørdag 18. januar 2014, klokken 09:46
Sitat fra: jgilberg på lørdag 18. januar 2014, klokken 09:34

Jeg har satt opp en Slimbox i garasjen (3fas 400v), og plugget inn en 32amp Type2 kabel som henger der "permanent" (lader Tesla). Må jeg "bytte" til BMW til type2 kabel for å lade i3 da? Ut fra det du skriver i siste avsnitt så tolker jeg det slik? Hvis ja, så betyr det at i3 ikke kan benytte Type2 bokser med "fast" kabel? Håper jeg tolker dette feil!

Nei, det kan ikke stemme. Men med i3 får du bare utnyttet 1x32A. Kabelen bør kunne være den samme. Det er i i3 det er færre pinner enn i Tesla.
Det er jo nettopp dette som er så bra med standarden, her er det bare å plugge deg til så får du det punktet er i stand til å levere opp til det laderen i bilen kan nytte. Så her kan du enten hente 22kW til Tesla eller 7,5 kW til BMW dersom BMWen har 7,5 kW lader.
Har du derimot en Leaf,Trilling eller FordFokus har de en annen standard på kontakten i bilen og har ingen glede av kablen, men kan koble seg til stikkontakten i Slimboxen med en passende kabel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA