Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 18. februar 2014, klokken 00:43
Så det betyr også at all DC lading faktisk går gjennom den øverste Type 2 Mennekes tilkoblingen på i3, (50kW/125A) og at den ovale (COMBO) i bunnen med de 2 plast pinnene på i3'ene våre bare er der for at COMBO i det hele tatt skal passe. I see!  ;)

Det tviler jeg meget sterkt på. DC-Mid er vel en ganske ny spesifikasjon og neppe implementert i noen ladere ennå.

Tesla bruker dog kun pinnene i selve Type 2 pluggen til sin egen hurtiglading, men vi vet ikke ennå om det systemet er kompatibelt med en evt. DC-Mid lader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. februar 2014, klokken 01:08
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 18. februar 2014, klokken 00:43
Så det betyr også at all DC lading faktisk går gjennom den øverste Type 2 Mennekes tilkoblingen på i3, (50kW/125A) og at den ovale (COMBO) i bunnen med de 2 plast pinnene på i3'ene våre bare er der for at COMBO i det hele tatt skal passe. I see!  ;)

Det tviler jeg meget sterkt på. DC-Mid er vel en ganske ny spesifikasjon og neppe implementert i noen ladere ennå.

Tesla bruker dog kun pinnene i selve Type 2 pluggen til sin egen hurtiglading, men vi vet ikke ennå om det systemet er kompatibelt med en evt. DC-Mid lader.
Dette er jo ingen grunn til å tvile på. DC er de to nedersete pinnen på den kontakten som er tegnet nederst. Plasten er på tuppen slik at du ikke putter inn en finger for å kjenne om det er 400V DC fra batteriet der.
Her er bildet ah combopluggen som henger på DC ladestasjonen:

Som du ser benyttes jord og signalpinnene i øvre del.

Når du lader med AC bruker du kun øvre halvdel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Olemann

Takker!

Er dette "veil meterpris" fra elektriker til meg, eller er det nettoprisen/selvkost for elektriker?  Bare nysgjerrig, før jeg går i gang med å få  inn priser på jobben:-)

Mvh Ole

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 15. februar 2014, klokken 09:47
Sitat fra: Olemann på lørdag 15. februar 2014, klokken 02:58
Høres ut som det er folk med peil på priser, så da hiver jeg meg utpå:

Hva er ca. meterpris for jordkabel som skal graves ned i hagen, og som skal gå til skap i garasje som skal kunne levere 32A.  Legger opp 3 fas kabel, selv om jeg egentlig bare skal bruke 1 fas.

For direkte nedgraving uten bruk av beskyttelsesrør er det PFSP 3x10mm2+J du skal ha. Jeg får ikke sjekket nøyaktig pris på en lørdag, men den er normalt litt rimeligere enn PFXP så en kvalifisert gjetning er rundt 75,- pr. meter.

i3_X5_730

#393
Sitat fra: Griffel på tirsdag 18. februar 2014, klokken 01:45Plasten er på tuppen slik at du ikke putter inn en finger for å kjenne om det er 400V DC fra batteriet der.
Uh ... ok ... det må jeg nesten sjekke. Jeg vet jeg sjekket at det var plastpinner der ... akkurat som på dette bilde:




:o


Edit: Ser at det ER bare plast helt ytterst på pinnene, så da MÅ vel i3 ta hurtiglading gjennom de 2 nederste pinnene på COMBO.




LMOR

Ja, COMBO hurtigladning er gjennom de 2 nederste pinnene.

Men er dette bilde av din bil?
Har fullt opp av pinner på AC delen?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på tirsdag 18. februar 2014, klokken 06:22
Ja, COMBO hurtigladning er gjennom de 2 nederste pinnene.

Men er dette bilde av din bil?
Har fullt opp av pinner på AC delen?

Det var interessant, ja - i såfall kan det kanskje være mulighet for flere faser ;)

LMOR

Ser noe orange over, så det er nok en annen bil. Kan håpe.
Her er bilde av kablene på innsiden med 4U8, bare 2 ledere + jord.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 18. februar 2014, klokken 01:45
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. februar 2014, klokken 01:08
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 18. februar 2014, klokken 00:43
Så det betyr også at all DC lading faktisk går gjennom den øverste Type 2 Mennekes tilkoblingen på i3, (50kW/125A) og at den ovale (COMBO) i bunnen med de 2 plast pinnene på i3'ene våre bare er der for at COMBO i det hele tatt skal passe. I see!  ;)

Det tviler jeg meget sterkt på. DC-Mid er vel en ganske ny spesifikasjon og neppe implementert i noen ladere ennå.

Tesla bruker dog kun pinnene i selve Type 2 pluggen til sin egen hurtiglading, men vi vet ikke ennå om det systemet er kompatibelt med en evt. DC-Mid lader.
Dette er jo ingen grunn til å tvile på. DC er de to nederste pinnen på den kontakten som er tegnet nederst. Plasten er på tuppen slik at du ikke putter inn en finger for å kjenne om det er 400V DC fra batteriet der.

Det var jo det jeg skrev. OP mente at i3 ikke brukte de to nederste pinnene siden DC-Mid kan levere 140A over de 4 i selve Type 2 pluggen. Men DC-Mid er etter hva jeg vet ikke implementert på noen ladere ennå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bromm

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. februar 2014, klokken 09:24
Det var jo det jeg skrev. OP mente at i3 ikke brukte de to nederste pinnene siden DC-Mid kan levere 140A over de 4 i selve Type 2 pluggen. Men DC-Mid er etter hva jeg vet ikke implementert på noen ladere ennå.

Det med DC-Mid er nok et skikkelig blindspor, ja - og Combo 2 stasjonene har jo ikke engang disse pinnene med i "overdelen" av kontakten ;)

jkirkebo

Sitat fra: bromm på tirsdag 18. februar 2014, klokken 11:09
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. februar 2014, klokken 09:24
Det var jo det jeg skrev. OP mente at i3 ikke brukte de to nederste pinnene siden DC-Mid kan levere 140A over de 4 i selve Type 2 pluggen. Men DC-Mid er etter hva jeg vet ikke implementert på noen ladere ennå.

Det med DC-Mid er nok et skikkelig blindspor, ja - og Combo 2 stasjonene har jo ikke engang disse pinnene med i "overdelen" av kontakten ;)

Blindspor og blindspor, det kan godt hende at DC-Mid er løsningen om andre hurtigladetilbydere vil kunne lade Teslaer også. Men da trengs det ennå en ny type kabel på multistandard-laderne, så jeg tviler egentlig på at det blir noe av.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. februar 2014, klokken 09:24
Sitat fra: Griffel på tirsdag 18. februar 2014, klokken 01:45
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. februar 2014, klokken 01:08
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 18. februar 2014, klokken 00:43
Så det betyr også at all DC lading faktisk går gjennom den øverste Type 2 Mennekes tilkoblingen på i3, (50kW/125A) og at den ovale (COMBO) i bunnen med de 2 plast pinnene på i3'ene våre bare er der for at COMBO i det hele tatt skal passe. I see!  ;)

Det tviler jeg meget sterkt på. DC-Mid er vel en ganske ny spesifikasjon og neppe implementert i noen ladere ennå.

Tesla bruker dog kun pinnene i selve Type 2 pluggen til sin egen hurtiglading, men vi vet ikke ennå om det systemet er kompatibelt med en evt. DC-Mid lader.
Dette er jo ingen grunn til å tvile på. DC er de to nederste pinnen på den kontakten som er tegnet nederst. Plasten er på tuppen slik at du ikke putter inn en finger for å kjenne om det er 400V DC fra batteriet der.

Det var jo det jeg skrev. OP mente at i3 ikke brukte de to nederste pinnene siden DC-Mid kan levere 140A over de 4 i selve Type 2 pluggen. Men DC-Mid er etter hva jeg vet ikke implementert på noen ladere ennå.
Ja du skrev at du tvilte på at det i3_X3_X5_730 var riktig, Jeg bekreftet da at du har rett, men at det ikke var noen grunn til å tvile siden det i3_X3_X5_730 skrev helt sikkert var feil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

Forstår ikke helt hvorfor dette diskuteres en gang. DC er de 2 nederste, og her enn "innsiden" av DC delen av pluggen. AC delen har jeg lagt ut før, de har sikkert felles jord fra AC delen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Griffel

Sitat fra: LMOR på tirsdag 18. februar 2014, klokken 12:14
Forstår ikke helt hvorfor dette diskuteres en gang. DC er de 2 nederste, og her enn "innsiden" av DC delen av pluggen. AC delen har jeg lagt ut før, de har sikkert felles jord fra AC delen.
Ja det ser en jo også tydlig av Combo pluggen som har 2 DC  pinner + Proxy, Pilot og Jord felles med type2 delen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bromm

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. februar 2014, klokken 11:17
Blindspor og blindspor, det kan godt hende at DC-Mid er løsningen om andre hurtigladetilbydere vil kunne lade Teslaer også. Men da trengs det ennå en ny type kabel på multistandard-laderne, så jeg tviler egentlig på at det blir noe av.

Det er blindspor for BMW i3, ja - garantert. Husk, du er på BMW i-forumet nå, jkirkebo ;)

At Tesla-eiere leter helt febrilsk etter alternativ til Supercharger-løsningen (som Elon har lurt dem til å betale 25.000 kroner i forskudd for, og som de nok aldri kommer til å kunne utnytte på SC-stasjonene), vel - det er vel en annen sak ;)

25.000 kWh (hvis vi regner 1 krone pr. kWh) tilsvarer forresten rundt regnet 212.765 km på i3 - skulle tatt seg ut om vi hadde forhåndsbetalt hurtiglading for den summen, når bare fåtallet av oss er i nærheten av stasjonene  ::)

LMOR

Nå diskuterer dere vel litt utenom interesseområdet for i3-eiere, men for at diskusjonen i hvert fall skal bli riktig, så inkluderer denne prisen også hurtigladerdelen, som vi også må betale for, og du kan la være også på Tesla (slik jeg har forstått det). Det blir som om BMW nå kom med en ChargeNow løsning som kostet 12000.- for livstid. Men ellers er jeg enig med deg. De fleste som kommer til å kjøpe i3, kommer til å bruke relativt få kwh fra hurtigladestasjoner uansett hvor mange det måtte komme.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA