Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

FrodeJ

Sitat fra: jgilberg på torsdag 13. februar 2014, klokken 20:43
Sitat fra: LMOR på torsdag 13. februar 2014, klokken 20:31
Ser du ikke vil ha svar fra meg :-)

Men det er effekten som er viktig, og Griffel ser ut til å være enig. Trafoen tåler den effekten. Effekt = strøm * spenning :-)

Ha ha ha, sorry LMOR, glemte deg :-)

Det vil jo si at min "feilinnstilling" på Slimboxen faktisk er en innertier! Hadde den vært riktig innstilt, altså på 16A, ville ikke i3 ta ut mer enn 230V 16A. I og med at Teslaen husker Amper ut fra GPS posisjonen fra alle steder den har ladet, vil jeg ikke risikere at den plutselig begynner å trekke 32A.

Jeg vil ikke anbefale at du tar ut 32 A enfase på trafoen din, selv om effekten er lavere enn den er dimensjonert for med trefaselast. I en slik trafo er det normalt tre viklinger, hver vikling overfører 1/3 av effekten. Når du tar ut effekten på en fase vil all effekten belastes en enkelt vikling. Denne viklingen vil bli overbelastet og levetiden på transformatoren blir redusert. Du har nok ikke ødelagt trafoen etter en enkelt hendelse, men jeg ville ikke fortsatt med det. Det er normalt ikke sikringer eller overbelastningsbeskyttelse i slike trafoer så den vil levere den effekten du trekker helt til den svikter. Du kan jo for sikkerhetsskyld sjekke med Noratel hva de mener.

LMOR

Sitat fra: FrodeJ på torsdag 13. februar 2014, klokken 21:06
Jeg vil ikke anbefale at du tar ut 32 A enfase på trafoen din, selv om effekten er lavere enn den er dimensjonert for med trefaselast. I en slik trafo er det normalt tre viklinger, hver vikling overfører 1/3 av effekten.
Mulig at mine elektrofag er litt rustne, men en fase på 18A*400V er større effekt enn en fase på 32A*230V?

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

FrodeJ

#347
Jeg får forsøke å friske opp kunnskapene dine da ;). Hver fase er ikke på 400 V, men på 230 V fase - null. Mellom to faser får man 230*1,73=400 V siden man har vektorer på 230 V som er forskjøvet 120 grader. Samlet effekt for en trefaselast i denne trafoen blir 18 * 230 *3 eller 18 * 400 * 1,73 om du vil. Varmeutviklingen i hver vikling er gitt av den indre motstanden multiplisert med strømmen i kvadrat. Denne viklingen blir altså kraftig overbelastet.

jgilberg

Sitat fra: FrodeJ på torsdag 13. februar 2014, klokken 21:25
Jeg får forsøke å friske opp kunnskapene dine da ;). Hver fase er ikke på 400 V, men på 230 V fase - null. Mellom to faser får man 230*1,73=400 V siden man har vektorer på 230 V som er forskjøvet 60 grader. Samlet effekt for en trefaselast i denne trafoen blir 18 * 230 *3 eller 18 * 400 * 1,73 om du vil. Varmeutviklingen i hver vikling er gitt av den indre motstanden multiplisert med strømmen i kvadrat. Denne viklingen blir altså kraftig overbelastet.

ja, det var for godt til å være sant :-). Du har mye mer peiling enn hva jeg har. Kunne derfor tenke meg å stille deg et spørsmål. Jeg har fått lagt opp en 32A enfas kontakt ved siden av trafoen, altså FØR 10kvadrat kabelen med 230V 32A 3fas går inn i trafoen. Jeg har ikke "on/off" bryter på trafoen. Da jeg testet blå adapter (1fas 230V 32A) på Tesla ladekladden og ladet Teslaen begynte det å dure i trafoen som kjører på tomgang (lader ikke på 400V samtidig), men det gjør det ikke hvis jeg kjører Tesla ladekladden i i3. Begge bilene trekker 32A enfas (vi tror i3 gjør det ut i fra målinger).

Min tanke er at trafoen opplever stor skjevbelastning fra Teslaen og dermed durer? MEN, hvorfor gjør den da ikke det når jeg lader i3 med samme ladekladd og Amper? Løsningen er vel å få installert en bryter så jeg kan slukke trafoen når jeg lader 1fas 230V, men jeg er jo spendt på hvorfor den ikke durer når jeg lader i3. Henter bilene ut 1fas på forskjellig måte fra Tesla ladekladden og som igjen kan forklare during ikke during?
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

FrodeJ

Hmmm, det var en nøtt :). Jeg vil tippe det har noe med strømtrekket til Teslaen som gir forvrengt spenning (overharmoniske) til trafoen. Neppe farlig, men hvis det er sjenerende kan du jo koble den ut som du sier.

LMOR

Sitat fra: FrodeJ på torsdag 13. februar 2014, klokken 21:25
Jeg får forsøke å friske opp kunnskapene dine da ;). Hver fase er ikke på 400 V, men på 230 V fase - null. Mellom to faser får man 230*1,73=400 V siden man har vektorer på 230 V som er forskjøvet 60 grader. Samlet effekt for en trefaselast i denne trafoen blir 18 * 230 *3 eller 18 * 400 * 1,73 om du vil. Varmeutviklingen i hver vikling er gitt av den indre motstanden multiplisert med strømmen i kvadrat. Denne viklingen blir altså kraftig overbelastet.
OK, ser at min forenkling ble for enkel :-(, men da ville jeg gjort det du foreslo, og ta kontakt med leverandøren. Dette er en trafo som kan levere 3x18A, men det betyr ikke nødvendigvis at den ikke tåler 32A på en fase, når de andre ikke er i bruk. (enig i at det ikke er stor sannsynlighet, men verd å sjekke)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Griffel

Sitat fra: jgilberg på torsdag 13. februar 2014, klokken 21:52
Sitat fra: FrodeJ på torsdag 13. februar 2014, klokken 21:25
Jeg får forsøke å friske opp kunnskapene dine da ;). Hver fase er ikke på 400 V, men på 230 V fase - null. Mellom to faser får man 230*1,73=400 V siden man har vektorer på 230 V som er forskjøvet 60 grader. Samlet effekt for en trefaselast i denne trafoen blir 18 * 230 *3 eller 18 * 400 * 1,73 om du vil. Varmeutviklingen i hver vikling er gitt av den indre motstanden multiplisert med strømmen i kvadrat. Denne viklingen blir altså kraftig overbelastet.

ja, det var for godt til å være sant :-). Du har mye mer peiling enn hva jeg har. Kunne derfor tenke meg å stille deg et spørsmål. Jeg har fått lagt opp en 32A enfas kontakt ved siden av trafoen, altså FØR 10kvadrat kabelen med 230V 32A 3fas går inn i trafoen. Jeg har ikke "on/off" bryter på trafoen. Da jeg testet blå adapter (1fas 230V 32A) på Tesla ladekladden og ladet Teslaen begynte det å dure i trafoen som kjører på tomgang (lader ikke på 400V samtidig), men det gjør det ikke hvis jeg kjører Tesla ladekladden i i3. Begge bilene trekker 32A enfas (vi tror i3 gjør det ut i fra målinger).
Min tanke er at trafoen opplever stor skjevbelastning fra Teslaen og dermed durer? MEN, hvorfor gjør den da ikke det når jeg lader i3 med samme ladekladd og Amper? Løsningen er vel å få installert en bryter så jeg kan slukke trafoen når jeg lader 1fas 230V, men jeg er jo spendt på hvorfor den ikke durer når jeg lader i3. Henter bilene ut 1fas på forskjellig måte fra Tesla ladekladden og som igjen kan forklare during ikke during?
En ting begynner å bli klart for meg, jeg har så langt ikke skjønt et pip av hvordan opplegget ditt er.
Det kan uansett være lurt å slukke transformatoren når den ikke benyttes, siden den også har et tomgangstap som jo koster tapet i kW x 8760 timer i året bare ved å være tilkoblet nettet, sammenlignet med de få timene det benyttes til lading. Nå vil vel den i framtiden bli benyttet til 3-fas lading av Tesla, mens stikkontakten før blir benyttet til lading av BMW (ikke samtidig) og da er vel ikke duringen et problem, men det er altså økonomi i å frakoble transformatoren.

Bortsett fra at BMWen trolig trekker noe mindre enn 32A vil jeg tro at duringen henger sammen med styringen av Teslas inngangslikeretter. Forsøk å justere Tesla ned til 26-28A når du enfaslader fra stikkontakt med blått adapter og hør om den stadig bråker like mye som ved 32A. Kanskje har du funnet opp et akustisk amperemeter.

Bråker den stadig like mye kan dette være grunnen: BMWen har et sett inngangstransistorer i likeretteren. Tesla har tre sett i parallell. Det er ikke utenklig at dette arrangementet genererer mer elektrisk støy tilbake på nettet, og at et resonansfenomen får transformatoren til å dure sterkere med Tesla.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jgilberg

Sitat fra: Griffel på torsdag 13. februar 2014, klokken 22:15
Sitat fra: jgilberg på torsdag 13. februar 2014, klokken 21:52
Sitat fra: FrodeJ på torsdag 13. februar 2014, klokken 21:25
Jeg får forsøke å friske opp kunnskapene dine da ;). Hver fase er ikke på 400 V, men på 230 V fase - null. Mellom to faser får man 230*1,73=400 V siden man har vektorer på 230 V som er forskjøvet 60 grader. Samlet effekt for en trefaselast i denne trafoen blir 18 * 230 *3 eller 18 * 400 * 1,73 om du vil. Varmeutviklingen i hver vikling er gitt av den indre motstanden multiplisert med strømmen i kvadrat. Denne viklingen blir altså kraftig overbelastet.

ja, det var for godt til å være sant :-). Du har mye mer peiling enn hva jeg har. Kunne derfor tenke meg å stille deg et spørsmål. Jeg har fått lagt opp en 32A enfas kontakt ved siden av trafoen, altså FØR 10kvadrat kabelen med 230V 32A 3fas går inn i trafoen. Jeg har ikke "on/off" bryter på trafoen. Da jeg testet blå adapter (1fas 230V 32A) på Tesla ladekladden og ladet Teslaen begynte det å dure i trafoen som kjører på tomgang (lader ikke på 400V samtidig), men det gjør det ikke hvis jeg kjører Tesla ladekladden i i3. Begge bilene trekker 32A enfas (vi tror i3 gjør det ut i fra målinger).
Min tanke er at trafoen opplever stor skjevbelastning fra Teslaen og dermed durer? MEN, hvorfor gjør den da ikke det når jeg lader i3 med samme ladekladd og Amper? Løsningen er vel å få installert en bryter så jeg kan slukke trafoen når jeg lader 1fas 230V, men jeg er jo spendt på hvorfor den ikke durer når jeg lader i3. Henter bilene ut 1fas på forskjellig måte fra Tesla ladekladden og som igjen kan forklare during ikke during?
En ting begynner å bli klart for meg, jeg har så langt ikke skjønt et pip av hvordan opplegget ditt er.
Det kan uansett være lurt å slukke transformatoren når den ikke benyttes, siden den også har et tomgangstap som jo koster tapet i kW x 8760 timer i året bare ved å være tilkoblet nettet, sammenlignet med de få timene det benyttes til lading. Nå vil vel den i framtiden bli benyttet til 3-fas lading av Tesla, mens stikkontakten før blir benyttet til lading av BMW (ikke samtidig) og da er vel ikke duringen et problem, men det er altså økonomi i å frakoble transformatoren.

Bortsett fra at BMWen trolig trekker noe mindre enn 32A vil jeg tro at duringen henger sammen med styringen av Teslas inngangslikeretter. Forsøk å justere Tesla ned til 26-28A når du enfaslader fra stikkontakt med blått adapter og hør om den stadig bråker like mye som ved 32A. Kanskje har du funnet opp et akustisk amperemeter.

Bråker den stadig like mye kan dette være grunnen: BMWen har et sett inngangstransistorer i likeretteren. Tesla har tre sett i parallell. Det er ikke utenklig at dette arrangementet genererer mer elektrisk støy tilbake på nettet, og at et resonansfenomen får transformatoren til å dure sterkere med Tesla.

ja, jeg har en god blanding av ting og saker i garasjen: trafo, blå og røde kontakter pluss Slimbox ladestasjon :-), og alt går på samme 32A 3fas 230V kurs fra huset.

Jeg skal prøve å sette ned Amp på Teslaen og se om den da durer. Trafoen jeg har er en 12,5 kVA "slimtrafo" fra Noratel. Den har en tomgang forbruk på 45W vs 350-400W (mener jeg å huske) som "alminnelige" trafoer har. Derfor har jeg ikke "hastet" med å få satt på en bryter. Den var litt dyrere, men til gjengjeld er den "spart" inn på et par år (pga lav tomgang), og så står den "slank og pen" opp mot veggen i stedet for å være en stor "bruskasse" på gulvet.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

Tinhlevan

Sitat fra: LMOR på torsdag 13. februar 2014, klokken 19:28
Sitat fra: Tinhlevan på torsdag 13. februar 2014, klokken 19:23
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på torsdag 13. februar 2014, klokken 17:03
Sitat fra: Tinhlevan på torsdag 13. februar 2014, klokken 17:01
hvis man senere skulle gå for hurtiglader til hjemmebruk i garasjen, er det da lurt å få satt opp 32A i 1-fas?

Semi-hurtiglading. Ja, definitivt, ja!  8)

Semi-hurtiglad. betyr alt fra 3-4 timer, stemmer det?? For hurtiglading på 30 min finnes vel kun på hurtigladestsjonene rundt omkring der det er utbygd?
Ja


Hva brukes mode 3 kabel til hovedsakelig?

LMOR

Sitat fra: Tinhlevan på torsdag 13. februar 2014, klokken 23:46
Hva brukes mode 3 kabel til hovedsakelig?
Å lade fra en ladestasjon eller en veggboks, da ligger elektronikken i veggboks eller ladestolpe.

Kabelen som følger med er en mode2 kabel, med en boks/kladd med elektronikk som en del av "kabelen".
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Tinhlevan

Sitat fra: LMOR på fredag 14. februar 2014, klokken 00:10
Sitat fra: Tinhlevan på torsdag 13. februar 2014, klokken 23:46
Hva brukes mode 3 kabel til hovedsakelig?
Å lade fra en ladestasjon eller en veggboks, da ligger elektronikken i veggboks eller ladestolpe.

Kabelen som følger med er en mode2 kabel, med en boks/kladd med elektronikk som en del av "kabelen".

Men det må være ladestasjoner eller veggbokser som ikke har kabel integrert?
Forstod det slik at ladestasjoner pleier å ha kabel slik at du ikke trenger å ha med ekstra kabel?

i3_X5_730

#356
Sitat fra: Tinhlevan på fredag 14. februar 2014, klokken 00:18
Men det må være ladestasjoner eller veggbokser som ikke har kabel integrert?
Du kan montere deg en veggboks hjemme med Mennekes Type 2 hunn kontakt (Se bilde) og bruke den medfølgende Type 2 kabelen som kommer med i3. (Kommer ettersendt senere i vår)

Sitat fra: Tinhlevan på fredag 14. februar 2014, klokken 00:18
Forstod det slik at ladestasjoner pleier å ha kabel slik at du ikke trenger å ha med ekstra kabel?
Ja  :)

Tinhlevan

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på fredag 14. februar 2014, klokken 01:04
Sitat fra: Tinhlevan på fredag 14. februar 2014, klokken 00:18
Men det må være ladestasjoner eller veggbokser som ikke har kabel integrert?
Du kan montere deg en veggboks hjemme med Mennekes Type 2 hunn kontakt (Se bilde) og bruke den medfølgende Type 2 kabelen som kommer med i3. (Kommer ettersendt senere i vår)

Sitat fra: Tinhlevan på fredag 14. februar 2014, klokken 00:18
Forstod det slik at ladestasjoner pleier å ha kabel slik at du ikke trenger å ha med ekstra kabel?
Ja  :)

Ja, det var en slik jeg kikket på. Men igår hadde jeg elektriker på besøk, vi pratet om dette med å sette opp 32A senere til nettopp en slik boks. Men han sa at strøkabelen for 32A kostet masse og var veldig dyr. Noen som har erfaring med pris på dette?

LMOR

Hvis du første skal bruke penger på nytt opplegg (antar at du har noe), så bør du legge inn 32A hvis du kan. Hvis du som meg synes det blir for mye penger, så bør du først finne ut om du kan klare deg med standard kabelen som følger med. Det er nok for de fleste.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Tinhlevan

Sitat fra: LMOR på fredag 14. februar 2014, klokken 08:22
Hvis du første skal bruke penger på nytt opplegg (antar at du har noe), så bør du legge inn 32A hvis du kan. Hvis du som meg synes det blir for mye penger, så bør du først finne ut om du kan klare deg med standard kabelen som følger med. Det er nok for de fleste.

Tror også det holder med standardkladden foreløpig, så det med semi-lader er nok mer frem i tid om behovet dukker opp. Men jeg reagerte bare på det med pris ifht å strekke ny 32A kurs.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA