Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

ali_ben

Sitat fra: jkirkebo på søndag 05. januar 2014, klokken 03:30
Ja, men jeg hadde heller valgt denne løsningen:

http://shop.zerocarbonworld.org/Charging-Station-Components/DIY-Charging-Station-Kit-32A-Single-Phase-Type-2.html

Den må monteres i passende skap eller kapsling ved der bilen skal lades, og du trenger også en kontaktor. Men den koster vesentlig mindre og har fast kabel.

Jeg har denne løsningen selv, montert i skap i garasjen. Fungerer perfekt med Tesla Model S. Se vedlagte bilde for hvordan det ser ut, kontaktoren er til høyre i rad 1 og kontrolleren til høyre i rad 2.

Jeg har for så vidt tenkt på den løsningen også. Som hobbyelektriker med lang erfaring ser ikke det tekniske  problematisk ut, men da jeg ikke får nettopriser hos elektromateriell-grossister så blir det fort like dyrt. En 40Ah kontaktor ligger for eksempel på rundt 1000 kroner der jeg undersøkt. Så skal man ha et skap/boks, kabler osv så da runder man kjapt 4000 kroner for hele greia. Og da er det ikke sååå langt opp til noe som er ferdig bygget. Forutsatt at jeg da slipper å kjøpe en type2-type2 kabel. I opsjonen "hurtiglading AC" (4U8) skulle man jo tro at det fulgte med en slik kabel, men jeg erkjenner at dette er et område jeg ikke har mye greie på.... Er det noen som vet om det følger med en slik kabel?
BMW i3 levert 2. mai 2014

jkirkebo

Sitat fra: ali_ben på søndag 05. januar 2014, klokken 17:04
Jeg har for så vidt tenkt på den løsningen også. Som hobbyelektriker med lang erfaring ser ikke det tekniske  problematisk ut, men da jeg ikke får nettopriser hos elektromateriell-grossister så blir det fort like dyrt. En 40Ah kontaktor ligger for eksempel på rundt 1000 kroner der jeg undersøkt. Så skal man ha et skap/boks, kabler osv så da runder man kjapt 4000 kroner for hele greia. Og da er det ikke sååå langt opp til noe som er ferdig bygget. Forutsatt at jeg da slipper å kjøpe en type2-type2 kabel. I opsjonen "hurtiglading AC" (4U8) skulle man jo tro at det fulgte med en slik kabel, men jeg erkjenner at dette er et område jeg ikke har mye greie på.... Er det noen som vet om det følger med en slik kabel?

Jeg tviler på at kabel følger med, men vet ikke.

Kontaktor får du til 439,- her: https://www.elhandel.no/products/modulaerkontaktor-nch8-63a-2pol-230v-2no

Kapsling finnes billig på Biltema, IP65: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Kapsling-350064/

4-modulers til 89,90 holder bra til kontaktor+kontroller.

Biltema har også pakkniplene du trenger, 2 stk. M25 burde være passe:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Tilbehor/Kabelforskruing-2-stk-350101/
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ali_ben

Sitat fra: jkirkebo på søndag 05. januar 2014, klokken 18:55
Jeg tviler på at kabel følger med, men vet ikke.

Kontaktor får du til 439,- her: https://www.elhandel.no/products/modulaerkontaktor-nch8-63a-2pol-230v-2no

Kapsling finnes billig på Biltema, IP65: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Kapsling-350064/

4-modulers til 89,90 holder bra til kontaktor+kontroller.

Biltema har også pakkniplene du trenger, 2 stk. M25 burde være passe:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Tilbehor/Kabelforskruing-2-stk-350101/

Takk! I rest my case. Elhandel var jo mye billigere enn elektroimportøren hvor jeg har handlet før. Og Biltema tenkte jeg ikke på en gang, enda de ligger 5 minutter unna. Her skal det handles og bygges!
BMW i3 levert 2. mai 2014

bromm

#33
Sitat fra: ali_ben på søndag 05. januar 2014, klokken 17:04
.... Er det noen som vet om det følger med en slik kabel?

Det er et glimrende spørsmål faktisk. Vi tror det, og min forhandler sa at den fulgte med på demo-bilene, men vi har ikke fått dette bekreftet - så fint om noen kan få dette bekreftet. I Norge er den jo ikke nevnt som tilleggsutstyr i det hele tatt, så den er forhåpentligvis med :) I prislisten for England er den listet som "optional" (pris oppgis til £165), noe som er helt "høl i hodet" fordi AC Fast Charge 4U8 er "standardutstyr" der borte..?! Om den ikke er med, så er vel ikke 165£ all verden da :)

Veldig interessant at man kan bygge sine egne løsninger (sørg bare for at utstyret er "Mode 3"-kompatibelt - jeg ser ikke at dette nevnes men det er nok trolig det). De har også laget en SVÆRT lærerik og informativ video: Denne bør alle se for å få full forståelse for hvordan det virker og at f.eks kontaktene Type 1 og Type 2 er kun forskjellig i fysisk utførelse - det betyr faktisk at man kan bytte selve kontakten (evt. m/kabel) om man vil bytte mellom T1 og T2 ;)

Selv har jeg landet på å velge en proff-boks fra kvalitetsmerket Circontrol, nemlig CCL-WBM : http://www.scel.no/uploads/EN_ES_GR_490072_CCL_WBM_v2.1.2.pdf Denne har jeg bestilt hos Elektroskandia avd. Trondheim, og det er visstnok kampanjepris på denne akkurat nå: 6.850,- eks. MVA. Den ser veldig bra ut, og finnes også i flere utførelser (med eller uten kabel, mix med vanlig kontakt som ekstra, med kWh-teller, RFID-aktivering osv). Flere utgaver her: http://www.scel.no/uploads/Scandinavian_Electric_AS_ladeuttak_2013_2014.pdf

østfolding

Er kabel inkludert i de 6.850? Og krever denne montering?

jkirkebo

Sitat fra: bromm på søndag 05. januar 2014, klokken 20:39
Flere utgaver her: http://www.scel.no/uploads/Scandinavian_Electric_AS_ladeuttak_2013_2014.pdf

Og da fikk vi svaret på hvor Fortums nye 22kW Type 2 stolper kommer fra. De er kliss like "Smart URBAN Series" i denne brosjyren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Sitat fra: jkirkebo på søndag 05. januar 2014, klokken 18:55
I opsjonen "hurtiglading AC" (4U8) skulle man jo tro at det fulgte med en slik kabel, men jeg erkjenner at dette er et område jeg ikke har mye greie på.... Er det noen som vet om det følger med en slik kabel?

Den har vært med på alle bildene som jeg har sett av "pakken", som jeg ikke fant i farten. Og det står også i en annen tråd på forumet. På bildene i brosjyren ser du også bildet av en BMW blå kabel.

DC-combo ladning trenger ikke egen kabel, men det ville være helt urimelig å selge en 4U8 pakke uten kabel. Da kan en ikke hevde at i3 støtter AC semi-hurtig ladning uten å nevne det, fordi mange "bokser" ikke har kabel som standard.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: østfolding på søndag 05. januar 2014, klokken 20:44
Er kabel inkludert i de 6.850? Og krever denne montering?

Nei, dette er basis-modellen, og jeg vil helst ha mulighet til å ta med kabelen i tilfelle langtur (slik at jeg har alle 3 mulighetene med). Selgeren sa at tilsvarende med kabel lå på ca. 1.100 kr mer (eks MVA). Selvfølgelig må den monteres, men det må elektriker gjøre uansett hva man vil gjøre (og denne er svært enkel å montere). Med 32A 1-fas inn på denne, så har du 3 timers (7.4 kW) lading hjemme - det gir deg den ekstra følelsen av å ha full kontroll i de situasjonene du kommer hjem med lite igjen på pakka ;)

Elektroskandia har mange avdelinger rundt omkring: http://www.elektroskandia.no/?CatID=1195

Elmo

Sitat fra: østfolding på søndag 05. januar 2014, klokken 14:57
Hvis man vil slippe å ta den medfølgende 16A-laderen ut og inn av bilen for hver gang, og synes fastmontert vegglader er for dyrt, kan dette være en god, trygg og billig løsning da? http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5

Den medfølgende kabelen med schuko og "kladd" er vel bare 10A.

Så lenge de er veldig obs på at stikkontakten (på veggen/stolpen) er OK og at du ikke får varmgang i schuko-støpselet så er denne en god, trygg og billing løsning, - ja. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

LMOR

Sitat fra: LMOR på søndag 05. januar 2014, klokken 21:00
Sitat fra: jkirkebo på søndag 05. januar 2014, klokken 18:55
I opsjonen "hurtiglading AC" (4U8) skulle man jo tro at det fulgte med en slik kabel, men jeg erkjenner at dette er et område jeg ikke har mye greie på.... Er det noen som vet om det følger med en slik kabel?

Den har vært med på alle bildene som jeg har sett av "pakken", som jeg ikke fant i farten. Og det står også i en annen tråd på forumet. På bildene i brosjyren ser du også bildet av en BMW blå kabel.

DC-combo ladning trenger ikke egen kabel, men det ville være helt urimelig å selge en 4U8 pakke uten kabel. Da kan en ikke hevde at i3 støtter AC semi-hurtig ladning uten å nevne det, fordi mange "bokser" ikke har kabel som standard.

Fant dessverre kabelen som tilbehør i den tyske listen, som inneholder 4U8. Kan tyde på at BMW er urimelig :-(

Det ville normalt stått: "merk at denne er inkludert i 4U8", så ingen kjøper dobbelt.
Og standard-laderen står ikke på denne listen.

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Les gjerne litt på disse sidene: http://elbil.no/elbilfakta/teknologi

Hvis du er uheldig og får varmgang - kan det fort ende opp med å se slik ut:

bromm

Sitat fra: LMOR på søndag 05. januar 2014, klokken 21:20
Fant dessverre kabelen som tilbehør i den tyske listen, som inneholder 4U8. Kan tyde på at BMW er urimelig :-(

Det ville normalt stått: "merk at denne er inkludert i 4U8", så ingen kjøper dobbelt.
Og standard-laderen står ikke på denne listen.

Det at den finnes som tilleggsutstyr i Tyskland/England betyr egentlig ingenting om hva som faktisk leveres med i den samlepakken (både hurtig DC og AC), som leveres i Norge... Dette må bekreftes av forhandlerne !

LMOR

Sitat fra: bromm på søndag 05. januar 2014, klokken 21:25
Det at den finnes som tilleggsutstyr i Tyskland/England betyr egentlig ingenting om hva som faktisk leveres med i den samlepakken (både hurtig DC og AC), som leveres i Norge... Dette må bekreftes av forhandlerne !

Absolutt enig i det i forhold til UK der forberedelsen er standard. Og det var det jeg egentlig ville vise til.

Men i Tyskland selges pakken på samme måte som i Norge, og til nøyaktig samme pris. Så det lover dårlig. Vi får håpe!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

ali_ben

Tydeligvis uklart om den kabelen følger med eller ikke. Det må vi få avklart med forhandlerne i løpet av kort tid. Det er heller ikke lenge til noen her på forumet får bilene sine (hvertfall i følge regnearket) så da vet vi jo mer. Følger den med så ender jeg nok med å kjøpe en ferdig boks. Hvis den ikke følger med så vurderer jeg å bygge selv - med sammenkoblet kabel. Spørsmålet er jo om man trenger en slik kabel for å lade utenom hjemme? Finnes det noen semihurtige AC ladestasjoner der ute uten kabel? Er det planlagt noen?

Jeg trodde lading var helt ukomplisert før jeg satte meg ned og begynte å lese om det. Men det er jo moro å sette seg inn i noe nytt da.
BMW i3 levert 2. mai 2014

Vind

Det følger selvfølgelig ladekabel med, men man kan jo ønske en ekstra.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA