Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: LMOR på tirsdag 11. februar 2014, klokken 09:01
Jeg tar heller ikke noe ansvar her, men stiller spørsmålstegn ved om hvordan en slik kabel kan være godkjent i EU hvis en av lederne brenner av ved 32A, som er maks på en type2, mode-2 kabel i EU.
Lederen brenner ikke av, men isolasjonen kan bli utsatt for for høy varmebelastning, og dette er ikke en standard kabel men en Tesla kabel.

CE merking er Teslas egenerklæring om at dersom denne brukes i hht bruksanvisning er den trygg. CE merking er ingen offentlig godkjenning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 11. februar 2014, klokken 09:19
Sitat fra: LMOR på tirsdag 11. februar 2014, klokken 09:01
Jeg tar heller ikke noe ansvar her, men stiller spørsmålstegn ved om hvordan en slik kabel kan være godkjent i EU hvis en av lederne brenner av ved 32A, som er maks på en type2, mode-2 kabel i EU.
Lederen brenner ikke av, men isolasjonen kan bli utsatt for for høy varmebelastning, og dette er ikke en standard kabel men en Tesla kabel.

Enig i det, men for at det skal bli et problem må vel ledertemperatur opp i minst 70 grader? I så fall kan man ikke unngå å kjenne den varmen på utsiden. At kabelen er helt kald tyder på at også L1 lederen er dimensjonert for 32A. L2 og L3 kan godt være tynnere uten å skape noen som helst problemer siden disse aldri vil se mer enn 16A uansett.

En annen forklaring kan være at testene hittil ikke har trukket 32A av en eller annen grunn, men f.eks bare 24A. Om noen kan teste de forskjellige modusene med tangamperemeter finner vi fort ut av det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Gjennomsnittstrekket på de 2,8 timene fra 0-80% ligger på mellom 26-28A. Hvis en måler mindre enn det, så er i3 særdeles effektiv, og vis du måler mer enn det så er det mye tap et sted.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#288
Sitat fra: Griffel på tirsdag 11. februar 2014, klokken 09:19
Sitat fra: LMOR på tirsdag 11. februar 2014, klokken 09:01
Jeg tar heller ikke noe ansvar her, men stiller spørsmålstegn ved om hvordan en slik kabel kan være godkjent i EU hvis en av lederne brenner av ved 32A, som er maks på en type2, mode-2 kabel i EU.
Lederen brenner ikke av, men isolasjonen kan bli utsatt for for høy varmebelastning, og dette er ikke en standard kabel men en Tesla kabel.

CE merking er Teslas egenerklæring om at dersom denne brukes i hht bruksanvisning er den trygg. CE merking er ingen offentlig godkjenning.
Jeg deler din bekymring, og har egentlig ikke kontroll på hvilke pinner spenningen sendes inn i bilen med. Høres ut som du er sikker i din sak.

Jeg er mest opptatt av målingene, og da kan det være at Salto boksen som er testet før, også har en "feilkobling"? Siden effekten ut er den samme.

Men for min tabell spiller det mindre rolle, for det proposjonale forholdet mellom innstillingene vil være uavhengig om det er feil i "fasene"/referansepunktet.

Hadde sett pris på en skisse som viser hvordan Tesla skiller seg fra i3 ved en-fase 32A. Dette påvirker vel også kombinasjonene som er mulig i forhold til offentlige mode3 ladepunkt med kabel uten kladd?

Så vidt jeg kan se på nettet, så er det samme 3.parts kabel som skal kunne brukes mellom er offentlig ladepunkt og Tesla S og i3?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Holder du på men målinger jgilberg, eller er det varmgang i kabelen i dag?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TrondW

Sitat fra: jgilberg på mandag 10. februar 2014, klokken 22:35


Dersom (når) denne Teslakladden blir tilgjengelig for salg så vil jeg klare meg med en 32 amp kurs og et industristikk for å få 32 amp lading? I så fall vil vel dette være en av de mest kostnadseffektive måtene å hurtiglade i3'n på? Har inne en reservasjon på TMX. Er denne 32 amp kladden standard på TMS? I så fall vil den sikkert være standard også på TMX slik at jeg får klare meg med standardkladden inntil TMX evt. kommer i hus. Har en 16 amp kurs i garasjen per i dag. Blir det TMX i tillegg så må jeg uansett ha en ekstra kurs ut i furtebua:-)
[/quote]

Ja til alt :-)

ps: Jeg hadde installert 1fas 32A kontakt "fort" (trekk opp 3fas kabel). Det gjelder første mann til mølla. Første som trigger oppgradering av trafoen får "regningen". Jeg ble forespeilet mellom 50.000 og 100.000 i anleggs-bidrag pga høy last på min gate. Slapp heldigvis gjennom nåløyet. Oppgraderte min hovedsikring fra 3x40A til 3x63A.
[/quote]
Hadde elektriker innom i dag. Han sa at det ikke var noe problem med å legge inn en 32 amp. kurs siden jeg hadde 63 amp. hovedsikring. Det er ikke behov i mitt tilfelle for å stresse med dette siden kapasiteten er stor nok :-) Du utløste et behov for oppgradering i trafoboksen siden du måtte øke kapasiteten i inntaket ditt.
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

jgilberg

Sitat fra: LMOR på tirsdag 11. februar 2014, klokken 22:15
Holder du på men målinger jgilberg, eller er det varmgang i kabelen i dag?

Som jkirkebo sa så vil schuko kabelen gi 13A på teslakladden. Jeg har derfor akkurat nå målt en time med rød adapter til 400V 16A. Da vil i3 i mitt hode ta ut 230V 16A. MEN, her er det noe merkelig.... En times måling (MAX) gikk bilen opp fra 56% til 62%. Det kan da ikke være riktig for 16A lading eller?

Nå skal jeg prøve lavere speed. I går skrev jeg at jeg ikke fikk valgt "low" på standard ladekabel. NÅ kan jeg velge "low" på standard ladekabl, men ikke på AC lading, kun max eller reduced. Betyr det da at den ser "AC lading" når jeg kjører teslakladden?

For sikkerhetsskyld satt jeg begge til reduced nå. Svar på reduced måling kommer om en time.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

jgilberg


[/quote]
Hadde elektriker innom i dag. Han sa at det ikke var noe problem med å legge inn en 32 amp. kurs siden jeg hadde 63 amp. hovedsikring. Det er ikke behov i mitt tilfelle for å stresse med dette siden kapasiteten er stor nok :-) Du utløste et behov for oppgradering i trafoboksen siden du måtte øke kapasiteten i inntaket ditt.
[/quote]

Jeg valgte å sette inn en trafo (32A 230V til 16A 400V) for å få 3fas lading OG for å slippe å søke om 1fas i tillegg til søknad om utvidelse av hovedsikring. 1fas 32A er søknadpliktig hos Hafslund.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

TrondW

Sitat fra: jgilberg på tirsdag 11. februar 2014, klokken 22:41

Hadde elektriker innom i dag. Han sa at det ikke var noe problem med å legge inn en 32 amp. kurs siden jeg hadde 63 amp. hovedsikring. Det er ikke behov i mitt tilfelle for å stresse med dette siden kapasiteten er stor nok :-) Du utløste et behov for oppgradering i trafoboksen siden du måtte øke kapasiteten i inntaket ditt.
[/quote]

Jeg valgte å sette inn en trafo (32A 230V til 16A 400V) for å få 3fas lading OG for å slippe å søke om 1fas i tillegg til søknad om utvidelse av hovedsikring. 1fas 32A er søknadpliktig hos Hafslund.
[/quote]

Elektrikeren foreslo å legge ut en 3 fas 32 amp (jeg har 230V anlegg). Han sa jeg ikke trengte å søke om dette. Dette varierer sikkert mellom nettselskapene.
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

LMOR

Sitat fra: jgilberg på tirsdag 11. februar 2014, klokken 22:38
Sitat fra: LMOR på tirsdag 11. februar 2014, klokken 22:15
Holder du på men målinger jgilberg, eller er det varmgang i kabelen i dag?

Som jkirkebo sa så vil schuko kabelen gi 13A på teslakladden. Jeg har derfor akkurat nå målt en time med rød adapter til 400V 16A. Da vil i3 i mitt hode ta ut 230V 16A. MEN, her er det noe merkelig.... En times måling (MAX) gikk bilen opp fra 56% til 62%. Det kan da ikke være riktig for 16A lading eller?

Nå skal jeg prøve lavere speed. I går skrev jeg at jeg ikke fikk valgt "low" på standard ladekabel. NÅ kan jeg velge "low" på standard ladekabl, men ikke på AC lading, kun max eller reduced. Betyr det da at den ser "AC lading" når jeg kjører teslakladden?

For sikkerhetsskyld satt jeg begge til reduced nå. Svar på reduced måling kommer om en time.

Stod begge innstillingene på MAX? Det er vel "standard/mode-2" innstillingen som brukes nå?

Kan det være at i3 er intelligent/fleksibel nok til å forstå at en-fase kommer på Tesla måten, og få ut full effekt, mens med 3 fase, så tar den effekten ut mot 2 av fasene, og da blir det "rot" og lite effekt?

Hvor er Griffel når vi trenger han?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jgilberg

#295


Stod begge innstillingene på MAX? Det er vel "standard/mode-2" innstillingen som brukes nå?

Kan det være at i3 er intelligent/fleksibel nok til å forstå at en-fase kommer på Tesla måten, og få ut full effekt, mens med 3 fase, så tar den effekten ut mot 2 av fasene, og da blir det "rot" og lite effekt?

Hvor er Griffel når vi trenger han?
[/quote]

Jeg begynner å tro at de 56% hadde hengt seg på telefonen. Så nå at jeg måtte oppdatere 3-4 ganger for å få vist siste status. Er redd de 56% jeg startet med var fra da jeg parkert bilen tidligere i dag, og at prosenten reelt var lavere siden jeg har kjørt litt i kveld. Nå hvor "alt" står til reduced, så har den gått opp fra 62 til 68 på 20 min. GLEM min forrige måling, det må ha vært en feil.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

LMOR

OK, 6% på 20min høres litt for mye ut :-(

Men det blir riktigere etter 1 time.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jgilberg

fra 62% til 78% på reduced 16A lading på en time
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

LMOR

Sitat fra: jgilberg på tirsdag 11. februar 2014, klokken 23:34
fra 62% til 78% på reduced 16A lading på en time
Interessant...

Skulle tilsi 14A, men da trenger vi en måling på MAX og LOW også, for å være sikker på at de er 16 og 12, men det kan være noe fornuft i det, for lavere enn 12A kan du få med standard kabelen, så da har vi i så fall mulighet for,

6,9,12,16,24,32A

MEN et stort gjennombrudd er det, for det viser at en på mode2 delen, kan lade på mer enn 12A, og at de som sier de leverer 16A kladd kabler, sannsynligvis kan levere kabler som vil virke på i3 :-)

Ikke send fakturaen til meg hvis det ikke virker... Jeg får min 16A kabel om et par uker håper jeg.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Griffel

#299
Sitat fra: LMOR på tirsdag 11. februar 2014, klokken 22:50
Kan det være at i3 er intelligent/fleksibel nok til å forstå at en-fase kommer på Tesla måten, og få ut full effekt, mens med 3 fase, så tar den effekten ut mot 2 av fasene, og da blir det "rot" og lite effekt?

Hvor er Griffel når vi trenger han?
Her hadde dere nok klart dere bra uten: ta en titt på kontakten i bilen, og se at av strømpinner er det bare L1 og N + jord som er der. Så her er det ikke mye informasjon om annet enn den ene fasen L1-N som BMW vet noe om,og kan skape rot.

Forøvrig er det ingen grunn til at BMW ikke skal trekke 16A om en standard kladd sier at den får lov til dette.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA