Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: jgilberg på mandag 10. februar 2014, klokken 21:09
Nå har jeg målt igjen med Tesla kladden. Jeg startet på 34% og etter en time hadde jeg 62%, altså 28% opp (på det minuttet jeg brukte ut til bilen hadde den gått opp til 63%).

Redusert AC lading (i menyen på i3) ble resultatet fra 63% til 81%, altså 18% opp på en time.

Da er det ikke noe poeng å testet mer i dag? Eventuelt se hvor langt tid det tar til 100% med maks?

I morgen blir det da LOW + 3 målinger på 16A?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Etter å har gjort synsing-beregningene mine, så tyder dette på at reduced er 24, og hvis low i morgen viser 16A, så er det det samme som på standard kladden. 100%, 75% og 50%.

Takk så langt!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jgilberg

Sitat fra: LMOR på mandag 10. februar 2014, klokken 21:22
Etter å har gjort synsing-beregningene mine, så tyder dette på at reduced er 24, og hvis low i morgen viser 16A, så er det det samme som på standard kladden. 100%, 75% og 50%.

Takk så langt!

Jeg får KUN valgt max eller reducerat (svensk) på AC lading. Det er bare de to valgene på AC "snabb lading". I morgen tester jeg 16A.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

Anders Eide

Har tilbakelagt ca 60 mil den siste uken, i min nye i3, og er veldig fornøyd med bilen.

Er det noen som vet om BMW forhandlerne vil tilby hurtiglading? Det hadde vært kjekt, om en skulle finne på å ta en tur til nabobyen, eller kjører forbi en BMW forhandler på veien.  8)


TrondW

Sitat fra: jgilberg på mandag 10. februar 2014, klokken 20:49
Ja, du tolker riktig. Prisen tror jeg ligger på 5.000 pluss/minus. Den er portabel, men kan jo henge pent "permanent" også. Bildet viser en US model. På min modell så er det selvfølgelig norske kontakter. Du får med schuko adapter (vanlig kontakt), og kan kjøre blå (1fas 32A 230V) og rød (3fas 16A 400V) adapter. Disse adapterne er "snap-on" og skiftes enkelt. Blå og rød adaptere koster ca 5-600 pr stk.

Tesla har manko på ladekladder (UMC), men de vil nok kunne kjøpes etterhvert.

EDIT: Selve kladden er på størrelse med en liter melk :-))

Dersom (når) denne Teslakladden blir tilgjengelig for salg så vil jeg klare meg med en 32 amp kurs og et industristikk for å få 32 amp lading? I så fall vil vel dette være en av de mest kostnadseffektive måtene å hurtiglade i3'n på? Har inne en reservasjon på TMX. Er denne 32 amp kladden standard på TMS? I så fall vil den sikkert være standard også på TMX slik at jeg får klare meg med standardkladden inntil TMX evt. kommer i hus. Har en 16 amp kurs i garasjen per i dag. Blir det TMX i tillegg så må jeg uansett ha en ekstra kurs ut i furtebua:-)
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

jgilberg


[/quote]

Dersom (når) denne Teslakladden blir tilgjengelig for salg så vil jeg klare meg med en 32 amp kurs og et industristikk for å få 32 amp lading? I så fall vil vel dette være en av de mest kostnadseffektive måtene å hurtiglade i3'n på? Har inne en reservasjon på TMX. Er denne 32 amp kladden standard på TMS? I så fall vil den sikkert være standard også på TMX slik at jeg får klare meg med standardkladden inntil TMX evt. kommer i hus. Har en 16 amp kurs i garasjen per i dag. Blir det TMX i tillegg så må jeg uansett ha en ekstra kurs ut i furtebua:-)
[/quote]

Ja til alt :-)

ps: Jeg hadde installert 1fas 32A kontakt "fort" (trekk opp 3fas kabel). Det gjelder første mann til mølla. Første som trigger oppgradering av trafoen får "regningen". Jeg ble forespeilet mellom 50.000 og 100.000 i anleggs-bidrag pga høy last på min gate. Slapp heldigvis gjennom nåløyet. Oppgraderte min hovedsikring fra 3x40A til 3x63A.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

jgilberg

Sitat fra: jgilberg på mandag 10. februar 2014, klokken 21:16
Sitat fra: LMOR på mandag 10. februar 2014, klokken 20:57
Og med schuko adapter, så får du maks 16A, 230V?

Nå er det for mye strøm på batteriet til å få nøyaktig måling. Tesla UMC skal i utgangspunktet gi det.

Tesla har satt Model S til å suge 13A på normalt 16A kurs pga noe hardware som må skiftes i bilene som har blitt levert inntil nyling (en Tesla eier rapporterte nå at han fikk full fart på sin bil utlevert for noen dager siden). Derfor må jeg måle på i3 om den gir 16A (noe jeg tror den vil gjøre) på schuko adapteren. Måler dette i morgen.

Jeg lurer nå på om det ikke er schuko adapteren som begrenser ladekladden til 13A og ikke bilen.... Da er vi i så fall like langt. Jeg tester derfor i morgen både schuko og rød adapter (400v 16A) som vil gi 230V 16A lading.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

jkirkebo

Sitat fra: jgilberg på mandag 10. februar 2014, klokken 21:16
Tesla har satt Model S til å suge 13A på normalt 16A kurs pga noe hardware som må skiftes i bilene som har blitt levert inntil nyling (en Tesla eier rapporterte nå at han fikk full fart på sin bil utlevert for noen dager siden). Derfor må jeg måle på i3 om den gir 16A (noe jeg tror den vil gjøre) på schuko adapteren. Måler dette i morgen.

Schuko-adapteren gir UMC beskjed via en motstand om å signalisere 13A til bilen, så 16A er umulig med schuko-adapteret. En evt. løsning er å bruke rødt adapter + denne: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11900.0.html

Da vil UMC signalisere 16A til bilen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jgilberg

Jeg har tilsvarende bare til blå 32A 1fas, og den kan jeg ikke bruke siden den da vil signalere 32A. Jeg får teste direkte i rød kontakt med rød adapter. Det vil signalere 16A siden jeg har 400V 16A.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

Griffel

#279
Sitat fra: LMOR på mandag 10. februar 2014, klokken 20:24
Sitat fra: jgilberg på mandag 10. februar 2014, klokken 20:16
Sitat fra: LMOR på mandag 10. februar 2014, klokken 20:14
Dette er det samme som er rapportert med en Salto 32A box, og stemmer med BMW sine tall.

Kabelen er iskald, tror ikke dette er "skummelt".

Tror ikke jeg heller. Hvis dette er en kabel uten noen klar advarsel om å ikke bruke på 32A, og den enkelt kan kobles på ladepunkt i Norge som leverer 32A, så må den være godkjent for 32A...

At kablen er kald er jo et godt tegn, alikevel vær klar over at kablen når den blir benyttet med 32A på BMWi3 har minst 50% høyere motstand en når den lader en Tesla med de samme 32A, og følgelig har minst 50% høyere varmetap. Du har så vidt jeg vet ingen garanti for Tesla designet tar høyde for dette.

Dersom slik bruk (annen bil enn Tesla) ikke er tatt hensyn til kan den ekstra varmeutviklingen som skjer i kjærnen på en av lederene i det lange løp føre til at isolasjonen på denne lederen blir sprø og sprekker.
Tesla burde komme med et utsagn om slik bruk er innenfor det UMC en er designet for.

Egentlig fortjener dette en bekymringsmelding til Tesla og DSB. 
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

Jeg er ingen Tesla ekspert, men hvis det er denne kabelen:

http://www.teslamotors.com/roadster/charging/universal-mobile-connector

Så ser det ut til at den er laget for 40A, og kan kobles til flere pinne-kombinasjoner.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Griffel

#281
Sitat fra: LMOR på tirsdag 11. februar 2014, klokken 07:20
Jeg er ingen Tesla ekspert, men hvis det er denne kabelen:
http://www.teslamotors.com/roadster/charging/universal-mobile-connector
Så ser det ut til at den er laget for 40A, og kan kobles til flere pinne-kombinasjoner.
Jeg er heller ingen Tesla ekspert, men kan relativt mye om elektrisitet. Det er ikke denne kablen. Pinnene det er snakk om her er USA husholdnings stikkontakter av ulikt slag. Så når du ser et bilde her med 4 pinner er det jord, nøytral, og 2 live. (USA splittfase).

Jeg vet derimot ikke om Teslas ingeniører i sin design av Europisk UMS har tatt høyde for at BMWi3 folket skal benytte den i sin bil. Det må du spørre Tesla om.

Kanskje har dere avslørt en design mangel i UMC og fortjeneer en premie.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#282
Siden dette stadig kommer opp får jeg skrive litt mer om hvorfor jeg er bekymret.

Teslas UMC er designet for å levere opptil 32A enfas eller 16A trefas til en Tesla.

Lederen som går til pinne L1 i pluggen ser i begge disse tilfelle maksimalt 16A.

Benyttes denne kablen til BMWi3 som trekker 32A ser den samme lederen 32A.

Effekten som utvikles i lederen er proposjonal med strømmen i kvadrat. Det betyr at denne lederen som går til pinne L1 nå skal kvitte seg med 4 ganger så høy effekt, og dermed bli betydelig varmere enn når den benyttes til Tesla lading.

Om Tesla har tatt høyde for dette i sin design vet ikke jeg.
Det må LMOR og jgilberg som anbefaler denne løsningen svar på.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jgilberg

Jeg deler din bekymring Griffel, men jeg kan bare konstatere at kabelen finnes ikke en gang lunken. Det er like kald etter 1 times bruk som min type2 kabel som henger ubrukt på veggen er.

Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

LMOR

Jeg tar heller ikke noe ansvar her, men stiller spørsmålstegn ved om hvordan en slik kabel kan være godkjent i EU hvis en av lederne brenner av ved 32A, som er maks på en type2, mode-2 kabel i EU.

Jeg vet at pluggene på skissen er fra USA, men jeg oppfatter specen til at lederne tåler 40A.

Siden ingen av oss vet, så må de som bruker den ta ansvaret :-)
Men i US pleier de å være flinke med advarsler, så det bør stå noe et sted.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA