Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

jgilberg

#240
Jo, det var MAX jeg testet nå. Vil bare prøve å teste med litt mindre i batteriet fra start.

Jeg leste denne tråden:
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Jeg venter på en Slimbox 1 fase 230v 32a.

Håper den gir 32a til en i3, jeg har (så langt) ikke fått endlig bekreftet at den gir dette.

Gir den det som er lovet må dette være en utmerket løsning.

Rask tilbakemelding:


Slimboxen er montert, 32a 230v 1 fase. En på alle måter overbevisende konstruksjon, jeg er svært fornøyd.

Den trekker 32a og fungerer utmerket, det som tilføres batteriet et ca 2/3 av det som tilføres opp til 80% lading, deretter halveres ladehastigheten.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Det får meg også til å tro at jeg kanskje ladet 32A med blå adapter på Tesla kladden.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

Skipp

Sitat fra: mrm på søndag 09. februar 2014, klokken 20:54
Sitat fra: Skipp på søndag 09. februar 2014, klokken 19:45
Takk folkens - hva mener du med ekstra lader - hurtiglader? Ja, jeg har bestillt hurtiglader, men hvordan finner jeg ut om det er 400 el 230 v 3fas? I sikkringsskapet er det ikke annet å lese enn
Sikring/Ampere 32A
Karakteristikk C
Forlegning A2
Ledning mm2 3x10+J

Bilde sakset fra http://salto.no/ladelosninger-tesla/#


Takk, da viser vel denne at jeg har 400V - ikke sant?

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på søndag 09. februar 2014, klokken 22:53
Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 22:49
Jeg skal kjøre den "tom" i morgen og prøve en ny måling.

:-)

I morgen skulle du gjøre målinger for meg (+ alle andre i3 eiere)... Ingen med 32A lading har rapportert noe bedre en det du har enda, så du kan vente med den målingen til noe slår rekorden din. Begge 27% ladingene sluttet under 80%.

+ at de målingene du gjør for meg, vil også vise at HIGH er 32A!

Noen bør teste med et tang-amperemeter. Inntil det blir gjort er konklusjonene stort sett basert på synsing.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Skipp på søndag 09. februar 2014, klokken 23:10
Takk, da viser vel denne at jeg har 400V - ikke sant?

Nei, 3 moduler betyr 230V. For 400V hadde den vært en modul bredere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

#244
Sitat fra: jkirkebo på søndag 09. februar 2014, klokken 23:13
Sitat fra: LMOR på søndag 09. februar 2014, klokken 22:53
Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 22:49
Jeg skal kjøre den "tom" i morgen og prøve en ny måling.

:-)

I morgen skulle du gjøre målinger for meg (+ alle andre i3 eiere)... Ingen med 32A lading har rapportert noe bedre en det du har enda, så du kan vente med den målingen til noe slår rekorden din. Begge 27% ladingene sluttet under 80%.

+ at de målingene du gjør for meg, vil også vise at HIGH er 32A!

Noen bør teste med et tang-amperemeter. Inntil det blir gjort er konklusjonene stort sett basert på synsing.

Dette er ikke "bare" basert på synsing?

I følge BMW så lader du med ca 75% i gjennomsnitt av kapasiteten fra 0-80% (gir ca 27% per time), og med ca 40% i gjennomsnitt fra 80% - 100% (gir ca 15%).

Jeg blir glad hvis du tester mer proft, men jgilberg's målinger er det beste vi har så langt. Og spiller det egentlig noen rolle hvor mange A den trekker. Det er vel % vis økning som betyr noe?

Jeg har oppdatert tabellen med 0-100% også, så retter jeg den med glede hvis noen kommer med bedre tall.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12086.msg175321.html#msg175321
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Griffel

#245
Sitat fra: Skipp på søndag 09. februar 2014, klokken 23:10
Takk, da viser vel denne at jeg har 400V - ikke sant?
Nei, men det spiller som tidligere skrevet ingen rolle om du har 230V eller 400V, siden siden BMW har en enfas 230V lader, og enten du har 230V eller 400V er det kurant å koble til et slikt 230V enfas ladepunkt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jgilberg

#246
Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 22:26
Etter en time med Tesla ladekladd og blå adapter tilsluttet en 3fas 230V 32A stikkontakt (med overgang fra 3fas til 1fas) har ladingen gått fra 65% til 86%.

Etter to timer og 12 min stod den på 97%

EDIT: måtte redigere litt da jeg ikke kunne regne i hodet.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

Griffel

#247
Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 23:38
Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 22:26
Etter en time med Tesla ladekladd og blå adapter tilsluttet en 3fas 230V 32A stikkontakt (med overgang fra 3fas til 1fas) har ladingen gått fra 65% til 86%.

Etter to timer og 12 min stod den på 97%

EDIT: måtte redigere litt da jeg ikke kunne regne i hodet.
18000x0,32/2,2/230=11,5
Det er altså ingen grunn til at kablen skulle være annet en kald.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på søndag 09. februar 2014, klokken 23:23
Dette er ikke "bare" basert på synsing?

I følge BMW så lader du med ca 75% i gjennomsnitt av kapasiteten fra 0-80% (gir ca 27% per time), og med ca 40% i gjennomsnitt fra 80% - 100% (gir ca 15%).

Jeg blir glad hvis du tester mer proft, men jgilberg's målinger er det beste vi har så langt. Og spiller det egentlig noen rolle hvor mange A den trekker. Det er vel % vis økning som betyr noe?

Nei, det er antall A som betyr noe etter min mening. Si du er på tur, har tatt med deg en 32A mobil ladekabel og kan lade fra en kurs som er sikret med 25A. Hvilken innstilling bruker du på bilen? Hva om kursen er på 20A?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Sitat fra: Griffel på mandag 10. februar 2014, klokken 00:00
Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 23:38
Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 22:26
Etter en time med Tesla ladekladd og blå adapter tilsluttet en 3fas 230V 32A stikkontakt (med overgang fra 3fas til 1fas) har ladingen gått fra 65% til 86%.

Etter to timer og 12 min stod den på 97%

EDIT: måtte redigere litt da jeg ikke kunne regne i hodet.
18000x0,32/2,2/230=11,5
Det er altså ingen grunn til at kablen skulle være annet en kald.
Det er helt urealistisk å få 11,5*230Wh/h i netto inn på batteriet fra 90-100% fra kladden. Foreslår at du venter med på postere flere av disse før du har testet selv. BMW og batteriprodusentene vil sikkert være interessert i hvordan du fikk det til!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: jkirkebo på mandag 10. februar 2014, klokken 05:03
Sitat fra: LMOR på søndag 09. februar 2014, klokken 23:23
Dette er ikke "bare" basert på synsing?

I følge BMW så lader du med ca 75% i gjennomsnitt av kapasiteten fra 0-80% (gir ca 27% per time), og med ca 40% i gjennomsnitt fra 80% - 100% (gir ca 15%).

Jeg blir glad hvis du tester mer proft, men jgilberg's målinger er det beste vi har så langt. Og spiller det egentlig noen rolle hvor mange A den trekker. Det er vel % vis økning som betyr noe?

Nei, det er antall A som betyr noe etter min mening. Si du er på tur, har tatt med deg en 32A mobil ladekabel og kan lade fra en kurs som er sikret med 25A. Hvilken innstilling bruker du på bilen? Hva om kursen er på 20A?
Jeg er ikke uenig i det. Du mistenker vel ikke meg for å ikke være interessert i tabellen :-)
Men poenget var at % er viktigst tross alt, og vi har nok målinger til å kunne si noe kvalifisert om hvilken A som er nødvendig for å gi en viss %.
Og når disse målingene også stemme med det BMW har gitt ut av opplysninger, så er jeg fornøyd.
Vi kommer til å få noe mer hastighet når det blir sommer, men ikke mer enn det tar å holde batteriet på riktig temperatur.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Griffel

Vær klar over at jeg er ikke det minst i tvil om at BMWi3 med 7,4kW lader kan trekke 7,4kW fra en standard 32A veggboks.

En helt annen ting er er Teslas UMC som ikke er helt standard, og ikke er bygget for å levere 32A over N og L1 (Som er nødvendig for at BMWi3 skal få sine kWer).
Dersom dette går er det grunn til bekymring.

(Teslas UMC benytter L1,L2ogL3 i parallell)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

Sitat fra: Griffel på mandag 10. februar 2014, klokken 09:38
Vær klar over at jeg er ikke det minst i tvil om at BMWi3 med 7,4kW lader kan trekke 7,4kW fra en standard 32A veggboks.

En helt annen ting er er Teslas UMC som ikke er helt standard, og ikke er bygget for å levere 32A over N og L1 (Som er nødvendig for at BMWi3 skal få sine kWer).
Dersom dette går er det grunn til bekymring.

(Teslas UMC benytter L1,L2ogL3 i parallell)
Jeg er enig i begge deler :-)

Men det er samtidig ikke mulig å ha null tap fra 7,4kW fra uttaket og inn på batteriet, og betydelig mindre mellom 90 og 100%. Håper du er enig i det.

Vi kommer til å finne ut av det. Men da trenger vi flest mulig målinger.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Griffel

Sitat fra: LMOR på mandag 10. februar 2014, klokken 10:00
Men det er samtidig ikke mulig å ha null tap fra 7,4kW fra uttaket og inn på batteriet, og betydelig mindre mellom 90 og 100%. Håper du er enig i det.
Selvfølgelig er det noe tap, og tapene er en kombinasjon av tomgangstap og ohmeske tap.
De første er omtrent konstant og de siste proposjonale med strømmen i kvadrat. Så når ladestrømmen er lav er tapene vesentlig mindre enn når ladestrømme er høy.
Enda litt mer korrekt blir det om en beskriver tapene som: k1+k2xI+k3xI2
hvor k1, k2 og k3 er konstante og I er strømmen.

Vi snakker jo her også om strømstyrte likerettere. Altså at strømmen er tilnærmet uavhengig av spenningen innenfor visse grenser, og ganske nøyaktig styrt av bilens elektronikk. Effekten vil derfor variere med spenningen, 230V er nominell spenning, og kan variere. Lader du med 16 A 210V er effekten 3,3kW mens den er 3,8kW om spenningen er 240V. Begge disse verdier ligger innenfor det nominelle, og i strømnettet er det mange variable så det er ikke like nøyaktig som laderen i bilen.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

Sitat fra: Griffel på mandag 10. februar 2014, klokken 10:32
Sitat fra: LMOR på mandag 10. februar 2014, klokken 10:00
Men det er samtidig ikke mulig å ha null tap fra 7,4kW fra uttaket og inn på batteriet, og betydelig mindre mellom 90 og 100%. Håper du er enig i det.
Selvfølgelig er det noe tap, og tapene er en kombinasjon av tomgangstap og ohmeske tap.
De første er omtrent konstant og de siste proposjonale med strømmen i kvadrat. Så når ladestrømmen er lav er tapene vesentlig mindre enn når ladestrømme er høy.
Enda litt mer korrekt blir det om en beskriver tapene som: k1+k2xI+k3xI2
hvor k1, k2 og k3 er konstante og I er strømmen.

Vi snakker jo her også om strømstyrte likerettere. Altså at strømmen er tilnærmet uavhengig av spenningen innenfor visse grenser, og ganske nøyaktig styrt av bilens elektronikk. Effekten vil derfor variere med spenningen, 230V er nominell spenning, og kan variere. Lader du med 16 A 210V er effekten 3,3kW mens den er 3,8kW om spenningen er 240V. Begge disse verdier ligger innenfor det nominelle, og i strømnettet er det mange variable så det er ikke like nøyaktig som laderen i bilen.
Du må ikke glemme den kjemiske prosessen i batteriene.

Hvis du klarer å utnytte all energien, så kan du med 32A lade batteriet på 2,5 timer fra 0-100%, og det har ikke jeg sett noe sted at BMW lover. De "lover" 2,8 timer fra 0-80%, og 80-100% tar mellom 40-50% av tiden fra 0-80%. Dette er det kjemien som rår over, og ikke fysikken.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA