Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

Griffel

#225
Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 22:26
Etter en time med Tesla ladekladd og blå adapter tilsluttet en 3fas 230V 32A stikkontakt (med overgang fra 3fas til 1fas) har ladingen gått fra 65% til 86%.
Lyder riktig. Tesla tar 16 A over hver av to pinner/ledninger i kablen, mens BMW forutsetter å få 32A på en pinne.
Dette er også bakgrunnen for at BMW fra et offentlig enfas 32A ladepunkt type 2, kan få 32A mens Tesla får 16.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jgilberg

Sitat fra: Griffel på søndag 09. februar 2014, klokken 22:37
Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 22:26
Etter en time med Tesla ladekladd og blå adapter tilsluttet en 3fas 230V 32A stikkontakt (med overgang fra 3fas til 1fas) har ladingen gått fra 65% til 86%.
Lyder riktig. Tesla tar 16 A over hver av to pinner/ledninger i kablen, mens BMW forutsetter å få 32A på en pinne.

Og det betyr at mine 21% opp på en time kun er 16A?
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

Griffel

Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 22:41
Sitat fra: Griffel på søndag 09. februar 2014, klokken 22:37
Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 22:26
Etter en time med Tesla ladekladd og blå adapter tilsluttet en 3fas 230V 32A stikkontakt (med overgang fra 3fas til 1fas) har ladingen gått fra 65% til 86%.
Lyder riktig. Tesla tar 16 A over hver av to pinner/ledninger i kablen, mens BMW forutsetter å få 32A på en pinne.

Og det betyr at mine 21% opp på en time kun er 16A?
18000x0, 21/230=16
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jgilberg

Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

LMOR

#229
Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 22:41
Sitat fra: Griffel på søndag 09. februar 2014, klokken 22:37
Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 22:26
Etter en time med Tesla ladekladd og blå adapter tilsluttet en 3fas 230V 32A stikkontakt (med overgang fra 3fas til 1fas) har ladingen gått fra 65% til 86%.
Lyder riktig. Tesla tar 16 A over hver av to pinner/ledninger i kablen, mens BMW forutsetter å få 32A på en pinne.

Og det betyr at mine 21% opp på en time kun er 16A?
Nei, det er det det du får ut av 32A.

Du har i gjennomsnitt fått 18A netto inn på batteriet, etter alt tapet, og annet forbruk og redusert lading pga at du lader mot og over 80%. Umulig å få det til på 16A :-)

Det virker!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jgilberg

Jeg skal kjøre den "tom" i morgen og prøve en ny måling.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

LMOR

Sitat fra: Griffel på søndag 09. februar 2014, klokken 22:44
Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 22:41
Sitat fra: Griffel på søndag 09. februar 2014, klokken 22:37
Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 22:26
Etter en time med Tesla ladekladd og blå adapter tilsluttet en 3fas 230V 32A stikkontakt (med overgang fra 3fas til 1fas) har ladingen gått fra 65% til 86%.
Lyder riktig. Tesla tar 16 A over hver av to pinner/ledninger i kablen, mens BMW forutsetter å få 32A på en pinne.

Og det betyr at mine 21% opp på en time kun er 16A?
18000x0, 21/230=16
Da ville BMW i3 virkelig vært verdens beste elbil, hvis den klarte å lade uten noe tap, og til og med opp til 90% :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 22:49
Jeg skal kjøre den "tom" i morgen og prøve en ny måling.

:-)

I morgen skulle du gjøre målinger for meg (+ alle andre i3 eiere)... Ingen med 32A lading har rapportert noe bedre en det du har enda, så du kan vente med den målingen til noe slår rekorden din. Begge 27% ladingene sluttet under 80%.

+ at de målingene du gjør for meg, vil også vise at HIGH er 32A!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jgilberg

I morgen tester jeg da:

Blå adapter på tesla kladden, lademodus MAX
Schuko adapter på tesla kladden, lademodus MAX, MED, LOW

Er det riktig forstått LMOR?
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

Griffel

Sitat fra: LMOR på søndag 09. februar 2014, klokken 22:50
Sitat fra: Griffel på søndag 09. februar 2014, klokken 22:44
Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 22:41
Sitat fra: Griffel på søndag 09. februar 2014, klokken 22:37
Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 22:26
Etter en time med Tesla ladekladd og blå adapter tilsluttet en 3fas 230V 32A stikkontakt (med overgang fra 3fas til 1fas) har ladingen gått fra 65% til 86%.
Lyder riktig. Tesla tar 16 A over hver av to pinner/ledninger i kablen, mens BMW forutsetter å få 32A på en pinne.

Og det betyr at mine 21% opp på en time kun er 16A?
18000x0, 21/230=16ø
Da ville BMW i3 virkelig vært verdens beste elbil, hvis den klarte å lade uten noe tap, og til og med opp til 90% :-)
Jeg håper dere tar feil. Det er vel bare 0 leder i Tesla kablen som er dimensjonert for 32A. Dersom dette er mulig vil kablen  få kort levetid.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jgilberg


[/quote]
Jeg håper dere tar feil. Det er vel bare 0 leder i Tesla kablen som er dimensjonert for 32A. Dersom dette er mulig vil kablen  få kort levetid.
[/quote]

Jeg måtte ut for å kjenne på kabelen nå, og den er iskald.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på søndag 09. februar 2014, klokken 21:12
Sitat fra: jkirkebo på søndag 09. februar 2014, klokken 18:04
Sitat fra: Griffel på søndag 09. februar 2014, klokken 17:38
Rimligst som er tilbudt her på forum er semiportabel ladestasjon fra Elektrolux eller Saltobox fra nofuel.

Evt. kan man kjøpe en UMC av Tesla om man vil ha en helt portabel kabel. Dog er det vel litt snaut med blå adaptere ennå, og jeg er ikke sikker på om de selger til folk som ikke eier en Tesla. Men det er det sikkert noen her inne som fikser for deg i så fall ;)
Ulempen med den og BMW er at den nok ikke tillater 32A når det ikke kan fordeles på 2 pinner i typr 2 pluggen..

Ups, det er jo helt korrekt. Kjipern.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 22:55
I morgen tester jeg da:

Blå adapter på tesla kladden, lademodus MAX
Schuko adapter på tesla kladden, lademodus MAX, MED, LOW

Er det riktig forstått LMOR?

Var det ikke blå på MAX du testet nå?

Jeg ønsker:

Blå adapter på tesla kladden, lademodus MED, LOW
Schuko adapter på tesla kladden, lademodus MAX, MED, LOW

Husk å stille både mode2 og mode3 samtidig til samme innstilling.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Griffel

Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 23:00

Jeg håper dere tar feil. Det er vel bare 0 leder i Tesla kablen som er dimensjonert for 32A. Dersom dette er mulig vil kablen  få kort levetid.
[/quote]

Jeg måtte ut for å kjenne på kabelen nå, og den er iskald.
[/quote]
Ja du lader vel bare med 16A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

#239
Sitat fra: Griffel på søndag 09. februar 2014, klokken 22:57
Jeg håper dere tar feil. Det er vel bare 0 leder i Tesla kablen som er dimensjonert for 32A. Dersom dette er mulig vil kablen  få kort levetid.
Håper ikke du har rett. Kan ikke forstå at en mode-3 kabel i EU kan være godkjent med noen ledere som ikke tåler 32A.

Ikke hør på Griffel. Du kan umulig klare å lade i3 med 21% opp til 86% på 16A på 1 time.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA